Volvo V70 D2 Nordic+ (2014) #8
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D2 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
eerste 2000 km
- 180.000 km
Eind juni 2019 kocht ik deze V70 d2 Nordic+ uit 2014 (met 178.000 km op de teller). Door de combinatie van prijs (minder dan 10.000 euro), een complete uitdraai van de onderhoudshistorie (ex-lease) en het uitrustingsniveau (nordic+) kon ik het niet laten deze diesel te kopen.
Na aanschaf heb ik de auto gelijk bij mijn eigen garage aan de testkast laten leggen. Gelukkig geen foutmeldingen en slechts 9 gram roet in het roetfilter. Dat was een opluchting. Olie ververst (na een potje flush te hebben toegevoegd) en mn V70 LPG uit 2004 te koop gezet.
Nu 2000 km verder lijkt het goed. Geen foutmeldingen op het dashboard en het oliepeil is niet gedaald of gestegen. Met mn garagehouder heb ik afgesproken de auto af en toe even aan de testkast te leggen. Als er meer roet in het filter zit dan gewenst, kan hij het roetfilter gedwongen een regeneratie laten uitvoeren om eventuele vervuilings- en verstoppingsproblemen te voorkomen.
En hoe hij verder bevalt? Het is werkelijk een heerlijke auto. De D2 heeft voor mijn echt kracht genoeg. Het gevoel dat hij er heel hard voor moet werken om deze auto in gang te zetten bekruipt me geen moment. Geen scheurijzer, maar wel echt ruim voldoende, ook met ons hele gezin in de auto. 120 cruisen gaat met dik 2000 toeren… Heerlijke rust aan boord. Ook optrekken is echt voldoende vlot voor mij, echt geen klachten daarover. Nog steeds ga ik in de derde versnelling over rotondes, alleen de oprit uit de parkeergarage moet wel in de 1e…. Nu was ik wel de V70 2.4 zonder turbo uit 2004 op LPG gewend, ook bepaald geen scheurijzer natuurlijk maar wel behoorlijk comfortabel. Toch is mijn nieuwe auto gua rijgedrag en comfort gewoon (heel) véél beter.
De eerste tank ging leeg na een verbruik van 1 op 17,8. Ook erg netjes, ook al rijdt ik hier veel op 80 km wegen.
Mn witte leren bekleding vind ik wel wat over de top en ook de bediening van de routeplanner/media handigt me nog niet. Had wellicht beter gekund. Jammer ook dat er geen dakreling op zit. Iets geks is dat de cruise control de snelheid vasthoud als je schakelt, dat was ik niet gewend. Ook het automatisch stoppen voor het stoplicht moet nog even wennen. Maar dat zijn maar kleine dingetjes. De V70 rijdt gewoon heerlijk. Heerlijke reisauto, heerlijk zitcomfort, hoog uitrustingsniveau, veel ruimte, veilig gevoel.
Of ik m zo blijf waarderen zal afhangen van de betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Blijkt het toch een slechte investering of kom ik er vanaf met redelijk normale onderhoudskosten? De v70 uit 2004 heeft me erg goedkoop laten rijden…Hoe zal het nu gaan? Blijven die automatisch inklappende spiegels, voorruitverwarming, op afstand te openen achterklep, digitaal te veranderen snelheidsmeter etc. het allemaal doen? Ik ben zelf ook erg benieuwd en laat het je weten in een volgende review.
7000 km
- 185.500 km
Inmiddels zijn we weer 5000 km verder. Goed nieuws so far: er hebben zich geen storingen of mankementen voorgedaan. Onderweg van en naar ons vakantie adres in Kroatië heb ik ter check even twee keer olie gepeild. Dit bleek achteraf onnodig te zijn: bij thuiskomst stond (na ruim 3000 km) het oliepeil nog op dezelfde stand …Ook nu (na ruim 5000 km) staat het oliepeil nog op dezelfde stand: Top!
