Volvo V70 D5 Kinetic (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Nieuwe v70 D5, fantastische auto en verbruik valt
- 1.200 km
Nieuwe v70 D5 215pk (500 km)
Eerst even vermelden dat ik een Belg ben.
Dat is op zichzelf misschien niet zo erg, maar hier gelden andere wetten wat de wagens betreft dan in Nederland.
Mijn verhaal betreft private renting wagens, wij hebben een vennootschap (bvba)
Ik ga even terug naar het verleden.
4 jaar geleden diende er een nieuwe auto gekocht te worden een break. Bmw 3 viel uit de boot want die gingen hun model wisselen.
Eerst bij Mercedes langs, een model c, toen ik vroeg aan de dealer waarom we een Mercedes moesten kopen, zei die "dat weet je wel als je er mee gereden hebt".
Niet dus ! De auto was lomp en traag en zat niet zo comfortabel als gehoopt.
Dan naar Audi, de A4 break, de auto was vinnig en viel bij mij in de smaak, maar viel wat klein uit, wat de kofferruimte betrert, mijn vrouw wou toch nog even bij Volvo langs, het jaar daarvoor hadden we even een v50 getest, maar daar moest ze niks van hebben. Nu deden we de test met een v70, ze was meteen gewonnen voor de auto, de zetels zaten fantastisch, de auto was vlot en mooi en had enorm veel plaats in de kofferruimte. Ik zag het ook wel zitten.
Waarom een Mercedes c, een Audi a4 en een Volvo 170 met elkaar vergelijken ? Die zitten toch niet in dezelfde categorie ?
Misschien niet, maar ze zaten wel in dezelfde PRIJSKLASSE ! Daarmee zie je maar hoeveel je wel krijgt bij Volvo voor je geld. Daarnaast geef je ook weinig of geen aanstoot met een Volvo, zeker ten opzichte van een BMW en Mercedes.
4 jaar geleden kocht ik dus een v70 D5 205pk geartronic, (model 2007-2013)een pracht van een wagen, zeer vlot, maar de automaat was mij te eigenzinnig en het verbruik was bijna 9 l/100 km (1 op 11 ?), dat viel toch wel tegen, zeker omdat ik 100km per dag doe voor mijn werk. Zuinig rijden met die automaat was bijna niet te doen. Op de duur betrapte ik mij er op dat ik eigenlijk met de tiptoetsen aan het rijden was. Deze wagen heb ik na een jaar in de prak gereden en toen moest er een andere komen. Dat werd een V70 2.4d 163 pk manueel, dat was toch even slikken het verschil tussen 163pk en 205 was toch wel redelijk groot. De dealer suggereerde zelf dat het misschien een idee was om hem te laten tunen, de 2.4d was immers een gedowntunde versie van de D5, het was dus veilig en niet moeilijk om er 205pk uit te puren. Dat viel inderdaad reuze mee.
Ik heb er 3 jaar mee gereden en er tot vorige week 150.000 km mee gedaan, zonder problemen. Het enige wat wel was, is dat het slot van de beide achterdeuren defect was na een tijd, dat was ook zo bij mijn eerste v70, een ziekte van de v70 ? Voor de rest een prima auto, met als enige optie de achteruit parking assistant, geen luxe met zo'n grote bak. De wagen verbruikte gemiddeld zo'n 7,5 l/100 km (1 op 13.3) flink wat beter dus dan de 9L van de D5 geartronic.
Toen moest er een nieuwe komen, terug een Volvo ? Eerst even getwijfeld over een Mercedes E deze keer, maar toen ik de prijzen zag die je al voor een standaard betaald met 163pk wist ik het wel.
Snel naar Volvo dus, in Brussel was het net autosalon geweest en er waren koopjes te doen. Bij de XC90 was de korting fenomenaal !!!! Ik kon een nieuwe XC90 krijgen D5 awd geartronic voor slechts 33.000 euro incl BTW. Een korting van 10.000 euro, omdat het model zou stoppen.
