Volvo V60 D5 Momentum (2012)

autoreview

Volvo V60 D5 Momentum (2012)

Signalement

UitvoeringV60 D5 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst229.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De auto die er eigenlijk niet zou zijn

  • 224.000 km

Eigenlijk zou deze Vibrant Copper v60 d5 niet op onze oprit moeten staan nu.. maar ben zo blij dat die dat wel doet!

We hadden namelijk, toen in zakelijk een elektrische auto ging rijden, een caravantrekker en familycar nodig voor privé. Na wat omzwervingen en rondkijken leek een Mitsubishi Outlander 2.4 of een Nissan X-trail 2.5 me wel wat. Beiden benzines, 4x4 en daarmee prima caravantrekkers. De X-trail (oude type) bood echter geen mogelijkheid het stuur in hoogte te verstellen waardoor ik er met mijn 1,91m niet lekker in zat. De Outlander voelde log en traag aan. Hiervoor reed ik zakelijk de Outlander PHEV en was eigenlijk wel wat teleurgesteld dat het oudere type niet zo lekker reed, had er mijn zinnen al een beetje op gezet.
Mijn vaste garage vertelde me dat hij een Passat variant had ingeruild met 4x4 en een v6. De volgende dag direct even kijken en na een proefritje was de auto verkocht. 250pk, dsg, 4x4, highline, beige leer.. alles dr’op en dr’an. De katalysator moest nog even gereviseerd worden en dan konden we hem ophalen. Begin januari was het dan zover, auto opgehaald. Heerlijk dat geluid van die v6! Helaas startte de auto een dag later slecht. Het leek alsof die verzoop en op 3 cilinders liep. Tweede poging was stationeer goed... een ‘zal wel’ momentje. Helaas de volgende dag wederom hetzelfde probleem maar na 2x starten leek het verholpen. Rijden ging echter bokkend en stotend. Dus de garage heeft de auto opgehaald (deed die het wel gewoon, zal je altijd zien). Gelukkig de dag erna bij de garage hetzelfde probleem. Na een dikke maand onderzoek naar het probleem bij de garage zelf, een elektronica specialist en andere specialisten had mijn garage liever dat we op zoek gingen naar wat anders want het probleem leek niet verholpen te kunnen worden.

Voor de time being konden we met een v70 uit 2001 op stap. Daar had ik er al 2 van gehad (benzine en diesel) en die auto’s rijden heerlijk zolang je in de comfortabele zetels rechtuit op de snelweg cruiset. Bochten vallen wat tegen. We besloten daarom deze niet te houden en op zoek te gaan naar een waardig vervanger. Tijdens mijn zoektocht viel me op dat diesels zoveel goedkoper zijn dan benzine versies. Zeker als je op zoek gaat naar auto’s met wat vermogen: een simpele Excel calculatie leerde dat het verschil in aanschafwaarde ongeveer 9,5 jaar duurde voordat we dat terug hadden verdiend. Ondanks dat de diesel natuurlijk zwaarder in de wegenbelasting belast wordt is het verbruik is lager en de dieselprijs ook. Netto kost een diesel me ongeveer 50 euro in de maand meer met onze kilometers met de privé auto. Dus maar op zoek naar een diesel!

Eerst gekeken naar een v50 d5 totdat ik tegen een ‘oranje’ v60 aanliep. Net 8 jaar oud, aantoonbaar 220dkm op de klok bij 2 eigenaren in Duitsland. Die kleur... tjah.. dacht ik: maar eens even gaan kijken. In het echt echter heel erg gaaf (smaak) dus ik was redelijk snel verknocht. Omdat de auto 2 nadelen had: geen vol leder en een handbak, toch nog even proefgereden in een 2.0 5cyl D3 met automaat. Zeer mooie auto maar die automaat was helemaal de weg kwijt. De handbak leent zich perfect tot lui rijden en sportief dieselen en daarom dus toch voor de oranje (vibrant copper) v60 d5 gekozen. Achteraf bleek ook autoblog bij de introductie van de v60 hetzelfde gevonden te hebben van de automaat. Perfect voor rustig toeren met een lichte voet, wil je wat sportiever dan is de handbak de beste keuze.

Dus, de auto die er eigenlijk niet moest staan staat er nu toch! En ondanks de ellende, het lange wachten en vele struinen op het internet ben ik blij dat de v60 er staat en de Passat niet. Hierna meer over mijn ervaringen de eerste 2500km.

Direct met de sleurhut op pad

  • 224.000 km

De v60 is uiteindelijk via mijn vaste garage op NL kenteken gekomen. Vrijdag voor Pinksteren opgehaald, bij thuiskomst de vers gemonteerde trekhaak opgeschuurd en de caravan aangekoppeld voor een lang weekend op de camping. De voornaamste reden voor een krachtige auto waren de ritjes met de caravan, dus vol verwachting onderweg.

