Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)

autoreview

Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)
Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2022)

Signalement

UitvoeringV60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf17.919 km
KM-stand laatst24.765 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van oud naar nieuw(er)

  • 24.765 km

Na tien jaar trouwe dienst (en drie jaar bij de vorige eigenaar) werd het tijd voor een opvolger van onze Volvo V60 T4 R-Design uit 2012. Een import uit Duitsland die ons altijd prima van A naar B bracht. Gekocht met 55.000 km op de teller, inmiddels heeft die 180.000 km gelopen. Met pas dit jaar onze eerste niet-gangbare reparatie (een lek in het koelvloeistofsysteem). Na zo’n lange periode vonden we het wel tijd voor een ‘upgrade’. En die hebben we gevonden. Opnieuw in Duitsland – tradities moet je eren.

De nieuwe aanwinst
Destijds hadden we de import via DAS Auto-import gedaan. Maar je kunt dit ook prima zelf, door via de website van de RDW een keuringsafspraak te maken en exportplaten (incl. WA verzekering) te regelen via de dealer in Duitsland, mits zij dit aanbieden.

Na wat onderhandelingen via de telefoon en een proefritje reden we in april 2025 dan terug uit Münster met onze ‘nieuwe coole bak’ (zoals m’n dochter hem noemt): een Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid uit 2022, met slechts 17.919 km op de teller. Een Plus-uitvoering in Denim-blauw, maar door de vele aanwezige opties eigenlijk een Ultimate. Zo heeft de auto een panoramisch dak, beige Nappa-leer met stoelventilatie, head-up display, adaptive cruise control, Harman Kardon hifi, een winterpakket en een lichtpakket/actieve koplampen. Ik wilde hem perse vanaf bouwjaar 2022, aangezien ze vanaf dat jaar een grotere accu kregen (18,8 kWh ipv. 11,6 kWh).

Wat valt op in het dagelijks gebruik?

1. Comfortabel onderweg. Hij rijdt opvallend stil en soepel. De overgang van elektrisch naar benzine is zo naadloos dat je ‘m nauwelijks merkt – hooguit is die in elektrische modus nog nét iets stiller. De hifi-installatie is uitstekend van kwaliteit. De kids kunnen er geen genoeg van krijgen, met playlists/verzoeknummers die soms voor de rit al bepaald zijn.
De bouwkwaliteit en uitstraling is Volvo-waardig: luxe materialen, strakke stiksels en een overall ‘premium’ (lounge) gevoel. Ook het extra licht in het interieur - door het panoramisch dak - maakt dat het Nappa-leer/mooie afwerking nog beter tot z’n recht komt.

2. Pilot Assist is verslavend. Filerijden is opeens niet meer vervelend, aangezien de auto zelf stuurt en zelf remt/optrekt. Je hoeft alleen je handen aan het stuur te houden. In combinatie met een automaat maakt het dat lange ritten rijden veel minder vermoeiend zijn dan in onze 2012-V60. Wel moet je blijven opletten. Bij afritten denkt hij dat dat de weg is die hij moet volgen en bij bochten die scherper zijn dan een 1/3 stuurslag, haakt die af. Wanneer scherper insturen nodig is, mag je het lekker zelf doen vind hij. Gelukkig raak je vrij snel bekend met deze tekortkoming en schakel je het alleen in bij vrij rechte wegen/wegen met flauwe bochten. Onderaan de streep maakt het rijden een stuk comfortabeler, al wil mijn vrouw niets weten van Pilot-Assist.

3. Elektrisch rijden is een sport. In de eerste 2.500 km heb ik slechts één keer getankt. Het elektrisch bereik ligt rond de 65-70 km en met b.v. een Shell Recharge pasje kun je inmiddels bij zo’n 800.000 publieke laadpunten laden voor een (doorgaans) redelijk tarief van 55 á 60 cent per Kwh. Op vakantie naar Oostenrijk was het wel hoofdzakelijk benzine, maar voor de rest is het vooral elektrisch. Waarbij ik sindsdien een gecombineerd verbruik heb van 3,4 liter per 100 km. Thuis laad ik via een dynamisch energie contract, met eigen zonnestroom of juist ’s nachts, als de tarieven laag zijn. Alleen benieuwd naar de degradatie van de accu met zoveel elektrisch rijden. Ook omdat je geen limieten kunt instellen zoals bijvoorbeeld tot 20% leegrijden, tot 80% laden.

4. Praktische luxe. Door onze ‘sprong in de tijd’ van 2012 naar 2022 en de overall ‘upgrade’ waarderen we zaken als een automaat, automatische achterklep, DAB+, Apple CarPlay, achteruitrij camera, head-up display, groot 12,3” display/bedieningspaneel, meedraaiende koplampen en de stoelventilatie in de zomer.

5. Hij is erg snel. De kids (en ikzelf) genieten van spontane stoplichtsprintjes, bij voorkeur tegen Tesla’s of andere zelfverzekerde EV’s. Vanaf de achterbank klinkt dan steevast een strijdkreet als: “Vol gas pap, hij denkt dat ‘ie sneller is!”
Met z’n 349 pk en een 0-100 tijd van 5,4 seconden staat hij dan prima zijn mannetje. Ondanks een gewicht van zo’n 2.000 kilo voelt hij verrassend lichtvoetig. Bij korte invoegstroken en druk verkeer zijn die pk’s – naast gewoon leuk – soms ook bijzonder handig.

