Volvo V90 D3 Momentum (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Wispelturig
- 58.000 km
Vanwege verandering van werk mocht er weer een nieuwe auto uitgezocht en aangezien alle vorige Volvo's altijd zeer goed waren bevallen, stond het merk weer bovenaan de lijst. Naast de V90 heb ik ook in de Arteon proef gereden: Een prachtige auto van buiten, maar van binnen eigenlijk een beetje teleurstellend. Ondanks de variabele stuurinrichting was het rijgedrag ook niet zo 'dynamisch' als dat het uiterlijk is. Wat in positieve zin wel opviel, was de enorme binnenruimte en kofferbak.
Ondanks dat ik sceptisch was over het vermogen van de D3, heeft de D3 in de proefrit wel overtuigd. Voor dagelijks verkeer is hij meer dan vlot zat en wellicht dat in een later stadium de auto nog getuned gaat worden om net dat beetje extra bij volgas te krijgen. We kopen jong gebruikt, waarbij dus zowel de aanschafprijs als ook de cataloguswaarde (voor mijn bijtelling) van belang zijn. Dat was ook de reden dat een D4 eigenlijk afviel: ik had voor mezelf een grens van 60k als nieuwprijs, maar de D4 ging daar vaak met gemak overheen. Bij terugkomst van de proefrit in een degelijke zwarte met standaard velgen, zwart interieur en vooral opties waarvan ik het nut niet zag, toonde de verkoper mij de auto die het uiteindelijk is geworden: ze hadden hem net binnen en precies met de opties die ik wilde:
- creme interieur
- elektrisch verstelbare comfort stoelen
- Led met actief grootlicht en bochtenverlichting
- Trekhaak
- Verlichtingspack 2
- zwarte hemel
- 20'' velgen
- net 20dkm gelopen
Het enige wat eigenlijk miste, was de achteruit rij camera. But who cares, sensoren ging vroegah ook goed, camera is verwennerij....dacht ik.
De eerste dagen was het wennen en verkennen, maar alles zit eigenlijk logisch en voordat je het doorheb ben je alles meester. Super comfortabel, soepele aandrijflijn, prachtige verschijning etc. Ik verheugde me dan ook op de eerste langere rit, van Rotterdam naar Groningen, een rit die ik regelmatig maak. De stoelen zijn zoals bekend van Volvo top, de stereo dik in orde, het veercomfort van hoog niveau en ook op hogere snelheid blijft de auto comfortabel, maar ook zeker aanvoelen. Wat echter een beetje roet in het eten gooide, was dat er rond de 125 km/u een trilling in de auto ontstond, die pas bij hoge snelheden verdween.
Een groot verschil met de vorige 2 BMW's is het gedrag van de automaat. De automaat van BMW heeft mij overtuigd dat er automaten bestaan die wel op de juiste momenten kunnen schakelen en dat ook razendsnel doen. Hoe anders is de 6-traps automaat van de Volvo. Koud slipt de automaat enorm en komt daardoor lastig van z'n plek af. Ook als de automaat warm is, dan is het eigenlijk gewoon een matige automaat. Hij slipt veel, maakt weinig gebruik van het koppel van de motor, schakelt met een schok en nog wat andere gedragingen waarvan de wenkbrauwen gaan fronzen. Maar ik weet ook dat ik verwend was met de bak van de BMW, dus wel gemeld bij de dealer toen ik hem kwam brengen voor de trilling, maar verder (nog) geen punt van gemaakt. De dealer had een leenauto voor 3 dagen ingepland om de trilling op te sporen en te laten verdwijnen. Hier zijn ze tot op bepaalde hoogte ook in geslaagd door onder garantie 2 nieuwe banden te monteren en alles met speciale balanceertechnieken te balanceren. De trillingen zijn tot 90% gereduceerd en als je met dergelijke grote wielen rijdt, voel je altijd wel iets.
Een ander punt was de ontzettend slechte uitspraak van het multi media systeem. In de V40 was dat destijds niet denderend, maar in vergelijking met de V90 was de V40 uit de kunst. Het systeem heeft zo'n enorm spraakgebrek, dat het na verloop van tijd ook niet meer grappig is, maar ronduit irritant. Het mens heeft zelfs moeite om Nederland uit te spreken, laat staan 'herhalen'. Kreten die standaard toch ingesproken zouden moeten kunnen worden?
