Volvo V60 Cross Country D4 Business Summum (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country D4 Business Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 323.323 km |
Comfort en betrouwbaar.
- 296.000 km
22 sep 2024.
Gekocht in 2019 met 128.000 km. Na vijf jaar en een kilometerstand van 296.000 kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben over deze Volvo V60 CrossCountry (MY2016).
Vooral de zit in de duotone lederen contourstoelen echt super zitten. De langere veerweg van de CrossCountry draagt bij aan extra comfort, vooral op de snelweg. Daarnaast kan ik nu normaal de verkeersdrempels nemen, zonder de voorbumper te raken zoals bij mijn voorgaande S60 (MY2011).
Enkele extra's t.o.v. m'n vorige Volvo:
- stoelverwarming, die onder de 10 graden automatisch aangaat. hier zou ik niet meer zonder willen;
- automatische dimmende buitenspiegels, rustgevend met al die scherpe LED verlichting tegenwoordig;
- elektrische stoelbediening met geheugen, ideaal als je de ene keer sneakers draagt en de andere keer bergschoenen.
- parkeerhulp achter met camera ;
- parkeersensoren voor
- voorruitverwarming;
- verlichting onder de spiegels, super handig met instappen op donkere plekken.
Zelf heb ik de Volvo D4 motor laten tunen tot 235 Pk, zoals de D5 motor, en 485 Nm.
Ook al mis ik het 5-cilinder geluid van m'n oude D3, deze motor heeft twee turbo's, waarbij de tweede turbo vanaf 3.000 toeren een extra boost geeft. Bij de oude D3 was bij 3.200 toeren de power op. In Duitsland een keer 240 op de teller, maar daar is de auto niet voor. Lekker cruisen past deze auto beter met heerlijk koppel in de 3e tot 6e versnelling.
Het verbruik is iets hoger, de CrossCountry is zwaarder en staat hoger op z'n wielen. Uiteindelijk 1 op 15,5 voor een 1.550 kilo zware auto, daar kan ik goed mee leven.
Nooit problemen gehad met de EGR, wel altijd kwaliteitsbrandstof, V-power Diesel van Shell, getankt. En met een koude motor rijd ik meestal 2.000 toeren, Pas als de motor warm is 1.500-1.800 goed. Systeem moet wel goed kunnen ademen.
Deurvergrendeling
- 301.000 km
De centrale deurgrendeling werkte niet helemaal meer goed. Eerst bij rechtvoordeur, later bij rechterachterdeur haperingen, soms wel soms niet en steeds vaker niet. Uiteindelijk beide laten vervangen.
Verlichting raambediening
- 309.000 km
De verlichting van het knopjes voor de voorste raambediening zijn uitgevallen. De bediening van de ramen werkt wel gewoon.
Deze laat ik niet vervangen. Toch wat slijtage vanaf 300.000 km.
Zweden heen en weer
- 323.323 km
In een dikke week naar Zweden 4.000 km erbij gereden. Heerlijke confortabele reis, daarin Zweden komt de auto het best tot z'n recht, Zowel snelweg als de grindweggetjes. Je verbaast je hoeveel verschillende Volvo's Cross Country daar rijden.
De week voorafgaand aan de reis maakten de achterremmen een schrapend geluid. Gebeld met m'n vaste Volvo garage en ik kon meteen langskomen. De monteur constateerde al meteen dat de remschijven en -blokken achter op zijn. Voornamelijk aan de binnenzijde. Opvallend is m'n achterremmen 3x zo snel slijten als voor.
Vandaag de onderhoudsbeurt gehad, waarbij ook brandstoffilter en luchtfilter zijn vervangen. Gezien de kilometerstand laat ik het onderhoud nu elke 20.000 km doen. Ik merk dat de motor, sinds de 3 ton is aangetikt, na 20.000 km wel olie wil.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.