Volvo V70 D4 Nordic+ (2015) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D4 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Niet mijn auto, miskoop?
- 165.000 km
De VW Sharan beviel prima, maar er was 'iets' in de motor dat geen garagist kon uitlezen of vinden. Als de 1,4TSI serieus moest trekken bij lage toeren kwam er een verdacht geluid uit het vooronder en ging er een motorstoringslampje branden. Aangezien we een sleurhutje hadden gekocht, wilde ik wel over de volledige power kunnen beschikken, dus ondanks alle uitleespogingen zo her & der en de bijbehorende verzekering dat er echt niets aan de hand was: exit Sharan. Vroeger veel Volvo's gereden en de forse honden die altijd in de Sharan moesten waren gaan hemelen, dus een kleinere maar sterkere auto was gewenst. Kortom: weer tijd voor een Volvo! De V70 altijd al een fraaie auto gevonden, dus op zoek naar een leuk exemplaar. Enige wens eigenlijk: een schuifdak, trekhaak en voldoende power om ook met een sleurhut vlot door de Franse bergen te kunnen toeren. O ja, en liefst een Euro 6 motor, mss net ietsje toekomstbestendiger dan een Euro5? Helaas viel het overgrote deel van de fraaie 5-cilinders hierdoor af (er zijn simpelweg heel weinig Euro6 vijfcilinder diesels, lastig te vinden).
Via MP bij een particulier een net exemplaar gevonden met de volledige onderhoudsgeschiedenis er bij, boekjes + alle facturen en nette km stand voor een diesel.
De auto reed weliswaar niet echt top, maar ik vermoedde dat dit simpelweg een kwestie was van de motor door Obbe en Volservice laten reinigen (en gelijk ietsje pimpen). Dit meteen na aanschaf laten uitvoeren. Leuke bedrijven, prettige mensen, goede service.
De V70 had na deze ingreep een krasse dosis power, dat wel. Alleen: om 1 of andere onduidelijke reden wilde het ding uitsluitend boven de 2.000tpm presteren. Als er onder dat toerental vermogen werd gevraagd, gingen de motor en versnellingsbak knorren en de binnenspiegel trillen, niet prettig.
Ander foutje, stom van me: het was een zg Dynamic uitvoering, dus zonder chromen raamlijstjes, kan ik missen, maar vervelender: een iets verlaagd onderstel wat het comfort totaal niet ten goede kwam.
Lang verhaal kort: het ding trok de sleurhut (max 1.300kg) moeiteloos, maar alleen als je de motor (ruim) boven de 2.000 toeren hield en bij dat toerental produceert de D4 een serieuze bak herrie. En bij de te NL toegestane snelheden, waren de 5e en de 6e versnelling nauwelijks bruikbaar. Niet ons ding, die herrie en het gestuiter.
Toevallig bij een garage hier in de buurt tegen een exact even oude XC70 aangelopen, zelfde D4, zelfde opties, 80kkm meer gereden. Uit nieuwsgierigheid toch even mee gaan rijden. Wat een verademing! Mede dankzij de automatische 8-bak toert het ding heel tevreden met lage toerentallen. Het stuurt uiteraard minder scherp, alhoewel dat in de praktijk ook nogal meevalt want zo'n rappe bochtenridder ben ik niet. Kortom, gelijk die V70 een schop gegeven, dat was qua afschrijving en reparaties een duur jaartje maar nu met de XC70 automaat geheel tevreden. Het enige nadeeltje: voor de XC70 van dit bouwjaar zijn geen Emuk-caravanspiegels leverbaar en dat zijn toch echt de beste. Verder is de XC70 (voor ons) in alle opzichten de prettiger auto.
Praktisch puntje: V70 verbruikte ongeveer een liter olie op de 5.000km, met de XC tot nu toe 10.000km gereden (de helft met sleurhut) en het oliepeil blijft op ruim voldoende staan (wel jammer dat de olie alleen via het dashboard valt te peilen, heb zelf liever een 'klassieke' peilstok).
En als laatste een vreemd detail: een diesel stinkt per definitie als een malle, maar de V70 stonk toch aanzienlijk meer dan de XC70, terwijl die laatste toch aanzienlijk meer kms op de teller heeft staan. Ik merk het nogal, omdat ik het ding altijd achteruit m'n garage in rij. Misschien omdat de XC (vermoedelijk) z'n EGR nog heeft? Die voorziening was bij de tuning van de V70 definitief opengezet om toekomstige problemen te voorkomen. Voorlopig eigenlijk nog geen behoefte de XC ook te laten tunen, het ding doet gewoon wat we er van verwachten (en trekt als een dolle als het moet, de helling bij Luik op met de sleurhut is geen enkel probleem).
Enig echte nadeel van beide Volvo's is puur praktisch van aard: we hebben drie verschillende Sharans gehad (vooral ook voor onze 2 St Bernards) en als je eenmaal die ruimte gewend bent, is verder alles krap. Echt ruim is een V70/XC70 gewoon niet, tenzij je een Mini oid gewend bent. Even een nieuwe kruiwagen halen? Past niet, karretje nodig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V70 T4 AUT. POLAR+ -PANO.DAK|POWER-SEATS|NIVEAUREGELING|STANDKACHEL|GETINT.GLAS|TREKHAAK
- 2016
- 110.531 km

Volvo V70 2.0 D4 Summum VOL LEDER NAVI turbo defect TREKHAAK DEALER ONDERHOUDEN
- 2014
- 310.112 km

Volvo V70 2.0 D4 Nordic+ Elek-Dak/Xenon/Leer/Parkeersensor v,a/Trekhaak
- 2015
- 251.020 km