Ook het comfort en de rijbeleving blijft super. Maar eerlijk is eerlijk: in de bergen merkte ik af en toe wel dat het geen D4/D5 motor is. Ik heb in het verleden een S60 D5 gereden en ineens herinnerde ik me de extra power die je dan hebt. Ook voelde ik bij het afremmen op de motor dat hij door de zwaartekracht sneller ‘doordrukte’ dan ik verwachtte, ondanks een lage versnelling.
Op het vlakke daarentegen blijf ik erbij dat er genoeg power voor handen is. Geen strepentrekker, maar hogere snelheden kan hij met gemak vasthouden en inhalen gaat soepel. Mijn kruissnelheid is meestal 120, bij inhalen even optrekken naar 130 / 140 gaat vlot en zonder moeite, ook met volle gezins-vakantie-bepakking. Een kruissnelheid van 140 kan hij ook zonder moeite vasthouden zonder dat de kalmte uit de auto verdwijnt. Het verbruik op vakantie over 3000 km was 1 op 16,9. Prima wat mij betreft.
Ik heb niet eerder zo’n jonge auto gehad van dit niveau en geniet met volle teugen. De navigatie haalt live de verkeerssituatie op wat betekende dat we op vakantie twee keer zonder problemen een opstopping konden omzeilen. Op zich voldoet de navigatie prima, ook het instellen van een locatie blijkt bij nader inzien vrij logisch. Maar hoe je ‘m moet uitdoen, terwijl je bijv. de radio aan wil houden…was mij lange tijd een raadsel. Uit irritatie heb ik uiteindelijk een vriend gevraagd hoe dit toch moest. Die vriend rijdt overigens ook naar tevredenheid een V70 D2. Zijn oliepeil is ook stabiel en heeft geen onverwachte kosten.
Het start stop systeem werkt naar mijn idee ook niet ideaal. Soms werkt het wel, maar soms ook niet. Ik zal er nog eens op letten of dat aan mij ligt (tips?). Dan nog een kleinigheidje: de regensensor werkt erg op mijn lachspieren….. Als je niet oppast word je bij een flinke bui kierewiet van het hoge tempo van de wissers. Deze gebruik ik daardoor inmiddels niet meer. Gewoon de normale ouderwetse interval stand, werkt ook prima.
Verder herken ik uit andere reviews dat hij boven de 120 km/u op het vlakke of bergop vrij snel meer gaat verbruiken. Lijkt mij de consequentie van een relatief kleine motor in een grote auto. Maar ook daar kan ik om lachen. Bergen zie ik hooguit 1 keer per jaar en ik ben geen snelheidsduivel. Een gemiddeld verbruik van 1 op 17 moet ik thuis zeker kunnen halen.
Ik kan er nog niet bij dat er in 5 jaar tijd bijna 33000 euro is afgeschreven op deze prachtige auto, maar prijs me gelukkig dat ik daardoor deze auto kan rijden. Rond de jaarwisseling zal ik mij hier na een eerste onderhoudsbeurt inclusief roetfiltercheck weer melden, of eerder als er echt iets te melden valt.
12500 km
- 190.800 km
Ik ben tevreden na een half jaar sturen en dik 12500 km. Het olieverbruik is werkelijk nihil….En feitelijk geen enkel probleem ervaren, op 1 keer na…een paar weken geleden. Hij wilde hij ineens niet meer starten. Ik zag op het dashboard allerlei foutcodes opdoemen. Een eerste check leverde op dat de accu op de grens voldoende/onvoldoende zat. Echter met de nieuwe accu startte hij nog niet…Dus de volvo werd met de autoambulance opgehaald door mn garage…mij enigszins bezorgd achterlatend….Na enig zoekwerk bleek dat een door vocht groen-grijs-geoxideerde stroomkabeltje in de kabelboom de boosdoener was, wat weer veroorzaakt was door een kleine beschadiging aan het isolerende omhulsel. Vermoedelijk heeft een monteur met een ‘prik’-spanningsmeter in het verleden iets willen checken, wat nu dus klachten gaf. Mn garagehouder heb ik een dikke pluim gegeven voor het relatief snel vinden van dit euvel. Dat had bij een minder competente monteur heel anders kunnen lopen.
