Volvo V60 D3 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D3 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Al weer wat kilometers onderweg
- 62.500 km
Mijn vorige auto beviel eigenlijk erg goed. Comfortabel, snel en luxe. Helaas gingen we weer steeds meer rijden en schoten de benzinerekeningen behoorlijk omhoog. Daarom toch maar weer gekozen voor een diesel hoewel ik dit liever niet meer wilde. Elektrisch is me nog te vroeg mede vanwege onze caravan.
Een diestel vinden is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Ik wilde niet teveel kilometers, een redelijk recent bouwjaar, station, maximaal 35k en hij moest voldoen aan minimaal Euro6.
Voor mijn doen veel onderzoek gedaan maar eigenlijk vond ik via gas.....l.nl en aanverwanten maar een kleine 50 auto's die voldeden aan de eisen. Deze v60 stond bij Carnext en is een beetje vreemd samengesteld. Het is een basis uitvoering met 16"wielen maar wel uitgevoerd met een automaat, businesspacket en sportstoelen met leer. Van buiten bescheiden maar van binnen lekker luxe zeg maar. Ten opzichte van de Momenten mis je dan niet eens zo heel veel. Zelf nog wat zaken toegevoegd in de vorm van dimmende buitenspiegel, originele wegklapbare trekhaak en achteruitrijcamera. Ik ben zelfstandige en daardoor heb ik deze kosten niet in de bijtelling.
Uiterlijk
Ik vind het zelf de mooiste auto uit zijn klasse, D-segment station. Aan de buitenkant mooie strakke lijnen met mooie voor- en achterkant. Dashboard eenvoudig maar met mooie lijnen, goede materialen en prima ergonomie. Weinig vermeld is de spraak besturing. Ook bij Volvo kun je temperatuur etc via spraak bedienen.
Comfort
Dit is gewoon erg goed. De auto is relatief stevig geveerd maar zeker op de snelweg voel je daar weinig van. De stoelen zijn zoals vanouds weer geweldig en vooral de verlengbare zitting bevalt erg goed. De auto is erg stil ook als de snelheden hoger worden. De donkere dagen worden prima bijgelicht door de LED verlichting.
Aandrijflijn
De motor is prima. Hoewel het de basisuitvoering betreft heeft hij meer dan genoeg over. Het grote probleem is de automaat. Deze schakelt bij normaal versnellen en vertragen prima, soepel en ongemerkt. Anders wordt het bij sneller rijden en dan met name versnellen. Bij vol gas twijfelt de bak erg vaak wat te doen, een, twee of soms zelfs drie versnellingen terug. Dit duurt gewoon te lang. Ik schakel hem dan maar handmatig.
Betrouwbaarheid
Nog geen mening over. Enige "storing", de sproeier van de uit achterruiterwisser was verstopt. Verder lijkt er in de software een storing te zitten. Contact leggen met de wifi hotspot in de auto lukt de ene maal wel en de andere keer niet.
Infotainment
De navi heeft mij nog nooit in de steek gelaten (4 weken in gebruik) ook niet tijdens de eerste buitenlandse rit vandaag. Kaartmateriaal lijkt ietwat verouderd maar updates komen regelmatig. Bediening etc is helder en duidelijk, als je kan swipen kom je eruit. Spraakbediening tijdens het rijden werkt goed en helpt bij de veiligheid. De internetverbinding met de hotspot komt niet altijd tot stand. Hier moet ik eens naar kijken. Volvo biedt een beperkt aantal apps aan maar de belangrijkste zitten erbij. Flitscamera's staan in de kaart maar ik weet niet of mobiele camera's via internet (als het werkt) doorkomen. Gaan we meemaken.
Verbruik
De eerst malen tanken leveren een verbruik van 1:18/19 op. Echt lange stukken heb ik nog niet gereden maar vooralsnog komt het een heel eind in de buurt van wat ik beoogde te bereiken. Ik denk dat 1:20 op lange stukken haalbaar is.
Al met al, erg tevreden tot nu toe. Ik kom snel met een update.
25000 kilometer verder
- 83.000 km
Het gaat weer hard met de kilometers. De Corona periode ligt achter ons en zowel zakelijk als privé wordt de auto weer stevig in gezet. 60k per jaar halen we wel weer. De initiële ervaringen staan grotendeels maar een verfijning is hier en daar op zijn plaats
Betrouwbaarheid
Ik vind het altijd vreemd om kort na aanschaf iets te roepen over de betrouwbaarheid. Nu we 25k en bijna 5 maanden onderweg zijn durf ik voorzichtig iets te roepen. Op de achtersproeier na heb ik niets meer meegemaakt. Geen storingen, geen uitval van de infotainment, geen onverwachte kosten tijden onderhoud, helemaal niets. Die gaat naar vijf sterren dus.
Gebruikskosten
Tja, even los van de brandstofkosten valt het verbruik een beetje tegen. Gemiddeld kom ik uit op zo'n 1:17/18. Het valt daarbij op dat het verschil tussen 100km/h en 130km/h fors is. Hoewel het niet zo voelt, lijkt de motor dan toch hard te moeten werken.
Verder gebruikt de auto relatief veel Adblue. Om de 10k kilometer moet er toch een liter of 8 bij. Bij mijn vorige auto met Adblue haalde ik met gemak 20k kilometer. Nu zijn dit de kosten niet maar het valt wat op
Voor het overige blijft mijn review overeind. Ook na enkele zeer lange vakantieritten is het geboden comfort prima. De auto is stil, koersvast en ruim zat voor vier man. Op naar de 100.000 dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 T8 445PK AUT8 Plug-in hybrid AWD Ultra Dark Adaptieve Cruise Control met Pilot Assist | Premium audio by Harman Kardon | 360 graden camera | Elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak | Stoelverwarming | Elektrische voorstoelen met geheugen | Stuurwielverwarming | Semi-elektrische trekhaak |
- 2025
- 8.210 km

Volvo V60 T6 Recharge AWD Inscription Leder CruiseControl 340pk VERWACHT 22-07-2025
- 2020
- 131.147 km

Volvo V60 2.0 B5 AWD Core
- 2024
- 5.000 km