Het bezoek aan de dealer voor garantiepunten zou echter niet bij deze ene keer blijven, daarover later meer... het eeuwige getril is iets minder geworden na het monteren van Eibach verlagingsset, maar dat is voor mij op een acceptabel niveau. Ook heb ik spoorverbreders voor en achter geplaatst, maar voor waren ze er heel snel vanaf. De trilling in de auto komt blijkbaar van de voorkant en de spacers verergerde dit aanzienlijk. Een klein gevoel van teleurstelling bekroop mij wel, het stond namelijk wel mooi. Met de verlaging en de spacers ligt de auto zo onvoorstelbaar goed op de weg, dat je op de Duitse Autobahn met 150pk wel vermogen te kort komt om mee te blijven komen op de linkerbaan.
Inmiddels staat de auto na 7 maanden op bijna 59dkm, maar de lol van de auto is er wel vanaf aan het gaan. Ik blijf het een prachtige auto vinden en vaak rijdt hij goed, maar minstens 1x per week gebeurt er iets. Een kleine niet uitputtende opsomming:
De automaat:
Koud ging hij via een slip gevolgd door een schok van 2 naar 3. Ook zodra je een beetje gas gaf, dan begon hij te gieren en de slip bleef dan ook in de volgende versnellingen, alsof het een variomatic was. Inmiddels is de bak ingeleerd, geflushed en nog een keer ingeleerd. Nu slipt hij veel minder, maar trekt nog wel met steenkoude motor door tot 2500-3000 toeren (bij zeer rustig optrekken!). We hebben daar echter voor terug gekregen dat hij de versnelling bij gas los pas bij 1100 rpm echt los laat, waardoor de auto af en toe bokt. Ook terugschakelen gaat af en toe bokkend. Uiteraard doet hij dit niet als de dealer ermee rijdt. Bij mij ook maar af en toe, maar minstens 1-2x per week. Het is dus nog steeds niet opgelost. Heel af en toe geeft de automaat een bonk/klap bij het starten van de auto. Verder schakelt de automaat ontzettend langzaam de achteruit in. Van D naar R duurt te lang voordat hij erin zit. Na alle werkzaamheden is dat nu wel tot een acceptabel niveau, of ik ben er inmiddels aan gewend.
Trillingen:
De trilling zijn zoals eerder genoemd tot een voor mij acceptabel niveau gereduceerd, maar feit blijft dat er altijd een trilling waarneembaar is.
Parkeersensoren:
Aan de voorzijde geven ze met regelmaat alarm, wachtend voor een stoplicht. Aan de achterzijde staan ze zo afgesteld, dat bij een continue waarschuwing je nog ruim 40 cm overhebt. Met een auto van bijna 5m is dat niet handig, je rijdt dus bij een piep door, want je hebt die ruimte gewoon nodig. Ik mis 'mijn' camera dus enorm! Niks aan af te stellen en op de voor sensoren is geen storing te vinden.
Multimedia:
Bij iedere update lijkt de uitspraak iets beter te worden, maar het is nog steeds ronduit slecht. Verder is het systeem in het begin meerdere malen uitgevallen, na een update van Volvo is dat niet meer voorgekomen.
Buitenspiegel links
Deze klapte trillend en langzaam in. De eerste keer is er wat smeermiddel tussen gespoten, maar dat werkte maar voor een paar dagen. Na de 2e melding is deze vervangen.
Handrem:
Niet dat ik deze gebruik, maar er is een storing waardoor deze niet meer werkt, uiteraard dan ook de Auto Hold functie en hill start assist niet. Vanuit Volvo is hier een oplossing voor, deze gaan we nog meemaken.
