Volvo V90 D3 Momentum (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V90 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 19.600 km |
D3 valt niet tegen
- 1.029 km
Nog voordat Volvo bij de Nederlandse dealers de premiere van de V90 had heb ik op basis van de S90 de V90 besteld.
Lang getwijfeld heb ik vooral over de motor (D3 of D4) maar op basis van de specificaties toch gekozen voor de D3 Geartronic. Voor mijn vorige V60 had ik een Honda CRV 2.2 diesel met ongeveer dezelfde trekkracht/pk's, en eigen gewicht, dus ik durfde het wel aan nadat Volvo bekend had gemaakt dat de auto 1800 kg op de haak mocht hebben.
De D3 wordt geleverd met een 6-traps automaat wat, denk ik, een heel doordachte keuze is van Volvo. De verhouding in de overbrengingen is namelijk goed genoeg om zonder veel heen en weer geschakel de auto vlot vooruit te krijgen.
(NB: Ook op Autoweek staat dat deze auto een 8-traps automaat heeft, maar dat geldt niet voor de D3).
Natuurlijk is het geen racemonster, maar hij komt meer dan goed mee in het verkeer en even inhalen of versnellen is geen probleem. Daarbij reageert de versnellingsbak zeer vlot en soepel.
De auto is ruim, overzichtelijk (wellicht nog overzichtelijker dan mijn vorige V60 met privacyglass).
Met de intro line, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, 360-park camera en nog wat kleine opties is het een zeer complete comfortabele auto.
De bediening van het middendisplay is even wennen. Zeker het bellen vanuit je contactenlijst, zonder dat je favorieten in de auto hebt aangemerkt is minder.
Het stuurgedrag is zeer prettig en ondanks zijn lengte is de auto zeer wendbaar. Veel mogelijkheden in de auto zijn algemeen of per bestuurdersprofiel instelbaar.
Kleur blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar deze uitvoering in Maple Brown met Amber interieur bevalt mij prima.
Tot slot, natuurlijk al de Pilot assist uitgeprobeerd. Op snelwegen werkt het systeem goed. Op N-wegen heeft het systeem af en toe moeite om de baan goed aan te houden en komt hij op de middenstreep.
Korte update
- 5.524 km
Inmiddels iets meer kilometers verder.
Het blijft een heerlijke auto. Wat punten waar je even aan moet wennen.
De IntelliSafe systemen reageren goed, maar wat soms wat abrupt. In situaties waarin je zelf alleen gas zou los laten gaat de auto al remmen en alarmeren.
Nog geen situaties meegemaakt die zonder de systemen fout waren gegaan, dus vooral logische situaties waar het systeem op reageert. Zoals een op enige afstand plotseling overstekende hardloper op een dijk. Als bestuurder zie je het aankomen, voor het systeem ligt het ineens binnen de grens van reageren.
Een aparte ervaring ls het als met een snelheid van boven de 170 in ons buurland het Rear Collision Warning systeem waarschuwt met alarm. Een Bayerische kwam met wel een enorm hoge snelheid op mijn bumper. Ik was aan het inhalen en kon niet even snel naar rechts.
Die alarmering verwacht je dan niet direct.. .
Met het bandenspanningssysteem inmiddels ook kennis gemaakt. Staat kennelijk heel gevoelig, want signaleerde nu al meer dan 2 banden met een wat lagere spanning.
Updates audio- en mediasysteem kan beter
- 9.830 km
Nu een aantal keer updates gehad van apps in het audio- en mediasysteem.
Daarbij al één keer telefoonfavorieten en inmiddels twee keer de radiofavorieten kwijt geraakt.
Het is allemaal wel weer in te stellen, je verwacht het echter niet.
Verder bevalt de auto nog steeds prima.
Eerste ervaring met 1500 kilo op de haak
- 19.600 km
De eerste vakantie met 1500 kilo op de haak zit er op.
De camera en de hulplijn voor de trekhaak zorgen dat aankoppelen een eitje is. De automatische lichtencontrole is een handige optie.
Op lange stukken reis je zeer comfortabel. Adaptive cruise control en zelfs hele stukken met pilot assist zorgen voor voldoende afstand en houden de auto zo midden in de baan dat de caravan ook prima in de rijbaan blijft.
De automaat schakelt afdoende op tijd. Helling op geen enkele keer naar handmatig hoeven zetten. De auto blijft prima op snelheid en schakelt op tijd terug (en ook weer op als het kan).
Alleen helling af één keer handmatig 2 versnellingen teruggeschakeld om de auto op de motor te laten remmen.
Bij inhalen met de caravan is om te versnellen wel even de kick-down nodig om de auto vlot genoeg te laten reageren.
Ik verwacht dat als je het maximale trekgewicht van 1800 kilo gaat gebruiken dat de auto hier net wel iets tekort komt.
Ondanks de lengte van de auto (en de totale combinatie op bijna 12 meter) is het bochtenwerk geen enkel probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V90 2.0 D4 Momentum
- 2017
- 223.880 km

Volvo V90 2.0 D3 R-Design | Stoelverwarming V+A | Standkachel | Parkeersensoren V+A | BLIS | Adaptieve cruise control | Pilot assist | Stuurverwarming |
- 2017
- 115.881 km

Volvo V90 2.0 D4 Inscription Automaat Blis|Memory|Keyless|R-Camera
- 2018
- 136.546 km