Volvo V90 D4 Momentum (2018)

autoreview

Volvo V90 D4 Momentum (2018)
Volvo V90 D4 Momentum (2018)Volvo V90 D4 Momentum (2018)Volvo V90 D4 Momentum (2018)Volvo V90 D4 Momentum (2018)Volvo V90 D4 Momentum (2018)

Signalement

UitvoeringV90 D4 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste meters

Na 4 jaren te hebben rondgereden in een V60 D4, werd het tijd om naar een nieuwe uit te kijken.
Kijken was de bedoeling, maar het werd veel meer dan dat…

Ik was de lokale ‘marktplaats’ hier in Zweden aan het afstruinen (Blocket.se) en kwam een advertentie tegen van een Volvo dealer (Upplands Motor), die een heel jong, 2000 KM V90 Momentum MY18 Business Advanced aanboden voor “maar” 359.000 SEK (36.000E).
Wat was inbegrepen in de prijs zijn: Business Advanced pakket; Technik pakket; Klimaat pakket met Volvo on Call, etc.
De eerste 3 jaar na aanschaf heb je hier ‘Nybil garantie’ wat inhoud dat ingeval van een aanrijding (total loss) je een nieuwe krijgt. Zullen wel aantekeningen bij zitten, maar ik zal me maar niet zelf als proefkonijn opofferen; maar door het voorgaande hebben we alleen een verzekering met casco nodig voor de eerste 3 jaar.
Wegenbelasting is voor dit model hier vastgesteld op 1520 SEK (150E) per jaar!!!
Dit is de exacte configuratie van de auto: https://byggdinvolvo.volvocars.se/landing.php?pubc=be41a7e0-9bd4-4f30-ba02-9f8d11a2c072

De prijs was omgerekend bijna 12.000E vanaf de adviesprijs. Nou na een Carfax te hebben gedaan op de auto, en een proefrit, ws er toch niks mis met de auto, het was een auto die een paar beurzen bleek te hebben bezocht, waarbij er alleen was gereden met dealer personeel op de beurzen met wat demoritten om de trim levels van de V90 te laten zien.

Na de inruil (V60 D4 2014 186000KM) ging er ongeveer 10.000E nog vanaf. Ze zijn hier namelijk allergisch voor hoge kilometerstanden, dus ja…. Weet niet hoeveel de inruil in NL zou zijn, wellicht meer.

Na de betaling hadden we voor om en bij de 26.000E een bijna nieuwe V90. In exact de configuratie die we wilden, wat belangrijk is als je zelf betaalt uit eigen zak, niet om de leaserijders een hak te zetten, maar ons eigen rijdt veel lekkerder, en de prijzen voor de Volvo’s zijn hier zo veel lager…

De eerste ervaring:

All je van de V60 of V70 afkomt is de V90 een goede logische stap vooruit; het is anders maar het voelt dan weer als vanouds aan… Moeilijk te plaatsen, maar je grijpt ‘m wel hoop ik.
De Sensus upgrade is welkom, alhoewel het wat grotere touchscreen een vingervlekken magneet is, dus heb ik al een screen protector ervoor besteld.
De bedizening is behoorlijk wennen, maar als je het eenmaal doorhebt gaat het zoals vanouds. En hud was wellicht een leuke toevoeging geweest, maar met het 12,3” display voor de bestuurder is dat toch niet echt nodig, meer een hebbeding. Alle informatie is weergegeven als het moet, maar het vergt wel enige oriëntatie.

Motorisch valt het mee, ik wilde een D4 FWD met handbak zoals mijn V60, wat meer dan genoeg is, ook hier in tegenstelling wat veel mensen zullen denken met de sneeuw etc; en ik betaal niet voor iets wat ik niet nodig heb; automaat, AWD zijn overbodig en voegen met mijn rijstijl niets toe; het voelt meer als afbraak. En ’t kost geld wat je merkt als je het allemaal zelf moet ophoesten..

Nou een belangrijk verschil was dat ik de ‘oude’ D4 vijfcilinder had, en nu naar een viercilinder ga. Want to know the truth? Can’t feel the difference.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik geen zware voet heb denk ik, Ik hou me redelijk aan de snelheidslimiet, en ik rij 85 to 90 % van de tijd op de cruise control, dus valt het mee. Zolang het ’t doet op de momenten waarop je het nodig hebt. Vermogen is goed te noemen, en reageert met merkbaar minder turbo lag. Schakelen gaat net zo makkelijk als op de V60.

Minpunten. 1 heb ik al opgenoemd; het display is een vingerafdruk magneet, dat kan irritatie opwekken. Ook het wennen aan het nieuwe Sensus systeem kost effe wat tijd. Komend weekeinde hebben we voor de zondag in elk geval een lange rit gepland richting Sundsvall om te proberen eraan te wennen. Nog een nadeel: voor zo een grote bak als deze valt de tank tegen. Ik bedoel gewoon vies tegen. In mijn V60 had ik een respectabele 67,5 liter tank (correct me if I am wrong!) en nu 55 liter inhoud. Heb je een AWD gaat het naar 60 liter, maar het verschil is er. Dat is een flink minpunt maar met mijn minder zware voet zal het tanken nog meevallen hoop ik.
Velgen…. Ik heb een dag gereden met een model met 21” velgen zonder de luchtvering achter, dan voel je echt alles, en de rit op zich, en he geluid neemt behoorlijk toe (het ziet er wel stoer uit!). Met de landweggetjes hier niet echt een aanrader. Winter blijft op 17” en op termijn gaan de 17” zomers naar 19”.

In een paar weken volgt er een review over het verbruik. Lijkt me stug dat ik daar nu wat zinnigs over kan zeggen, maat na de eerste volle tank komt ie. Ter vergelijking: mijn V60 deed tussen de 4.2 en 4.7/100KM. (Over een jaar genomen met winter 17” en zomer 18”). Morgen Plaats ik wat foto’s erbij, nu even doorwerken!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.