Volvo V70 D5 Momentum (2005) #3

autoreview

Volvo V70 D5 Momentum (2005)

Signalement

UitvoeringV70 D5 Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een V70

  • 163.000 km

deze fantastische auto geïmporteerd uit Duitsland.
Alles leer (sportuitvoering), telefoon, CD, Climat control, Xenon, achteruitrij sensoren etc etc.
Meteen bij aankomst in Nederland 18" R-velgen gemonteerd. De eerste rit verliep zeer goed. Banden waren echter bijna glad maar samen met de R-velgen ook een set nieuwe banden.
Geen kraakje of dingetje gevoeld/gehoord zoals je van deze auto mag verwachten. Motor loopt lekker soepel.

Alleen nog (mijns inziens criminele) BPM afdragen. De douane ambtenaar zegt nog dat we er met zijn allen voor hebben gekozen waarop ik hem het advies geef eens langs de deuren te gaan met de vraag of het okay is dat zoveel BPM betaald moet worden. ben benieuwd wat voor reacties hij zou krijgen. iedereen piept erover en de overheid is de lachende derde. Enfin...beetje off-topic aan het gaan :-)

Update BPM: Een BDO jurist is bezig de overheid aan te klagen want BPM hebben mag niet volgens de EU-richtlijnen/wet. De Nederlandse staat is dus illegaal bezig. Zodra meer bekend dan laat ik dit weten.

Eenmaal thuis een intensievere controle want ik wil alles spik en span hebben. Alle vloeistoffen gecontroleerd en alleen de olie vervangen incl. filter natuurlijk.

Wat een genot deze auto. Alleen jammer dat mijn sim-kaart niet werkt op de autotelefoon (met aparte hoorn in tussenvak)

Update 190.000 km:
Auto rijd nog steeds super. Weinig problemen. Alleen de stuurbekrachtiging pomp vervangen. Deze piepte namelijk en ik wil geen gepiep in mijn auto. Kosten ca. 200,00. Tevens distributieriem met waterpomp vervangen. Kosten ca. 500,00. Hij kan er weer 165000 km tegenaan wat dat betreft en meteen maar de olie vervangen.



Update 220.000 km:
Ondertussen op vakantie geweest naar Denemarken. Alles verliep vlekkeloos. Nu komt deze auto helemaal tot zijn recht. Ondanks de afstand kom ik niet doodvermoeid uit deze station. Zit is formidabel en ook het gezin geniet van het comfort en dan heb ik het nog niet eens over de laadruimte. Moet ik het nog uitleggen?? :-)
Sportluchtfilter geplaatst die niet meer vervangen hoeft te worden.
Ook remblokken voor vervangen. Schijven zijn nog goed te noemen.
Bij de keuring werd ontdekt dat de handrem het niet goed deed. handrem schoenen vervangen.

Update 235.000 km:
De achteruit rij sensoren stotteren soms. Ligt aan een kleine schakelaar op de versnellingsbak volgens de garage. Is kleine reparatie die ik zelf ga uitvoeren als ie eens op de brug staat.
Ook is een paar keer de achterverlichting uitgevallen. Zat wat corrosie op de stekkertjes. Schoon gemaakt en probleem opgelost.

Update 245.000 km:
Accu werd wat minder. Nieuwe accu geplaatst. Koste wel eventjes bijna 200,00 euro maar dan kan hij er ook weer even tegenaan.
Tevens merkte ik vermogensverlies. Dit zou door een lekke intercooler komen. Hoorde van mede Volvo rijder dat een intercooler ca. 220.000 km meegaat doordat er mondjesmaat zwavel in lekt via de turbo. Nieuwe intercooler geïnstalleerd maar nog steeds weinig vermogen. Hoorde geblaas ergens.
Buurman erbij geroepen en de kap van de turbo/uitlaat af gehaald. Uitlaat zat scheurtje in bij flens.
Bleek al tijdje gescheurd te zijn gezien de corrosie op de scheur. Garage nieuwe uitlaat incl. flexibel stuk en roetfilter gemonteerd. Probleem opgelost. Totale kosten incl. intercooler ca. 800,00

Al met al tot nu toe weinig echt grote problemen. Ik onderhoud de auto dan ook goed, laat de motor altijd netjes warm worden voordat je hogere toeren gaat draaien, controleer vaak de vloeistoffen en zet het leer 3 x/jaar in het vet.
De auto wordt om de 2 weken gepoetst en 2 x /jaar met een poetsmachine behandeld waardoor hij er weer als nieuw uitziet.
(mijn buren verklaren me voor gek maar ja...zij maken hun auto NOOIT schoon)

Absoluut geen spijt van aankoop en zou zo weer een Volvo nemen. Ik rij nu ca. 20.000 km/jaar en overweeg naar benzine te gaan.
Kans is groot dat het weer een Volvo wordt hoewel vrouwlief de BMW 5-serie prefereert en dat is ook zeker een optie.

EGR klep schoon gemaakt

  • 190.000 km

Bij lange ritten op cruise control viel het me op dat ik in de achteruitkijkspiegel rook zag bij het intrappen van het gaspedaal. Maar eens de EGR klep losgehaald en schoon gemaakt. De EGR (exhaust gas return klep) dient ervoor dat uitlaatgassen terug gevoerd worden naar de luchtinlaat om nog een keer verbrand te worden door de motor voor schonere uitlaat gassen.
Echter heeft dit als nadeel dat de motor viezer wordt van binnen. En dit was te zien. Overal een dikke laag derrie vanaf de EGR-klep koeler (uitlaatgassen gaan via een regelbare klep door een koeler om afgekoeld te worden). Dit is 1 geheel en kan gedemonteerd worden. De koelkanalen gereinigd met een doek met remmenreiniger en een lange naald om de doek door de kanalen te drukken. Verder de leiding ook gereinigd. En gat wat normaal 3 cm in doorsnede zou moeten zijn was nu maar 1,5 cm. Ook motordeksel er afgehaald en alles gereinigd. Als je dit zelf wil doen dan handschoenen dragen. Is erg vies klusje maar daarna loopt de lucht er veel gemakkelijker doorheen.
Na reiniging liep de motor aardig beter nadat nog een aantal keren wat zwarts uit de uitlaat kwam (restanten).

Na paar duizend km toch maar de EGR klep afgedopt. Dit is geen probleem volgens de dealer, veel beter voor de motor en hij kwam nog gewoon door de keuring. Alleen krijg je dan bij stationair draaien een melding "hohe emission" maar is niet erg.

Spoiler:
Oh ja, spoiler ook gemonteerd op achterklep. Die hoort er op te zitten volgens mijn bescheiden mening :-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.