Volvo V90 D4 Inscription (2017)

autoreview

Volvo V90 D4 Inscription (2017)

Signalement

UitvoeringV90 D4 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg fijne reisauto

  • 18.000 km

In februari haalde ik mijn V90 D4 Inscription op. Ik had de auto gezien op de Autosalon in Genève en vond het nieuwe ontwerp erg mooi, zowel buiten als binnen. Ik had wat moeite met het kiezen van de kleur en koos uiteindelijk voor bright silver met een blond (wit) interieur. Voor het eerst van mijn leven een wit interieur, maar toen ik in Genève van een witte inrichting in een zwarte stapte was ik verkocht, de enorme hoeveelheid licht is erg prettig. En de vlekken vallen tot nu toe mee. Ik vind de V90 het mooist in een lichte kleur, dat benadrukt de fraaie belijning het mooist.

Binnen is het design onovertroffen, kan op dit moment geen Audi, BMW of Merc tegenop. Schitterende details, een heel erg licht interieur in combinatie met het prachtige panoramadak, mooi geperforeerd leer (geventileerde stoelen) en houten accenten. Mooie indirecte binnenverlichting en een fraai dashboard. De stoelen zitten, als gewoonlijk bij Volvo, excellent. Het grote bedieningsscherm zit logisch in elkaar en je bent snel gewend aan de menu's. Een eerste punt van kritiek is het navigatiesysteem, dat is ronduit slecht. Mijn 125 euro TomTom is echt stukken beter. De omleidingen n.a.v. verkeersinformatie kun je maar beter niet volgen en zelfs zonder die informatie verzint het systeem rondjes rond de kerk dat het niet mooi meer is. Ik begrijp niet dat de grote merken er niet in slagen voor zoveel geld goede systemen in te bouwen. Zelfde ervaringen met Jeep en Mercedes. Mijn TomTom vertrouw ik blindelings, met deze volg ik de borden weer en de verkeersinfo op de radio. Jammer, de ouwe getrouwe TomTom ligt weer in het dashboardkastje voor drukke tijden rond Parijs. Bowens & Wilkins vond ik te duur, de gewone radio/CD/USB stick voldoet goed. Apple Car Play werkt ook prima. Koppeling van de Iphone werkt solide en de geluidskwaliteit handsfree is erg goed. De laadruimte is merkbaar kleiner dan van mijn vorige V70, maar het is natuurlijk geen kleintje. Klein detail, bij de V70 kon je de auto al op slot doen voor de achterklep helemaal gesloten was. Bij deze moet je wachten tot de klep dicht zit en dan pas kun je de auto afsluiten.

Mijn vorige was als gezegd een D5 dus ik was wel een beetje bang voor het verlies aan koppel met de viercylinder, maar dat valt best mee. Met de 8traps automaat (die soms wat aarzelend schakelt, niet zijdezacht als een Mercedes, kickdown is ronduit bruut) komt de auto vooral onderin goed van zijn plaats. Bij tussenacceleratie merk je dat het koppel van de D5 toch van een andere klasse was. Maar ik ben er prima tevreden mee, het (veer)comfort en betere isolatie (erg stil) wegen wat mij betreft ruimschoots op tegen het iets lagere vermogen. De 20 inch velgen in combinatie met luchtvering vormen geen enkel probleem, zeer comfortabel. Je rijd 95% van de tijd in de comfortstand. Als je eens lekker wilt opschieten op een provinciale weg ga je over op "dynamic", de automaat schakelt dan later op en je hebt een duidelijk straffere ophanging waarmee je flink de bocht om kunt.

Er is veel over gesproken; de drive assistant systemen. Ik vind ze helemaal geweldig. Je moet er aan wennen, er vertrouwen in krijgen en je vooral realiseren dat het een assistant is. Ik gebruik zowel de adaptive cruise control als de pilot assist elke dag, ook op tweebaanswegen, langzaam rijdend verkeer, files, autosnelweg, het werkt perfect en vooral bij lange ritten is het zeer ontspannend. Alleen de knipperende lampjes in de buitenspiegel om te waarschuwen voor iets in de dode hoek heb ik uitgezet. Ze leiden af en irriteren. De enorme buitenspiegels geven toch al een heel goed zicht en zonder lampjes gaat dat prima. Head up display vind ik ook bijdragen aan het comfort met rechts de actuele maximum snelheid die behoorlijk accuraat wordt weergegeven.

Het verbruik is niet veel beter dan mijn oude D5, zo rond de 1 op 14. De D5 was handgeschakeld en getuned op koppel en verbruik. In "dynamic" stand ga je trouwens flink meer verbruiken.

