AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V90 D3 Momentum (2017) #3

autoreview

Volvo V90 D3 Momentum (2017)

Signalement

UitvoeringV90 D3 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf147.500 km
KM-stand laatst246.500 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug naar Volvo

  • 151.500 km

Mijn Skoda Superb is ingeruild en hiervoor is een V90 in de plaats gekomen. De meesten zullen zeggen dat dit een grote vooruitgang is, maar daar bij doe je de Superb echt te kort. Voor een 16 jaar oude auto was deze luxe en compleet en reed gewoon prima, maar ja, die kosten....

Weer een bijzonder lijstje gehad van auto's om deze keer uit te kiezen. Favoriet is gewoon de Alfa Stelvio, maar past nog niet in het budget wat ik voor een auto wil uitgeven. Even wachten dus. Serieuze opties waren de Skoda Superb, BMW 420D Gran Coupe en de Alfa Guilia en natuurlijk de V90. De 420D Grancoupe was een grote verrassing, maar voordat ik mijn vrouw kon meenemen, was deze al verkocht, was precies de goede uitvoering, maar uiteindelijk toch niet voor ons. Guilia bekijken moesten we uitstellen vanwege Corona...en ook verkocht. Ik wilde geen Superb 1.6 TDI en dan valt 90% al af. En uiteindelijk dacht ik dat de V90 niet binnen het budget zou passen, maar Broekhuis heeft goed meegedacht. Uiteindelijk heb ik de grootste auto gekozen, maar uiteindelijk is de ruimte binnenin niet overdreven, maar later meer hierover.

Comfort
Deze auto ademt comfort uit en dat klopt ook helemaal. Een heerlijke, rustige auto, die, zeker met pilot assist aan, ontspannen rijdt. De automaat schakelt soepel, de stoelen zitten prima, het geluid van buiten blijft buiten en drempels worden soepel genomen. En dan is een D3 met 150 pk gewoon meer dan voldoende. Overigens vind ik een diesel ook een gevoel van comfort geven. Lekker veel trekkracht bij weinig toeren en het versnellen gaat soepel en snel genoeg.

Opties
Ik hoop dat ik nu weet welke opties er opzitten, maar daar kom ik nog wel achter. Inmiddels 4000 km mee gereden dus het meeste weet ik wel. De momentum is zeker geen kale auto, maar mist toch wel wat luxe. Is dat erg? Ik vind het gewoon prima en ik ben nu al gewend aan de opties die ik nog nooit eerder heb gehad. En dan gaat het om o.a. om de veiligheidsopties. Keyless entry is makkelijk, nu nog leren om de sleutels niet automatisch uit mijn jaszak te halen. Adaptieve cruise control werkt gewoon prima, Pilot Assist ook, hoewel scherpe bochten lastig zijn. Waarschuwing voor kruisend verkeer, als je naar achteren rijdt, is een fijne optie. De trekhaak heb ik nog niet gebruikt, en voor de rest zal het wel gewoon opzitten. Oh ja, er zit leren bekleding in, maar gezien de slijtage op de wang van de bestuurdersstoel, niet de beste kwaliteit. Wordt gelukkig opnieuw gespoten door de dealer. Ik heb de gewone geluidsinstallatie er in zitten, maar ik vind het geluid meer dan voldoende. Hoeft van mij niet anders.

Interieur
Het was vreemd om allemaal displays te hebben, maar het went heel snel. Het interieur is ruim, maar want ik niet begrijp, en dat zie ik bij veel auto's, dan lijkt het alsof er veel been ruimte is, maar dan is de lengte van de zitting van de achterbank gewoon kort. Was echt beter in de Superb. Het kan er nog mee door in deze Volvo, maar ik vind het een misser (Vorig jaar heb ik anderhalf uur op de achterbank van een nieuwe Mercedes C-klasse gezeten en daarom zou ik nooit een C-klasse kopen, wat een kinderbankje achterin...)
Wanneer de elektrische achterklep opent, kom je bij een verzorgde, ruime bagageruimte, maar je verwacht toch iets meer ruimte. In ieder geval zitten er aan de zijkant een paar haakjes om bagage op te hangen, maar ze hadden deze ook niet hoeven te monteren. Daar kan je namelijk niets aan hangen.

Prestaties en verbruik
Met 150 pk is niets mis. Ik heb nog niet vol gas hoeven te accelereren, want het gaat allemaal lekker vlot. Kijken of dat zo meteen, volgepakt, op de duitse autobahn ook zo is. De automaat kan het allemaal prima aan, dus ook hier geen klagen.
En dan het verbruik. Ik wist dat 5l/100km niet realistisch was, maar ik vindt nu 6,4l/100km, met veel snelweg, toch een beetje tegenvallen. Zodra je boven de 110 Km/u komt, gaat het verbruik snel omhoog, om over stadsverbruik maar niet spreken. Het is natuurlijk een zware auto, maar mijn laatste Volvo V70 D3 5 cilinder met 163 pk was net zo zuinig. Weinig vooruitgang dus.