De eerste meters met de combinatie waren even wennen. Caravan gebruikers onder ons kennen het wel, spiegel afstelling, wat doet de auto in de bocht, hangt die erg door etc etc. Na 2 korte stops voor afstelling spiegels en even kijken hoe ver de combinatie door hangt (nauwelijks met 75kg kogeldruk) de N wegen richting het noorden op. De auto werd afgeleverd op 16inch 4 seizoens banden en ondanks dat de combinatie heel stabiel aanvoelde, deinde de auto wel veel over de wangen van de banden.

De caravan is 1350kg maximaal beladen en 7,15 meter lang vanaf de dissel. De v60 trekt deze probleemloos maar met ruim 400nm aan koppel ook niks anders verwacht. De eerste 100km in de auto met caravan waren dan ook een genot, blij met onze keuze!

Zeker toen ik een week later nagenoeg dezelfde rit nog eens maakte maar dan met de 18inch velgen met verse continental sport 6 banden erop. Het deinen was volledig weg en de combinatie voelde nog veel stabieler! Ik rijd altijd redelijk door met de caravan (100 op de cruise op de snelweg) en trek ook stevig door de versnellingen naar de toegestane snelheid heen. Het verbruik dan met caravan kwam op 1 op 10 gemiddeld. Heel wat anders dan ik gewend was met de Outlander phev en de v70, beiden 1 op 6.

Stadritjes en babystoeltje

  • 224.000 km

De v60 word naast onze weekend tripjes alleen gebruikt voor de familiebezoekjes als de hond mee mag, een boodschapje of het wegbrengen van oud papier. Zeker nu in Corona tijd wordt die verder niet zo heel veel bewogen. Omdat we net kersverse ouders geworden zijn moet de maxi-cosi ook mee. Het valt me heel erg tegen hoe deze, op een isofix base gemonteerd, ruimte in beslag neemt in de Volvo. Achter de bijrijdersstoel, welke dan ver naar voren staat gaat het net. Voornaamste reden is de dikke rand aan de zijkant en bovenkant van de stoel waardoor de stoel dus ver naar voren moet. In mijn Tesla gaat dit veel makkelijker en hoeft de stoel niet veel verder naar voren. Maargoed, die zitten ook een stuk minder lekker dan die van de Volvo :-)

Tip voor alle aanstaande ouders: pas bij de babywinkel of het een beetje past, zijn veel verschillende varianten van. Toen wij het zitje kochten hadden we de v60 nog niet, anders had ik zeker een andere stoel/base gekocht.

Voor de ritjes in de stad en/of door de stad heeft de v60 voor- en nadelen. Comfortabel blijft de auto maar de lekkere versnelling voor de 30 zones is er net niet. Dus veel schakelen. Laag in de toeren komt er een wat ‘zeurderig’ geluid uit het vooronder. Beter dan dat kan ik het niet omschrijven. Zit denk ik ergens in de transmissie/aandrijving. Ben wel
Benieuwd of meer v60’s / diesel Volvo’s dit hebben. Rijd je wat hoger in de toeren (2000rpm) dan is het weg. In het verleden ook eens in een VW Transporter gereden die hetzelfde had. Ga er maar vanuit dat het er bij hoort en niks mis mee is. Bonkt verder niets.

Het gemiddelde verbruik zit nu na ruim 2500km volgens de boordcomputer op 7,3 op 100. Daarvan zijn er 1500 met caravan afgelegd en 1000 zonder. Stemt me tot nog toe tevreden.

Ruimte

  • 224.000 km

De v60 staat niet alom bekend om z’n binnenruimte, toch valt mij deze niet tegen. Vanzelfsprekend is het niet de ruimte als in een v70 of zoals in de Outlander PHEV maar tegenvallen doet het allerminst. Sinds een dikke maand moet er bij een familiebezoekje ook een kinderwagen met reiswieg mee, baby in de maxi cosi, een luiertas en de hond (Dalmatiër). Past precies :-)

Ook een 270cm lange geïmpregneerde tuinpaal past er gewoon in zonder extreem moeilijk te moeten doen. Bank plat (3 delen, handig!) en voorstoel iets kantelen en schuiven maar. De bouwmarkt hoeft dus niet gemeden te worden met de v60.

Kosten / problemen

  • 224.000 km

De exacte aanschafprijs weet ik eerlijk gezegd niet, weet alleen wat ik bij mocht betalen. Ik weet wat de auto in Duitsland kostte, heb een trekhaak laten monteren en heb de auto een grote beurt laten geven. Op basis van mijn bijbetaling denk ik een krappe 10k.

Onder garantie is de airco nog een keer bijgevuld waardoor die nu echt steenkoud is.

Het nieuwe zomerrubber van Continental op een setje gebruikte 18inch is eigenlijk het enige dat ik aan aanvullende kosten gemaakt heb. Maar dat is verder niet aan de auto te verwijten.

