Volvo V60 D4 Inscription (2019) #3

autoreview

Volvo V60 D4 Inscription (2020)
Volvo V60 D4 Inscription (2020)Volvo V60 D4 Inscription (2020)Volvo V60 D4 Inscription (2020)Volvo V60 D4 Inscription (2020)Volvo V60 D4 Inscription (2020)

Signalement

UitvoeringV60 D4 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf9.900 km
KM-stand laatst107.311 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste twee maanden

  • 11.004 km

Sinds twee maanden deze auto in ons bezit. Had 9900km gereden, dus heel jonge tweedehands. Uitvoering D4 Geartronic, Inscription, 190pk. Hiervoor reden we met een Opel Zafira C, 2.0CDTI cosmo 130 pk, daarvoor een Volvo V50 1.6D Momentum met 110pk. Blij om terug in een Volvo te kunnen zitten.
Wat een verschil met de Opel. De V60 rijdt veel strakker, heeft meer kracht, is veel stiller, meer luxe. Ik denk niet dat we meer plaats hebben in de koffer, maar daar kan ik mee leven. Verbruik kan nog veel beter, maar door coronacrisis heel weinig kilometers gereden. 'Normaal' rijden we zo'n 29000 km per jaar, dus verwacht dat het verbruik nog zal dalen (ik denk nu 6,5l/100km).
Qua gebruiksgemak is het een echte Volvo. Alles heel intuïtief, zeer ergonomisch doordacht. Nog geen echte missers ontdekt - behalve het bagagescherm misschien, dat is een draak. Is verwijderd uit de auto en komt er niet meer in. Achterste ruiten zijn ondertussen verdonkerd, dus is ook niet meer nodig.
De automaat schakelt niet supersnel, maar wel soepel. Nadruk ligt vooral op comfort vind ik. Het verschil met de andere rijmodi heb ik nog niet echt kunnen ervaren. Dat is iets voor later, als we weer meer km's mogen doen.
Je voelt wel dat het een zware auto is, maar dat voelt ook veilig aan. Waarschijnlijk is dat voor Volvo belangrijker dan persé dat laatste procentje van het verbruik te kunnen afnijpen.

Beetje kunnen rijden

  • 13.200 km

Ondertussen hebben we de auto 4 maanden. Door het hele coronagedoe hebben we nog niet zo veel kunnen rijden. Wel eens 1x 250 km op een dag gedaan. Wat een heerlijke reiswagen is dit toch. Hoog comfort, heel stil, krachtig, zalig om in gereden te worden. Adaptieve cruisecontrol werkt echt heel goed maar met het active steering aan is het helemaal top. Geweldig hoe deze auto (even toch) autonoom kan rijden.
De led-lichten geven heel veel licht. Het automatische grootlicht is goed afgesteld. Tegenliggers worden blijkbaar niet verblind doordat het systeem zich op tijd uitschakelt. De radio klinkt niet spectaculair (high performance systeem) maar de klank voldoet wel. DAB+ werkt top, Bluetooth ook. Wat ik erg vreemd vind is dat er op deze auto geen Apple CarPlay zit. Dat is zelfs op een Dacia standaard ondertussen. Misschien laat ik dat wel eens inbouwen, net als een achteruitrijcamera, hoewel de sensoren goed hun werk doen!
De automaat schakelt niet zo snel als in een BMW bijvoorbeeld. Ook niet in de sportieve stand. Maar er zijn geen schokken bij het schakelen dus comfortabel!
De brede 18-inch banden (Pirelli) zijn stil. Voor een volgende set kies ik waarschijnlijk wel weer Michelins.
De display van de bestuurder is aanpasbaar: er zijn 4 verschillende lay-outs. Vergeleken met Audi of Volkswagen is dat misschien wat beperkt, maar hoe dikwijls verander je dat ook? Ik kies voor de chromen rings met de kaart in het midden. Wel vreemd dat er geen motortemperatuur weergegeven wordt.
De Volvo-app is heel tof. De auto van in de keuken starten, vergrendelen, verwarmen, of een bestemming doorsturen naar de ingebouwde gps, brandstofniveau controleren, ... fijne interface en heel intuïtief.
Tot nu toe geen klachten dus. Mag zo blijven wat mij betreft.

