Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T8 Recharge AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 69.500 km |
V60 T8 405pk
- 18.000 km
V60 T8 AWD Recharge R -design met softwarematige Polestar Optimalisatie (405Pk/680nm).
Kon mij "oude" review niet meer bijwerken
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v60-t8-recharge-awd-r-design-2021/
Nu inmiddels 18.000Km en 10mnd verder
Rijplezier:
Ja, moet zeggen dat het een heerlijke reisauto is. Stil (inschakelen van de verbrandingsmotor indien nodig is van binnen amper hoorbaar en merkbaar) Met mooi weer op "Polestar" en even het raam open en klinkt de motor goed. Geen knalgeluiden of herrie, heerlijk om gewoon goed te versnellen zonder dat andere mensen op gehoor denken, wat is dat weer voor een Johny.
De AWD:
AWD vindt ik prima werken met de t8 en zal denk ik geen auto meer aanschaffen die dit niet heeft. Misschien dat de conventionele beter werkt (in de modder) maar bij gewoon gebruik, gewoon super!
Met nat weer kun je echt wel 3/4 van het vermogen er op zetten als het nodig is (gisterenavond nog eens geprobeerd toen het stort regende)
Je bent zonder slip direct op snelheid en bochtenwerk is gewoon beter (met nat weer zeker)
Minpunt: Ik heb met mijn laguna 10 jaar met 4 wielsturing gereden en dat is toch wel erg fijn op rotondes en korte bochten hoor. In het begin dacht je dat dit wel meeviel maar je merkt pas het verschil als je overstapt. Erg jammer dat Volvo dit niet in hun gamma heeft.
Vermogen van 405pk is ruim voldoende, maar is ook iets wat vlug wendt. Eigenlijk maak je natuurlijk hier niet altijd gebruik van en 200pk zou meer als voldoende zijn. Koppel van 680nm is daarin tegen erg fijn. Vol doortrekken is eigenlijk zelden nodig, doe dit alleen in het weekend als ik even zin heb om op een zondag morgen even een keer alleen wil genieten, of als er van die drukkers zijn, maar ook hier laat ik me eigenlijk nog zelden door opjagen.
Gezien ik altijd ben "meten is weten" eens gekeken wat de acceleratie op de "draggy" deed. Zag geregeld testen dat 5.3s met de Polstar engineerd dat Kwam op 5,21s naar 100 toen de auto 7500km had gereden. Binnenkort nog eens proberen en kijken nu de benzinemotor wat beter is ingelopen.
Verbruik:
Gemiddeld zit ik momenteel op 1 op 22,5 circa 55% op benzine en 45% elektrisch.
Als de accu leeg is, en ik rijdt tussen de 120 en 130 op de snelweg ligt het verbruik ergens rond de 1 op 15 bij een rit van 100km.
Rijdt ik tussen de 100 en 110, 1 op 16,5 ongeveer de maatstaaf en als ik mijn best doe tegen de 1 op 18.
Dacht eerst dat de boordcomputer wat optimistisch was, maar de facturen even opgeteld en doorgerekend en scheelt ongeveer 0,1L/100km
Zie wel meer T5 V60 die duidelijk meer verbruiken met enkel voorwielaandrijving?
Bij de t8 (model 2021) draait ook een compressor mee die eigenlijk niet, of weinig meer wordt toegepast, door het hoger verbruik?
Voordeel zit hem denk ik in het remmen of uitdrijven en wordt wel de accu bijgeladen en helpt deze weer mee. Eenmaal op de snelweg speelt het extra gewicht van 275kg volgens mij niet meer een significante rol.
Storingen:
Tot nu toe geen.
Negatieve dingen:
Ja, die zijn er ook. Kan nog steeds moeilijk wennen aan de volgende dingen, welke Renault beter voor elkaar heeft (had?)
- Keyless entry. Ja, entry klopt. Echter met de Renault gooit ie hem op slot automatisch wanneer ik uitstap en 5 meter van de auto vandaan ben. Waarom dit niet?
- Via de kofferruimte de achterbank neerklappen via 2 hendels in de kofferruimte.
