Volvo V60 D3 R-Design (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D3 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Volvo V60 D3 Geartronic R-Design
- 3.600 km
Door toename in de aantal zakelijke reiskilometers (50-60.000 km per jaar) en problemen met mijn onderrug was ik genoodzaakt om te gaan kijken naar een automaat. Mijn Audi A4 (nieuwe type) heeft erg goede sportstoelen, echter het schakelen werd in de files een te grote belasting.
Mijn selectie criteria waren als volgt:
- Goede (sport) stoelen
- Soepele automaat
- Ruimte voor kinderen achterin & kofferbak
- Comfortabele zit / instelbaarheid stuur
- Redelijke levertijd (2-4 maanden)
Ik had een short list opgesteld van de volgende auto's:
- BMW X3 => Te lange levertijd (7-9 maanden)
- BMW 5 Touring => Met comfort stoelen te weinig ruimte op de achterbank voor de kinderen
- Audi A4 Avant S-line => veel te hard geveerd + duur in de opties
- Volvo XC60 => Stoelen te groot met teveel speling op de onderrug
- Volvo V60
De proefrit verliep prima, echter ik had nog wat twijfels mbt het zwevende console. Het drukte tijdens de proefrit tegen mijn rechterbeen aan. Na overleg met de uitstekende Volvo dealer in Breda (Bluekens) besloten om de auto "een dagje mee te nemen” naar het werk. Door een iets andere houding met mijn been was hier echter prima mee te leven.
Uiteindelijk is de volgende auto besteld:
Volvo V60 D3 Geartronic R-Design in Saville Grey en zwarte binnenbekleding
Pakketten:
- Winter Line
- Family Line
- Driver Support Line
- Business Pack Pro
Opties:
- Air Quality System
- Electr. Bedienbare bestuurdersstoel + geheugen
- Servotronic
- Autom. dimmende binnenspiegel
- Roofrails + dwarsdragers
- Boodschappentashouder
- Park Assist voor
Achteraf gemonteerd:
- Camera’s voor + achter
- Rearseat Entertainment
- Zijnetjes/brillenhouder etc.
De auto was bij aflevering prima in orde. Ik had nog niet de gelegenheid gehad om in een R-Design te rijden en moest qua weggedrag vertrouwen op de verkoper. Hij is wel wat harder geveerd dan de reguliere V60, echter nog comfortabel genoeg. De Audi A4 S-line leek hierbij op een plank.
De auto heeft zo verschrikkelijk veel software instellingen dat je stap voor stap deze moet aanpassen en kijken of ze voor je werken. Ik ben begonnen met de servotronic. Tijdens de proefrit was mij al opgevallen dat de normale besturing behoorlijk direct was. Ik hou van een iets minder direct gevoel op het stuur wat tot meer comfort leidt. Met servotronic in de stand middel/hoog reageerde de auto te onrustig, in de stand laag was dit een uitstekend compromis.
Het trainen van de voice commands ten bate van de telefoon (HTC HD2) en navigatie verliep soepel en de commands worden in het algemeen prima herkend en werken eenvoudig. Zonder een voice tag te hangen aan een contactpersoon herkent het systeem 90% van mijn contacten juist. Navigatie is iets nukkiger en moet soms een handje geholpen worden. Vervelend is wel dat je eerst de navigatiemelding op OK moet drukken voordat je voice commands kunt gebruiken.
Het stoel/spiegel geheugen werkt uitstekend en is sleutelspecifiek te maken. Het lengteverschil tussen mijn vrouw en mijzelf is 30 cm. Als zij in de Audi had gereden moest ik mij eerst in de stoel frommelen om vervolgens hem naar achter te kunnen zetten. Nu heeft zij haar eigen sleutel met bijbehorende instellingen.
City safety is een verhaal apart. Het systeem wil je nog wel eens verrassen als je een slagboom iets te vlot nadert. De combinatie met adaptieve cruise control is echter een complete verademing. Ik draai de snelweg op en zet hem vast op een snelheid en hij regelt zelf afstand, file rijden en remmen. Bij meer dan 3 seconden volledige stilstand moet je op de resume knop drukken om hem weer op te starten. Je wordt er echter wel lui van en dat terwijl je goed moet opletten bij auto’s die heel kort invoegen. Het systeem waarbij je een signaaltje krijgt als je over een lijn rijdt staat inmiddels uit. In de wegwerkzaamheden op de A2 wordt je daar redelijk simpel van, met de dubbele belijning op de weg.
Het High Performance audio systeem geeft een mooi klankbeeld en is doormiddel van een 5-voudige equalizer prima in te stellen. De USB aansluiting werkt prima met een grote 8GB usb stick en bijbehorende MP3’s. Hij heeft net als de Audi last van slecht ontvangst van Slam FM op de A2 bij Vianen. De tijdelijke A6 die ik heb gereden had dit niet, maar andere zenders gaan prima. Geen grote ramp, had ik maar de DAB uitbreiding moeten nemen. De TMC file informatie in de navigatie is onduidelijk als je geen route hebt aangegeven en geeft je te weinig informatie om te anticiperen. Audi heeft dit beter voor elkaar met hun MMI systemen. De navigatie aan zich is prima te volgen en met 2 gratis kaartupdates (NavTec), verwacht ik gedurende de hele lease periode, over voldoende up-to-date kaart materiaal te beschikken om de TomTom overbodig te verklaren.
De kofferbak is wat aan de kleine kant met zijn 430 liter. Dit zit hem in de hoogte tot het oprolscherm, hij heeft wel voldoende oppervlakte en nog 60 liter bergruimte onder de afdekklep. Voor een vakantie met 2 kinderen (7 en 10 jaar) kan dat wat krap zijn. Vandaar ook de roofrails en dak dragers als uitwijkplan. Let wel dat 99,9% van de tijd ik geen behoefte heb aan veel bergruimte. Over enkele weken gaan we een week weg en dit is een mooie test of we er alles in krijgen en hebben een bagage box op stand-by staan.
Het rearseat entertainment system werkt goed en is als individueel scherm in de hoofdsteun te gebruiken, ook kan een van de twee als master dienen voor de ander. Mijn oudste kind van 10 jaar en 1,45m lang, is wel blij dat hij een ingebouwde zit-verhoger heeft (family line) aangezien het schermpje anders te hoog zou zitten en hij deze niet goed kan zien.
De parkeersystemen met camera’s voor en achter zijn natuurlijk gemeengoed aan het worden. De camera voor is echt een uitkomst en stelt je instaat om centimeters van een auto voor je in te parkeren. Sensoren en andere zaken lopen eigenlijk zoals verwacht. Een instelling dat de buiten spiegel automatisch kantelt als je naar achter rijdt werkt voor mij persoonlijk niet, daar ik zicht mis aan de buitenkant. Het BLIS systeem signaleert auto’s in de dode hoek, Ik stoor mijzelf er niet aan. Echter ik kan mij voorstellen dat als je niet af en toe tegen oranje lampjes kan, dit op je zenuwen gaat werken.
De sportstoelen zitten prima en waren ook de basis voor mijn keuze voor de R-design. Ze zijn namelijk niet los te bestellen. De R-Design is voorzien van veel uiterlijk vertoon wat misschien wat te kan zijn. De verwachting is ook dat er straks veel auto’s met “eco” motoren in deze sportieve snit zich gaan voortbewegen. Een typisch geval van een schaap in wolfs-kleren.
De D3 motor moet nog worden ingereden en voelt aan alsof hij een beetje inhoudt. De geartronic bak is niet de snelste, maar heb het vermoeden dat de motor wat geknepen wordt in het beschikbare koppel. Tuning is nog niet mogelijk via Polestar, maar zij zijn dit momenteel wel aan het onderzoeken. Dit is voor mij een optie, zolang de fabrieksgarantie maar op de auto van toepassing blijft. Let wel de auto is vlot zat en de Audi A4 met 143 Pk en handbak heeft moeite om bij te blijven.
Het onderstel in de R-design is van een ander kaliber als de reguliere V60. Hij stuurt wat strakker door de bocht en geeft iets meer gevoel aan de auto. Naar mijn mening als je deze niet combineert met servotronic, kun je weleens een onrustige auto krijgen waar je voortdurend het gevoel hebt deze bij te moeten sturen. Sommige mensen noemen dit misschien sportief.
Echte grote problemen heb ik nog niet gezien. De eerste schade heb ik wel, aangezien ik niet gewend ben aan 18 inch velgen en een stoeprandje heb gepakt. Een ruw randje op de velg als gevolg. Er is wel een wat vage klacht met de achterste gordels. Als de kinderen beide de ingebouwde zit-verhoger gebruiken, dan wil de middelste gordelsensor nog wel eens een melding geven. Het sluiten van de riem in de houder is de eenvoudige work-around, echter hier moet even naar gekeken worden.
Dit lijkt mij voorlopig even voldoende en probeer jullie met enige regelmaat up-to-date te houden. Bij deze alvast een paar foto's met de telefoon. Als ik wat meer tijd heb zal ik deze bijwerken met een paar mooiere.
Update 30 mei 2011
- 10.500 km
De vakantie naar Denemarken is zonder problemen verlopen. De bagageruimte voor het gezin met 2 kinderen is ruim genoeg bevonden. Hierbij is wel de rolhoes verwijderd zodat de hoogte en diepte beter bruikbaar zijn. Als afdekking hebben we een zwarte plaid gebruikt in plaats van de afdekhoes, zodat toch de spullen uit het zicht onttrokken zijn. De rit verliep prima en zelfs de vrouw, die normaal 2 uur continue autorijden volhoud, heeft nu 3,5 uur achter elkaar gereden. Lijkt mij genoeg bewijs genoeg dat de auto ontspannen rijdt. Op een paar mooie stukken Duitse autobahn heeft hij een paar keer de 200 km per uur aangetikt. De auto had nog voldoende over, maar vond het hard genoeg gaan.
De dag na thuiskomst had de auto last van vermogensverlies en verviel hij in de noodloop stand. Bij het opnieuw starten gaf hij de melding Motor Service Spoed. Na wat onderzoek van Volvo Assistance (ANWB)leek er niks aan de hand te zijn. De Volvo dealer heeft de boel gereset en we konden weer veilig verder en hebben de melding niet meer gezien.
De eerste controle beurt bij 10.000 km voor de D3 motor heeft verder geen grote problemen opgeleverd. De valse melding van de middelste achtergordel sensor kon niet zo eenvoudig worden gevonden. Er is omheen gewerkt door de sensors van de achtergordels uit te schakelen. Wat mij betreft een prima oplossing. De kinderen zijn gewend de gordel te dragen, dus ze doen dit toch automatisch.
Het navigatie systeem heeft nog steeds zijn nukken. In de basis doet hij zijn werk, maar de navigatie op basis TMC is niet erg betrouwbaar. Op advies van de Volvo dealer heb ik hem gereset en dan maar verder proberen...
Update 25 juli 2011
- 18.000 km
Wij zijn net terug van vakantie uit Italië en de auto heeft een mooie test gehad in allerlei omstandigheden. Hierbij zijn er toch wat opmerkingen die ik met de dealer bij het onderhoud ga doornemen.
Het BLIS systeem vind bergwanden en een grote reeks reeks van tunnels niet echt leuk. Het lampje bleef op een gegeven moment branden en gaf een foutmelding in het display. Oplossing lag in het systeem uitschakelen en na een herstart van de motor was het probleem weer verholpen.
Het was me al eerder opgevallen dat de automaat bij het starten van de auto heel soms niet helemaal bij de les was. Nu had ik het weer en leek de bak de motor zeer laag in de toeren te houden, waardoor de auto als een slak wegrijdt. Na een minuut is het over en gaat alles weer als vanzelf.
De licht sensor voor de dag-en nachtstand was van slag na een dagje 35+ graden in de zon. Hij bleef denken dat het nacht was en zette hiermee ook de navigatie in nachtstand wat de afleesbaarheid bemoeilijkte. Na een koele nacht was de sensor afgekoeld en het probleem verdwenen.
Het navigatiesysteem heeft zich keurig gedragen tijdens deze trip van 3000km. Een systeem reset had in ieder geval wat probleempjes opgelost. De meldingen die nu met TMC doorkomen zijn in het algemeen correct, maar moeten wel op hun waarde ingeschat worden. De navigatie software komt regelmatig met een alternatieve route die langer is dan de reistijd met de file. In België gaf hij een valse melding en probeerde ons 45 km om te laten rijden.
De D3 motor begint los te komen en soepel te draaien. In het algemeen doet de automatische bak netjes wat van hem wordt gevraagd. In sommige omstandigheden, zoals met invoegen, grijp ik handmatig in en schakel hem enkele versnellingen lager om iets meer vermogen ter beschikking te krijgen. De sweetspot van de motor ligt echt rond de 2000 tpm. Tot op heden heb ik ook nog geen olie hoeven bij te vullen. Dit is niet te controleren via een peilstok, maar werkt door de auto op een bepaalde manier te starten waardoor hij in een controle stand komt.
Het zitcomfort in de sportstoelen is geweldig en heeft geen enkel moment voor problemen in de onderrug gezorgd. Wederom zijn we erin geslaagd om met ons gezin het te doen met de kofferbak van 430 liter en vakantie spullen voor 2 weken mee te nemen. Deze keer was het wel bijzonder creatief proppen. We hadden nog vrij zicht door de achterruit, echter links en rechts achter de hoofdsteunen waren tot het dak geladen. Ik denk dat Volvo hier met een creatieve oplossing moet komen en de dubbele bodem verwijderbaar maken. Dit geeft dan geen vlakke laadvloer meer, maar wel 15 cm extra laad hoogte. De ruimte eronder was nu opgevuld met wat badhanddoeken, maar dit is nooit optimaal.
Als laatste in deze update wil ik het onderwerp dieselverbruik aansnijden. Vanaf het begin ben ik niet onder de indruk geweest van de 1L op 12KM die deze auto rijdt. Ik weet van mijzelf dat ik een wat zwaardere voet heb en hiermee wat op het gas hang. Maar mijn vorige auto een A4 met een handbak haalde altijd wel de 1L op 16KM. De D3 motor zou volgens de fabrieksopgave iets zuiniger moeten zijn. In mijn experimenten ben ik wel uitgekomen op Shell VPower Diesel dat iets betere resultaten geeft, maar verder dan 1L op 13KM komt ik niet. Laat staan de beloofde 1L op 16,5KM. Zijn er misschien nog andere mensen met een D3 Geartronic die dit gedrag herkennen?
Update 6 november 2011
- 32.000 km
De Volvo heeft net zijn eerste beurt gehad. In de afgelopen periode heeft hij echter 1 bijzonder probleempje gehad. Het scherm van het multimedia systeem bleef op zwart staan en alle zaken die via dat systeem worden geregeld waren onbruikbaar. Je moet hierbij denken aan radio, navigatie, ventilatie, stoelverwarming etc. De auto kon verder nog wel gewoon rijden.
Het bleek een software probleem te zijn, welke door een update verholpen kon worden. Deze is onmiddellijk geladen en ik kon weer fluitend verder.
Bij de onderhoudsbeurt zijn tevens winterbandjes op de 18 inch velgen geplaatst. Hij voelt er goed door aan en de Vredestein winterbanden lijken iets minder afrolgeluid te produceren.
Als laatste volgde nog de complimenten van de monteur over de wijze waarop deze D3 liep. Hij had het idee dat hij getuned was. Dit is echter niet het geval, maar goed inrijden en Shell VPower diesel doet wonderen.
Het verbruik blijft verder stabiel rond de 1 op 13,5-14km hangen.
Update 31 maart 2012
- 52.000 km
Het was alweer een tijd geleden dat de review van een update had voorzien.
De V60 bevalt nog steeds erg goed. Er zijn nog steeds mensen die ons aanspreken over de auto. Ik krijg ook veel complimenten over het zitcomfort en interieur.
Recentelijk ben ik overgestapt op een IPhone en deze gaf wat problemen met de carkit, met een hakkelend geluid. Op de diverse fora stonden hier opmerkingen over en dit blijkt in multimedia software te zitten. Deze is inmiddels bijgewerkt en het probleem komt veel minder voor, echter nog niet volledig opgelost.
De D3-motor is een echte diesel die eerst wat kilometers moet maken wil hij goed loskomen. Nu met 52.000 km is ie heerlijk soepel en heb geen enkele klachten meer over de geartronic-automaat. In de winter bij -20 graden hoor je hem wel een beetje nagelen bij het starten, maar dit mag denk ik geen schande heten. Verwarming is snel warm en je hoeft niet lang in de kou te zitten.
Verbruik is gelijk gebleven rond de 1 op 13,5km. Polestar tuning is helaas nog niet beschikbaar.
Update 6 oktober 2012
- 80.000 km
De auto begint langzaam een echte lekkere diesel te worden met veel souplesse. De automaat is af en toe wat eigenwijs, maar de omstandigheden waarin hij het wat moeilijk heeft zijn voorspelbaar en op te vangen door handmatig te schakelen.
De problemen met de iPhone zijn volledig opgelost met de carkit update en het verplaatsen van de iPhone uit de houder.
De plaatsing over het ventilatierooster met een Brodit-houder levert af en toe een hakkelend geluid op. Wordt hij geplaatst in de bekerhouder is dit nieti, msschien een conflicterende frequentie...
Verbruik is gelijk gebleven met 1 op 13,5km. Ik heb in de 80.000 km nooit olie hoeven bij te vullen. Het vermoeden is dat dit bij elke 10.000 check door de garage is gedaan.
Vakantie naar Italië ging als een zonnetje, dit keer wel met dakkoffer, daar er behoorlijk wat extra zaken van de vrouw mee moesten. Die hadden overigens ook niet gepast in een auto met 560 liter kofferbak.Het verbruik bleef heen netjes rond de 1 op 13 km hangen. In Italië heeft de auto op gewone diesel gereden ipv VPower. Op de terugweg (zelfde route) was het verbruik weer omhoog naar 1 op 12 km. Mijn vermoeden blijft dat dit soort type motoren hier toch wat meer voordeel uit behalen.
De kaartupdates voor de navigatie zijn redelijk arbeidsintensief en vrij onhandig. Ze duren ongeveer 4 uur en vereisen dat de motor draait of in ieder geval onder stroom staat.
De 18 inch velgen zijn wel wat teveel van het goede. Ik blijf ze tergen met stoeprandjes e.d. Nu ligt dit natuurlijk aan de berijder, maar als je in een dorp woont met een eigen oprit krijg je ook niet veel oefening met file parkeren en stoeprandjes. De banden slijtage an sich is keurig netjes. De voorbanden beginnen langzaam in de gevarenzone te komen met 2mm. Waarbij de linkerband het eigenlijk het moeilijkste heeft gehad. Dit is wel icm winterbanden, maar de (zomer) voorbanden gaan nu zo'n 60.000km mee. Achterbanden zijn nog prima voor een nieuw zomer seizoen.
Polestar tuning ga ik niet meer doen, het vermogen en souplesse is prima zo. Waarschijnlijk bij nog meer koppel op de voorbanden gaat hij toch alleen maar zoeken naar grip.
Update 2 december 2013
- 120.000 km
De laatste update voor mijn trouwe Volvo. Vandaag heb ik hem helaas moeten inleveren vanwege wisseling van werkgever. Betrouwbaarheid is echt prima gebleken en de D3 vijfcilinder heeft uitstekend gepresteerd. Net zoals bijna alle diesels rijden ze het fijnste met een tonnetje op de teller.
Resumé:
- Prestaties en betrouwbaarheid van de auto uitstekend
- Verbruik bleef steken op 1 op 13 met Shell VPower
- Stoelen en algemene degelijkheid na 120.000 km zeer goed
- We gaan hem in ons gezin missen
Opvolger is een Audi A4 Allroad geworden met 2.0 TFSI motor en automaat uit 2010.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 3.0 T6 305pk AWD Summum | Voll Historie | 1e lak | Rijklaarprijs incl. Onderhoud en Garantie | Schuifdak | Memory | Camera | 18" | Xenon | Leder | Navi | Bochtenverlichting | Citysafe | Stoelverw. | Bijna Youngtimer | 6 Cilinder | 1800kg Trekgewicht.
- 2011
- 195.348 km

Volvo V60 1.6 T3 Ocean Race Rijklaar+garantie, leder interieur..
- 2012
- 269.405 km

Volvo V60 T3 150 pk, Elektr. stoel, Navi, Bluetooth, Trekhaak
- 2013
- 228.281 km