part 3

  • 20.600 km

Deze auto heeft ondertussen maar weinig geheimen meer voor ons gezin. We blijven het met z'n vieren een geweldige auto vinden, vooral omdat er toch veel leuke opties zijn die het leven (in de winter) wat aangenamer maken: de programmeerbare standkachel zorgt ervoor dat de auto lekker warm heeft als we 's ochtends moeten vertrekken, de zetelverwarming achteraan vinden de kinderen natuurlijk een extra troef!
Het bedieningsgemak is groot - alles zit (meestal) waar het moet zitten. Wat hebben we ondertussen dan geleerd?
* Er is niet zo heel veel aflegruimte in de auto. Onder de elleboogsteun zit wel een groot vak, maar anders zijn er geen 'open' aflegbakjes. Alles wordt wel netjes afgedekt door verschuifbare luikjes.
* Het bagagescherm blijft waardeloos. Ik heb het er nu weer ingehangen, maar het ergert me elke keer ik het moet opendoen of sluiten. Dat gaat bij een Audi (om maar iets te noemen) wel beter.
* De stoelen zitten heerlijk - ook na een lange rit.
* Het rijden met de adaptieve cruisecontrol is handig op secundaire wegen waar de snelheid (van diegene die voor je rijdt) niet constant is. De auto houdt automatisch afstand, versnelt ook zelf en remt als het nodig is. Op de autosnelweg rijd ik liever zonder dat adaptieve gedoe. Van zodra de radar een auto 'ziet', houdt hij in. Bij het gebruik van de richtingaanwijzer en een lichte draai aan het stuur versnelt de auto wel weer, maar ik rijd liever aan een constante snelheid. Van zodra er file is - of als het verkeer erg druk is - vind ik de adaptieve snelheidsregelaar wel weer handiger.
* Het verbruik schommelt rond de 6,5 l/100km. Ik weet niet of dat goed is eigenlijk, maar we rijden vrij veel korte stukjes. Dat helpt niet natuurlijk.
* We hebben zo'n elektrisch inklapbare trekhaak laten monteren. Dat is natuurlijk een handig ding (wel niet goedkoop, 1200 euro), met een leuke gadget: als je een aanhangwagen aansluit, kan je de lichten laten testen door de auto zelf.
* Er zit geen apple Car-play in. Da's jammer, vooral voor zo'n dure auto. Misschien laat ik dat nog 'ns inbouwen.
* Een achteruitrijcamera ontbreekt ook. Mis ik ondertussen niet meer, de biepjes doen voldoende hun werk.
* De verlichting vind ik erg goed, ik had nooit eerder xenon of ledverlichting. Deze heeft led, en het licht reikt voldoende ver (en met de automatische grootverlichting nog veel verder natuurlijk). De mistlichten maken de verlichting vooral breder - handig dus bij mist of regenweer. De koplampsproeiers zorgen ervoor dat de lampen altijd proper zijn.
* De voetsensor om de koffer open te doen werkt niet altijd zoals het hoort. Beetje belachelijk als je onder je auto staat te schoppen en er gebeurt niks. Idem voor het knopje op de afstandsbediening om de koffer open te doen. Meestal gaat de kofferbak open, maar heel af en toe niet. Is misschien een Volvo-grapje?
* De app waarmee je de auto kan 'bedienen' is erg handig! Het doorsturen van een locatie naar de gps in de auto gaat erg goed, het programmeren van de timer voor de standkachel ook. Wel duurt het wat lang voordat de instellingen 'opgeslagen' zijn.
* Ondertussen hebben we de winterbanden gemonteerd (heb wel nieuwe wintervelgen gekocht, 17 ipv 18 inch voor de zomerbanden). De hogere wang van de band geeft de auto misschien iets meer comfort op slecht wegdek, maar eigenlijk is het verschil niet merkbaar. Verbruik is niet veel hoger dan met de zomerbanden.

Blijft toch een geweldige auto om mee te rijden! Na de winter schrijf ik nog een stukje.

