Volvo V90 T4 Inscription (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 T4 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 1.093 km |
KM-stand laatst | 17.554 km |
Aankoop
- 1.429 km
In de review van mijn XC60 heb ik al aangegeven deze auto te hebben aangeschaft. Ik wilde van diesel af om uiteenlopende redenen. We hebben elders gekeken dan bij Volvo, maar dan kreeg ik erg weinig (relatief gezien dan) terug voor die prachtige XC60. Bij Volvo kreeg ik €8 mille meer.
Ik heb nog nagedacht over een nieuwe V60 T5, erg mooi, maar voor deze afgeladen demo V90 T4 mocht ik hetzelfde bedrag bijbetalen.
De dealer had twee demo's staan met nagenoeg dezelfde km stand en uitrusting, verdeeld over twee filialen. Ik had ze allebei al gezien.
De kleur en uitvoering was meer een issue, deze Inscription in Crystal White of een R-design in Electric Silver, beide Inscription metallic lakken.
Mijn vrouw mee voor het esthetische gedeelte; één van de V90's of toch die hele mooie maar dan nieuwe V60.
De keuze was niet erg moeilijk. De luxe, het comfort en de ruimte gaven de doorslag ten opzichte van de V60 al vonden we die beide als model eigenlijk mooier. Daarbij was van de demo V90 de eerste afschrijving al af, en flink ook.
Bij de witte was zij al meteen verkocht. Een zilvergrijze heeft iedereen al. En dit is heel anders dan gewoon wit.
Bij de Electric Silver zijn we toen niet meer wezen kijken.
We konden snel zaken doen op voorwaarde van een proefrit.
Ongeveer 25 km gereden en toen was alles wel duidelijk. Ongehoord comfort, stil en solo power genoeg voor zo'n op comfort ingestelde auto.
Het gaat zeker even duren voordat ik alle gadgets door heb die allemaal ter beschikking staan.
Ook de lucht-geveerde achteras met niveauregeling lijkt erg prettig, zeker met volgepakte auto en een caravan er achter. De V60 heeft die optie niet.
MRB is bij beide auto’s hetzelfde, een V60 is relatief zwaar. Verbruik zal ook vrijwel niks schelen, verzekering is voor de V90 slechts fractioneel duurder.
Tot zo ver mijn keuze.
De auto is helemaal afgeladen met opties.
Eigenlijk zit alles er op behalve de audio upgrade, maar wel weer DAB+.
We hebben het over Inscription Plus, Business Pack Connect, Luxury, Intellisafe, Versatillity en Scandinavian lines.
Verder nog aangevuld met: lucht-geveerde achteras met Four C chassis, Full Led adaptief, Alarm, elektrische kindersloten, electrisch uitklapbare trekhaak enz.
Heb ik de fantastische met nappa leer beklede geventileerde massagestoelen al genoemd?
De wielen heb ik kunnen omruilen. De laatste foto geeft aan welke wielen er onder komen. Dat zijn 19” 5-Tripple Spoke Matt Tech Black/Diamond Cut velgen (nr 498, veel makkelijker dan die hele mond vol).
Zowel winterset (nieuw) als zomerset (bijna nieuw).
De zomerset dus omgeruild, vond de 19" 10-Spoke Silver/Diamond Cut (nr 1030) niet lelijk, maar deze mooier. Daarbij heeft onze nieuwe caravan ook wielen in deze kleurstelling. En het oog wil ook wat, ook als er een caravan is aangekoppeld.
Ik denk er nog over na om de auto van privacy glass te laten voorzien.
Het is prettig als mensen niet zo maar naar binnen kunnen kijken, en voor de hond prettig als deze in de kofferbak zit. Daarbij lijkt het contrast mij mooi. Zeker in combinatie met genoemde velgen en panoramadak. Het zal dan met een goede kwaliteit folie moeten.
Auto is donderdag 22 november keurig afgeleverd door Volvo Nieuwenhuijse te Deventer
Inmiddels eigen foto's geplaatst met de nieuwe velgen en sinds vandaag staat de auto op de winterset. Bij aflevering was die nog niet beschikbaar.
Ik zal de review regelmatig updaten.
Brandstofverbruik hou ik bij op Spritmonitor.
De eerste 10.000 km
- 11.901 km
De auto bevalt erg goed, er zijn ook nog geen problemen geweest.
Wel viel een keer het dashboard helemaal uit, alle schermen zwart.
Ik was heel veel dingen snel achter elkaar aan het doen op het navigatiescherm. Daar kon hij niet tegen. Bij benzinepomp aan de kant gezet en even uit gezet. Na minuut weer opgestart en alles deed het weer. Tot nu toe eenmalig. Mocht het weer gebeuren, dan laat ik er naar kijken.
Begin mei heeft de auto een Polestar upgrade gehad. 20 pk en 45 Nm er bij. Ik heb het voornamelijk om dat koppel gedaan. De auto rijdt er veel lekkerder door. Betere gasresponse en mooiere schakelmomenten. Geen noemenswaardig verschil in verbruik.
