Volvo V90 D4 Inscription (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 D4 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 27.500 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Black Beauty
- 38.000 km
Zoektocht;
Als vervanging voor mijn Volkswagen Passat Variant GTE (review staat ook op Autoweek) op zoek naar een nieuwe auto. Ik ben recent voor mijzelf begonnen en moest mijn leaseauto inleveren. Eerst maar eens een rondkijken wat het verstandigst is om te doen, leasen, nieuw kopen, occasion. Het werd uiteindelijk een occasion, max 2 jaar oud en een diesel ivm de vele kilometers (40k op jaarbasis). Auto moest minimaal fomaat van de Passat hebben. De shortlist; Mercedes E-Klasse, Audi A6, BMW 5-serie, Volvo V60, Volvo XC60, Opel Insignia en de Renault Talisman.
Op naar de dealers, in het geweld van bovenstaande rijtje vielen de Talisman en Insignia al heel snel af, beide mooie auto’s, goedkoper dan de rest, maar naar mijn eigen bescheiden mening een stuk minder premium in materiaal gebruik. Uiteindelijk vielen ook de Mercedes en BMW af vanwege imago, ik ben 35 jaar oud en om dan als ZZP’er met zo’n auto voor te komen rijden… Vooral vanuit mijn omgeving werd ik geadviseerd het niet te doen om een verkeerd signaal naar potentiële opdrachtgevers te voorkomen.
Maar goed, de Audi A6 en de Volvo’s riepen dit niet op bij collega’s en familie dus daar maar kijken. Vooral mijn eigen ervaring met Volvo’s (V50 & V40) was positief en mijn vrouw komt uit een echte Volvo familie. Bij de Volvo dealer vond ik de V60 en XC60 van de vorige generatie erg gedateerd vergeleken met de nieuwe modellen en ook vergeleken met de Passat. De nieuwe modellen waren simpelweg niet als occasion te vinden en waren privé te duur. Wat pratend met de eigenaar van het dealerschap kwam ik op de Volvo S90 / V90. Lang getwijfeld over de S90 – schitterende lijn en oogt stuk sportiever dan de V90, maar met twee kids (2 en 4,5) misschien niet de beste keus. Dus toch maar de V90. Na lang zoeken kwam ik een V90 Inscription tegen die ver boven mijn wensen (en budget) lag. Maar ik was verliefd! En dan spookt er door je hoofd – Je leeft maar één keer, Beter spijt van de dingen die je wel doet, ipv spijt van de dingen die je niet hebt gedaan. Nog even thuis overleg gepleegd en de deal was gesloten! ? (owh ja, een Volvo kan blijkbaar altijd betreffende het imago, waar ik juist bij deze twijfelde of dit niet te patserig werd, zei iedereen dat dit juist stijlvol en chique was)
Uitvoering;
Het betreft een Volvo V90 D4 Inscription, Luxury Line met Bowers & Wilkins audio. Alle veiligheidspakketten en luxe stoelen met stoel verwarming & ventilatie. Kortom; bomvol! Alleen keyless entry en 4-zone ventilatie ontbreekt. (verder kan ik niets vinden in de configurator wat er niet op zit!) Origineel is de auto op 20” velgen geleverd en dat was echt qua looks te groot en qua rijden te stuiterig naar mijn idee. Dus velgen ingeruild voor 18” velgen met winterbanden en in Duitsland een set 19” gekocht – Voor 50% van de Nederlandse prijs en gewoon bij de dealer – aanrader dus om bij onze Oosterburen te kijken voor velgen.
Ervaring;
Ik zal de V90 veelal tegen de Passat GTE afzetten aangezien dat mijn vorige auto was, ik heb ondertussen 10k gereden en een eerste indruk is zeker gemaakt. Wat opvalt is dat deze auto erg stil is en een echte snelweg kilometervreter blijkt, binnen de bebouwde kom voelt hij zich niet heel erg thuis. Ik vind hem minder wendbaar dan de Passat en het verbruikt gaat van 1 op 20 op de snelweg naar 1 op 8 binnen de bebouwde kom. Dus voor korte ritjes pakken we de fiets of de Mini van mijn vrouw.