Bij de proefrit bleek al snel dat deze auto stukken trager was dan de v70 d5 en het verbruik viel ook helemaal niet mee.
Wat dacht je dan van zo'n slee met 4x4 en niet meer vermogen dan mijn v70.
Toch bleef deze wagen interessant door zijn lage prijs, stukken goedkoper dan een V70 D5. Toen begon de dealer over de VAA (voordeel alle aard) wat je als Belgische vennootschap moet betalen omdat je met zo'n wagen ook prive kan rijden. Dat wordt berekend volgens de catalogusprijs van de wagen en de co2 uitstoot. Dat bleek meer dan 7500€ per jaar te zijn, 5000€ meer dan bij een v70 D5. Na 2 jaar rijden had je dus die 10.000 euro korting al bijbetaald met die VAA en daarna mocht je het jaarlijks opnieuw ophoesten (wordt wel ietsje goedkoper met de tijd maar niet veel), na 4 jaar zou die wagen dus 53.000 euro gekost hebben ! Daarnaast mocht hij ook maar 50% afgetrokken worden van de belastingen.
Snel terug naar de v70 dus, gereden met een d4 maar de 183pk vielen toch wat tegen tegenover de 205 die ik gewoon was.
De beslissing viel snel, het zou een d5 worden, dit keer met 215pk en een dubbele turbo, die er voor zorgt dat de wagen ook in de lage toeren pit heeft en geen last meer heeft van de "turbolag" (tijd tussen indrukken gaspedaal en reaktie van de motor). Met manuele versnellingen. Deze kan 75% afgetrokken worden van de belastingen.
Een v70 d5 polar plus. Met alleen maar "nuttige" opties (dat maakte ik mezelf tenminste wijs), de dealer wou me een momentum aansmeren, maar daar zit niks nuttigs in en het is peperduur. Ik ging voor metaalkleur, verwarmde voorzetels, voor en achter parkeerassistent, Xenon meesturende lampen, ingebouwde gps met 7 inch scherm (toch heel wat duidelijker dan mijn tomtom), high performance audio multimedia systeem, dat ook films kan afspelen met handsfree bluetooth en usb aansluiting. De parkeerassitent achteraan was ik al gewoon, maar die vooraan is wel wat wennen, die begint veel later te piepen, slechts bij 80 cm, dat was schrikken. Het start-stop systeem werkt zeer goed en vlot, de motor start meteen als je de koppeling indrukt. Het anti-bots systeem heb ik nog niet moeten testen, de auto zo zelf stoppen voordat je iemand achterin kan aanrijden. Er zit ook nog een Hill start assist op, daardoor kan je auto niet achteruit bollen als je wil vertrekken op een helling.
De auto valt reuzegoed mee, de nieuwe gadgets zijn leuk en het verbruik is fenomenaal laag, ik heb er zo'n 500 km mee gereden en zit aan 5.5 l/100 km, mede ook door de tips die ingebouwd zitten in het systeem en het feit dat hij een seintje geeft wanneer je moet schakelen (rond de 1500 toeren, wat met 215 pk geen enkel probleem is). Ik blij, want ik had mijn vrouw alvast wijsgemaakt dat hij een stuk zuiniger zou zijn en gelukkig is dat zo.
Van 9L, naar 7.5L en nu 5.5L (1 op 18,18) en toch heeft de wagen enorm veel pit als het nodig is, hij schiet vooruit als een raket, maar hij verbruikt uiterst weinig in de lage toeren en heeft toch nog voldoende koppel, daar zal die tweede turbo ook wel voor iets tussen zitten.
Kort samengevat, ikke gelukkig !
Ik zal later nog wel een rapportje posten als ik er wat langer mee rijd.
2 maanden met de V70 D5 215pk
- 5.500 km
Na 2 maanden een nieuw verslagje.
