Volvo V70 D3 Ocean Race (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D3 Ocean Race |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Heerlijke reiswagen
- 175.000 km
Toen ik van werkgever veranderde en een eigen auto moest aanschaffen, heb ik een rondje gemaakt langs stations: Passat, Superb, 508, V70, C5, Mondeo, Laguna. Ik keek er na 5 jaar Megane te rijden erg naar uit om nu een klasse groter te rijden, deze zijn immers tweedehands (zeker als diesel) prima betaalbaar (qua aanschaf dan, de maandelijkse lasten zijn wel wat hoger). Toen in 2017 ben ik gevallen voor de immense binnenruimte van een Superb (S2) uit 2011. Vooral met kinderstoeltjes (eerst achterstevoren, dat neemt heel veel ruimte in) echt ideaal. Dat de 1.6 tdi niet vlot was en de stoelen weinig steun gaven, vond ik bij de proefrit niet hinderlijk. De andere auto’s in het rijtje hadden echt flink minder ruimte op de achterbank. Maar na ruim een jaar in de Skoda begon ik me toch flink te irriteren aan met name het stugge (greenline) onderstel, geluiden uit het onderstel, de slechte stoelen. Dus toen gaan orienteren op een opvolger, waarbij we gingen zoeken naar een automaat, zodat mijn vrouw ook ermee naar haar werk kon rijden (meer kilometers dan ik, dus dan is de diesel ook logisch). Nu er geen maxi cosi achterstevoren in de auto hoeft te staan, de V70 een tweedekans gegeven, ik kan er net achter mezelf zitten (ben 1,93m), in de Superb had ik dan nog 10cm ruimte tussen knie en voorstoel ?
Een rondje gemaakt langs een XC60 D3 (hoog zitten had mijn vrouw wel voorkeur voor) en een V70 D3, een passat 2.0 tdi (nieuw model). Ik wilde per se een volautomaat, na onze slechte ervaringen met DSG. Al zou de DSG in de 2.0 tdi een stuk degelijker zijn (werkt met natte platenkoppeling). De V70 is op de achterbank iets ruimer dan de XC60, iets goedkoper tweedehands en iets comfortabeler. De V70 is net iets hoger dan veel andere stations (1,54), hij is bijvoorbeeld hoger dan een BMW X2 en je zit er ook normaal in, niet heel laag. Ik werd erg enthousiast over de D3 motor, dit is een 2 liter 5 cilinder, niet heel stil maar wel sterk en soepel. De Aisin 6 traps automaat wordt veel over geklaagd online dat deze traag is. Ik stoor me daar niet aan, zo’n auto koop je toch niet om mee te scheuren. De automaat zorgt ervoor dat de motor altijd zo rond de 1500 toeren blijft, wat ik prettig vind rijden omdat je altijd koppel beschikbaar hebt. We hebben ook proefgereden in de nieuwe D4 (180pk) met 8 traps automaat, deze schakelt (net als in de Passat) heel snel op en de motor draait dan vaak maar zo’n 1200 toeren. Als je dan wil versnellen, moet de automaat eerst terugschakelen. Volgens mij is het voor de motor ook beter om wel wat toeren te draaien. Uiteindelijk een heel mooi exemplaar gevonden, Ocean Race van de eerste eigenaar, dealer onderhouden, 135k km op de klok.
Het is echt een comfortabele reisauto, slecht asfalt, voegovergangen of klinkerwegen: je merkt er nauwelijks wat van: een reuzeverschil vergeleken met de Superb, maar ook prettiger dan de Touran die inmiddels bij ons op de oprit staat. De V70 is echt afgestemd op comfort, rotondes en haakse bochten moet je rustig nemen anders vliegen de passagiers van de stoel af. Ik houd er wel van, het is heel rustgevend. Overigens zit er wel heel veel power in, de auto is gechipt bij Rica (was al) en daardoor is de motor erg alert en sterk: 185pk en 460Nm. In de eerste 3 versnellingen gaat er bij sneller optrekken wel heel veel vermogen verloren in de koppelomvormer, voor mijn gevoel zou de handbak veel sneller zijn. Met zo’n koppelomvormer krijg je wel een lekker lineaire versnelling, zonder vervelende schakelmomenten. Op de snelweg even van 110 naar 140 km/u versnellen is in een zucht gebeurd, echt lekker rijden dus. In de winter de stoelverwarming aan en gaan. De High Performance audio heeft goed geluid, lekker vol, maar wel neutraal.
We hebben de auto gekocht met 135 duizend op de teller, inmiddels is deze vorige week verkocht met 175 duizend. 40 duizend gereden in twee jaar, waarvan 30 in het eerste jaar en afgelopen jaar maar 10 als gevolg van het coronajaar (volledig thuiswerken, geen vakantie). Daarom hebben we nu ook verkocht, de maandelijkse kosten zijn te hoog voor zo weinig kilometers. Andere reden die meespeelt is dat er geen drie kinderstoeltjes naast elkaar op de achterbank passen, met een derde op komst was dat wel een noodzaak voor ons. De achterbank is echt met twee riante zitplekken (de isofix zit dus ook op die plekken), waardoor de middelste plek smal is, in ieder geval te smal voor die brede kinderstoelen… Verkocht met best wat tegenzin want de auto rijdt echt heerlijk. Maar ja, ratio gaat soms voor. Nog nagedacht over shorsen en dan stallen, maar het blijft onzeker of we in 2021 wel meer kilometers maken en de waardedaling zet natuurlijk gewoon door.
We hebben 1x onverwacht de garage moeten bezoeken voor een gescheurde turboslang (bekend probleem), gefixt bij de dealer voor 250 euro. Verder bij de eerste beurt (bij de dealer) de draagarmen voor laten vervangen (versleten rubbers) en dan zit je in combinatie met grote beurt zomaar op 1000 euro. Dus daarna onderhoud bij de Volvo specialist laten uitvoeren, daar zijn de tarieven een stuk prettiger. Onderhoudskosten (incl 2 nieuwe banden): zo’n 2000 euro op 40.000 km, dat is 5 cent per km. Afschrijving zo’n 6 duizend euro, dat is 15 cent per km. Dat was lager geworden als we er nog twee jaar mee door waren gereden, tja, nu hebben we wel 1000 euro bespaard voor de 180k beurt.
Als we weer veel kilometers moeten gaan maken voor werk, dan ga ik zeker weer een Volvo overwegen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.