Volvo V90 D3 R-Design (2018)

autoreview

Volvo V90
Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90Volvo V90

Signalement

UitvoeringV90 D3 R-Design
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst48.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele reisauto

  • 48.000 km

Auto inmiddels 2 jaar in bezit en komende week zal 2e onderhoudsbeurt worden uitgevoerd. Ik verwacht geen bijzonderheden. Gelukkig in de afgelopen 2 jaar ook geen problemen gehad met de auto. Slechts 1 keer terug geweest ivm start/stop systeem. Bleek dat de accu hiervan het had begeven. Onder garantie vervangen.

Hiervoor een V70 D4 8 traps automaat gereden en ik moest wel even wennen aan het verschil in rijcomfort. Bij proefrit nog sterk getwijfeld of ik wel tot aankoop moest overgaan, maar de vernieuwing t.a.v. veiligheidssystemen, adaptieve cruisecontrol toch tot aankoop overgegaan. Na enige gewenning kan ik niet anders zeggen dat ik zeer blij ben met de overstap naar V90.

De stoelen was ik niet meteen enthousiast over, maar na gewenning kan ik niet anders zeggen dat deze geweldig zijn. Waar je bij de V70 op fauteuils zit, zit je in de V90 in de fauteuils. Zeker op langere afstanden merk je echt dat het comfort toch echt beter is, terwijl ik altijd zeer tevreden was over stoelen van de V70. Maar als ik nu weer in een V70 zit moet ik toch echt weer wennen aan de hoge zit en het toch meer zompige rijden. De wegligging van een V90 is rustiger, zeker bij hogere snelheden merk je gewoon dat rust en comfort op een hoger niveau ligt.

Ook mijn scepsis t.a.v D3 kan ik inmiddels achter mij laten. Uiteraard is de D4 soepeler en sneller, maar in de dagelijkse praktijk merk je dat veelal niet. Ook bij vakanties in het buitenland is de D3 voldoende krachtig voor een volgeladen auto of met caravan.
Voordeel van de D3 is het verbruik. Waar ik met de V70 gemiddeld 1:15 reed, rij ik momenteel 1:17/18. Rij je continue op de snelweg en 100 dan haal je gemakkelijk 1;20/22. Met de V70 heb ik deze waarden nooit gehaald.

Belangrijke reden voor aankoop waren ook de veiligheidssystemen, zoals keep lange assist, adaptieve cruisecontrol en auto pilot. Ervaringen met de systemen zijn echter wisselend. Op mooie rustige wegen werken ze uitstekend, maar wordt het drukker of bij wegopbrekingen dan moet je toch alert zijn. Voor je het weet remt de auto af, omdat er iemand voor je langs gaat of omdat je van baan wisselt en de auto niet herkend dat je op eigen baan blijft en je voorganger rechts af gaat. In die gevallen krijg je soms een keep lane correctie of de auto remt onnodig sterk af. In die situatie schakel ik het systeem uit. Ook bij scherpere bochten moet je goed blijven opletten. Adaptieve cruisecontrol geeft wel echt rust, omdat de auto haast ongemerkt de snelheid aanpast. Zeker op 80 of 100 km wegen vind ik het systeem ideaal.

Het navigatiesysteem van Volvo heeft mij nog nooit kunnen bekoren en dat geldt ook voor die van de V90. Ik vind de werking omslachtig en de spraak ronduit belabberd het is een mix van Nederlands/Belgisch met de nodige vertragingen erin.

Adaptieve led verlichting met grootlicht assistentie vind ik een verademing. Dit zou op iedere auto moeten zitten. Systeem past zich automatisch aan de omstandigheden aan. Bij tegemoetkomend verkeer wordt de linkerhand ontdaan van grootlicht. De rechterberm blijft groot licht gewoon actief, zodat je hier wel goed zicht blijft houden. Zeker op donkere wegen werkt dit uitstekend.

Al met al zeer tevreden over de auto. Hopelijk blijft dat de komende jaren ook zo.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.