- Wanneer ik de auto uitschakel moet ik altijd manueel nog de "P" knop indrukken om deze op parkeerrem te zetten, moet gewoon meteen automatisch.
- Garantie. 2 jaar is in deze tijd veel te karig! Kunt dit bij kopen (3jaar voor circa 1200€?)
Gezien de "complexe" techniek, Turbo, compressor, elektromotor, of terwijl we stopen er gewoon alles in, kan het ook op een moment een showstopper zijn.
Positief:
Heb er erg over getwijfeld om toch volledig elektrische auto aan te schaffen (Tesla, Kia EV6, etc) Echter ik merk dat het volledig elektrisch rijden mij nu naar een jaar niet volledig kan bekoren. De benzine motor nog te kunnen horen met bijbehorende trillingen bij volledig optrekken blijft gewoon iets hebben...
Het blijft een auto met compromis sluiten (zoals autoweek al eens aangaf bij de test met de t8) je hebt extra gewicht van 275kg tov T5 maar je kunt ermee doen wat je goeddunkt. Of elektrisch rijden (praktijk nu 40-42km) of de brandstof motor bijschakelen. Terugkijkend voor mij op dit moment nog steeds de beste keuze.
Verder zien we ook andere merken met soortgelijke techniek, maar vindt de V60 nog steeds de beste en mooiste verhoudingen hebben.
Kortom nog steeds dik tevreden.
Eerste vakantie
- 27.000 km
Inmiddels 27.000km en een rit vorige week op en neer naar de Ardech in Frankrijk.
Door alle heuvels en een gemiddelde van 130km/uur een verbruik van 7,1 (1:14) als ik alleen de reis bekijk. Ja, heeft wel gezorgd dat het verbruik met deze 2000km omhoog is gegaan. Maar goed tanken en meteen weer doorrijden. Totaal nu naar 27k op 1:24,1.
Stoelen vond ik toch in mijn Rdesign na 2-3 uur rijden wat aan de harde kant. Kan ook aan iets anders liggen maar de dochters achter hadden dezelfde ervaring.
Nieuwe optie ontdekt. "Bochten assistent" :-)
Had dit voor de vakantie maar eens aangezet. Had dit altijd uit staan omdat ik toch "rondjes om de kerk" rijdt over het algemeen.
Echter ik had zo iets, op vakantie waarin ik geen bekende wegen berijd (zeker in de Ardech! waar alles omhoog en omlaag gaat met veel uitlopende bochten) werkte dit wel grandioos. Op Cruisecontol remt deze zo af dat je goed door de bocht gaat met snelheidsvermindering.
De Fransen automobilisten hield ik op deze manier niet op :-) waar ik anders veel eerder op de rem was gegaan.
Wat inmiddels is opgelost:
" Wanneer ik de auto uitschakel moet ik altijd manueel nog de "P" knop indrukken om deze op parkeerrem te zetten, moet gewoon meteen automatisch"
Wat blijkt, ik ben gewend auto direct in "N' te zetten. Dan gaat ie dus niet in automatische "P". Wanneer je dit doet in "D' of "B"stand gebeurd dit wel.
Prestaties:
Gezien ik iemand ben van meten is weten, heb ik enkele keren sinds de aanschaf de "dragy" gebruikt welke op een honderdste nauwkeurig precies meet (dus geen flitmeister oid) Daar ik bij 5000k rond de 5.3, bij 20K op 5,0 doet ie nu het in 4.9s naar de 100. Nog steeds niet de 4,7 maar toch al niet slecht. De motor begint dus beter te presteren na 27k (kilometers moet je wel minstens halveren gezien ik 60% elektrisch rijdt!)
