Volvo V70 D4 Limited Edition (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D4 Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 38.422 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Een heer van een auto
- 45.000 km
Ik heb na het switchen van werkgever afscheid genomen van mijn V60 en kreeg toevallig van mijn nieuwe werkgever een V70 met net een jaar ervaring. Wat kan ik zeggen over de V70? Het is een heerlijke auto! Vergeleken met mijn V60, tja: je rijdt hem rustiger, hij is comfortabeler (minder stug) en deint meer en hij is achterin veel ruimer. Het is een handgeschakelde wagen en ik was een automaat gewend, maar verder alles er op en er aan (helaas alleen geen premium audio).
Enkele opvallende zaken: resonantie van sierelementen in de achterportieren, met name bij hoger volume van de audio. Dezelfde geur van vochtige lucht als in mijn V60 afkomstig van het open dak.
Positieve zaken: bediening van het multimedia systeem en navigatie zijn iets verbeterd tov het systeem van de V60. Ik kon bijvoorbeeld niet rechtstreeks naar een bepaalde artiest op de ipod, maar nu wel door het intoetsen van de naam.
De koning van de snelweg met koppelingsklachten
- 56.000 km
Na ruim een half jaar onderweg te zijn met de V70 ben ik nog steeds onder de indruk van de auto. Hij rijdt heerlijk, echt een km-vreter. Waar ik mijn vorige lease-auto's nooit privé gebruikte, ben ik deze vanaf januari wel gaan bijtellen. Kleinere auto privé gekocht en de C5 break eruit gedaan.
Volgens de leasemaatschappij rij ik de auto redelijk zuinig t.o.v. soortgelijke auto's maar ik kom net over de 1000 km per volle tank van 70l en dat is een goeie 1:14, wat voor mij gewoon acceptabel is.
Deze winter die we geen winter kunnen noemen, viel me op dat de koppeling af en toe slipte en dat dit steeds erger werd. Afgelopen maand gebeurde dit met regelmaat en daarop besloot ik dat de Volvo maar eens naar de dealer moest en die constateerde een productiefout (waarvan Volvo net een melding had gemaakt richting de dealers) Let dus op! heb je een vergelijkbare motor met handbak, dan kan die van jou dus ook aan de beurt komen! De auto is 2 dagen bij de dealer geweest en alles is compleet onder garantie vervangen incl. gratis vervangend vervoer: klasse Bluekens!
Ergens komende weken maar weer de winterbanden onder de auto uit laten halen en dan zijn we klaar voor het voorjaar.
De Winter komt, toch?
- 85.000 km
Sinds dit voorjaar weer 30k er bij gereden in alle rust en comfort. Vorige week de auto een wintercheck laten geven bij de dealer, in combinatie met een tussencheck en het smeren van het koppelingsmechanisme, want dat kraakte een beetje en liep niet soepel.
Ik had problemen met de navigatie, de TMC verkeersinfo kwam niet meer door... Dit blijkt een landelijk probleem te zijn en heeft niets met de Volvo navi te maken.
De leasemaatschappij herinnerde me er aan om weer op winterbanden over te gaan, maar bij 18 graden eind oktober heb ik de wisseling maar eind november gepland. De auto is alvast klaar voor de winter, maar staat nog op teenslippers.
Koppeling kwijt
- 98.000 km
Deze is op een vrijdagmiddag in elkaar gezet en op maandagochtend hebben ze hem afgeraffeld... Na aanhoudende koppelingsproblemen waarbij ik blijvend last had van slippende koppeling en dat ik maar een halve slag had voor het koppelen, heeft Bluekens hem deze keer echt helemaal gedemonteerd tot z'n motorische hart er uit lag. Alle onderdelen van de koppeling waren de afgelopen maand al eens vervangen van de pedalenbox, cilinders en drukgroep. Er bleek toch een lek te zitten en sinds tijden rijdt de auto weer zoals hij moet rijden. Ben op dit moment niet zo happy met de auto.
Prt Krak Bang?
- 126.000 km
Tijdens een normale rit op de snelweg reed ik naar m'n werk. Ineens een raar geluid en toen gaf de motor een storing en adviseerde me om een afspraak bij de dealer te maken. Ik dacht eerst nog aan een elektrisch probleem, dus bij een tankstation even motor uit, uitstappen, motorkap open en niets te zien. Starten en kijken, niets te zien. Toen maar weer op weg gegaan en geen motorvermogen meer: de motor was in een beveiligd programma geschoten (noodloop) en de turbo was ver te zoeken. De auto is naar de dealer gegaan en die heeft een gescheurde turboslang geconstateerd. Nieuwe slang er op en daar was het vermogen weer!
In de herfst van ons leven samen
- 132.000 km
Er komt geen einde aan de herfst van 2015. We hebben de winter overgeslagen en gaan van de herfst-storm naar de voorjaars-storm. In weer en wind geeft de Volvo geen krimp.
Er zit een kraak in de ruitenwisser veer die de linker ruitenwisser tegen het raam duwd en dat is irritant.
Verder hebben we afgelopen maand nog een storing aan de achterklep gehad, waarbij de stekkerverbinding tussen hemel en klep los bleek te zitten. Geen ruitenwisser en de klep kon niet meer open. Volvo Bluekens had het euvel snel gevonden, maar het herstellen duurde even, want de hemel moest los.
Er komt wel een einde aan onze tijd samen. Ik heb een grotere auto nodig ivm het aantal zitplaatsen en ben me aan het orienteren op een 6-zitter. Op de shortlist staan de Renault Espace, BMW Grand Tourer en Seat Alhambra. Jammer dat Volvo geen 6-zitter heeft in m'n budget, want ondanks dat deze V70 niet de beste is die Volvo heeft gebouwd, bevalt het merk me, het nieuwe design en de dealer helemaal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.