De auto rijdt erg comfortabel en de stoelen zitten echt bizar goed! Ik heb de meest luxe stoelen waarbij je een uitschuifbaar voorstuk hebt, de zijwangen kan stellen etc. Mijn vrouw is behoorlijk slank en kan ook een prima zit vinden doordat de zijwangen flink naar binnen gezet kunnen worden, waardoor ook zij niet op de stoel gaat schuiven (was bij de Passat wel een probleem). De stoelkoeling is ook een zeer aangename optie die ik niet eerder in een auto heb gehad. Heel fijn om bij warme dagen zonder zwetende rug uit de lederen zetels te stappen. De systemen aan boord zorgen echt voor een ontspannen rit, het Auto-Pilot systeem werkt echt prima en ik gebruik het erg vaak. Ook de dynamisch groot-licht assistent is een uitvinding, ik krijg nooit een signaal van een tegenligger dat ik hem/haar verblindt. Erg mooi om te zien dat er lichtbundels uitgaan rondom een tegenligger en de rest gewoon met groot licht belicht wordt. Wat daarnaast met de lentedagen opviel is dat ik met het panorama dak open veel harder kan rijden voordat het geluid storend wordt. Bij de Passat kon je tot 80km/h open rijden met acceptabel windgeruis, maar met de V90 is dat makkelijk tot 110km/h.
Het multimedia systeem is snel en werkt erg goed, door de automatische updates merk ik dat de kaarten veelal up-to-date zijn en dus prettig in gebruik, middels een hotspot met mijn telefoon haal je ook realtime traffic op en werkt de navigatie net zo goed als google maps. Dit is ook beter geregeld dan bij de Passat, waarbij je met een SD kaart je navi moest updaten.
En dan het geluid…. WAUW!!!!!! Vanwege de lange ritten die ik rij is muziek en het geluid erg belangrijk voor mij. In de GTE zat het geluid van Dynaudio wat ik al heel erg goed vond, maar het systeem in de V90 van Bowers & Wilkins is echt een paar treden hoger! Zeer zuiver geluid en zo goed weggewerkt in het interieur dat je ook bij hoge volumes geen bijgeluiden hoort vanuit de auto zelf.
Is er dan niets wat beter kan? Jawel…. Ik snap werkelijk niet dat de camera achter onbeschermd op de achterklep zit, ik blijf dat ding elke dag poetsen door opspattend water en vuil. Daar hadden ze bij VW beter over nagedacht door hem weg te werken achter het logo en de open te laten klappen bij het achteruit rijden.
Ook mis ik de geweldige (elektrische) koppel van de GTE… Dat optrekken ging zo soepel en snel, daar kan mijn zware Zweed niet tegenop, terwijl er toch 400Nm koppel in zit. Dit gaan we hopelijk verbeteren met tuning waarbij de auto +/- 80Nm erbij krijgt en daarnaast +/- 45PK.
Eerste conclusies;
Allereerst moet ik zeggen dat ik mij echt gelukkig prijs dat ik op mijn 35e zo’n auto kan en mag rijden. Ik ben erg tevreden met mijn aankoop en ben van plan om deze auto 3,5 a 4 jaar te rijden en zo rond de 200.000 km weer in te ruilen. Het verbruik wat ik haal is gemiddeld 6l op de 100 km wat neerkomt op 1 op 16,67. Dit is voor mij zeer acceptabel voor een auto van dit formaat. Over de kwaliteit kan ik niets zeggen, hij rijdt nu 10k probleemloos en zonder enkele storing.
Nog steeds blij! :-)
- 54.000 km
Update na alweer 15.000 km…
Ondertussen staat er bijna 55.000 kilometer op de klok en is het tijd voor een update. Om maar gelijk te beginnen met het algemene gevoel; Wat ben ik blij met dit apparaat! Het is een heerlijke reisauto waar ik ontzettend graag in rij, het is geen scheurijzer en ook niet dynamisch maar hij brengt je in alle comfort van A naar B, al ligt B misschien wel in Zuid-Frankrijk… De auto heeft nog geen problemen gehad en ook geen onderhoud, enkel wielwissels.