Zomer 2021

  • 30.200 km

Een korte update: wegklapbare trekhaak is gemonteerd. Handig met dat knopje in de koffer en een leuke gadget is de automatische controle van de lichten van de aanhangwagen.
Er is voor de eerste keer iets stuk gegaan: de bediening van de radio op het stuur (cluster rechts) werkte niet meer. Vervangen door de dealer - alles werkt weer prima.
De Volvo-app is echt heel handig. Bestemming invoeren? Via de app en doorsturen naar de auto. Auto vergeten vergrendelen: app geeft een melding en auto kan van op afstand gesloten worden. Koud in de winter: met de standkachel nooit nog koude billen. Warm in de zomer: auto laten afkoelen van op afstand. Lijkt allemaal doodnormaal in deze digitale tijden, maar dat is het nog altijd niet.
Verbruik schommelt rond de 7 liter - aangezien we nogal stadsverkeer doen zal dit wel niet abnormaal zijn vermoed ik.

Nazomer

  • 34.700 km

Wat. Een. Auto.
De voorbije vakantie toch wat kilometers kunnen rijden. Op de autosnelweg haal ik een gemiddelde van 4,8l/100km. En dat voor een auto van 1,7 ton. En aan 120km/h natuurlijk. In stadsverkeer is hij niet zo heel zuinig, maar dat kan ook niet natuurlijk.
De velgen zijn 18 inch-exemplaren. De winterbanden staan op 17 inch. Die lijken mij iets meer comfort te bieden dan de grotere exemplaren.
Nieuwe ergernissen? CarPlay hapert soms: geluid van Waze wordt niet gedeeld, of locatie komt niet op de kaart, … GSM ontkoppelen en opnieuw inpluggen en het is meestal opgelost. In onze eerste Volvo (V50 van 2009) schakelde de radio automatisch naar Radio 1 als het nieuws begon. Dat doet deze nieuwere V60 niet. Ofwel vind ik het juiste vinkje niet. En dit is toch echt de laatste zwarte auto die op onze oprit staat. Auto gewassen en afgedroogd, handdoek wegleggen, naar auto kijken en je afvragen: ‘Ik had die toch juist gewassen?’
Blijft mijn droomauto van dit moment. Genieten.

