Volvo V60 T5 Inscription (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T5 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 207.000 km |
KM-stand laatst | 221.643 km |
Eerste kennismaking met een Volvo
- 207.500 km
Het aankoopproces
De keuze was rationeel gemaakt om de Alfa 166 te verkopen en de zoektocht was geopend naar een goede vervanger die alle checkboxen aan zou vinken. De verkoop van de 166 viel emotioneel wel wat moeilijker, de Alfa had echt een mooi karakter en ook nog eens prachtige lijnen. Maar goed, gewenst was een automaat, meer vermogen en o.a. een tikkie meer praktische ruimte. In principe zou de vervanger tweede auto naast de BEV Mazda MX-30 zijn, maar gezien de actieradius die nou eenmaal beperkt is was de wens wel om een langeafstandscruiser te zoeken.
De zoektocht was lastig en duurde wederom lang. De prijzen van occasions zijn behoorlijk hoog en ik neem niet makkelijk genoegen met de eerste de beste auto die ik zie. Een auto is voor mij iets meer dan alleen een vervoersmiddel. Voorbijgekomen zijn als kanshebbers als youngtimer: Mercedes CL (2006-2008), wederom de Jaguar XJ en een prachtige Saab 9-5 Aero 'Troll'. Daarnaast als privéaankoop kwam in de lijst de Alfa Stelvio of Giulia, Volvo V60. In de buitencategorie ook nog met de nieuwe Tesla Model3 gereden, maar de rijbeleving vonden we beiden te doods. Mooie auto, maar voor nu nog niet geschikt voor ons. Andere voertuigen werden uiteindelijk uit de shortlist gehaald. Een hele mooie Stelvio heb ik bekeken in de kleur Marrone Monza. Helaas kwamen we prijstechnisch niet uit. Daarbij moet ik eerder zeggen dat ik de prijzen van moderne Alfa's te hoog vind t.o.v. de concurrentie, zeker omdat er naar mijn mening in bijvoorbeeld connectiviteit wat achterstand is. De Mercedes CL (code C216) was een beetje een guilty plessure. Gezien het dorstige verbruik van de V8 en de wens om grotere afstanden te kunnen overbruggen, het heimelijke verlangen om een trekhaak voor de fietsendrager te hebben en uiteraard het negatieve oordeel over het voorkomen van de auto door mijn wederhelft, viel deze optie uiteindelijk ook af.
Net voor Kerst de Volvo en de Saab bekeken. Beiden 250pk, stations, automaat, >200dkm en verder van voldoende luxe voorzien. De Volvo was uitgevoerd als een Inscription maar werd niet als zodoende geadverteerd bij een particulier. Jaarkilometrage van de auto was 40dkm geweest, redelijk bijzonder voor een T5 vond ik. Dit maakt de Volvo gelijk tot de jongste V60 met de hoogste kilometerstand op Autoweek. Een kentekencheck leerde dat de auto slecht één maand op naam stond. Reden van verkoop was dat de Volvo aangeschaft was voor de vriendin en die keurde de station zonder pardon af op basis van de afmetingen. Rondje om de auto gemaakt, proefrit gedaan, gegevens verder uitgewisseld en vervolgens door naar de Saab.
Een 9-5 uit 2002 met een heerlijke lompe turbo. Het maximale vermogen mag dan gelijk zijn, maar verder is het een wereld van verschil met de Volvo die zijn 350Nm koppel al bij 1500 toeren afgeeft. Ondanks de fabrieksnieuwe eco-powermotor met 30dkm op de teller vond ik al wat zweet bij de koppakking. Het is iets aparts en een heerlijk auto om rechtdoor en volgas over de autobahn knallen.
150km terugrijdend vanuit de achterhoek naar huis in mijn Alfa 166 kon ik mooi mijn gedachten over beide auto's laten gaan. De Saab zou de leuke (hobby) keuze zijn geweest, maar de Volvo de verstandige.