Rijgenot:
Ja, wat is deze auto stil....en comfortabel. Doordat de speakers ook het geluid dempen zal zeker helpen. Dit weekend nog een test rit gemaakt met een getunde rs5 (2 jaar oud 525pk/780nm) met mijn neef. We zijn beide fanatiek op zolder, en waren er wel beide over eens dat deze wel wat sneller was maar voor dagelijks gebruik we beide wel voor de volvo kozen. Comfort, niet te stug maar ook niet zweverig. Daarbij wil ik niet te kort doen aan de rs5, man wat vertrekt deze! Waar ik in de 1,2,3 versnelling nog wielspin heb (ETC uit), gaat de audi het vermogen mooi op de achterwielen zetten en heeft ie optimaal grip.
Kosten:
April in spijker gereden 10 euro
Afgelopen Mei eerste beurt. Totaal 344euro (incl) Olie, software update en wat klein spul (interieur filter/etc)
Wat ervaringen
- 31.500 km
Vandaag de dag 31500Km gereden. Verbruik over deze km's 1:24. Laatste 3000Km wat zuiniger gereden met 1:29.
Geen storingen (houden zo!)
Enige aanpassing aan de auto is dat de auto nu voorzien is van 20" velgen. Heb 2 set velgen gekocht omdat ik geen keuze kon maken (zie laatste 2 foto's) Zal toch de 5 spaaks ipv de 10 spaaks worden verwacht ik. Heb wel ondervonden dat de km's/uur op de teller dan ook nu echte op de gps zijn... dus even oppassen, geen marge. Is de auto veel oncomfortabeler geworden? Nee, vindt dit reuze meevallen.
Misschien nu het moment om wat ervaringen van enkele elektronische "veiligheid" opties te delen:
- BLIS (Blinde hoek lampje in de spiegels)
In het begin vond ik dit eigenlijk maar onzin. Nu merk ik dat het je extra alert houdt. Toch geen overbodige luxe. Staat dus altijd aan. Kun je dit uitzetten, JA.
- DISTANCE ALERT (geeft in headup display aan dat je te dicht op de voorganger zit)
Ik houd toch over het algemeen ruim afstand. Voor mij geen meerwaarde. Kun je dit uitzetten, JA.
- AUTOMATISCH HOUDEN AAN MAX.SNELHEID (Aan de hand van max snelheid wat ook opgevoerd kan worden met bijvoorbeeld 10km/uur) Ik heb het nooit gebruikt. Misschien leuk als de dochter de auto wil meenemen zodat ze nooit te hard rijdt. Is dit veilig, betwijfel dit bij een inhaal actie. Kun je dit uitzetten, JA.
- VERMIJDEN VAN BOTSINGEN (via radar? houdt de auto in de gaten of er achter of voor wat gebeurd ivm fietsers/dieren/auto's,enz. Als je wat lomp rijdt wil er wel eens een icoontje komen met geluid. Kun je dit uitzetten, JA.
- BOCHTEN ASSISTENT (Zorgt dat de snelheid wordt aangepast in bochten, zoals een uitvoeg strook, of een weg met veel bochten) Normaal heb ik deze niet altijd aanstaan. Op vakantie in Frankrijk (Ardèch) waar je op "onbekend terrein rijdt" een fijne optie. Je kunt zo goed mee met het verkeer en in (erg) scherpe bochten wordt de snelheid gecorrigeerd als je daar volgens volvo te snel rijdt. Ik vond het een aangename verrassing en heb deze heel de vakantie aangehad. Kun je dit uitzetten, JA.
- ROAD SIGN INFORMATION: (In midden tussen de snelheid en toerenteller en op headup display de toegestane snelheid) Ja, wel erg handig. Enkele keren ben je niet zeker van de maximale snelheid en staat bij mij dus altijd aan.Kun je dit uitzetten, JA.
- DRIVER ASSIST PACK (bestaande uit Adaptieve cruise control, Pilotassist, Intellisafe surround=Botswaarschuwing achteraan en waarschuwing kruisend verkeer achteraan)
>Adaptieve cruise control: Ja wel erg fijn. Gebruik het iedere dag, ook binnen de bebouwde kom. Kun je dit uitzetten, JA.
>Pilotsassist: Ja, in combinatie met ACC staat deze eigenlijk altijd aan. Werkt het feilloos? Nee, in sommige gevallen is er twijfel. Wat is jammer. Iedere 15 seconden moet je het stuur een klein beetje bewegen om aan te tonen dat je aan het stuur zit. Op een lange snelweg rit mag dit gerust 30 seconden of minuut zijn. Kun je dit uitzetten, JA.
>Intellisafe: Werkt erg goed. Soms misschien te goed! De rem wordt er vol ingeknalt als je achteruit rijdt er een kat loopt of zo. Maar ideaal met achteruit rijden en er lopen mensen. Er komt eerst een geluid als waarschuwing. Denk een optie die in iedere auto moet zitten! Kun je dit uitzetten, Nee. Zou het ook niet aanraden.
Misschien wel iets vergeten maar denk dat dit de belangrijkste waren.
Voor de rest niet veel bijzonderheden.
kosten/verbruik/ergenissen/defecten tot nu toe
- 44.000 km
Wat valt op, en wat zijn de kosten/verbruik/ergenissen/defecten/conclusie nu na iets meer als 2 jaar en 44K km?
- Kosten:
Onderhouds beurd 2 weken terug:
Motorolie/ruitenvloeistof/pakkingen/ruitenwissers/luchtfilter/Softwareupdate €426
- Verbruik 44K km:
Momenteel 4.4L/100km - 1 op 22.7Km
Electrisch is gemiddeld circa 40km op volle accu. Gebruik dit over het algemeen alleen bij < 80km/uur middels rijmoduls wieltje.
Vreemd dat men het scollwieltje hebben weggehaald in de 2022 en nieuwer modellen en hebben geintegreerd in het entertainmentscherm. Maargoed, ik heb dit dus nog wel.
- Ergenissen:
Eigenlijk geen. Ja, als ik dan er echt 1 MOET noemen, de afdekrol van de kofferbak. Die is eigelijk te zwaar. In mijn laguna grand tour weegt deze de helf en is praktischer. Volgens mij kunnen ze hier zeker 2kg op besparen met kosten besparing aan Volvo kant.
- Defecten:
Afgelopen winter viel me op dat de als ik de auto in de ochtend, onder de 0 graden Celsius, via de app vorstvrij wilde maken, dit niet gebeurde. Dit terwijl dit voorheen mooi werkte, geen ijs krabben op de ruiten en spiegels, das handig! Niet direct in de gaten gezien ik dacht dat het met de app te maken had. Maar in April had ik zoiets, "Volgens mij werkt de verwarming niet als ik alleen elektrisch rijd". De dealer gebeld en deze gaf al aan dat waarschijnlijk de eclectische voorverwarming defect was. (Ik denk een meer voorkomend probleem gezien ik mijn overbuurman sprak met zijn XC60 T8 en hetzelfde nu heeft) Afspraak gemaakt en week later kon ik vrijdags terecht. Helaas kwam de werkplaatschef na een uur naar mij toe en gaf aan dat het binnengekomen onderdeel beschadigingen vertoonde met transport en de monteur het liever niet wilde monteren. Kijk dat noem ik nou eens "eerlijk zijn" Bij twijfel niet inhalen! Kortom Volvo Rutten in Hechtel-Eksel is kwaliteit en betrouwbaar! Het onderdeel zou maandag binnenkomen en of ik de auto wilde laten staan (omdat het wel wat werk was om in uit te bouwen) en een gratis vervangwagen wilden mee nemen.
Uiteraard ging ik hier in mee omdat men gewoon aangaf dat ze geen half werk wilde leveren. Kreeg vervolgens een XC90 D5 mee voor het weekend. Ja, XC90 mooie wagen maar wel groot. Op zich wel groot rijden maar het viel me wel direct op dat een diesel ECHT wel een stuk meer geluid produceert als mijn V60 met Electro/benzine... Dit was wel het moment dat ik realiseerde dat ik niet meer terug ga naar diesel. De ruimte is fijn maar ik ben toch meer van de sedans/station. Heb hem ook heel het weekend laten staan er niet mee gereden. Maandag stond mijn V60 weer gereed overigens. Al met al netjes opgelost.