Voorjaar 2022

  • 48.000 km

We blijven vrolijk instappen en elke keer met een grote smile genieten van deze wonderbaarlijke auto. Ik ben echt verknocht aan deze auto. Of aan dit merk zelfs. Met z’n gebrekjes hier en daar en misschien typische Volvo-onhebbelijkheden, maar net daarom is het een Volvo zeker?
Iets wat ik altijd al vreemd heb gevonden (en onze V 50 had dat ook) is dat er geen parkeerlicht links/rechts is. In een donkere straat kan dat toch handig zijn om de auto zichtbaar(der) te maken? Het is ook niet mogelijk met onze auto om alle verlichting uit te zetten. Er brandt altijd wel iets, zowel voor- als achteraan. Safety first - motto van Volvo.
Bij onze V 50 ging na een tijd rijden zonder gordel de radio uit en klonk het alarmsignaal bijna oorverdovend luid. Bij deze auto stopt het geluid na 2 minuten denk ik. Dat vind ik een achteruitgang.
Wel nog altijd top: de zetels - ik zat onlangs in een R-Design, die zetels lijken mooier, maar zitten voor mij toch te hard, vergeleken met onze Inscription stoelen. Het stuur van die R-Design vind ik wel mooi en leek me iets kleiner qua diameter. Kan ook een indruk geweest zijn.
Soms een beetje vervelend is het start-stop systeem. Af en toe valt de auto iets te vroeg stil waardoor je met een schok(je) te vroeg stilstaat. Van zodra je de rem lost, start de auto weer. Ook al 2x meegemaakt: auto staat stil (in D), je doet de gordel los, je stapt uit, auto begint natuurlijk te bollen en je verongelukt bijna onder je eigen auto. Zou het softwarematig niet lukken om de handrem automatisch aan te trekken als je de deur opendoet (en je gordel los gedaan hebt) als de pook in D staat? Of kan je dat zelf ergens instellen? Dat heb ik dan nog niet gevonden.
Op de autosnelweg zet ik meestal de adaptieve cruise control uit. Het houdt me alerter en vooral: het rijdt zuiniger doordat de snelheid constant blijft. Bij grote drukte of op gewestwegen rijd ik altijd met de adaptieve: werkt heel goed en geeft een hoog veiligheidsgevoel. De 'botsingwaarschuwing' maakt ook soms te snel een einde aan het rustige rijden. Als een geparkeerde auto aan de overkant staat en je moet een beetje uitwijken voor een auto aan je eigen kant, gaan alle bellen rinkelen. Wakker ben je dan wel weer.
De automatische grootlichten werken prima en gaan voldoende snel naar dimlicht bij een voor- of tegenligger. Bochtverlichting heb ik niet, maar mis ik ook niet.
Wel heel handig zijn al die instellingen: regensensor automatisch aan of niet, achteruitverwaming automatisch aan of niet, stoelverwarming automatisch aan of niet, ... te veel om op te noemen, maar zo kan je de auto wel personaliseren. Wij gebruiken maar 1 sleutel (van de twee) omdat we even groot zijn, maar anders kan ook de zetelinstelling gekoppeld worden aan de autosleutel. Maar dat is bij dit soort auto's al vaker standaard vermoed ik.
Dat de auto een zwarte is heb ik me wel al beklaagd: auto gewassen, je zet de emmer weg, je kijkt terug naar de auto en je denkt: ‘Ik had die auto toch net gekuist?’ Da’s een ergernisje. De volgend is zeker weer een lichtere van kleur.
Oh ja, die twee usb-poorten in die middenarmsteun zitten daar wat vreemd weggestopt. Altijd twee kabeltjes die over die middenconsole lopen en zichtbaar zijn. Die poorten zaten beter in die knopjesbalk onder het scherm, dat was handiger geweest.
Voilà, tot hier deze tussenstand. Meer valt er niet te melden want er gaat (hout vasthouden) niets aan kapot en hij doet wat we van hem verwachten: zalig rijden. Behoorlijk zuinig ook (6,5l/100km) en 1 keer per jaar adblue bijvullen. Nu ja, we rijden er ook geen 50K per jaar mee natuurlijk. Onze volgende wordt vermoedelijk iets hybride/elektrisch, ik hoop dat Volvo tegen dat het zo ver is, nog iets of wat betaalbaar blijft voor de gewone werkmens.

Winter 22-23

  • 59.500 km

We blijven rustig verder rijden met deze geweldige auto. De winterbanden liggen er weer op (17 inch) waardoor het verbruik weer wat naar beneden zal gaan (zomerwielen 18 inch). Over die zomerwielen nog dit: de Pirelli's waren versleten en zijn vervangen door Michelins. Ik was niet zo'n van fan van die Pirelli's, rij al heel m'n leven met Michelin. Het lijkt of die banden van Pirelli sneller verslijten ... Of is dat een mentale kwestie?
Blijkt dat er toch iets kapot kan gaan aan zo'n Volvo ... één van de motoren van de kofferklep heeft het onlangs begeven en werd vervangen. En de radio doet soms raar: bij het starten van de auto is er geen klank, geen info op dashboard, systeem start dan na zo'n minuut weer op, zelfde resultaat, pas na 3X heropstarten komt er leven in de brouwerij. Geen idee hoe het komt, ik vraag het eens na bij de garage de volgende keer.
Nu het weer winter is, weet ik weer waarom ik die winterkit zo waardeer ... heerlijk warme auto 's ochtends, da's pure luxe vind ik.
Verder geen klachten of nieuwigheden. Gemiddeld verbruik schommelt rond de 6,3l/100km, wat voor ons ok is, aangezien we toch vaak kortere afstanden rijden. Bij lange ritten op de autosnelweg en met de cruise control aan (maar de afstandsradar uit) zakt het tot zo'n 5l/100km, wat toch best ok is voor deze auto.
Ik ben benieuwd of de nieuwe apple carplay (die ergens in de loop van volgend jaar uitkomt) compatible zal zijn met mijn auto. Nu ja, als dat niet zo is, is het ook goed.
Wat ik wel wat jammer vind, is de beperkte (eigenlijk geen) mogelijkheid om het dashboard te personaliseren. Op de 4 voorgeprogrammeerde 'looks' na, is er geen mogelijkheid om zelf info te laten verschijnen of te verwijderen. Dat doen andere merken toch beter vermoed ik. Nu ja, het is klagen van weelde eigenlijk. Blijft een zalige auto.

Voorjaar 2024

  • 85.000 km

We blijven rustig verder rijden met deze auto, waar we allebei gek op zijn!
Ondertussen ook de andere buismotor van de achterklep vervangen en een maand geleden ging de startmotor kapot. Vervelend, maar vlot hersteld!
Is nog altijd niet de meest zuinige auto in stadsverkeer, op de autosnelweg en bij lange ritten een verbruik van zo’n 5,1l/100km. Knap toch? 1100km met een volle dieselbak is net haalbaar.
Missen we iets? Niet echt. Misschien ooit eens een auto met head-up display, maar waar klaag ik over eigenlijk?
Irritant is soms het infotainment: bij starten van de auto start dat niet mee op. Geen geluid en centrale scherm blijft grotendeels zwart. Nadat het systeem 3x herstart, komt er dan toch leven in de brouwerij. Erg is dat allemaal niet, gewoon vreemd. Iemand nog zo’n ervaring?
Qua ruimte nog altijd voldoende, maar misschien was qua beenruimte achteraan een xc60 een betere keuze geweest. Onze zoon zit met zijn lange benen niet zo comfortabel achteraan.
Onze dochter leert momenteel met deze auto rijden, maar we gaan op zoek naar een manuele stadsauto. Ze vindt het wel top natuurlijk om met de Volvo te rijden!
Misschien is het leder niet meer zo sterk als vroeger: de zetel van de bestuurder vertoont al een andere tekening, vergeleken met de andere zetels. Natuurlijk zit er op die zetel altijd iemand, op de andere natuurlijk veel minder.
Voilà, tijd om weer te gaan rijden!

Najaar 2024

  • 107.311 km

Onze Volvo blijft probleemloos de kilometers verteren. Sinds de vorige review toch weer zo'n 22 000 km 'funkilometers' gereden. Alles blijft werken, geen (hout vast houden natuurlijk) defecten meer gehad. Enkel dat infotainment scherm dat af en toe drie keer opstart ... vervelend als je gebruik wil maken van de gps (of carplay) en niets kan instellen.

De bestuurdersstoel begint wel wat sporen van gebruik te vertonen. Vergeleken met de passagiersstoel (en vooral de stoelen achteraan) blinkt het leder veel meer en is het meer afgesleten. Waarschijnlijk een normaal fenomeen.

Enkele dingetjes vind ik wel nog altijd jammer: er zijn maar weinig instelmogelijkheden om het digitale instrumentarium aan te passen. Ik reed eens met de Q7 van mijn schoonbroer en dat dashboard was in xxx-tig verschillende schermen aan te passen. Bij deze Volvo zijn er 4 ...

Vergeleken met de 'concurrentie' merk je wel dat deze auto wat ouder wordt: het scherm van de radio is eerder klein, de sfeerverlichting is beperkter, geen usb-poorten achter, ... Niets waar ik me aan erger, het geeft alleen aan hoe snel alles verandert.
Wat ik werkelijk fenomenaal heerlijk blijf vinden, is de standverwarming. In de winter (onze auto slaapt buiten) in een voorverwarmde auto stappen voelt zo geweldig luxueus ;-)

Ik kan deze V60 (al dan niet als de laatste nieuwe versie met het google-gestuurde instrumentarium) alleen maar aanraden aan gezinnen die een auto zoeken die betrouwbaar is en relatief zuinig, comfortabel rijdt en een chique en sportieve uitstraling heeft.
Zo, ik ga er de winterbanden opschroeven. En nog wat verder cruisen met deze geweldige bak.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.