Volvo V90 D3 R-Design (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 D3 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 157.500 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Automaat
- 157.000 km
Misgeklikt... Het gaat om een V90 D3 - Automaat 6-bak
Ruim en comfortabel
- 160.000 km
Na 6 jaar in een XC70 D5 AWD gereden te hebben, werd het tijd voor iets nieuws. Ook gezien de leeftijd van de XC70 (13jaar).
Geen CrossCountry, maar een 'gewone' V90. Qua techniek ook een stapje terug naar een D3 voorwielaandrijving. Beide auto's zijn automaat, waar de V90 sneller schakelt en veel lager in toerenblijft. De voordelen hierdoor zijn een verbruik van 1:18, waar de XC70 1:11 á 1:12 deed.
Dashboard en interieur van de V90 is erg rustig voor het oog. Er zijn redelijk wat instel mogelijkheden om het er rustig uit te laten zien.
Bij aanschaf was er nog een software probleem met de radio. Ipv opnieuw de originele software terug te laden, moest nieuwe software worden aangeschaft bij Volvo NL. Dit betrof dus niet de man uren voor het werk. Schandalig...
Verder binnen twee maanden een storing in een achterlicht (LED). Hiervoor is de complete unit vervangen. Gezien ik meer klachten over achterlichten las vraag ik mij af of dit niet gewoon een slecht ontwerp/productie run is geweest.
Ander minpuntje zijn de zijspiegels, welke niet veel hulp geven bij zicht op de stoeprand. Achteraf gezien was een 360camera systeem een slimme keus geweest. Voor nu opgelost met een extra dodehoek-spiegel op de zijspiegel geplakt.
Beenruimte bij de achterbank passagiers is zeker meer dan bij de XC70. Mogelijk is de kofferbak iets kleiner, in iedergeval wegen de schuinere achterruit. Ook mis ik nog de boodschappentas houder in de kofferbak, maar die kan ik misschien nog wel ergens vinden.
Tuning
- 168.000 km
Ter compensatie van de 150pk D3, heb ik gekozen voor een tuning van Rica. Ook meteen start/stop, EGR en versnellingsbak aanpassen. De auto moet nu in een beter toerengebied rijden, dus vervuiling aan de motor zal ook minder gaan zijn.
Motor revisie
- 170.000 km
In de eerste weken na aanschaf viel het al op dat het oliepeil langzaam zakte. Omdat ik nergens kon vinden of er 0.5 of 1.0 Liter bij moest als het peil op 0% stond, ging ik van het positieve uit.
Na 5000Km moest er een liter olie bij. Voor een 3 jaar oude Diesel met 150.000 op de teller een slechte score. Na wat onderzoek verschillende berichten gevonden over slechte olieschraapveren en vervuiling. Dus ook nog een poging gedaan met een motor flush. Om de roetvorming op de zuiger op te lossen. Na deze actie was het olie verbruik 1 Liter op 2000km. De auto was rijp voor een revisie. E 4000.- incl btw en geen coulance van Volvo NL. Revisie bedrijf heeft betere zuigerveren geplaatst, dus hopelijk kan de auto nu makkelijk de 300.000km gaan halen. Nu 3000km verder en het ziet er weer hoopvol uit.
Het probleem was dus een combinatie van milieu eisen en een slecht ontwerp en after sales van Volvo.
Verder nog de 18" + winterbanden vervangen voor een zelfde model velg in 19" met zomerbanden. Het staat de auto goed en het rijcomfort is er zeker niet minder op geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V90 2.0 T5 Momentum | Standkachel | Stoelverwarming V+A | Stuurverwarming | Schuif/kantel panoramadak | BLIS | Adaptieve cruise control | Pilot assist | Automatisch dimmende binnen en buiten spiegels |
- 2017
- 284.672 km

Volvo V90 2.0 T8 AWD Inscription / Trekhaak / Panoramadak / 360 Camera / Stoelventilatie + Massage / Harman Kardon / Adaptive Cruise /
- 2020
- 152.085 km

Volvo V90 T4 190 pk Aut. Leer, Adaptieve CC, Apple CarPlay, Elektr. stoel
- 2018
- 174.410 km