Samenvattend een erg fijne reisauto waar ik inmiddels al weer bijna 20K in heb gereden. Het comfort is uitmuntend, stil, heerlijke ophanging en demping, stoelen idem, prima klimaatsysteem en die fraaie assistant systemen.

Punten van kritiek; Navigatiesysteem is slecht. De automaat schakelt niet altijd ongemerkt. 55 liter dieseltank is een tikje minimaal. Bij volledig geopend dak komen er uitlaatgassen binnen, kwestie van afstellen bij de eerste beurt denk ik. Al met al zeer tevreden over deze mooie Volvo.

Update na bijna 30.000 fijne kilometers

  • 29.000 km

Het is bijna niet voor te stellen dat ik alweer bijna 30.000 km heb afgelegd met de V90 in de afgelopen acht maanden. Ik geniet er elke dag van en het is de meest comfortabele auto die ik ooit heb gehad. Opmerkingen in andere reviews en tests over de 20" velgen vind ik onterecht. Ik rij zelfs op een hogere bandenspanning, maar merk niets van het grotere formaat wiel. De luchtvering vangt dat keurig op met uitzondering van een enkele giftige put of een al te enthousiaste verkeersdrempel. Beetje de pest in dat ik de eerste stoeprandschade alweer te pakken heb op de aluminium gepolijste velgen, dat wordt reparatiewerk.... Tijdens lange ritten wordt veelvuldig op de pilot assist gereden, net als tijdens files of op provinciale wegen met druk verkeer, geweldig! Veel van de aanvankelijke probleempjes met de auto zijn door Volvo en de dealer keurig opgelost.

Ik heb Polestar tuning laten installeren, tegelijkertijd met een aantal updates. Nadeel van meerdere veranderingen tegelijkertijd is dat je niet weet of de veranderingen nu komen van de updates of van Polestar maar het goede nieuws is dat motorkarakteristiek en de werking van de automatische versnellingsbak geweldig verbeterd zijn. De paar pk extra en ook de 50NM extra koppel merk je nauwelijks, maar de schakelkarakteristiek des te meer. De bak blijft langer in de versnelling hangen, zowel bij opschakelen als snelheid minderen. Daardoor is de soms wat zoekende versnellingsbak, waar in veel testen over wordt geklaagd en wat ik zelf ook merkte, definitief verleden tijd. De auto schakelt nu als een zonnetje, veel rustiger en er is geen sprake meer van twijfel bij bijvoorbeeld inhouden en direct daarop flink gasgeven. Je levert helemaal onderin iets aan vinnigheid in, bij het wegrijden was de acceleratie ook nogal fel. In het middenbereik krijg je er een heerlijk rustig schakelgedrag voor terug. Ik heb de indruk dat het verschil tussen de stand "comfort" en "dynamic" nu kleiner is geworden, maar het verrassendst vind ik nog wel dat de auto zuiniger is geworden. Over een poosje heb ik scherpere cijfers, maar vooralsnog lijkt het erop dat het verbruik is gezakt van gemiddeld 6,9 liter naar 6 liter per 100 km. Daar moet ik bij zeggen dat ik de laatste maanden de meer luxe (en duurdere) diesel tank. Daar heb je het weer, meerdere veranderingen tegelijkertijd en dan weet je niet waardoor het precies komt.

Een ander punt was de navigatie. Ook die is met een update sterk verbeterd. De projectie in 3D met de eigen positie onderin is nu mogelijk gemaakt en dat is erg prettig. Grotere letters en een andere layout zijn ook allemaal verbeteringen. Of de navigatie en de verkeersinformatie ook inhoudelijk beter functioneren weet ik nog niet. Ik ga mijn Tomtom er naast zetten en vergelijken. Het is goed om te merken dat Volvo werkt aan verbetering van dit systeem, dat is absoluut nodig.

Wat niet opgelost kon worden is de onaangename geur die binnenkomt bij volledig geopend schuifdak. Er werd gesuggereerd dat het de parkeerremverwarming zou kunnen zijn, maar dat lijkt me sterk. Het is niet alleen op koude dagen en ook niet kortstondig maar vrijwel constant. Geur is natuurlijk moeilijk op te sporen, jammer maar misschien komt dat later nog een keer aan het licht. Het is geen algemene klacht.