Omdat ik wat kleine puntjes bij de Volvo had geconstateerd heb ik niet gelijk een bod gedaan. Een bezoek aan de dealer met de VIN onder de arm bracht mij alle info die ik zocht. De onderhoudshistorie laat totaal geen bijzonderheden zien. Wel een prijs opgevraagd voor een beurt, remmen voor en de aandrijfmotoren van de achterklep. Om met die laatste te beginnen, als ik fora mag geloven gaan ze allemaal kapot. Is er één kapot, dan moeten beiden vervangen worden. En goedkoop zijn ze niet. Uiteindelijk hebben alle auto’s onderhoud nodig, dus een bod gedaan op de V60 en die werd geaccepteerd. De Volvo dealer geeft overigens geen coulance op de aandrijfmotoren, ondanks de optie om mij als klant te kunnen verwelkomen i.c.m. een onderhoudsbeurt. Omdat er een zeer goede specialist in mijn woonomgeving zit heb ik besloten daar het onderhoud te laten uitvoeren.
Wat heb ik gekocht?
Een Volvo V60 T5 Inscription met ervaring, te weten 207000km in afgerond vijf jaar tijd. Daar moet dus bijna 500 euro benzine per maand mee getankt zijn vijf jaar lang. Kennelijk iemand die heel graag een T5 wilde rijden en dat kan ik wel begrijpen. De 250pk en 350Nm koppel welke via de 8-bak van Aisin Warner naar de voorwielen gaat is een zeer prettige combinatie. Geen zenuwachtige motor, maar een motor met potentie op afroep. En die vermogensafgifte bevalt mij prima. 0-100 volgens specificaties zou moeten lukken in 6,7 seconden, maar belangrijker is dat er vermogen beschikbaar is wanneer dit gevraagd wordt. In de basis ben ik een cruise control rijder, maar even inhalen is zo gedaan in deze V60.
De kleur is ‘Pine Grey’, een diep donkergroengrijzige kleur. In combinatie met het ‘Blond / Charcoal’ leer, diverse chrome accenten, getinte achterramen en het ‘Driftwood’ houtinleg in het interieur staat er een zeer smaakvolle combinatie. Bij de Alfa keek ik altijd even terug na het parkeren en bij deze V60 heb ik dit ook. Er zitten de zogenaamde Moritz lederen contourstoelen in, heerlijke zetels, kan niet anders zeggen. In de Alfa Stelvio/Giulia die ik bekeken had, zouden de Veloce-stoelen moeten zitten, deze contourstoelen komen zeker in de buurt en overtreffen ze misschien nog wel.
Als navigatiesysteem heeft de Volvo een 12,3” Sensus systeem, in inclusief optie koppeling Android Auto. Heerlijk om met voice control alles te kunnen bedienen. Ook het volledige virtual display van het dashboard is prettig en informatief. De audio met DAB+ voldoet, het is geen Bowers-systeem, maar met 220 Watt en een 6-kanaals versterker met 10 High Performance luidsprekers komt er meer dan prima geluid uit.
De velgen zijn de zogenaamde 18" 10-Multi Spaaks Black / Diamond Cut (1038) Inscription versie. Groter hoeft van mij niet, dit is denk ik een prima compromis tussen comfort en sportiviteit. Wel mis ik de scherpte van het sturen, het mechanische van de Alfa was messcherp. De Volvo heeft een wat afstandelijker rijgedrag. De lijnen van de V60 zijn zeer geslaagd vind ik zelf. De Led-koplampen in de style van Thor’s Hammer zien er modern uit en belangrijker, ze geven een klap licht. Niet te vergelijken met de Alfa. Verder zit er een hele rits aan veiligheidsvoorzieningen in, bijvoorbeeld Brake Pedal Release, het automatisch loskomen van het rempedaal bij een ongeval om schade aan voeten, benen en rug te verminderen.
Een complete versie dus. Enige wat ik iets mis is de 360-graden camera, dat bevalt op de Mazda erg goed. Maar bij die optie had ook het Blind Spot Information System erbij gezeten, en die bevalt minder op de Mazda, overdreven snel wordt er ingegrepen en op de rem getrapt. Dus mogelijk is dit een prima keuze. Al met al hoop ik dat ik een goede deal heb weten te sluiten.
De eerste 500km
De eerste tank is bijna leeggereden. Echt prettig rijden moet ik zeggen. Contrast met de Alfa 166 is groot, dat zorgt er ook voor dat het afscheid nemen wat makkelijker gaat. Verbruiksmonitor is aangemaakt, huidige stand van de boardcomputer geeft 7,7lt/100km aan. Een nette 1:13, iets wat ik ook verwacht had. De automaat schakelt heerlijk soepel (doch niet supersnel) en de motor doet zijn werk zonder moeite lijkt het, het surplus aan vermogen zal daaraan meewerken. Het geluid doet mij niet helemaal aan een viercilinder denken, het lijkt haast alsof ze de akoestiek van de vijfcilinderroffel geprobeerd hebben na te bootsen op een of andere manier.
Gepland staat een afspraak om de automaatbak te laten spoelen, vooral voor de eigen gemoedsrust. En dan het vernieuwen van de motoren in de achterklep en een eerste beurt bij de specialist laten uitvoeren begin februari. Deze review zal ik dan weer aanvullen met de nieuw opgedane ervaringen.
Ervaring na de eerste paar tankbeurten
- 209.500 km
Eerst meld ik graag mijn beleving over de auto en daarna zal ik nog wat melden over het gepleegde onderhoud afgelopen maand.
De rijbeleving is echt heerlijk. Erg soepel door de stad door snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en mooi comfortabel op de snelweg. De Volvo is aangeschaft als 2e auto naast onze elektrische MX-30. Die zit in de volle bijtelling, dus daar rijden we de meeste kilometers mee. Ondertussen wordt er met Volvo echt alleen de grotere afstanden gereden. En daar is de V60 ook precies voor gemaakt. In alle stilte glijden de kilometers onder je door. Ook ben ik blij met het niet overdreven ingrijpen van de veiligheidsvoorzieningen. De Mazda laat je bijvoorbeeld veel te snel weten dat er een witte streep nadert waar je mogelijk overheen zou kunnen rijden, geluidssignalen, trilsignalen in het stuur en als je echt mazzel hebt ook nog een groot optisch "REM"-beeld in het display. De Volvo doet dit stukken beter. Opvallend is hoe lang de V60 uit kan rollen, zeker in ECO-stand als hij bij het gasloslaten in de 'coasting'-modus gaat. Omdat Android Auto bedraad is in de V60 heb ik afgelopen week een dongle van AAWireless (Nederlands product) aangeschaft om draadloos gebruik te maken van de GSM.
Negatieve puntjes tot nu toe: wat ik voornamelijk irritant vind is het feit dat de V60 bij stationair in filerijden 12km/h rijdt. Dat is teveel waardoor je de rem vaker gebruiken moet dan ik zou willen. Verder merk ik dat ik de auto echt nog even goed moet leren inschatten en moet gaan vertrouwen op de akoestische PDC-signalen. Het gemak van een 360-gradencamera mis ik hierbij. Nog een negatief puntje is dat ik te weinig rij met de auto, merk dat ik gewoon zin heb om weer een toertje te maken! :-)
Optisch, voor een auto met 2 ton op de teller is de staat van het interieur echt in een zeer goede staat. Goed om te weten voor V60-rijders met minder km's op de teller. Als je zou zeggen dat er 40k op de teller staat zou je het ook geloven. Enige slijtage wat zichtbaar is zit op het beige gedeelte van het stuurwiel. Hier moet ik nog even naar kijken of er een oplossing kan komen. Het leren interieur heeft van mij een behandeling met Meguiar's Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner gehad, kraakt weer als nieuw. Wat wel aandacht krijgt zijn de instaprubbers (bestuurder) bij de dorpel en deur, die zijn niet fris meer. Deze ga ik denk ik uit een schadevoertuig halen. Nieuwprijs is opgevraagd, maar om 240 euro voor twee rubbers te betalen die kleine beschadigingen hebben vind ik even te gortig. Exterieur is verder erg netjes. Voor aankoop had ik een schaderapport opgevraagd, die was positief in die zin dat er geen schade mee gereden was. Wel zat er op de chromen raamlijsten wat weer in het aluminium, dit heb ik met wat geduld en Peek Chrome Cleaner polijstpasta geheel kunnen refurbishen.
Onderhoud, zoals gezegd waren de aandrijfmotoren van de achterklep kapot, tenminste, eentje was kapot. Via een specialist in Volvo-onderdelen een tweetal aandrijfeenheden gekocht (art. 32384406), die als het goed is zijn geüpdate. Kosten wel een flinke duit: € 690,- voor het setje. Montage zelf gedaan, dat is prima te doen in een uurtje tijd van het weekend. Klep werkt weer erg soepel, is stil en komt ook weer hoog genoeg om eronder te kunnen staan.
