Volvo V70 D4 Nordic+ (2014) #6

autoreview

Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)
Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Nordic+
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf184.000 km
KM-stand laatst269.592 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

"Zo jammer dit"

  • 268.000 km

Ik heb deze V70 gekocht in 2018, mijn derde Volvo op rij na 2x met veel plezier in een V50 1.6d te hebben gereden. De V70 is voor mij toch echt de klassieke typische Volvo estate, die ik graag wilde gaan rijden om z'n comfort, z'n ruimte, betrouwbaarheid en fraaie uiterlijk.
Ik koop mijn auto's tot nu toe op dezelfde manier: jong gebruikt (3-4 jaar oud meestal), diesel en met de ervaring van een ex-leasert (met 180-200K op de teller). Tot nu toe pakte dat altijd goed uit voor daarna nog een paar jaar rijplezier en betrouwbare kilometers.
Deze V70 D4 Nordic+ aut. voldoet praktisch aan al mijn wensen aan een auto. Ik kocht 'm toen 'ie 4 jaar oud was met 184.000 op de klok.

Mijn ervaring: een V70 is een heerlijke auto, ik ben er heel blij mee. Super comfortabel, hij voelt als een ouwe lobbes (lekker loom op de buitenkant hangend over een rotonde heen), krachtig, ruim en fraai. De D4 motor (4 cil. met 2 turbo's en 181pk) is ruim voldoende krachtig om vlot vooruit te komen (zonder extreem snel te zijn) en in combinatie met de zeer prettig, schokvrije en comfortabel schakelende 8 traps automaat, is dit qua rijden een heel prettige combinatie. Met deze auto was het plan om er jaren mee te rijden, tot de 400.000 moet dat geen enkel probleem zijn, gebaseerd op eigen Volvo-ervaringen tot nu toe en op basis van andere Volvo V70-ervaringen van rijders... helaas bleek dit voor met deze auto niet waar.

"Problem car", 268.000km
Kort na de 200.000 km begon de auto al duidelijk olie te verbruiken. Vrij plotseling moest er zo'n liter olie bij op iedere 2.000-2.500km. In het display geeft 'ie netjes aan als er olie bij moet en hoeveel. Hij lekt ook geen olie, hij verbruikt het echt (vol synthetische long life olie). Bij onderhoud bij de Volvo dealer geven ze aan dat dit olie verbruik niet ongebruikelijk is en niet erg. De tip is om vooral olie bij te vullen op indicatie. Men geeft aan dat de D4 motor onder invloed van alle milieu-eisen dusdanig is 'geoptimaliseerd' dat ie op enig moment intern vervuilt en daardoor extra olie gaat verbruiken.
Enfin, vanaf km 210.000 zijn vervangen: inlaatspruitstuk, EGR klep, turboslang, inlaatslang en gasklep... Vanaf km 250.000 km gaat het olieverbruik merkbaar sterk omhoog, tot ca. 1 liter op iedere 1.000km of ongeveer op iedere tankbeurt. Richting de 270.000 km is het olieverbruik bijna een liter op iedere 500km. Bij de garage geven ze aan dat telkens olie bijvullen gewoon get beste is, niet erg, maar ook dat het zeker niet minder zal worden. Een alternatief buiten een motor revisie is er niet echt (en zeer prijzig), en lijkt me ook buitengewoon onverstandig met de beperkte economische levensduur van deze motor.

Ik ben zeer teleurgesteld in de beperkte betrouwbaarheid en duurzaamheid van deze Volvo diesel motor helaas. In goed overleg met de dealer heb ik de opties overwogen. Ze willen me nog een fair deal geven bij inruil op een jong gebruikte Volvo (alleszins redelijk). Ik blijf Volvo de fijnste auto's vinden qua rijden, maar het verhaal bij de moderne diesel motoren van Volvo is een slecht verhaal dat mijns inziens absoluut niet past bij de reputatie van dit mooie merk.
Dus potentiële Volvo D3/D4 kopers, loop met een grote boog om deze auto's heen als je een betrouwbare auto voor vele km's wil gaan rijden.

Pluspunten:
Ultiem comfort, stijl, kracht, degelijkheid (buiten de motor gerekend), luxe
Minpunten:
Betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motor, het gebrek daaraan, absoluut Volvo-onwaardig

Exit V70

  • 269.592 km

De motorstoringen als gevolg van de interne vervuiling bleven zich aaneenschakelen in de laatste weken. Daardoor werkte het regenereren van het roetfilter niet meer en werd de auto praktisch niet meer berijdbaar zonder reparatie of onderhoud.
Helaas afscheid van de V70 moeten nemen door deze problemen, bij een km-stand van nog geen 270.000km. Vanwege de toch prettige ervaring van de Volvo's en de goede dealer-ervaring, als opvolger gekozen voor een net in gebruik genomen V60 T4 2020 (zie mijn nieuwe review daarvan).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.