Volvo V70 T4 Limited Edition (2011) #2

autoreview

Volvo V70 T4 Limited Edition (2011)

Signalement

UitvoeringV70 T4 Limited Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V70 T4 Limited - Value for money reiswagen

Ik schrijf deze review met terugwerkende kracht na bijna 4 jaar en 116dkm in een lease-V70 van 2011, waarvan het contract bijna afloopt.

Mid 2011 was het tijd om de fantastische BMW 520d af te lossen. De opvolger, de F10/F11, was net vers en die heb ik dan ook proefgereden. Ik vond 'm niet noemenswaardig beter dan de E60 en zelfs wat krapper, tegen veel hogere (bijtellings)kosten, dus ik besloot te zoeken naar een andere auto die ruim, comfortabel en hoogwaardig was tegen gelijkwaardige of lagere bijtelling. Het 4/14/20% feestje was nog niet zo actueel toen, dus het ging om 25% en een cataloguswaarde onder de EUR50K.

Diverse auto's overwogen en proefgereden, toen een collega me attendeerde op een V70 Limited Edition. Nooit Volvo overwogen, vond ik toch wat oubollig, maar wel eens V70s gereden en dat waren solide reiswagens. In principe heb ik lak aan de vooroordelen en meningen van anderen, maar stiekem toch wel lekker dat een Volvo je automatisch sympathiek over laat komen (terwijl ik dat natuurlijk helemaal niet ben).

Lang verhaal kort: De aanbieding van de net vers gefacelifte T4 Limited was zo mooi dat ik besloot over te stappen op Volvo na een T4 S80 proefgereden te hebben. Conclusies proefrit: T4 voldoet prima met lekker veel koppel onderin, maar automaat is echt ruk helaas (Ford Powershift, trage bak). Limited Edition is bijzonder veel waar voor je geld - Leer, xenon, navi, bluetooth, goede audio, stoelverwarming, elektrische achterklep etc - Alles zit er op, een waslijst aan opties die bij BMW 20K+ kost, en deze hele auto kost nog geen EUR45K!

Het werd dus een V70 T4 LE met handbak in Oyster metallic met beige lederen interieur.

Ook diverse accessoires besteld die geen invloed op bijtelling hebben: Mooie 18" wielen (LE wielen vond ik erg lelijk), camera's voor en achter, bandenspanningssensoren, HomeLink, bagagepakket, en... de speakers van de Premium audio laten inbouwen - Echt een aanrader, prachtig geluid en duidelijk veel beter dan de midrange installatie die normaal in een LE zit.

Een supercomplete auto dus...

  • 10.000 km

De auto is afgeleverd en in gebruik genomen. Ben erg blij met de keuze van lakkleur (Oyster) i.c.m. licht lederen interieur en deze wielen. De auto rustig ingereden natuurlijk, en de eerste indrukken zijn erg positief.

De T4 motor voldoet goed, is lekker soepel en stil. De auto is luxe en blijkt een erg fijne en ruime reiswagen. Meteen na aflevering spelen de kinderen in het grote praktische laadruim en ben ik overtuigd van een goede keuze.

Helaas blijkt er al vrij snel een euvel te zijn met het start/stop systeem! Het starten gaat soms moeizaam, geen reactie na het drukken op de startknop. Ook komen er foutmeldingen in het display over start/stop. Dit is erg storend, dus meteen de dealer geïnformeerd. Helaas blijkt dat de dealer na meerdere pogingen, toezeggingen en beloften niet in staat om 't euvel op te lossen. Enorm vervelend, want soms is het helemaal niet mogelijk om de auto te starten! Na diverse loze beloftes van de dealer heb ik zelfs op het punt gestaan om de auto weer in te leveren. Uiteindelijk gaat de V70 naar een "echte Volvo specialist" die het weet te fixen.

Na deze erg slechte start is de auto verder een heel fijne metgezel gebleken gelukkig. Het karakter is uiteraard goedmoediger dan de BMW, meer op comfort afgestemd en minder Freude am Fahren, maar dat was van te voren duidelijk. Lekker veel luxe en ruimte, en comfortabel kilometers wegtikken, daar is deze auto goed in.

Verbruik varieert enorm: Rustige 100km/h ritten resulteren in 6.5l/100km, autobahnritten resulteren in 16l/100km. Gemiddeld haal ik zo'n 9l/100km wat ik redelijk vind voor zo'n grote auto.

En na bijna 4 jaar...?

  • 116.000 km

Over enkele maanden loopt het contract van deze V70 ten einde. Het is nog steeds een fijne, ruime en luxe auto en hij bevalt sinds het start/stop-probleem opgelost is gewoon erg goed, verder geen echt grote problemen.