Het heeft een poosje geduurd, maar ik zie deze Volvo's nu ook veel frequenter op de Nederlandse wegen, en terecht. Ik vind het een uitermate prettige en mooie auto en de minpuntjes zijn hele kleintjes. Nieuwe minpuntjes? Geen enkele, of het moet de sleutel zijn. Het chroom van de goedkope plastic randjes wordt heel gemakkelijk beschadigd en het leer in de kleur van de auto is een leuk idee, maar sleutels zitten niet in een mooi beschermdoosje, maar in je broekzak. Het lijkt na acht maanden wel of het ding tien jaar oud is, zo ziet hij eruit. Verbeterpuntje, maar dat is het dan ook wel, van harte aanbevolen deze Volvo.

Verbruik toch iets hoger

  • 29.900 km

In tegenstelling tot wat ik dacht toen Polestar er net op zat is het gemiddeld verbruik toch iets hoger gebleken na bijna 1.000 km. 7,1 ltr/100 km ipv 6,9 ltr/100km. Dat vind ik alleszins acceptabel voor het toegenomen comfort, met name de bak schakelt nu aanzienlijk rustiger en beter. Het verschil tussen de 'comfort" stand en "dynamic' stand is wel minimaal geworden. Wat de navigatie betreft; bediening en beeld zijn na de update sterk verbeterd, maar de routebepaling, het vinden van adressen etc. blijft onveranderd onder de maat, verkeersinformatie is onbruikbaar. Google maps of Tomtom als backup blijft noodzakelijk in een steeds sneller dichtslibbend Nederland.

Probleemloos

  • 36.000 km

Nog twee maanden en dan rijd ik deze auto alweer een jaar. Het was een probleemloos jaar en ik zal de geplande 45.000 km wel volmaken in februari denk ik. Als je in andere auto's stapt merk je opnieuw hoe comfortabel de V90 is, comfort waar ik aan gewend ben geraakt. Het is een werkelijk heerlijke reisauto. De winterbanden zitten eronder op een set dezelfde velgen en handige loopvlakkettingen zorgen er in noodgevallen voor dat de wielen in diepe sneeuw niet worden beschadigd. Die kun je gemakkelijk monteren op een wielmoer, handige dingen. De auto bevalt eigenlijk steeds beter. Achteraf had ik de camera's rondom moeten laten monteren, die verdien je terug aan het polijsten van de stoeprandschade aan de (kwetsbare) 8 spaaks velgen. Voor navigatie gebruik ik nu consequent Google maps via mijn Iphone met Apple Carplay. Dat werkt acceptabel, de Volvo navigatie wordt vrijwel niet meer gebruikt. Het verbruik stabiliseert op 7,0 liter op 100 km. Voor het overige geen enkele hiccup, alles werkt vlekkeloos en ik ben nog steeds uitermate tevreden over deze Volvo.

Het eerste jaar zit er op

  • 40.000 km

Het is moeilijk voor te stellen dat ik alweer een jaar in deze V90 rijd. Er staat nu 40.000 km op de teller en het was een plezierig autojaar met de Volvo. Er was ook, behalve de dingetjes die al genoemd zijn, geen enkele storing of probleem. De ergernissen met de navigatie blijven helaas, maar verder is alles perfect. Over het verbruik was nogal wat discussie in deze kolommen, ik kom echt niet verder dan 7,1ltr per 100km als ik heel netjes rijd. Wintersport met vier personen en af en toe 200km/u op de Deutsche Autobahn en je gaat naar 7,6/100km. Zo rond de 1 op 14 is het best bereikbare. Ik ben nog steeds erg happy met mijn keuze voor de V90, op naar jaar twee!

De eerste 100,000 km zit erop

  • 100.000 km

De eerste ton zit erop. En net niet zonder een eerste probleempje. Ik strandde in het buitenland met een gebroken schoep in de turbo. Het werd keurig en niet te duur opgelost door de plaatselijke Volvo dealer, maar van een gebroken turboschoep bij net geen ton kijk je toch raar op als je al een stuk of zes van die Volvo V sloepen hebt versleten. Voor het overige niets dan lof, het is nog steeds een heerlijke auto en als hij eens een paar dagen bij de spuiter is (reed een oude Fransman op het achterspatbord) dan mis je hem al snel. De drive-assist vind ik nog steeds een uitkomst en het comfort is top. Over de navigatie maak ik me niet druk meer, die wordt gewoon nooit meer gebruikt, altijd Apple carplay met Iphone werkt prima. In de volgende gaat geen Volvo navigatie meer. Dit is een heerlijke snelle reisauto voor de wat langere afstanden, er zal ongetwijfeld nog wel wat beters te vinden zijn, maar die ken ik niet. Dit is de meest comfortabele auto die ik ooit gereden heb.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.