Voor de rest ben ik nog steeds zeer content. Ook met de D2 115 pk dieselmotor. Wat mij betreft geen enkele irritatie. Sterker nog…ik ga deze motor steeds meer waarderen. Vanaf 1750 toeren helpt de turbo vlekkeloos mee en voor een 1600 cc motor is de koppel eigenlijk gewoon verbazend. Mijn oude turboloze V70 uit 2004 had op papier 140 pk, maar toch niet deze koppel. Is de eerste versnelling nogal kort en de trekkracht net voldoende, wordt dat in de tweede snel beter en vooral in de 3e en 4e versnelling trekt hij echt verbazend goed door. En ook in de vijfde versnelling blijft er ruim voldoende kracht om makkelijk in te halen of snel op te trekken als dat nodig is. Deze motorisering is zeker niet ‘gevaarlijk traag’, zoals sommigen beweren. Dat is echt totale onzin. Wel hangt het verbruik sterk af van de rijstijl. Mijn vrouw rijdt wat haastiger en minder bewust waardoor het verbruik soms toeneemt tot 1 op 15. Als ik voor het merendeel rijdt, kom ik zomaar op 1 op 18. Gemiddeld zitten we nu op 1 op 16,8. Net niet de 1 op 17 die ik had verwacht, maar zeker acceptabel.
Natuurlijk geniet ik van het hoge luxe niveau. De op afstand te openen achterklep, de voorruitverwarming, een stoelverwarming die op 3 standen kan, de regensensor (thanks roberto!), de automatische lichtsensor (waardoor overdag de ‘voor-mistlampen’ onder de bumper branden: leuk!), de inklappende spiegels en de handrem die er automatisch af gaat bij wegrijden: leuk en handig. Maar ‘volvo on call’, waarvan ik in het begin dacht – ‘dat wil ik’ – heb ik niet geactiveerd en het start-stop systeem….daar kan ik niet aan wennen. Wat wel heel fijn is: alles doet het gewoon. Geen sensoren die op hol slaan of je beletten weg te rijden. Het gaat vlekkeloos. Deze auto brengt rijcomfort op een zeer hoog niveau. Ik ben na een half jaar nog steeds onder de indruk en geniet van elke rit. Een gevoel van niet-plat-poenerige luxe gecombineerd met de rust aan boord, het veiligheidsgevoel, het zitcomfort, de cruise-eigenschappen, de ruime achterbak en het uiterlijk maakt het voor mij een zeer complete auto. Wel heb ik besloten de CO2 uitstoot van de volvo te compenseren via Greenseat. Gewoon omdat het goed voelt.
Ondertussen heb ik redelijk op een rij wat de verschillen zijn tussen de oude 1.6 diesel ‘drive’ motor en de verbeterde D2 motor. De D2 heeft 8 ipv 16 kleppen, verbeterde brandplaatjes, andere montage van de verstuivers en een verbeterde roetfilter techniek. Bij de D2 zijn dus wel degelijk maatregelen doorgevoerd om het risico op interne vervuiling en daarmee EGR-, Turbo- en roetfilterproblemen in deze eco-diesel te verkleinen. Wat overblijft is dat de D2 nog steeds een relatief kleine carterinhoud heeft, waardoor tijdig olie verversen verstandig is.
Om even heel concreet te eindigen: het eerste half jaar heeft me aan regulier onderhoud ongeveer 100 euro gekost (oliewissel). Daarnaast heb ik een set van 4 continental 16 inch winterbanden met velgen overgenomen voor 135 euro. En de nieuwe accu plus een paar uren zoekwerk kostte me 350 euro. In totaal dus 585 euro… We zullen zien wat de toekomst brengt. Komende zomer, zo rond de APK in juni, hoop ik mijn review weer aan te vullen met veel positieve ervaringen en weinig kosten…
oliewissel
- 196.200 km
Even een korte update tussendoor....vorige week olie en filter laten vernieuwen. Olieverbruik na 18000 km echt nihil. Ook even aan de kast gelegd, 11 gram roet in het roetfilter - lekker weinig! Voor de rest geen problemen of bijzonderheden. Rij de laatste tijd regelmatig lange afstanden. Het blijft een heerlijke reisauto.
APK
- 206.233 km
Twee weken geleden de Volvo laten keuren...dat viel alleszins mee, ik was voor 68 euro klaar. Verder geen bijzonderheden. De max van 100 km op de snelweg doet het verbruik goed. 1 op 21 is goed haalbaar. Dan moet ik wel mn aanhangwagen (met dichte huif) thuis laten staan. Want het olieverbruik blijft daarbij wel nihil, maar het verbruik gaat snel naar 1 op 11 a 1 op 12. Voor de rest nog steeds heel blij met deze geweldige auto.
oliewissel
- 212.880 km
Vandaag na bijna 17000 km de olie weer laten wisselen. Heb er tussentijds 1 keer ongeveer een halve liter bijgegooid. Heb even onder de brug meegekeken... motor is mooi schoon geen/nauwelijks lekkages gelukkig... Rond de kerst wil ik de remmen rondom even laten onderhouden. de monteur gaf aan dat er kleine haarscheurtjes in de mulitriem zitten...die nemen we dan ook mee...Afgelopen 17000 km heb ik alleen geld uitgegeven aan het eigen risico van mn verzekering door een steen door het achterraam (verstuurt door mn maaimachine). Ik ben zeer tevreden....
Klein onderhoud
- 219.223 km
Ik ben tot op heden nog steeds erg blij met de auto. Lage verbruikskosten, lage onderhoudskosten, veel ruimte, een heerlijk rijcomfort en de looks waar ik van hou. Vorige week is er onderhoud aan de remmen uitgevoerd. Voor zijn blokken er even vanaf geweest en met kopervet op de glijkanten er weer opgezet en achter zijn er de remblokken vervangen... dat moet er weer 2 jaar tegen kunnen. Tevens is de multiriem vervangen. Kosten 250 euro. Wel balen is dat ik door eigen dommigheid nu een grote ster in het voorraam heb. Dus binnen kort naar de carglass via de wa+ verzekering.... Ik hoop komende zomer de review weer in dezelfde positieve bewoordingen aan te kunnen vullen na de apk.
apk na 2 jaar
- 226.000 km
Voor 100 euro is de Volvo weer door de APK. Alleen 2 nieuwe ruitenwissers...dus dat kon minder. Ook het voorraam is vervangen - grotendeels gedekt door de WA+ verzekering - maar met helaas wel een eigen risico van 150 euro. Verder geen bijzonderheden. Binnenkort wel weer de olie voor 100 euro laten vervangen...dat brengt de totale onderhoudskosten - inclusief vervangen van het kapotte voorraam - in het 2e jaar op 600 euro.
Frankrijk
- 229.200 km
Onze vakantie was deze keer in de Jura, vlakbij Geneve. De Volvo heeft het goed gedaan. Volgeladen en met twee pubers is en blijft het een heerlijke, stille, comfortabele reisauto. Geen centje pijn. Heerlijk om op 1 tank gewoon door te knallen naar de eindbestemming. Geen enkele moeite met een constante kruissnelheid van 130. Het oliepeil is ook na een paar flinke bergtochtjes ter plaaste niets gedaald (2800 km totaal). Ik weet nog dat ik, toen ik de auto enkele dagen had een keer de oliepeilstok eruit haalde met draaiende motor en de olie me tegemoetsputterde door de opening. Ik kreeg bijkans een hartverzakking omdat ik dacht dat dit een teken was van onderdruk en olieverbruik....maar niets is minder waar. Hij neemt bijna geen drup. Een krappe halve liter op 17.500 km. Ook verder geen storingen, geen hapering, twijfelgevoel, niets.