Conclusie
Ik heb de Volvo V90 eigenlijk ook gekocht omdat ik een goed gevoel bij de dealer heb. Ik ken deze mensen al heel lang, maar nog nooit daar een auto gekocht, tot nu. We gaan de komende tijd wel wat kilometers erbij rijden, want 40k rijden we gemiddeld per jaar.
Ik heb een goed gevoel bij de auto en omdat de auto soepel en vlot rijdt, zal ik deze kilometers met veel plezier gaan rijden.




gemengde gevoelens

  • 174.500 km

Prima reiswagen

Inmiddels al behoorlijk wat ritten naar het buitenland er op zitten en de V90 geeft mij gemengde gevoelens.
Qua rijden, zoals comfort, verbruik, prestaties en luxe is het allemaal prima voor elkaar. Een lange rit is gewoon goed met deze auto te doen en zelfs al 5l/100km gereden. Navigatie werkt prima, goed geluid vanuit de audio installatie, stoelen zitten perfect en iedereen vindt het nog steeds een mooie auto (ik ook natuurlijk).

Olieverbruik....

Maar wat er aan mij knaagt is het olieverbruik. Ik vermoed dat de V90 inmiddels 1 liter olie per 4000 km verbruikt en dat vind ik absoluut een grote schande. De motor is dus duidelijk een inferieur product waarbij de goede naam van Volvo gewoon te grabbel wordt gegooid. Over 2 weken staat de afspraak bij de dealer ingepland voor een olieweging. Ik ben benieuwd wat er uitkomt en hoe mijn dealer op de uitkomst reageert. Tot nu toe nog vol lof over de dealer, maar met nog bijna 5 maanden garantie, ben ik benieuwd hoe men hier mee om gaat. Inmiddels heb ik wel begrepen dat de importeur erg lastig heeft gedaan, bij anderen met hetzelfde probleem, omdat men 1 liter olie per 1000 km al acceptabel vindt. Dat is zelfs voor een oude Alfa al niet meer acceptabel, laat staan voor een Volvo van amper 5 jaar oud.
Dit olieverbruik zorgt ook voor een gevoel van onbetrouwbaarheid bij mij en ik had juist een jonge occasion van Volvo gekocht bij de merkdealer om dat gevoel te voorkomen. In het verkoopgesprek is ook duidelijk aangegeven dat deze V90 makkelijk 300.000 km aankan. Maar daar is niet bij gezegd dat tussentijds de motor gereviseerd moet worden.
Kortom: balen!

Ik zal binnenkort een update geven van het olieverbruik en wat de oplossing is.

Olieverbruik opgelost

  • 196.000 km

Ik kon een tijd niet bij mijn account, dat is inmiddels opgelost, dus bij deze een update van mijn Volvo.

Ik ben zo enorm blij dat ik deze Volvo bij een goede dealer heb gekocht met 1 jaar volledige garantie!
Vanwege het olieverbruik heb ik de vraag gesteld aan de dealer wat hier aan gedaan kan worden. Zij hebben een olieweging voorgesteld en na 2000 kilometer weer een olieweging. Afspraak gemaakt en na 2 weken zat ik al weer aan de 2000 km en daarna is de olie weer gewogen. Het verbruik kwam uit op 2,2 l per 10.000 km en de maximale norm is 1,8 l bij mijn gebruik. Geen ja maar, geen gezeur, dealer Broekhuis heeft via de importeur een revisie voorgesteld en deze is ook uitgevoerd. Op geen enkele manier probeerde de dealer er onder uit te komen, ze hebben gewoon hun verantwoordelijkheid gepakt en dat vind ik een enorm compliment waard. Nu kan men natuurlijk zeggen dat ik er recht op heb, maar iedereen weet dat recht hebben en recht krijgen niet hetzelfde is. De revisie is duidelijk uitgelegd, zou 2 weken duren, maar door een klein foutje was een uitgebreidere revisie noodzakelijk dan eerder gepland. De leenauto's waren gewoon ter beschikking gesteld, ik had er gewoon alle vertrouwen in. Uiteindelijk, na een uitgebreide test, hebben ze mijn Volvo, na 6 weken, weer aan mij terug gegeven. Inmiddels heb ik weer 6000 km gereden na revisie en de auto rijdt als nieuw. Geen enkel olieverbruik meer en gewoon zoals ik gewend was. Het was thuiskomen.

Het voordeel was dat ik uitgebreid diverse andere Volvo's heb ik kunnen testen. Allemaal 2021 of jonger: XC40 B3, V60 B3 en V60 B4. De laatste was echt een heerlijke auto, maar voor geen goud wilde ik wisselen met mijn Volvo. Het Google bedieningssysteem was het niet voor mij, sterker nog, ik kon bepaalde veiligheidsvoorzieningen niet meer uitzetten of minder zetten. Nu werd er automatisch geremd voor een vluchtheuvel, de schrik zat er bij mij goed in. Gewoon de oude software is prima.

Ik hoop nog lekker te kunnen doorrijden met deze schone diesel, een update zal volgen wanneer er weer iets te melden is.