- Wat gebruik ik tegenwoordig steeds meer:
2de sleutel, de vrouw van mij heeft vaak de neiging de kachel/airco op 18 te zetten en vol open te samen met de radio...Daar word ik dus niet goed van als ik in auto stap... Gewoon radio uit en 20gr zonder airco, dakraam open en ventilatie zacht...ideaal 2de sleutel :-)
Snelheidsherkenning verkeersborden is toch wel makkelijk. Enkele keer twijfel ik in onbekend gebied en werkt bij mijn weten 95% accuraat.
- Conclusie tot nu toe
Kort: Ik kan voluit zeggen dat dit tot nu toe wel de fijnste wagen is die ik heb gehad.
- Wat is de auto stil en comfortabel ondanks 20"wielen... (ik heb nog een Laguna GT180 2.0 diesel met 18" en vond deze relatief stil maar daar is deze toch een lawaaierige stugge auto bij)
Performance (koppel/vermogen/reactie bak, weliswaar met PE) is gewoon goed. Bij de SW update in mei (tezamen met de elektische voorverwarming reparatie) viel mij direct op dat de auto elektrisch veel sneller van zijn plek kwam. Dacht in het begin dat het aan mij lag maar druppelde op het volvo forum al veel meer mensen dit fenomeen op. Of men heeft het gasrespons aan gepast , of iets anders... Zal het deze zomer eens meten met de draggy.
Langzaam opzoek naar een opvolger?
- 60.000 km
Nu na iets meer en 3 jaar en 60.000K
* Accu degradatie/gebruik:
Kan nog steeds zo goed als dezelfde km's rijden (circa 40-42km) met het 11,6Kw pakket bij 20gr. Zou ook niet goed zijn naar 60.000Km. Echter in de 3 jaar is de auto wel zo'n 1000x opgeladen geweest. Winter zal het iets van 35Km zijn. Ik Rijd circa 55% elektrisch wat nu bijna resulteert in 1:25. (ben vorig jaar niet vakantie geweest met de auto) Dat voor een 2000Kg zware auto met gecombineerd vermogen van 405pk en 680Nm koppel is dit een lachertje. Toen ik deze kocht had ik meer zoiets van 1:12 tot 1:14, dus dat is een meevaller. Wat een forum member aangaf "1:100 is fata morgana!" Ja, dat schiet zijn doel ook voorbij want dan kun je wellicht beter volledig elektrisch rijden als je ook thuis kunt laden. PIH is (denk ik) interessant als je rond de +50% zit, en je onregelmatige Km's maakt. De ene dag 50 , volgende 200 en soms veel meer. Dus ook een stukje gemak. Verder vult de elektromotor het koppel en vermogen mooi aan en dat is ook wat waard. Onder tussen zijn de PIH accu's van Volvo wel geüpgraded naar 18 Kw.
* Kosten:€700,11 deze maand:
Olie, Bougies, Luchtfilter, Interieur filters, pakkingen, ruitenvloeistof, wisserbladen en Software update (en nog wat kleinigheden) Tja, hoort erbij.
* Ergernissen:
- DAB radio, ondanks al 3 jaar de opmerking dat de SW update dit zou oplossen is dit niet gelukt (geluid kon niet harder of zachter). Nu na deze laatste sw update lijkt het het te zijn opgelost. Maar deze zit er pas 2 weken op en gaat tot nu toe goed. Dus we zullen zien.
- Linker buitenspiegel links draait sinds 2 maanden naar onder en naar binnen als ik de auto in stap? Heb het aangegeven bij de garage en zou een profiel instelling kunnen zijn? Echter niet op gelost en zelf nog wat met de profielen (sleutel) geprobeerd maar lijkt niet de oplossing. Fijn, elektrische spiegels gecontroleerd door software. Op die manier lijm ik deze het liefst vast!
-Defecten:
Gelukkig geen.
- Conclusie na 60.000km.
Buiten het linker buitenspiegel probleem nog steeds een erg fijne reisgenoot en dik tevreden. Ondanks dat ik veel door de wasstraat rijd, is er geen kleine spinnenweb krasjes je zien. Dus de blanke lak van Volvo is erg goed mijn inziens.
Denk ook na 3 jaar dat ik de juiste keuze heb gemaakt, en zou waarschijnlijk dezelfde auto nemen als ik nu met het budget van toen, weer een nieuwe auto zou moeten kopen.
- Parelmoer wit? Ja, ik had nooit zoiets van ik koop een "witte auto". Deze kleur (met name in de zon) is wel het geld waard. Is op foto niet er van af te zien. In de praktijk is dit toch anders. Denk dat om de 2 weken wel iemand me aanspreekt en zegt, van jong tot oud en zegt, "Dat is een mooie Auto". Het parrelmoer effect heeft daar zeker invloed op!
Toch langzaam opzoek naar een opvolger:
De Laguna GT180 is vorig jaar naar mijn dochter gegaan en de Volvo zal volgend jaar rond deze tijd naar mijn vrouw gaan.
Waarom, de V60 bevalt zo goed en gaat dan ook niet weg. Heb de auto met name destijds gekocht op uiterlijk. Zijn weinig stations die prijstechnisch en kwa vormgeving en vermogen/koppel de buurt komen (mijn mening) van de V60 T8.
Momenteel heb ik iets meer budget het maar moet binnen de perken blijven.
Maar wat dan (station of iets in die buurt, circa 400-500pk, 1-2 jaar oud is ook goed)?
- Nog een V60 met groter accu pakket is onzin. Andere volvo modellen spreken me niet aan.
- Porsche taycan sport turismo vind ik zeer mooi, zie er wel veel 2de hands te koop (waarom), en wil ik wel volledig EV?
- Audi e-tron GT, wat super mooie auto dit is toch wel een beauty, maar Audi…?
- Audi RS6 C9, super mooi, wel volledig brandstof... en loop ik hier niet op leeg aan onkosten?
- Tesla, alleen de S vind ik redelijk maar interieur te simplistisch, dus nee.
- BMW, Motorisch (545 oid) echt wel iets voor mij, maar uiterlijk vind ik het niet tot op heden niet 100% wat ik wil.
Hebben nog even. Weet nog niet of volledig, half electrisch of puur brandstof. Suggesties zijn welkom :-)
(Minor update) Verbruik op puur benzine
- 63.000 km
4 weken terug weer eens op en neer naar de Ardeche geweest en eens bijgehouden wat mijn V60 T8 verbruikte, zonder accu bij te laden. Dus alleen de 2.0 ltr motor met turbo met electrische compressor. (opmerking: de electrische compressor is verdwenen bij '22 model en is de accu vergroot icm met de electromotor).
-
Gemeten met 4 personen en volle achterbak aan bagage en veel frisdrank en alcoholische versnaperingen :-) met 20" wielen.
*opmerking hierbij: km afwijking op de teller is dan 0, bij 100 rijd je gps 100 en 160 rijd je ook 160!
Schat dat ik op een totaal gewicht uitkwam van 2500Kg (+-50kg) heenweg terug 50kg extra ivm de goede wijn :-D
-
Heenweg: 995km 7,3ltr/100km (1:13.7). Overal circa 5km boven de max. snelheid en wat file (1,5uur). Hoofdzakelijk Hybrid stand.
Dus route du Souleil circa 135km/uur en de laatste 80km alleen 1,30uur bergpassen. Vind dit persoonlijk erg netjes!
-
Terugweg gemeten en op de route du Souleil acc voor een uur, in Hybrid stand (was geen kip op de weg) op 160km/uur gezet, en verbruikt ie 9,9ltr/100km (1:10,1)
Ook dit vind ik ook niet onaardig.
-
Kortom, ik vind het wat brandstofverbruik zonder accu bijladen van de V60 T8 met Polestar optimalisatie en een gewicht leeg van 2000Kg erg nette waardes geven. Gezien ik nog wel eens lees dat Volvo niet de zuinigste motoren zou hebben (ook niet de onzuinigste overigens) misschien dat iemand hier anders over denkt.
-
Verbruik is tijdens deze lange rit gestegen over de 63.000km totaal naar 4,7ltr/100km. De afgelopen 1000km daarna 3,7ltr/100km.
Toch wat uiterlijke aanpassingen.
- 69.500 km
Nu bijna de V60 4 jaar in bezit en nu 75K km en destijds nieuw gekocht in 2021.
Wat is er kapot gegaan of werkte niet sinds deze 4 jaar.
-Elektrische kachel (onder garantie gemaakt 2 jaartjes terug)
-Radio (geluidsinstallatie) kon niet harder of zachter. (Sinds update vorig jaar niet meer voorgekomen)
-Geluid knipperlicht af en toe niet hoorbaar. (Sinds update vorig jaar niet meer voorgekomen)
Kortom is er eigenlijk weinig te melden over storingen of defecten en gelukkig maar. Verbruik blijft hetzelfde. Winter merk je wel dat je minder actieradius hebt op de accu (35km)
-
Gezien ik nooit altijd 100% tevreden ben over het uiterlijk van de (of eigenlijk iedere) auto heb ik toch meer uiterlijke aanpassingen gedaan als oorspronkelijk de bedoeling was (ik was immers tevreden?)
-
Dit begon met in de grill het "Volvo" logo zwart te maken. Kosten waren rond de 65€
Gezien het uiterlijk aan de voorkant veranderde had ik zo iets dit moet dan ook aan de achterkant, om het symmetrisch te houden.
Hiervoor moesten de eindstukken van de uitlaat en "emblemen" ook naar zwart...
Is wel een keuze van iets wat chrome is, om te zetten naar (glossy) zwart en moet je van houden.
Omdat ik zoiets had, als ik dit doe, maar meteen goed. Een afspraak bij Van rijt in Uden gemaakt.
Ik had daarbij ook meteen de afspraak gemaakt om ook de remklauwen naar "polestar" geel om te zetten met logo.
Omdat ik gezien had dat hun dit vakkundig kunnen, dus niet een spuitbus, maar de klauwen eraf, de naden van het gieten eruit halen en alles in de poedercoating.
-
Was wel wat centjes (circa 1000€) maar ik wist wel dat het goed werd gedaan. En tot op dit moment zeer tevreden over het werk en resultaat.
-
Aan de voorkant leek me toch wel mooi om een aangepaste front lip te plaatsen, met een diffuser aan de voorkant.
Standaard "exteriour extension kit" zijn het wat meer subtielere voorlipjes aan de zijkant. Kosten 300€ + 380€ spuitwerk.
-
Om het aan de achterkant nog iets wat te verfraaien (dat is natuurlijk persoonlijk!) een diffuser onder de achterbumper geplaatst. Kosten rond de 300€
Denk dat we nu wel even klaar zijn...verlagen, weet het nog niet. Heel misschien naar Polestar 21" wielen... maar zit ook al sinds vorig jaar te bedenken wat ik ga doen.
Volledig elektrisch? Zal geen volvo zijn, niet dat ik niet tevreden ben maar koop hoofdzakelijk een auto op uiterlijk en gemak, en daar zie ik nu niet een volvo die daar aan voldoet. We hebben nog even en ben nog dik tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 T8 Inscription Twin Engine 390pk AWD | Pano | Carplay | Camera | LED | Leder | Memory | harman/Kardon | Cruise
- 2020
- 130.527 km

Volvo V60 2.4 D5 Twin Engine Special Edition Aut. *55.000km!* Pano|Leder|Adapt.Cruise|Navi
- 2018
- 55.247 km
![Volvo V60 T6 Twin Engine 340pk AWD Geartronic Inscription [ TREKHAAK+PANODAK+CAMERA+CARPLAY+NAVIGATIE+PDC ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57668054/0-9f6d18d257024614b0d400d02b577824.jpg)
Volvo V60 T6 Twin Engine 340pk AWD Geartronic Inscription [ TREKHAAK+PANODAK+CAMERA+CARPLAY+NAVIGATIE+PDC ]
- 2020
- 100.158 km