Volvo V70 2.4 140pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 140pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 415.000 km |
- 310.000 km
De auto in 2010 hals over kop gekocht voor een appel en een ei nadat ik mijn Renault Espace ineens had verkocht.
Dat betekende wel wat achterstallig onderhoud. Er moest het nodige vervangen worden. In de 5 jaar dat ik de auto nu heb:
-Draagarmen
-Schokbrekers achter
-Nokas-wiel (en dus de hele distributiegroep)
-Startmotor
-Aircopomp
Op zich zaken die bij de kilometerstanden horen. Geen gekke dingen. Van een goede Volvo weet je bij welke kilometerstanden welke reparaties er aan gaan komen. Dat maakt 'm lekker betrouwbaar. Eerstvolgende? Koppeling maar waarschijnlijk pas bij 450000 km ongeveer.
Ik heb even van deze auto moeten leren houden maar de liefde is wel gekomen. Wat een heerlijke auto is dit! Het rijdt zo soepel en zacht. Is heerlijk comfortabel.
Verbruik is voor een dergelijke auto, 2,4 liter 5 cilinder, heel erg acceptabel. 1 op 10 gemiddeld. Mijn vrouw en dochter halen echter veel betere cijfers, ruim 1 op 12. knap van ze ;-)
De auto bevalt zo goed dat hij voorlopig nog gaat blijven. Op naar de 500000km.
en weer verder
- 330.000 km
De auto inmiddels laten tunen bij Volvotune; van 140 naar 170PK en van 210Nm naar 250Nm. Ook draagarmen voor laten vervangen. (Alles bij elkaar ca € 550) Dit alles resulteerde in een auto die iets zuiniger is geworden maar vooral op een prettige manier beter in het verkeer mee komt. Hij heeft duidelijk meer kracht in alle toerengebieden boven de 2000rpm. Even inhalen gaat een stuk makkelijker.
Door de nieuwe draagarmen stuurt de auto weer als nieuw en heeft geen last meer van spoorvorming.
Auto rijdt nog lekkerder dan ie al deed.
- 345.000 km
Net weer terug van een rondrit Frankrijk met caravan. De chiptune heeft zich goed bewezen; 1 op 9 met caravan voor een dergelijke auto vind ik meer dan goed.
Wel de olie voor de stuurbekrachtiging moeten bijvullen ca 100ml. Dat zou een stuurhuis revisie kunnen beteken, ca € 1000... En de koppeling kom ook nog een keer natuurlijk.
blijvertje
- 382.000 km
Geen problemen ondervonden aan het stuurhuis en de koppeling zit er ook nog steeds in. Maar er zullen vast wel wat kosten aan komen maar daar kan ik geen andere auto voor kopen. Een aangezien de Volvo erg lekker rijdt, nog altijd relatief zuinig is, 1 op 10 gemengd gebruik. rij ik voorlopig lekker door.
Lekker verder rijden
- 400.000 km
De 4 ton voorbij. Stuurpomp vervangen en 1 koplamp verstelmotor.
Ingeruild
- 415.000 km
Uiteindelijk toch de V70 ingeruild voor iets anders (VW T-Roc).
Er waren veel zaken aan vervanging toe: koppeling, schokbrekers en veren rondom, draagarmen en nog een paar dingen. Ergens tussen de 3.000 en 5.000 euro. Daar heb je geen andere auto voor maar meegenomen dat onderdelen voorziening aardig begint terug te lopen voor dit oude model betekent dat je niet meer zeker bent dat je de auto na zo'n investering ook nog rijdend kunt houden. Exit dus.
Ik heb 14 jaar met veel plezier in de V70 gereden maar het was tijd, hij had z'n boodschap gedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.