Al deze punten doen afbreuk aan de rest van de auto en zijn inmiddels wel bepalend geworden voor een ontevreden gevoel. En dat is jammer, want het rijgedrag (comfort en wegligging) blijft top, de stoelen en audio zijn fantastisch, de optionele verlichting en ruimte zijn geweldig. Pilot Assist gebruik ik met grote regelmaat en ook de veiligheidsystemen werken adequaat. Wat een bizarre gewaarwording is zijn de gordels die aangetrokken worden als de auto 'denkt' dat er kans op een impact is. Je wordt volledig je stoel ingetrokken, zodat je geen kant meer op kan als je ook daadwerkelijk die impact krijgt. In combinatie met de systemen en de waanzinnige remmen, acht ik de kans dat die impact ook daadwerkelijk komt, niet zo heel groot in.
Zou ik dus weer een V90 kiezen?? Met de huidige stand van zaken, vrees ik dat het zelfs geen Volvo meer wordt.
Het afscheid
- 72.000 km
We waren blijkbaar geen match... De lijst van gebeurtenissen groeide onverminderd door, iedere maand was er wel iets. Aan de wil van de dealer heeft het niet gelegen om de problemen op te lossen: Zelfs de versnellingsbak is vervangen en dat deed de auto een hoop goed. Ik heb echter het idee dat elk mogelijke kinderziekte van de V90 in deze zat. Los dat alles uiteindelijk wel is opgelost en er altijd zonder te vragen een auto voor me klaar stond, was het voor mij op. Ik ben in gesprek gegaan met de dealer om de V90 in te ruilen.
In eerste instantie kwamen ze met een keurig voorstel voor een nieuwe V60 D4, ondersteund door Volvo Nederland, maar zoals eerder gemeld kopen we uit principe geen nieuwe auto's. Het bij te betalen bedrag was dan ook net even te veel om daar overheen te stappen, ondanks dat de afschrijving op de V90 in die 11 maanden echt minimaal was in dit voorstel.
Bij de aanschaf van de V90 destijds was de nieuwe V60 er nog niet en had nog even naar de 'oude' V60 gekeken. Ondanks dat ik dat nog steeds een mooie auto vond, had ik al ruim 3 jaar tegen dat (V40) dashboard aangekeken, was het model al 8 jaar oud...en die V90 was gewoon mooier. Bij mijn dealer in Oud Beijerland hadden ze er nu echter 2 staan: V60 D4 GT Business Plus van januari 2018, oftewel met alles er op (leer, standkachel, schuifdak etc) een zwarte en een grijze. Omdat ik een oplossing wilde, heb ik mij over het gevoel van een oud model heen gezet (ik heb even het verwende kind-syndroom los gelaten) en zelf een voorstel gedaan. Ik wilde een oplossing welke de dealer ook daadwerkelijk kon oplossen. We zijn er uiteindelijk met een tevreden gevoel uitgekomen (ik in ieder geval) en rij op het moment van schrijven al bijna 1,5 jaar probleemloos in de V60 (kmstand nu 112dkm). Geen enkel rammeltje, geen trilling, geen vage storingen, helemaal niks. Zoals het hoort bij een Volvo.
Uiteindelijk heb ik er ook wel iets van geleerd: ik moet qua motor altijd gaan voor de zwaardere versie, die D3 was voor mij te langzaam en daarmee ook een irritatie. Een hagelnieuw model wordt het voor mij ook niet meer, laat het eerst maar eens bij anderen 1,5 tot 2 jaar rijpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V90 T8 AWD Inscription HeadUp B&W Luchtvering MASSAGE 360 DAB
- 2017
- 156.452 km

Volvo V90 2.0 T8 AWD R-Design Airco ECC | Luchtvering | Bowers & Wilkins | Head up | Stuurverwarming | Memory | 360 Camera | Apple Carplay | Isofix | NAP |
- 2020
- 89.379 km

Volvo V90 2.0 T4 Business Sport / Automaat / NL-Auto / Dealer-Onderhouden / 1e-Eigenaar / R-Design / Polestar-Engineered / Apple-Carplay & Android-Auto / Luxe Vol-Leder / Stoelverwarming / Harman-Kardon / Keyless / LED / DAB Radio-Bluetooth / Navi / Adaptieve Cruise-Control / Electronic Climate-Control / Pilot-Assist / Autom. Stoelen met geheugen / E-Achterklep / PDC V+A / 18'' LMV / ENZ.
- 2019
- 148.418 km