Ook heb ik de automaat van Aisin Warner laten flushen bij "Flushed' in Woerden. Redelijk simpele ingreep. Het linker voorwiel wordt verwijderd en achter de wielkuip zitten vervolgens twee nippels waar de automaatolie op doorgespoeld kan worden. Ondertussen kon ik mooi even een kijkje nemen onder de auto en in de wielkuip. Zag er allemaal erg fris uit gelukkig. Na een ruim uurtje en het achterlaten van € 350,- kon ik weer naar huis in een V60 die nu echt zijn verzetten zonder merkbare schokken doorloopt. Prima service en goed gevoel bij het flushen van de automaat.
Als laatst heb ik afgelopen week de V60 bij een Volvo-specialist een onderhoudsbeurt laten geven. 6 Liter verse 0W30 olie heeft de motor ook weer een rustiger karakter gegeven. De auto was dealeronderhouden via de lease, maar wat je ziet in de historie is dat de leasemaatschappij de laatste beurt, die eigenlijk bij 200k uitgevoerd had moeten, niet meer uitgevoerd had.
Nu zit alles weer op een niveau zoals ik het graag heb. Auto is verder storingsvrij. Paar kleine dingetjes nog aanpakken, maar daar heb ik komende periode nog genoeg tijd voor. Omdat ik nogal een velgfetisj (moeten onbeschadigd zijn) heb ben ik ook daar nog naar aan het kijken. Momenteel zit er nog wat hardnekkig remstof op wat je bijna niet ziet, maar toch irriteert het mij.
Een jaar bezit + verse APK
- 221.643 km
Een jaar V60 rijden, graag deel ik even de ervaring en de gemaakte kosten met jullie.
Om te beginnen met het rijden, het is heerlijk vertoeven in de V60, hij rijdt heerlijk ontspannen en op de snelweg voelt hij zich super. Vermogen op afroep te over, dat blijft toch echt een feestje. Nu ben ik in de basis een cruise controlrijder en is de V60 gekocht voor de lange strecke. Afgelopen jaar 14dkm gereden, meer dan ik in de basis had verwacht. Wij gebruiken onze MX-30 voor alles om het huis en tot zeg 50km. De V60 ziet de stad dan ook bijna niet, hij wordt gebruikt voor de langere afstanden en vakanties. Die wil je namelijk niet met een MX-30 doen, maar dat is een ander verhaal en terug te lezen in mijn andere review.
Het leren interieur heb ik goed gereinigd en weer een beschermende behandeling gegeven, ziet er als nieuwe uit. Het stuur, two-tonekleur, heb ik door de Ruben van de DeInterieurhersteller.nl laten vernieuwen ed. € 140. Prachtig resultaat, echt als nieuw.
Afgelopen week is de V60 voor de APK opgegaan. Ik had zelf de 2e accu vervangen voor een Bosch 110Ah en deze netjes opnieuw ingeleerd. Reden: er kwam een storing bij het wegrijden als de start-stop aan stond. Even Googlen gaf de reden te lage spanning voor de hulpaccu. Alleen had ik ook al gezien dat de hoofdaccu 12,2V aangaf. Beide accu's waren nog origineel Volvo. Na overleg met de monteur heb ik maar besloten deze accu ook te laten vervangen voor een originele Volvo exemplaar. Dure hobby, € 300,- ruim. Verder waren alleen de remblokken voor op, die zijn dus ook meegenomen. Totale schade € 652.
Recap brandstofkosten: Volgens de gebruiksmonitor hebben we 14dkm gereden met een gemiddeld verbruik van 1lt op 13,6km, oftewel 7,35lt/100km. Totale kostenpost komt daarmee op € 2.090,80 en dus 14ct de km.
Onderhoud beurt voorjaar € 281,-
Onderhoud APK najaar € 652,-
Verder dus de veren van de achterklep vervangen ad. € 700 en wat klein spul, Bosch ruitenwissersetje € 76, 2e accu 110Ah € 90, automaat flush € 350. M.a.w. € 1.100 euro onderhoud regulier plus dan de flush en veren wat totale kostenpost op € 2.300,- uit laat komen, te weten 16ct per km.
Nu ik het zo uitschrijf toch iets meer dan verwacht. Komende tijd maar weer lekker doortuffen met de V60, alhoewel je het maar nooit weet, ik blijf altijd kijken naar leuke alternatieven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.