Pluspunten:
- De stoelen zijn echt fijn. Dit, in combinatie met de rest van het comfort, zorgt er voor dat je na een rit naar Munchen fris uitstapt.
-Value for (lease)money - Ijzersterke aanbieding, een bijzonder compleet uitgeruste auto tegen basisprijs.
-T4 motor voldoet prima. Lekker soepel en krachtig genoeg voor deze auto. Voelt zelfs vlot aan bij legale NL snelheden, maar als je echt snel wilt moet je alsnog flink doortrekken in de toeren en dat past niet bij de auto. Op de autobahn moet je boven de 160 wel wat geduld hebben, en ook het verbruik stijgt dan tot extreme waarden. Ik rijd er minder snel mee dan destijds met de BMW.
-Ruimte! En praktisch in gebruik (vlakke laadbodem etc)
-Stilte: De auto is niet zo stil als de BMW, maar alsnog kun je prima rustig een muziekje luisteren of een rustig gesprek voeren met 170km/h op de teller.
-Audio is heel erg goed met de achteraf ingebouwde Premium speakers. Ik ben veeleisend op dit gebied maar nu werkelijk zeer tevreden.
-Interieur: Valt over te twisten, maar ik vind 't mooi en ook behoorlijk hoogwaardig.
-Climate control werkt goed en zorgt voor een stabiele regeling.
-Het gezin is erg tevreden over deze auto! Bevestiging dat 't echt een familie auto is, kinderen en vrouw zijn lovend.

Wat is minder?
-Problemen start/stop i.c.m. niet al te capabele dealer zorgden voor valse start
-De auto is absoluut niet sportief. Pretendeert het ook niet te zijn en je weet 't van te voren, maar ik miste het "Freude am Fahren" toch wel een beetje. Nu opgelost met een Z4 erbij, prijs mezelf gelukkig dat dat kan.
-T4 motor voldoet dus prima voor normaal verkeer, maar klinkt niet zo fijn en als je wat sneller wilt moet je doorhalen in toeren wat niet bij de auto past. Ook loopt hij na een koude start nog niet helemaal mooi, pas na een minuut ofzo.
-Uiterlijk: Ik vind 't geen bijzonder mooie auto om te zien. Wel vind ik dat de door mij gekozen combinatie veel goed maakt, maar vooral de achterkant vind ik niet echt mooi.
-Navigatie: Werkt OK en ziet er redelijk uit, maar user interface is omslachtig en het systeem is niet helemaal stabiel. Updaten duurt extreem lang.

Verbruik: Beter dan 9l/100km wordt 't niet met mijn soort gebruik: Veel snelweg, meestal 130km/h+, weinig korte ritten. In de stad of op de autobahn is 10l/100km een uitdaging. Als ik echt m'n best doe op een rustige rit van 100km+ dan is 7l/100km mogelijk.

Over een paar maanden is deze V70 aan vervanging toe. Ik ben er erg zuinig op, ook met de techniek, altijd netjes rustig warmrijden. Hij rijdt dan ook nog steeds als nieuw en ziet er van binnen en buiten uit als nieuw. Ik denk dat de volgende eigenaar er makkelijk 15 jaar mee zou kunnen doen, enig puntje van twijfel zou de T4 motor zijn.

Ik kan de auto aanraden voor mensen die een ruime comfortabele en hoogwaardige auto willen, die een stapje beter aanvoelt dan een gemiddelde D-segmenter. Ik zou hem wel net iets onder een BMW 5 positioneren qua perfectieniveau, maar de prijs/prestatie is duidelijk beter (tenminste nieuw).

Ik zou deze auto afraden voor mensen die iets heel snels of sportiefs willen. Of mensen die een auto willen die opvalt.

Qua opties: Eigenlijk alles wat met de Limited Edition wordt geleverd is zinvol en fijn. Zelf de elektronische achterklep, die me eerst niet zo nodig leek voor mijn leeftijd, is handig gebleken. De achteraf-opties bevallen ook goed, vooral de achteruitrijdcamera voegt wat toe. Raamblinderingen aan zijkant en achterkant zijn eenvoudig te verwijderen in de winter. De camera aan de voorkant gebruik ik niet, afrader, evenals het matige bagagepakket.

Volvo is goed bezig! Ik rijd ook met regelmaat een XC70 D4 '14 (4-cyl) en die is ook erg goed, fijne Diesel hoor. De 5-cyl motoren waren natuurlijk nog mooier maar in het huidige klimaat waar CO2 alles bepaalt, ben je bij Volvo goed uit met de T4 of D4 motoren. Je merkt alleen langzamerhand wel een klein beetje dat de V70/XC70 op z'n einde begint te lopen...

Over enkele maanden ga ik rustig kijken naar de opvolger, en wederom ben ik niet gebiassed door een merk. Ik ga kijken naar BMW, Audi, Tesla, Volvo, Mercedes, Volkswagen...
In de 2e helft van 2015 komen er een paar plug-in hybrides bij (C-klasse, 3-serie) dus dat zijn waarschijnlijk interessante opties!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.