Volvo V60 Cross Country T5 Nordic+ (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country T5 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 77.400 km |
KM-stand laatst | 91.300 km |
Volvo V60 T5 Cross Country
- 82.000 km
Omdat ik zelf vaak reviews lees over auto’s, leek het me leuk om ook mijn ervaringen te delen en zo mijn steentje bij te dragen. Graag deel ik mijn ervaringen, kosten en het verloop van mijn bezit van de Volvo V60 Cross Country met jullie.
De vorige auto
2,5 jaar in een Ford Focus 1.5 TDCi AUT Diesel (full option) 2017 gereden. Dit was een erg fijne auto, vooral wat betreft wegligging. Ik kocht de Focus destijds met 58.000 km op de teller. Echter, na verloop van tijd merkte ik dat de automaat minder soepel schakelde. Automaat olie verversen loste dit niet op.
Omdat ik binnenkort van werklocatie verander, geen auto meer kan gebruiken voor woon-werkverkeer. En op kantoordagen stappen we vrolijk weer in de trein. Hierdoor verwachten we jaarlijks minder kilometers te rijden, zo’n 15.000 tot 20.000 km in plaats van de huidige 30.000. De Focus had inmiddels 126.000 km op de teller en was, ondanks dat het een diesel is, nog interessant voor inruil. Dit, gecombineerd met de afname van ons rijgedrag, heeft ons doen besluiten om de Ford in te ruilen voor een andere auto.
Waarom de Volvo V60 Cross Country?
Drie jaar geleden (2021) maakten we een proefrit in een Volvo V60 Cross Country D3. We waren meteen verliefd op het model, maar vooral op de rijbeleving. Het voelde alsof we in een tank reden. We hebben ook een normale V60 geprobeerd, maar die kwam voor ons niet in de buurt van de Cross Country qua rijbeleving. Destijds viel de V60 Cross Country echter buiten ons budget. Een paar jaar later was een V60 Cross Country wel haalbaar .
Om toch te kunnen vergelijken hebben we nog een proefrit gemaakt in een Lynk&Co 01, vrouwlief wou graag ook een SUV als optie.
maar de hybride aandrijflijn vind ik toch minder verfijnd, met name als de brandstof motor erin komt. Het flinke gewicht en de schommelingen in overheidsbeleid, heeft ons doen besluiten om gewoon een ICE benzine aan te schaffen.
Kortom het moest een Volvo V60 Cross Country worden, ditmaal geen diesel maar een benzine. Volvo leverde deze auto met een T5 motor(2.0 4 cyl) en een 8-traps automaat. Tijdens een proefrit waren wij positief verrast of hoe de auto rijdt: je kunt heerlijk cruisen en mocht je meer vermogen willen aanspreken, geeft de 245 pk motor i.c.m. automaat prima thuis.
De aankoop
Ons oog viel op een Volvo V60 Cross Country Nordic + Luxury FWD uit 2017 met met 77.400 op de teller. Met prachtig beige leder interieur, Modern wood afwerking en in de kleurstelling Luminous sand.
Tijdens de aankoop werd al snel duidelijk dat het start-stop systeem niet werkte, het two tone (Charcoal/Soft Beige) stuurwiel vertoonde flinke slijtage. De auto moest nog voorzien worden van een onderhoudsbeurt en 2 nieuwe banden. Nadat we het eens waren over de prijs en de auto werd afgeleverd is het elke keer weer een genot om achter het stuur te kuipen.
De ervaring
De stoelen zitten voortreffelijk en hebben voldoende instellingsmogelijkheden.
Lange afstandsritten doe je met gemak, of je nu 80 of 130 rijdt, binnen in de auto is het aangenaam stil. we kijken nu al uit naar de zomervakantie(s)
Ik had al via de verbruiksmonitor van Autoweek vernomen dat deze auto niet zuinig is, gemiddeld praktijkverbruik namelijk 1 op 12. En als de tank leeg is, duurt het toch lang om de 67 liter tank te vullen, het afrekenen is dan ook pittiger dan voorheen. Maar goed de goede comfort en rijplezier mag ook iets extra's kosten.
Mocht ik een echt minpunt benoemen is het wel het multimediasysteem, deze is gedateerd en werkt iets omslachtig. Een digitaal instrumentarium welke alleen via knoppen op de richtingsaanwijzer te bedienen is. in mijn optiek hadden ze het multimedia systeem en digitaal instrumentarium beter met elkaar kunnen integreren. Ook het ontbreken van standaard Apple carplay/Android auto is naar mijn idee een gemiste kans. gelukkig zijn hier after-market oplossingen voor. Ook is de kofferbakruimte met zijn 430 liter niet groot.
Pluspunten:
1. Rijbeleving, zodra je achter het stuur stapt voelt het allemaal solide aan.
2. Aandrijflijn, de T5 en 8 trapsautomaat maken het rijden echt een feest.
Minpunten:
1. Multimedia (menu, navigatie), is gedateerd andere merken doen dat beter.
2. Kofferbakruimte 430 liter, is wat aan de krappe kant.
Onderhoudskosten
1e jaar 2024 Q3 totaal: 1350,-
1.Onderhoud uitgevoerd bij Nordicar: 870,- (beurt, nieuwe accu’s (2x) en diverse filters, ruitenwissers)
2.Banden: 360,- (2 x continental allseasoncontact 2)
3.Kleine schades:120,- (stuurwiel, koplampen herstellen)
Op de planning:
1. Installatie Apple CarPlay module
2. onderhoud 2025 automaatolie, remschijven, remolie
Problemen: tot op heden geen
Half jaar in bezit: erg tevreden
- 91.300 km
Hierbij een update over de Volvo V60 Cross Country.
De afgelopen periode heeft de auto de 91.000 kilometer gepasseerd, en gelukkig probleemloos. Ondanks dat de auto al 7 jaar oud is, komen problemen vaak pas later aan het licht. Gelukkig is dat bij ons niet het geval.
Helaas hebben we wel onvoorziene kosten moeten maken, maar dat was geheel onze eigen schuld. Mijn partner verloor haar autosleutels (ze had ze op het dak van de Volvo laten liggen terwijl ik met mijn sleutel wegreed), en ik heb bij het uitrijden van de garage de spiegel beschadigd.
We zijn nog steeds hartstikke tevreden met de auto. Wel merk ik dat de motor iets soepeler loopt op E5. Ik heb meerdere keren gecontroleerd of de auto olie verbruikt, maar dat is niet het geval. Daarnaast is de onderkant kurkdroog.
Verder geniet ik nu zo’n vier maanden van een Apple CarPlay-module, echt een aanrader. Ik heb deze set gekocht bij AutoABC en zelf geïnstalleerd.
Bij 90.000 km heb ik de automaatbak laten spoelen, wat heeft geresulteerd in een merkbaar beter schakelende automaat. Dit kan ik echt aanraden.
Recent heb ik ook de koplampen opgeknapt. De bovenkant vertoonde wat vergeling, maar met een polymeerkit zien ze er weer als nieuw uit. Dit maakt de auto meteen een stuk frisser.
Voor vertrek op vakantie laat ik voortijdig nog een beurt + APK uitvoeren.
Onderhouds-auto kosten 1e jaar 2025 Q1: 1075,-
- Nieuwe sleutel 400,-
- Donor spiegel 150,-
- CarPlay module 175,-
- Automaatspoeling 350,-
Onderhoudskosten cumulatief: 2425,-
Geplande kosten 2025-2026:
- 2 banden (continental allseasoncontact 2)
- 4 Remschijven en blokken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.