Volvo V70 Cross Country 2.4 T (2000)

autoreview

Volvo V70 Cross Country 2.4 T  (2000)

Signalement

UitvoeringV70 Cross Country 2.4 T
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf231.300 km
KM-stand laatst237.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo XC70

  • 237.000 km

Ik lees al jarenlang met enige regelmaat deze rubriek. Vandaar deze bijdrage “to whom it may concern”.

Na ruim acht jaar trouwe dienst begon de Peugeot 406 break HDI behoorlijk morsig te worden. Met de techniek was eigenlijk weinig aan de hand. 365.000 km en nog geen olieverbruik. Starten lopen met extreem weinig onderhoud. Kostentechnisch een absolute aanrader. Maar uiteindelijk komt toch de afweging of groot onderhoud (distributie, remmen, draagarm LA, niet werkende radio, etc.) nog loont. Daarnaast loopt het kilometrage dit jaar sterk terug dus is diesel niet echt rendabel meer.

Maar wat dan wel! Kinderen, fatsoenlijk merk, behoorlijk vermogen. Je kent het wel. Ik kwam al snel richting een V70 uit.

Uiteindelijk bij Automediair in Overveen een XC70 uit 2000 gevonden (classic model nog). Net exemplaar met volledig leren bekleding en nieuwe banden aangeboden voor euro 3.500. Barst onder in de voorruit en etm lampje wat steeds aansprong bracht de prijs uiteindelijk op euro 2.700. Onvoorstelbaar dat een auto met een nieuwprijs van ruim euro 45K voor minder dan een paar opties op een nieuwe Mercedes te koop is. En denk niet dat deze XC70 afgetrapt is. Nagenoeg geen enkel deukje/putje, net interieur, rammelvrij en slechts 231.000 km op de teller. Globale aankoopkeuring laten uitvoeren – alleen een draagarm LV diende vervangen te worden - en zo meegenomen. Geen merkwaardige dingen te zien, tussenbak – zwak punt – was al eens vervangen volgens de garage en het 4WD systeem werkte verder nog goed. Draagarm en grote beurt voor euro 500 laten uitvoeren. Ready to go.

Over Automediair gesproken: de moeite waard om eens in de gaten te houden als je net als ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Aardige man met leuke auto’s voor weinig geld. Veel Volvo’s en Saab’s maar ook andere leuke auto’s. What you see is what you get. Geen opgesmukte rommel.

Inmiddels zijn er ruim 6.000 kilometers bijgekomen. Niet geheel probleemloos overigens. Het etm lampje bleek uiteindelijk toch een kapot gasklephuis te betekenen. Ik had gehoopt dat schoonmaken een oplossing zou zijn gezien het al de tweede gasklep was (te zien aan de gele stikker). Uiteindelijk bleek dat iemand met het ding had zitten rotzooien (iemand had het duidelijk willen openmaken maar was daar niet in geslaagd). Diagnose kon ik deels zelf stellen middels de smartphone applicatie Torque. Hiermee kan je de ECU uitlezen en kwam ik er al snel achter dat de gasklep soms bleef hangen. Het verklaarde ook waarom de auto soms niet wilde aanslaan en slecht liep.

Het ding is inmiddels – deels onder coulance - vervangen en de motor loopt weer zoals het hoort. Vermogensopbouw is weer krachtig en lineair. Al met al een kostenpost van euro 650 (gaspedaal ook vervangen). Had gehoopt dat me dit bespaard zou zijn gebleven maar het hoort er natuurlijk bij als je goedkoop in een oude auto wil rijden.

Verder is het een heerlijke auto om mee op pad te zijn. Niet dat de Peugeot slecht was maar deze XC70 geeft toch een heel ander rijbeleving. Stap elke keer met plezier in. Dat gevoel heb je niet zo snel bij een Peugeot 406. De vijfpitter draagt daar zeker aan bij. Moeiteloos roffelt de 2.4 liter turbo motor de 1.600 kg sereen voort. Ook de gebruikte materialen zijn een stuk beter in vergelijking met de Peugeot. Kortom, als alles enigszins heel blijft dan blijf ik er voorlopig nog mee doorrijden

Tot slot het verbruik. Tja, wel wat anders dan de 1:19 van de Peugeot. In de stad slurpt zo een XC70 behoorlijk. Eén op 7 is dan meer regel dan uitzondering. Met 100 km/u op de teller valt het wel mee. Eén op 12 tot 13 met gunstig weer is dan wel haalbaar. Zal in de winter wel wat ongunstiger worden. Kortom, niet een auto voor 40.000 km/jaar. Hoewel ik geen enkele twijfel heb dat ie het technisch aan zou kunnen.









7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.