Is er dan niets te klagen? Natuurlijk wel. De auto-navigatie gebruik ik intussen niet meer, de telefoon doet het veel beter. En ja... ik zeg het toch nog een keer...in de bergen voel je de kleine motor en het gebrek aan harde pk's wel. Normaliter denk ik er nooit aan, maar in de bergen denk ik dan toch...tja het is idd geen D5. ... maar...daar stopt de azijn dan ook. In ons vlakke land is deze motor prima, ik heb daar eerder mijn mening over gegeven. ik kan u deze auto echt aanraden.
Bijna 60,000 km gereden
- 237.000 km
De update is deze keer kort....Geen bijzonderdheden...de Volvo geeft geen krimp! Om niet in herhaling te vallen laat ik het hier bij. Indien er geen bijzonderheden zijn, zal ik in de zomer van 2022 een nieuwe update geven.
APK 2022
- 242.000 km
APK zonder bijzonderheden. Incl. 2 nieuwe voorbanden waren de kosten 260 euro. Door veranderde omstandigheden rijden we nu echt minder km (15 ipv 23000). De olie heb ik door het beperkte aantal km's even laten zitten. Ben van plan deze te laten verversen na de zomervakantie in Frankrijk. Wel gooi ik voor de vakantie weer zoals elke 3 maanden een flesje Forté diesel conditioner in de tank.
Franse botsing
- 246.000 km
Eind juli reden we 70 km per uur op een b-weg in Zuid-Frankrijk...een tegenligger sloeg onverwacht links af ....ze had ons niet gezien....en we botsten er (na een korte rempoging) bovenop.... Schrikken, geen persoonlijke ongelukken maar wel heel erg balen. Bumper, mistlampen, koplampen en motorkap erg beschadigt. We konden niet verder.
Gelukkig (en wonderwel) kwamen de airbags er niet uit. Oo geen chassis beschadiging, dus goed te repareren...maar er lijkt voor 6500 euro aan opgeknapt te moeten worden volgens een schadebedrijf hier in de buurt....
Vorige week heb ik net telefonisch gehoord dat mijn claim door de verzekering van de tegenligger in Frankrijk in principegehonoreerd wordt. Er komt een schade expert langs. Hopelijk wordt het verder netjes afgewikkeld. (is nog een heel verhaal omdat ik WA verzekerd was) Later meer....
total loss / afscheid
- 246.000 km
Uw auto is economisch total loss. Uw auto wordt ons op een verkoopsite aangeboden. De verzekering vergoed het verschil tussen de opbrengst van het wrak en de dagwaarde.
Deze boodschap kreeg ik vorige week. Deze week hoorde ik dat de opbrengst van het 'wrak' (wat geen wrak is, maar toch...) inderdaad zo hoog is, dat het voor de verzekering veel voordeliger is om mij het verschil te betalen met de dagwaarde (ipv de auto te laten repareren).
De vastgestelde dagwaarde valt wat mij betreft net binnen wat je als 'redelijk' kan beschouwen. Maar leuk is het niet.
Omdat dit al loopt vanaf juli en wij ondertussen alles in onze tweede auto rijden (opel Agila) ga ik het aanbod accepteren.
Het lijkt er op dat dit mijn laatste bijdrage is. Allen dank voor de reacties.
schade auto te koop
- 246.000 km
Voor wie het leuk vindt....de volvo staat heden - 11 maart 2023 - als schade auto nog steeds te koop bij Bloem te Zevenaar, een half jaar na verkoop.... Voorzien van een uitgebreide foto-reportage. De bumper is er met tie-wraps weer voorgehangen.... hij ziet er best netjes uit als zeg ik het zelf. Je zou naar mijn idee echt niet zeggen dat dit een total-loss auto is.... helaas heeft de cosmetische schade wel tot deze conclusie geleid....nog steeds jammer....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.