Gemiddeld gebruik (Spritmonitor) is nu 8,49 l/100 km. Dat is alles bij elkaar, dus inclusief gebruik van parkeerverwarming, korte ritjes en lange ritten. En een paar ritten met caravan (ongeveer 350 km). Aangetekend dat ik in het algemeen een rustige rijder ben. De auto verbruikt in de stad ongeveer 10l, op de snelweg ongeveer 7,5 l/100 km. Dat kaatste zo lang je niet boven de 120 km/h komt. Daarboven neemt het verbruik progressief toe.
Rijden met caravan
- 16.005 km
De rit naar Kroatië met de 1700 kg zware caravan is nooit zo comfortabel geweest. Als kruissnelheid hield ik 105 km/h aan met de adaptive cruise control. Dat is 5 - 10 km/h minder dan ik met de vorige auto’s deed. Niet vanwege de stabiliteit, maar vanwege het verbruik in combinatie met de toch voor dit soort auto’s kleine tank (55l).
De actieradius bleek in de praktijk ongeveer 300 km. Gemiddeld over ruim 2800 km was het verbruik 14,7 l/100 km. Menigeen zal daar van schrikken, maar is vrij normaal voor mensen die met deze snelheden met een caravan rijden. Het verbruik is vrijwel gelijk als met de XC60 D5 die ik eerst had. Zoals gezegd reed ik die wel wat harder en waar een 200 kg zwaardere caravan achter hing. Ga je rond de 95 rijden zal het verbruik zeker 15% lager liggen.
In Nederland rij ik in het drukke verkeer ook vaak die snelheid met de V90 solo op de snelweg. Gewoon omdat veel sneller weinig zinvol is. Rij ik dan alleen snelweg wat ik ook nu met de caravan vrijwel gedaan heb is het verbruik ongeveer 7l/ 100 km. Een mooie waarde, maar dat betekent ook dat het verbruik met caravan, dakbox en volle lading gewoon verdubbeld.
Om de gang er in te houden en om er voor te zorgen dat de automaat met name heuvel op in een niet te laag toerengebied ging rijden heb ik voornamelijk handmatig geschakeld. Heuvel op veelvuldig in 6, soms 5 en een keer naar 4 (7%). Op een vlakke weg is 7 prima te doen (tenzij wind tegen). De achtste versnelling gebruikte ik alleen het heuveltje af om zo rustig en economisch de berg af te rollen. Als het te hard ging schakelde ik op tijd terug om de combinatie niet boven de 110 uit te laten komen.
De luchtvering in combinatie met automatische niveauregeling is ideaal. De auto ligt helemaal vlak en is erg comfortabel. Op een mooie wegdek is het het prettigst om de vering op sportief te zetten, dan heb je het minste last van deinen. Ik reed met ongeveer 90 kg kogeldruk. Echter bij slecht wegdek met veel korte oneffenheden is de demping dan wat hard. Op die stukken wegdek zette ik hem dan vaak even in comfort stand. Van geklapper en gebonk op de trekhaak is helemaal geen sprake, al zal dat ook komen door het iTBS wat op de caravan gemonteerd zit.
Zelfs met de hogere toerentallen (2400 - 3000 rpm) blijft de auto erg stil, maar door de dakkoffer wat meer last van windgeruis.
In het warme weer was de stoelventilatie erg comfortabel, geen geplak aan het leer. Ook op een dergelijk lange afstand is het fijn om massagestoelen te hebben.
Vreemd is eigenlijk dat pilot assist niet werkt op het moment er een aanhanger aangekoppeld wordt. Wellicht hangt dat samen met het feit dat de dode hoek sensor ook wordt uitgeschakeld, wat mijns inziens wel logisch is. Lane departure warning werkt echter wel prima en zolang je niet over een spitsstrook rijdt met vreemde belijning stuurt de auto mooi rustig mee. Op de Nederlandse spitsstroken zou ik met caravan dat zeker uit zetten want ik weet dat solo de auto dan soms een bruuske stuurbeweging wil maken. Iets wat je met een caravan er achter niet wil doen.
Verder had ik eigenlijk wel graag schakelflippers aan het stuur gehad willen hebben, omdat er toch wel veel geschakeld wordt in de bergen, maar dat is niet echt een must.
Resumerend als trekauto is er eigenlijk maar een minpunt, dat is dat er eigenlijk een 70l tank in had moeten zitten.
Ingeruild
- 17.554 km
Ondanks dat het een fantastische auto is, de fijnste tot nu toe, toch maar ingeruild. Auto is probleemloos geweest in zijn eerste jaar, maar dat mag dan ook wel.
De reden tot inruil, we wilden graag iets compacter en toch ook wel weer hoger. Wel weer een Volvo, ik ben toch echt van het merk gaan houden besef ik.
Het is een XC60 T8 R-Design geworden, uit 2017 met 15k km en nagenoeg full option in dezelfde kleur, Crystal White Pearl. Getwijfeld is nog om een nieuwe XC40 T5 Twin Engine te bestellen, maar vond die auto toch wat klein en had wat twijfels bij de capaciteiten voor wat betreft het caravan trekken. Dat uitproberen kon nog niet. Wachten was een optie, maar als ik een (in mijn ogen) goede deal kon maken ging de V90 er uit. We rijden behoudens vakantiereizen juist vrijwel alleen korte afstanden mee, en rijden dan vrijwel alleen elektrisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.