In mijn zoektocht was ik bang voor reacties van klanten en opdrachtgevers, maar daar heb ik in praktijk niets van gemerkt. Veelal positieve opmerkingen, maar nooit het gevoel gehad dat men het een te dure auto vond voor een consultant van 35 jaar… Wellicht was het een angst die mij is aangepraat en was dit met een BMW, of Mercedes ook niet het geval geweest.
Maar goed, nu over de auto. Bij deze update sta ik graag stil bij de plus- en minpunten die ik heb ervaren;
Pluspunten
- Geluidsinstallatie Bowers & Wilkins
- Auto Pilot
- Stoelen
- Navigatiesysteem
Minpunten
- Verbruik
- Ontbreken van warmte werende voorruit
- Standaard instellingen rijmodus
Bowers & Wilkins
Wauw, wauw, wauw, wat een geluid komt er uit deze speakers. Het geluid is mooi zuiver en op vele manieren in te stellen. Het is een (hele) dure optie, maar wat ben ik blij dat de vorige eigenaar (Volvo NL) deze optie heeft toegevoegd. Je kan de muziek heel hard zetten zonder vervormingen, maar ook zonder bijgeluiden van de auto. En vooral dat laatste verbaasd mij enorm in positieve zin. In mijn vorige auto (Passat Variant GTE) trilde zo ongeveer alles mee als het geluid wat harder ging. Ik luister nauwelijks meer radio, maar veel podcasts en Spotify, zeker dat laatste met de kwaliteit op zijn hoogst geeft heel mooi geluid. Ook de feature om de concerthal na te bootsen is gaaf als je live versies van muziek afspeelt.
Auto Pilot
Dit systeem had ik in de Passat ook en gebruikte ik alleen in de file. Maar het systeem van Volvo gaat een stapje verder en ik merk dat als ik op rustige momenten rij ik ook veel gebruik maak van het systeem. Is het vlekkeloos, nee zeker niet, vooral oppassen als je op een spitsstrook rijdt en er opeens een lijn dwars door de strook gaat voor een afslag. (als je niet oplet dan sta je op de afslag, maar is wel even schrikken de eerste keer) Ook scherpe bochten hebben handmatige correctie nodig. Maar een rit van A’dam naar E’hoven over de A2 doet ie praktisch helemaal zelf.
Stoelen
Ik kan echt zeggen dat ik nog nooit zulke fijne stoelen heb gehad. Ze zijn zo goed instelbaar dat iedereen een goede zit kan vinden. Vooral de massage functie (echt op vele manieren in te stellen) is op lange ritten heel erg fijn. De stoelkoeling is in de zomer ook fantastisch, tijdens de hittegolf in Frankrijk afgelopen zomer (+/- 45 graden) was het een genot om in een voorgekoelde auto te stappen en niet te blijven plakken aan het leder.
Navigatiesysteem
Hoe fijn werkt dit systeem. Echt bijna elke dag een update op de Navi en ik moet zeggen dat de auto nog geen keer een weg niet kende. Dit gaat ongekend snel en ik heb nog geen één keer mijn telefoon voor Google Maps te hoeven pakken. Omdat mijn auto altijd met mijn telefoon verbonden is heb ik ook actuele file informatie en het valt mij op dat de omleidingen één op één zijn met Google Maps, wellicht dat hij daar zijn info vandaan haalt. Waze geeft in sommige gevallen andere alternatieven. Zeker omdat ik een Head Up Display heb ben ik blij om gewoon het systeem te kunnen gebruiken in plaats van mijn telefoon.