Denk dat er richting de winter wel een nieuwe accu aan zit te komen, zo nu en dan krijg ik de melding dat de spanning laag is maar starten gaat nu nog probleemloos. Voor de zekerheid eigenlijk even laten doormeten.

Als er nieuws te melden is, zal ik de review uitbreiden.

Adaptieve bochtenverlichting en (aanstaande) upgra

  • 224.250 km

De kilometers lopen niet hard op. De ritjes blijven beperkt tot familiebezoekjes of een boodschapje. Genieten is elk ritje enorm. Met het mooie weer het dakraam open en heerlijk cruisen, Bij steviger accelereren het geluid van de 5 cilinder met op de achtergrond het geluid van de turbo's. Heerlijk!

Nu het weer eerder donker is, kan ik eindelijk de xenon verlichting wat testen. De auto is voorzien van adaptieve bochtenverlichting waarbij de hele lamp meedraait met de stuurbeweging. Ik kende het concept van een MB Sprinter die we ooit gehad hebben maar in de Volvo lijkt het nog sneller te werken. Op de bochtige landweggetjes hier in Twente heel prettig en het geeft een gevoel van veiligheid.

Op de achterbumper inmiddels een universele rubberen beschermstrip gemonteerd (geplakt). De vorige eigenaar had al een paar krassen achter gelaten bij het inladen/uitladen en daar kwam er nog 1 bij dankzij onze hond. Direct een strip besteld en toekomstige krassen zijn daarmee hopelijk voorkomen. Gekozen voor een zwarte i.p.v. de vaak voorkomende chrome omdat ik de auto graag zoveel mogelijk zwart/oranje heb.
Tevens een paar ventieldopjes met een Zweeds vlaggetje (Aliexpress) voor de leuk.

Ook de 2 uitlaat sierstukken worden binnenkort vervangen door grotere en langere. Ik vind dat de pijpjes te ver onder de auto steken en qua diameter wel een slag groter kunnen. Hopelijk vind ik dat straks na montage ook, het kan ook te fout worden...

De grootste upgrade wordt volgende week gemonteerd, 30mm Eibach pro kit verlagingsveren. Er zit nu zoveel 'lucht' boven het wiel dat het wel een v60 cross country lijkt. Op dit moment ruim 5,5 cm bovenkant band/wielkast. Als dat op 2,5 cm uitkomt zal dat mooier zijn. Wel heel benieuwd wat de gevolgen zijn met de caravan dan aan de haak, ik lees verschillende meningen op diverse fora dus ga voor de zekerheid de oude veren bewaren. Als ik genoeg kilometers heb gemaakt zodat de kit goed 'nagezakt' is zal ik weer een upgrade plaatsen met een fotootje erbij en de rijervaringen met en zonder caravan.

Tot de volgende!

Verlaagd!

  • 227.500 km

Tijd geleden sinds mijn laatste update. De kilometers kruipen erop. De Volvo staat meer stil dan dat die rijd, Corona/thuiswerken/slecht weer als voornaamste oorzaken. De leaseauto (tesla) staat meestal voorop op de oprit dus automatisch pakken we die het meeste. Hopen op mooi weer zodat we snel weer met de Volvo en de caravan op pad kunnen.

De auto is in September verlaagd met een Eibach verlagingsset. 30mm zou die omlaag gaan, in de praktijk is het 25mm geworden. Optisch een stuk beter maar had eigenlijk gehoopt op iets meer. Auto rijd er wel heel anders door. Sportiever en strakker zonder comfort in te leveren. Geen stuiterbak maar gewoon sportief geveerd. Goede investering!

Na de verlaging ook nog met de caravan op pad geweest. Ik was een beetje huiverig dat de auto nu minder met de caravan zou rijden, las verschillende verhalen op diverse fora. Gelukkig rijd de auto ook met caravan nog evengoed en loopt er niets aan in de wielkasten. Op de laatste foto is te zien hoe de auto met belading en 75kg kogeldruk staat.

Daarnaast nog even de accu vervangen. Kreeg een melding dat de spanning laag was en gezien het uitblijven van kilometers voor de zekerheid maar een nieuwe er in.

Nu hopen op mooi weer zodat ik in iedergeval nog aan de 10.000km kom voor eind mei.. daar had ik de auto immers op ingecalculeerd.

Tot de volgende!

Ingeruild..

  • 229.000 km

Deze hele fijne Volvo heeft inmiddels een nieuwe eigenaar. Ondanks dat de auto nog fantastisch beviel, hebben we door gezinsuitbreiding icm onze hobby's ervoor gekozen de auto in te ruilen. Inmiddels is de auto alweer verkocht zag ik en is dus iemand anders in Nederland de gelukkige eigenaar van deze unieke Volvo.

Wij gaan door in een ‘busje’. Een Renault Trafic 2.5dci uit 2011. Alle ruimte voor t gezin en de hobby’s.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens