Volvo V60 T3 Summum (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 T3 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 113.800 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Fijne, maar dorstige auto
- 114.850 km
Nadat wij een wild avontuur hebben gehad met een Seat Leon ST, wat ons helaas alleen een hoop ongemak en problemen heeft opgeleverd, zijn we op zoek gegaan naar een vervanger.
Daarbij kwamen er meerdere auto's aan bod, we hebben onder meer gekeken bij een Toyota Auris Hybrid station (veel te weinig trekgewicht), Hyundai i40 (bijna geen automaat te vinden) en daarna nog gekeken naar een Outlander PHEV. De verkoper aldaar wist ons te verleiden tot het proefrijden in een V60, weliswaar het PHEV model, maar dat voelde een stuk comfortabeler en steviger aan dan alle andere gereden auto's. Daarna hebben we onze zoektocht verlegd naar een V60. De eerste die we tegenkwamen was wat karig aangekleed en smoelde niet zo mooi, dus zochten we door en hadden we opeens onze huidige auto gevonden. Een V60 Summum T3, automaat.
Over de eerste kilometers kan ik kort zijn. Dit is echt comfortabel rijden. Je zit heerlijk in de lederen stoelen en alles voelt stevig en solide. Geen gebrek aan ruimte, ook al is het qua liters wat kleiner dan de Leon ST die we hadden. Tot op de dag van vandaag heb ik maar twee nadelen kunnen ontdekken;
Mijn vrouw heeft een niet al te beste relatie met inparkeren, stoepranden en de mooie 18inch velgen, en de auto lust nogal een slok benzine. We hebben de eerste tank met een nogal wilde rechtervoet leeg gereden in een tempo van ongeveer 1 op 8. Inmiddels hebben we de tweede tank leeg, en met minder snelwegritten zitten en een voorzichtigere rechtervoet doen we nu al 1 op 9,5. Nog ruimte voor verbetering, maar vooral op dit punt zal het voor ons wennen zijn, de 1 op 14 van de Leon ST gaan we niet halen.
Over een aantal duizend kilometer zal ik nog eens wat aanvullends schrijven over onze auto, want voor nu hebben we nog niks bijzonders meegemaakt.
Tussenstand, na 12500km
- 127.500 km
Na 12500km eigenlijk geen noemenswaardige problemen te melden (buiten en akkefietje om met twee lekke banden door eigen schuld, maar laten we dat op onhandigheid houden...) Begin december de auto weggebracht voor de jaarlijkse APK en onderhoud, maar behalve nieuwe remblokken geen bijzonderheden te melden. Auto mag nog steeds een aardige slok drinken, maar dat weegt wat mij betreft niet op tegen het gemak en comfort wat we ervan hebben. Puntje is nog of ik hem ga laten chippen, enerzijds voor wat extra vermogen maar mogelijk ook om (wellicht) ietsjes aan het verbruik te kunnen doen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Afscheid
- 135.000 km
Na ruim 2 jaar is het tijd om afscheid te nemen. Niet omdat het niet meer bevalt... Integendeel!
Toch gaat hij weg. Ik heb voor mijn werk de kans gehad om een lease-auto te gaan rijden. Zo een met een stekker, voor de bijtelling zeg maar. Het zal even wennen worden die nieuwe auto, maar die belevingen zal ik in een nieuwe review delen.
Wat ga ik missen dan? Ik ga de heerlijke stoelen missen, evenals het fijne geluidssysteem, automaat, motorgeluid. Aan ervaringen geen gebrek. De V60 heeft me werkelijk geen moment laten staan. Behalve de enorme dorst geen enkel nadeel te melden. Weinig mee gereden sinds de vorige review, maar toch jammer nu afscheid te nemen. Gelukkig heeft hij al een mooi nieuw thuis, bij een familielid.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze (plug-in) hybride ex-bijtellingsknallers koop je voor 10.000 euro

Volvo V60 T6 AWD - 2011 - Klokje rond

Volvo V60 - Occasion Aankoopadvies

Volvo V60 Plug-in Hybrid Summum

Volvo V60 T6 AWD Summum (2012)