Ik ben nog altijd heel tevreden over de wagen.
Ik moet wel toegeven dat ik de ronde toerenteller van de vorig wel wat mis.
De huidige toerenteller lijkt meer op een brandstofmeter.
Ik heb de wagen al wat meer getest in moeilijke omstandigheden als in de file en ook al wat meer autostrade gedaan.
Als een goede Belg rijd ik net iets te hard, 55 waar ik 50 mag, 75 waar ik 70 mag en 125 of een enkele keer 130 als ik 120 mag. Bij het inhalen op de autostrade durf ik wel eens over de 140 te gaan.
Het gemiddeld verbruik is heel lang op 5.8L gebleven, maar na een rit van zo'n 400 km op de autostrade gestegen naar 5.9L. Ik ben nog steeds heel tevreden in vergelijking met de 7.5L van de vorige wagen. (allemaal via de boordcomputer, maar dat was bij de vorige ook zo) Ik denk dat het echte verbruik als ik zo de tankbeurten wat in de gaten houd rond de 6 liter ligt.
Ik heb een weekje geprobeerd om echt braaf te zijn en mij aan de snelheidsbeperkingen te houden, maar dat had eerder een licht negatieve invloed op het verbruik dan een positieve.
De versnellingen zijn duidelijk "langer" dan bij de vorige, ik kan zonder problemen 70 en soms 65 rijden in 6e versnelling ! De tweede turbo zorgt er voor dat de wagen zonder al te veel problemen voldoende vermogen heeft in de lage toeren. Ik kom zelden boven de 2000 toeren. De wagen is ook duidelijk stiller dan de vorige, je hoort de motor nauwelijks, behalve als je het pedaal goed indrukt.
Ook al eens een race gedaan met een mercedes c 220d aan de verkeerslichten, jaja, 3 lichten na elkaar voor het rood gestaan naast die kerel en 3 keer gewonnen !
Haha dat vond hij niet leuk (en dat terwijl ik al 51 ben, foei)
Het kleur valt ook reuzegoed mee (zilver) je ziet nauwelijks dat hij vuil wordt.
Er heeft al vanalles ingezeten, ik ben blij dat ik de optie genomen heb van 50€ waarbij de passagierszetel helemaal toegeplooid kan worden. De opvouwbare mat die aan ene kant uit stop en aan de andere kant uit kunsstof bestaat is ook zeer nuttig, want er hebben al een heleboel tuinplanten ingezeten.
Het systeem dat er voor zorgt dat je beneden de 50km/uur niet in het achterste van de wagen voor je kan rijden heb ik nog niet nodig gehad, ik weet dus niet of het werkt (wil ik ook liever niet weten)
De parkeerassistent vooraan is zeker geen overbodige luxe, maar is wel nogal zenuwachtig en schreeuwt moord en brand als ik achteruit onze oprit afrijd en rakelings langs de struiken scheer.
Ik houd jullie nog op de hoogte.
Nog altijd even tevreden en de auto is super zuini
- 35.000 km
Intussen heb ik de wagen al een groot jaar en heb ik al 35000 km achter de kiezen.
Het verbruik is gestabiliseerd op 5.8 l/100 km.
De auto is zeer pittig met zijn 215pk.
Geen opmerkingen, zeer tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V70 1.6 T4 Nordic+ | KOPPAKKING LEK ! |
- 2015
- 269.996 km

Volvo V70 2.0 D3 Polar+ | 1e eigenaar | 100% dealer onderhouden | Lederen bekleding | Adaptieve Bi-Xenon verlichting | Elektr. bestuurdersstoel | Schuif-\-kanteldak | Navigatie | Parkeerverwarming | Stoelverwarming | Niveauregeling | PDC voor + achter | Volvo on Call | verwarmde voorruit | Afneembare trekhaak |
- 2016
- 180.970 km

Volvo V70 1.6 T4 Nordic+
- 2014
- 115.611 km