Dan de minpunten…
Verbruik
De fabrieksopgave haal ik bij lange na niet, maar die illusie had ik ook niet. Wel hoopte ik op een verbruik van rond de 6l/100 km aangezien ik veelal op de snelweg zit. Helaas haal ik momenteel vanaf het moment dat ik hem heb gekocht 6,7l/100km gemiddeld. Op de snelweg, zeker als ik ruim de tijd heb met de Auto Pilot op 110km/h haalt de auto op ritten 4l/100km, maar het probleem zit hem binnen de bebouwde kom. Ik heb een week lang alleen maar binnendoor gereden naar mijn opdracht in A’dam. Het resultaat was een verbruik van 11,3l/100km. Dit zorgt dus voor een behoorlijke stijging van het verbruik. Dus niet teveel binnendoor en dan zit je wel goed…
Voorruit
Nooit over nagedacht dat dit zo’n verschil zou maken, en eerlijk gezegd nooit als “eis” bij de aankoop aan gedacht, maar het scheelt echt heel erg veel of je een warmte werende voorruit hebt of niet. Het is echt een ultra luxe probleem, maar toch wilde ik dit wel benoemen. De auto heeft een behoorlijke voorruit en zeker in de zomer met de zon van voren is het gewoon erg warm. Ondanks dat de airco goed ze werk doet voel je de warmte goed. Binnenkort maar eens navragen bij Dealer of dit een dure grap is om er iets achteraf aan te doen, of wat een nieuw ruit zou kosten.
Instellingen Rijmodus
Standaard start de auto in “comfort” stand, helaas is dit niet de meest zuinige variant (sterker nog, dynamisch is zuiniger) maar vooral binnendoor ben ik persoonlijk niet gecharmeerd van de schakeleigenschappen. Gelukkig heb ik een individuele modus waarbij ik de schakel momenten, stuurbekrachtiging, gas en rem eigenschappen kan aanpassen en daar heb ik een mooie variant bij gevonden. Ook lees ik veel bij andere Volvo rijders dat ze zich irriteren aan het feit dat de auto altijd in Comfort start, dat was ook mijn irritatie totdat ik in de instellingen gewoon zag dat je de stand van de rijmodus bij starten kan aanpassen. Helaas voor mij kun je alleen kiezen tussen eco, comfort en dynamisch en niet individueel. Hierdoor moet ik elke keer de stand manueel aanpassen.
Ik twijfel nog of ik de Polestar tuning ga uitvoeren, hierbij zou ook de automaat aangepakt worden wat bij de regulieren tuners niet gebeurd. De vermogens winst is minimaal, maar dat heb ik in praktijk ook niet nodig, gaat mij meer om de rijbeleving nog meer te vergroten.
Conclusie
De V90 is een hele fijne auto met veel ruimte en veel comfort. Ik geniet elke dag van de auto en blijf het (subjectief) een mooie verschijning vinden. Mijn minpunten zijn absoluut geen “grote” issues en in mijn beleving luxe problemen. Ik zou de auto zeker aanraden en kijk uit naar de volgende kilometers.
Vaarwel…
- 65.000 km
De auto is, na bijna twee jaar, met veel verdriet ingeruild. Door de Corona crisis en de ontwikkelingen op het gebied van hybride werken liepen de kilometers zo hard terug dat een diesel eigenlijk niet rendabel meer is. Ik heb het in 2020 geprobeerd, maar kwam vanaf half maart tot slechts 3.000 km. Toen de auto voor groot onderhoud moest, was daar het moment om te kijken naar een mogelijk andere auto.
Eerst even van de schrik moeten bekomen wat de waarde van de Diesel nu in deze corona crisis doet, maar dankzij de coulance en een scherpe aanbieding bij Scenscar in Dordrecht toch de knoop doorgehakt en de auto ingeruild op een Volvo XC60 T5 Inscription Polestar optimized. Wederom een zwarte en wederom bomvol luxe. De review hiervan volgt snel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V90 T8 AWD Inscription HeadUp B&W Luchtvering MASSAGE 360 DAB
- 2017
- 156.452 km

Volvo V90 2.0 T8 AWD R-Design Airco ECC | Luchtvering | Bowers & Wilkins | Head up | Stuurverwarming | Memory | 360 Camera | Apple Carplay | Isofix | NAP |
- 2020
- 89.379 km

Volvo V90 2.0 T4 Business Sport / Automaat / NL-Auto / Dealer-Onderhouden / 1e-Eigenaar / R-Design / Polestar-Engineered / Apple-Carplay & Android-Auto / Luxe Vol-Leder / Stoelverwarming / Harman-Kardon / Keyless / LED / DAB Radio-Bluetooth / Navi / Adaptieve Cruise-Control / Electronic Climate-Control / Pilot-Assist / Autom. Stoelen met geheugen / E-Achterklep / PDC V+A / 18'' LMV / ENZ.
- 2019
- 148.418 km