Kleine storingen

  • 220.000 km

Wat kleine kosten

Nu ik dit schrijf denk ik wel, wat zijn kleine kosten? Ik heb besloten om mijn Volvo gewoon in onderhoud te houden bij Broekhuis, vanwege de zeer goede service, maar daar staat voor simpele zaken wel een iets hoger prijskaartje tegenover. Dus voor iedereen zelf te beoordelen of het kleine kosten zijn.

Om maar meteen naar het olieverbruik te gaan: die is er compleet niet meer. De auto verbruikt nauwelijks een druppel olie en de motor loopt als een zonnetje. De afgelopen beurt heb ik o.s. de automaat laten spoelen omdat ik vond dat de 6-bak toch wat minder soepel schakelde. En dat is gebleven. Dus verversen van de automaat olie heeft niets opgeleverd qua comfort, hopelijk wel qua levensduur. Er moesten nog wat ander, normaal onderhoud uitgevoerd worden, dus een rekening van 1000 euro heb je zo aan je broek.

Tel daarbij dat ik nu een paar keer terug ben geweest voor een storing en hoppa, weer 2x 500 euro lichter. Het is dus maar wat je kleine kosten vindt.
Ik kwam naar de werkplaats om de monteur te laten luisteren welke van de 3 boxen rechtsvoor nou een kraakje gaf en de monteur vond dat de auto iets naar diesel stonk. Ik had het nog niet geroken, maar het bleek dat er een scheurtje in de slang bij de EGR klep zat. Een probleem wat ik vaker bij de reviews ben tegen gekomen, dus maar meteen vervangen. Geluid uit de boxen is weer helemaal prima (blijkt toch een premium sound systeem in te zitten) en de auto ruikt weer fris.

Dan de winterbanden wissel met een APK. Kosten die bij elke auto horen, maar toch een APK afkeur. Stofhoes bij stuurkogel heeft een scheurtje rechtsvoor. Toch al met al die 500 euro weer aangetikt.

Algemene indruk van de Volvo na 2 jaar en 75000 km

Slijtage interieur en exterieur vallen me enorm mee. Alles is nog prima fris en af en toe een schaafwondje aan de buitenkant, maar gewoon een prima kwaliteit. Alles functioneert nog binnen zoals op dag 1. ACC is nog meer dan voldoende, Carplay is perfect, alles wat elektrisch werkt nog, geen slijtage aan de bekleding en het comfort is nog steeds heerlijk.
Voorlopig zie ik nog geen verandering in mijn auto's, want deze auto geeft zelf aan dat er nog veel meer kilometers bij kunnen zonder voor gek te rijden. Ik ben nog steeds blij dat het olieverbruik onder garantie is opgelost, maar dat moet ik nu maar laten rusten. Om meer vermogen zit ik niet verlegen, want ik rij deze auto op comfort en niet om snel mee te racen. Op de autobahn is 160 km/u cruisen, op de kleine stukken waar het nog kan, prima te doen. Er is dan nog over. Kortom nog steeds een aanrader, maar vanwege onderhoud/kosten toch niet de 5 sterren.

Gewoon een beurt

  • 246.500 km

Gewone beurt

De teller staat inmiddels op 246500 km en dit is echt de auto waar de kilometers gedachteloos erbij gereden worden. Een heerlijke auto voor de lange afstand en leuk genoeg om te rijden. Gek genoeg vind ik nog steeds 150pk genoeg en verlang ik niet naar meer. Om de 30.000 km heeft deze Volvo een beurt nodig, dus 1x per jaar en dan wordt natuurlijk meteen alles gedaan. En dan ben je blij dat je monteur je belt om te zeggen dat de auto helemaal in orde is en dat ze de beurt gaan uitvoeren. Dat er dan vervolgens een rekening komt van meer dan 900 euro doet wel even zeer, maar dan heb ik weer mobiliteitsgarantie en de zekerheid dat de beurt goed is uitgevoerd. Is ook wat waard, zullen we maar zeggen.


Een man en auto's....

Als man en autoliefhebber ben je altijd aan het kijken naar andere auto's. Kan het leuker, beter, betrouwbaarder, sneller, spannender? En dan het liefste met dezelfde onderhoudskosten of minder. En dan wordt het toch een beetje lastig. En elke keer wanneer ik in de Volvo rij is het gewoon duidelijk dat de bediening van de rijhulpsystemen en bijvoorbeeld navigatie gewoon goed in elkaar zit. Alles werkt prima, is makkelijk te vinden en ziet er nog top uit. Dat de auto al 7 jaar meegaat zie je en merk je niet. Wordt dit weer dezelfde situatie als met mijn Ford Galaxy van vroeger die ik 7 jaar heb gereden? De tijd zal het leren, maar voorlopig rijdt deze euro 6 diesel gewoon prima en biedt me veel plezier. En ik betrap mezelf er op dat ik naar een nieuwere V90 CC aan het kijken ben. Is eigenlijk hetzelfde, maar dan een opgehoogde, luxere versie. Dan zit het Volvo gevoel toch dieper dan ik dacht. En dat voor een Alfa Romeo liefhebber...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren