Volvo V60 T8 AWD Polestar Engineered (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T8 AWD Polestar Engineered |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 18.500 km |
Mijn eerste Volvo
- 8.000 km
Na drie jaar mijn eerste Volvo aangeschaft, kan niet wachten tot ik de eerste kilometers in deze mooie station kan maken. Na mijn Tesla zakelijk en prive te hebben gebruikt was het na 2.5 jaar en 160.000km tijd voor een nieuwe auto en dit keer een hybride.
Het gaat om de T8 Polestar met HEICO bumpers, uitlaatsysteem en tuning.
Binnenkort deel ik mij ervaringen eerst gaan wij gelijk een ritje naar Oostenrijk er mee maken.. Benieuwd naar de rijervaring én het verbruik!
Eerste indruk: Volvo V60 Polestar Engineered
- 8.500 km
Eerste indruk: Volvo V60 Polestar Engineered is een krachtige en comfortabele alleskunner.
Afgelopen week was het zover: ik mocht mijn nieuwe Volvo V60 Polestar Engineered ophalen. Bij de dealer stond hij, keurig gepoetst en bedekt onder een doek, te wachten op zijn eerste kilometers. En die kwamen er meteen in overvloed, met een rit van 400 km voor zakelijke afspraken door het hele land.
Rijervaring: comfortabel met een sportieve bite
Vanaf het eerste moment voelt de auto zeer comfortabel, maar tegelijkertijd strak en precies wanneer dat nodig is. Het onderstel is handmatig instelbaar, en momenteel staat hij op 17/20 – mogelijk stel ik hem binnenkort nog iets strakker af. Wat meteen opvalt, is het enorme koppel, waardoor de auto soepel accelereert, zowel bij lage als hogere snelheden.
Het uitlaatsysteem was iets waar ik vooraf mijn twijfels over had, maar in de praktijk werkt het perfect. Dankzij dubbel glas en uitstekende isolatie blijft de auto comfortabel, zelfs met de kleppen open. Er is alleen een subtiele, diepe brul bij het optrekken, wat een sportief randje geeft zonder overheersend te zijn.
Verbruik: een aangename verrassing?
Het verbruik is nog lastig te beoordelen, maar de eerste signalen zijn positief. Met 75% brandstof en een volle accu gaf de actieradius 800 km aan, terwijl ik continu 105 km/u reed, met af en toe een sprint naar 130/140. Als dit realistische waarden zijn, dan is dat een mooie bonus.
Blikvanger op de weg
Deze Volvo trekt duidelijk bekijks, vooral onder autoliefhebbers en Volvo-rijders. De stoere, niet-standaard uitstraling maakt hem direct herkenbaar en onderscheidt hem van de reguliere V60-modellen.
Toekomstige upgrades
Komende week krijgt de auto een glascoating voor extra bescherming en een diepe glans. Daarnaast komt er een dakkoffer, die ik in de kleur van de auto laat spuiten – een mooie finishing touch!
Kortom, mijn eerste ervaring met de Volvo V60 Polestar Engineered is zeer positief. Een perfecte mix van comfort, kracht en uitstraling – en ik ben benieuwd hoe hij zich de komende tijd verder zal bewijzen!
Ervaring na een weekend sturen met de V60
- 9.300 km
Afgelopen weekend heb ik 800 kilometer gereden in de Volvo V60 Polestar. Het grootste deel van de rit bestond uit snelwegkilometers, afgewisseld met ongeveer 20% aan 50- en 80-km/u wegen en mooie, lege dijkjes.
Eerste indruk
De auto biedt veel comfort wanneer je dat wilt. Met de stuurinstelling op comfort, gesloten uitlaatkleppen en de uitstekende isolatie (waarbij het dubbele glas echt merkbaar is), voelt de V60 als een luxueuze, stille reisauto. Zet je alles in de sportstand en open je de uitlaatkleppen, dan verandert hij in een waanzinnig snelle auto met 455 pk en een sportief geluid. Tegelijkertijd voelt hij altijd veilig aan, mede dankzij het AP-systeem en de diverse hulpsystemen.
Verbruik
Hoewel ik pas 800 km heb gereden, ben ik positief verrast door het gemiddelde verbruik van 5,3 liter per 100 km. Mijn snelheden op de snelweg lagen tussen de 110 en 130 km/u, en op de dijkwegen heb ik af en toe gas gegeven waar dat veilig kon, maar zonder extreme snelheden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de accu twee keer volledig heb opgeladen.
Wat staat er nog op de planning?
Aankomende week krijgt de auto een lakcoating ter bescherming, en ik laat de tussendemper verwijderen. Waarom? Ondanks de open uitlaatkleppen komt er niet heel veel extra sportief geluid uit de auto. Bovendien blijft hij zonder die demper nog steeds opvallend stil, en voor mij is comfortabel kunnen rijden de hoogste prioriteit.
Al met al is de Volvo V60 Polestar een geweldige combinatie van prestaties, comfort en efficiëntie. Een auto die zowel ontspannen als sportief rijden mogelijk maakt!
Tussentijdse review – Een geweldige allrounder
- 12.500 km
Inmiddels heb ik flink wat kilometers gemaakt en een goed beeld van de auto gekregen. Tijd dus voor een tussentijdse review!
De pluspunten
Laat ik positief beginnen: deze auto tovert dagelijks een glimlach op mijn gezicht. De kracht is indrukwekkend en de auto rijdt zowel strak als comfortabel. Afgelopen weekend ging ik met drie kinderen, de hond en een volledig bepakte kofferbak op pad, en wederom bewees de auto zich als een fantastische bolide.
Vorige week heb ik de middendemper laten verwijderen, waardoor de auto nu volledig HEICO is uitgevoerd. Het geluid is een echte verrassing: met de kleppen dicht is het comfortabel en stil, maar zodra ze openstaan, klinkt de auto prachtig—zeker voor een viercilinder. Het is aanwezig, maar nooit asociaal of storend.
De minpunten
Helaas zijn er ook wat tegenvallers:
1. De drive-modusselectie
De verschillende rijmodi werken prima, maar de bediening is omslachtig. Je moet via het scherm drie keer klikken om van Pure (volledig elektrisch) naar Polestar of 4WD te schakelen. Dit zou veel praktischer kunnen met een fysieke knop op het stuur of dashboard.
2. Het infotainmentsysteem
Dit voelt echt verouderd. Het systeem is soms traag en er zijn momenten waarop je Spotify wilt openen, maar de radio inschakelt—of andersom. Vergeleken met bijvoorbeeld Tesla voelt dit als tien stappen terug in de tijd.
Vooruitblik: wintersport
Binnenkort staat er een week wintersport op de planning, en ik twijfel nog over de bandenkeuze: ga ik voor all-season banden op mijn 20-inch velgen, of schaf ik een aparte 19-inch winterset aan?
Vergelijking met de Volvo XC60 T6
Onlangs kreeg ik vijf dagen lang een Volvo XC60 T6 mee. De elektrische actieradius lag zo’n 10% hoger, en met 300 pk rijdt de auto uitstekend. Toch voelt mijn T8 een stuk krachtiger en prettiger om te rijden—het verschil is duidelijk merkbaar. Hoog zitten is wel fijn met al die drempels! Maar eenmaal op de snelweg miste ik al snel de V60 ;)
Conclusie
Deze auto verveelt absoluut niet en blijft keer op keer indruk maken. Ondanks enkele minpunten blijft het een fantastische auto die ik iedereen zou aanraden!
2 maanden verder…
- 18.500 km
Na inmiddels 18.000 km met mijn Volvo te hebben gereden, kan ik alleen maar zeggen dat de auto geweldig bevalt. Het verbruik valt me alles mee, en tijdens de wintersport heeft hij me positief verrast qua vermogen. Wat een heerlijke reisauto!
Een groot pluspunt is de glascoating: vuil spoelt er gemakkelijk af, en na een regenbui ziet de auto er vaak weer als nieuw uit. Ook heb ik een set originele 20-inch Polestar-velgen gekocht, waarop ik winterbanden heb gemonteerd. Hierdoor kunnen we de komende jaren veilig door Duitsland en de bergen rijden met deze zwarte bolide.
Het enige echte minpunt blijft het infotainmentsysteem. Het is traag en dat is jammer voor een verder zo complete auto.
Al met al ben ik enorm tevreden en kijk ik uit naar nog veel fijne kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 T6 AWD Recharge R-Design | Schuifdak | Trekhaak | 360° Camera | Harman Kardon | Standkachel met Volvo On Call App | Stoelverwarming voor+achter | Stuurwielverwarming | BLIS Dode Hoek Detectie | Lederen bekleding | Zitting verlenging voorstoelen | Cruise C
- 2021
- 83.088 km

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Plus-Dark R-Design Long-Range Camera Trekhaak Leder
- 2022
- 65.236 km

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription |Panorama|HeadUp|Trekhaak|
- 2021
- 157.910 km