6. Uiterlijk. Deze is uiteraard erg persoonlijk, maar de combinatie van Denim-blauw lak, beige Nappa-leer en de 19 inch velgen vind ik erg fraai. Maar ook het ontwerp/achterkant van onze oude V60 vind ik er nog steeds strak en eigentijds uitzien. Volvo doet dit naar mijn idee altijd. Geen schreeuwerige lijnen of trends die na een paar jaar gedateerd aanvoelen, maar juist een rustige, doordachte stijl die jarenlang mee kan.

Waar die nog net niet perfect is…

1. Laden met geduld. Met 3,6 kW duurt het zo’n 5-6 uur om vol te laden. Maar omdat we doorgaans vrij korte ritjes hebben, is dit gelukkig niet zo’n probleem. Ik begreep dat modellen vanaf 2024 sneller laden (6,4 kW) hebben, waarna je na zo’n 3 uur klaar bent voor een volgende ronde. Ook is de combinatie met onze laadpaal (Ratio Solar) niet optimaal. Zo is er vaak nog een handmatige ingreep nodig om hem aan de gang te krijgen ipv. dat hij dat automatisch op een ingepland moment doet.

2. Sensus wat verouderd. De infotainmentsoftware voelt vaak wat omslachtig en gedateerd aan. Gaandeweg leer je het systeem wel kennen, maar intuïtief is het niet. Ik heb navraag gedaan bij de Volvo garage. Maar helaas kan ons Sensus systeem niet ‘geupgrade’ worden naar Android, wat naar mijn idee gebruiksvriendelijker is. “Sensus blijft Sensus, Android blijft Android”. Misschien omdat de hardware het niet aan kan.

3. Internet = soms retro. Internet in de auto met een eigen simkaart. Dat werkt… half. Onderweg naar Oostenrijk viel de verbinding regelmatig langdurig weg, waarbij je geen mogelijkheid hebt om iets te resetten. Gelukkig is Apple CarPlay via de telefoon wél stabiel. Nadeel: de auto weet dan niet waar je heen gaat (hij kan dit niet uitlezen uit de Google Maps, via Apple CarPlay) en kan de keuze van de aandrijving niet optimaliseren naar de desbetreffende route/bestemming. Daarom stel ik bij ritten langer dan 70 km de Volvo-navigatie in voor verbruiksoptimalisatie. Voor de route zelf gebruiken we Google Maps via de mobiel – dat werkt simpelweg beter dan het Volvo-systeem.

4. Kofferbak: groot op papier, iets minder in het echt. Volgens de officiële cijfers heeft ‘ie 519 liter kofferruimte, dat zou dus 90 liter meer zijn dan onze 2012-V60 met z’n 430 liter. Alleen, als ik zelf met meetlint aan de slag ga, kom ik eigenlijk uit op maar op zo’n 35 liter extra. In de praktijk betekent dat net dat extra handbagagekoffertje mee. Misschien kan Volvo de volgende keer hier net wat eerlijker in zijn.

5. Vierwielaandrijving ‘light’. Er is geen echte, permanente vierwielaandrijving beschikbaar. Tijdens een rit in Oostenrijk, over een steil pad met kiezels en zand, had ik in de software ‘Constant All Wheel Drive’ én de Power-modus geselecteerd. Toch schakelde de auto steeds terug naar een soort ‘eco-stand’, waarbij de elektrisch aangedreven achterwielen het werk deden en de voorwielen, aangedreven door de benzinemotor, alleen bijspringen wanneer de achterkant begon door te slippen. Het is jammer dat Volvo geen echte, continue vierwielaandrijving aanbiedt, vooral als het terrein daarom vraagt.

6. Comfort met kanttekening. De stoelen zijn mooi, maar na een paar uur merk je dat een mooi uiterlijk, niet altijd comfortabel is. Ondanks dat je de lenden, zijsteunen, zitverlenging etc. elektrisch kunt verstellen. De achterbank voelt wat hard en vlak aan. Maar met wat extra kussens vonden de kids het gelukkig prima tijdens de langere ritten op vakantie.

Eindoordeel: dikke 9

Ondanks de bovengenoemde minpunten en minder ontwikkelde software, zijn we erg tevreden met deze auto. Hij rijdt heerlijk, is luxe, snel, stil, zuinig, en laat zien hoe groot het verschil is tussen een auto van 13 en van 3 jaar oud. Elektrisch rijden is een klein sport geworden (“hoe ver kom ik vandaag zonder te laden”) en de lange afstanden zijn heerlijk om te rijden door o.a. Pilot-Assist. Hij doet z’n werk met Zweedse flair en degelijkheid (tot nu toe) en het luxe interieur maakt het tot een heerlijke plek om in te verblijven. We gaan voorlopig nergens heen. Behalve dan weer even naar de lader. Of het volgende stoplichtsprintje.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.