Volvo V60 Cross Country D3 Nordic+ (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country D3 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 119.750 km |
Crossen met een Country
- 1.241 km
Een nieuwe CX-5 viel sowieso af, uitstoot te hoog voor mijn werkgever. Tevens zat ik niet weer te wachten op een lange levertijd. Maar de zoektocht naar een vervanger was niet eenvoudig, ruim, minimaal 1500 kg trekgewicht en liefst nog een beetje power. In de kerstvakantie 2016 op zoek ...
Eerste idee was een Skoda Kodiaq, maar met de 150 pk viel die af vanwege de uitstoot (max140 bezine, 120 diesel)), gekeken naar de VW Tiguan, levertijd eind 2017 (1.4 tsi DSG), Seat Ateca niet te leveren in 2017, toen bij Peugeot gekeken naar de 3008 1.6htp met automaat, eind 2017. Nog even een BMW 3 GT overwogen, maar wel heel erg duur. Uiteindelijk bij de Volvo uitgekomen, een V60 Cross Country D3 Nordic+ met luxury pakket.
Helaas viel de automaat af i.v.m. hoge maandelijkse kosten, maar uiteindelijk ben ik erg blij met deze auto, super compleet. Standkachel, schuifdak, LMV 18", leder 2 tone, achteruitrijcamera, high performance audio, navigatie, DVD (alleen stilstaand) Bi xenon, volvo on call etc.
De eerste kilometers; wat een rust, geen nerveus gestuur meer maar gewoon relaxed reizen. Wat valt op; heerlijke stoelen (volledig elektrisch verstelbaar) . Geen snelheidsmonster, maar serieus trekkracht en snelheid ruim voldoende. De kleur is niet ieders smaak maar ik vind hem geweldig. Als er wat meer km zijn gemaakt zal ik deze review aanvullen. Binnenkort ga ik met de caravan op pad en dan eens kijken of dat goed bevalt.
Met de caravan op pad
- 2.000 km
Ondanks de maagdelijke kilometerstand moest de Volvo er toch aan geloven. Een weekend Limburgs mooiste stond op het programma. Vanuit Twente met 4 volwassenen, 4 mountainbikes en een caravan op naar Limburg.
Het blijkt een goede combinatie, zeer stabiel en erg vlot. De 6e versnelling is eigenlijk niet bruikbaar (tenzij je boven de 100km/h gaat rijden) omdat er dan een hinderlijke brom ontstaat. Gereden in de 5e versnelling, een inhaal manoeuvre gaat zo vlot dat je in no time boven de 120km/h rijdt zonder dat je eigenlijk merkt. Goed opletten dus!
Wat wel opvalt, ook tijdens normaal gebruik is dat de eerste paar meters er eigenlijk een dipje zit in de trekkracht, hij komt wel van de plak, maar echt vlot gaat het niet, een soort van turbo gat zou ik willen zeggen. Dit ga ik nog opnemen met de dealer. Tevens iets wat opvalt is dat de auto heel heftig reageert in het stuur bij snel optrekken. Hierin vond ik de Mazda beter, maar dit ga ik ook nog nader uitlaten zoeken, want die ervaring had ik bij de demo auto (een D4 CC) absoluut niet. Die stond overigens op 17 inch velgen, misschien dat dat je oorzaak is.
Het verbruik is prima, zit op mijn reguliere ritten richting Groningen op een kleine 20km per liter. Hierbij is 50% 100km weg (vaak langzamer) en de rest is snelweg. Hierbij rijd ik wel vrij rustig. Verbruik met de caravan en ruim 90km/h is rond de 1 op10/11. Prettig hierbij is de forse brandstof voorraad van 68 liter. Ik kan dus ruim 1000km rijden op 1 tank, super!
Op het moment van schrijven is de km stand de 7500 gepasseerd en maken we ons op voor de vakantie periode. Ik neem de combinatie dit jaar weer mee naar Italië en zal mijn ervaringen delen.
Vakantie perikelen
- 15.000 km
Zomer, vakantie, tijd om de Volvo aan een vakantie rit te onderwerpen over de Alpen richting Noord Italië. Met caravan (1300kg) en 2 fietsen op het dak en 5 personen vertrokken. Op de snelweg een perfecte combinatie, 100 km/h vasthouden is geen probleem, combinatie is erg stabiel en er blijft voldoende power over om even te versnellen. De 6e versnelling is hierbij niet/nauwelijks te gebruiken omdat er dan eigenlijk te weinig toeren wordt gemaakt en de auto een beetje begint te brommen. Alles dus in de 5e versnelling gereden (ook geen straf). Het verbruik was rond de 1 op 9 maar dat had ik wel verwacht, is zuiniger te doen maar dan moet je onder 90 blijven. De stoelen zijn echt comfortabel en geven geen reden om te stoppen. Tijdens het rijden van de Fernpas is de auto een keer afgeslagen tijdens het optrekken op een helling, dit verschijnsel heeft zich nog een aantal malen herhaald tijdens deze vakantie. Het koppel in combinatie met de hill-hold functie is niet optimaal en daardoor moet je meer gas geven als wenselijk wat tot stinkende koppelingsplaten tot gevolg heeft, of gillende banden. Hier heb ik met mijn vorige auto's nooit last van gehad, ik heb dit aangekaart bij de dealer en dit wordt nader onderzocht.
Waarschijnlijk is dit ook de reden dat ik op o.a.. de Stelvio-pas regelmatig terug moest schakelen naar de 1e versnelling, waar ik in het verleden gewoon in de 2e versnelling naar boven kon rijden (zonder caravan).
Dit was toch wel een beetje een domper op de verder heerlijke auto.
Tijdens de 30k beurt zal dit punt nader worden onderzocht, een 1e analyse heeft geen resultaat gegeven.
De ruimte achterin is ons positief bevallen, 2 pubers (1.80) en een kind van 9 hebben niet geklaagd over de ruimte en zitten prettiger in de Volvo dan in de Mazda CX5 (die ruimer is) De kofferruimte is natuurlijk niet heel groot maar voldoet voor ons prima, het meeste gaat toch in de caravan.
Zeer positief is het dakraam, de audio (losse HD aangesloten via USB met zo ongeveer mijn hele muziek collectie). Navigatie is wennen, op de heenreis wilde deze maar niet via een bepaalde weg rijden. Op de terugreis ging dit beter. Voldoet overigens verder prima. Wel is het gewoon wennen als de Tomtom software gewend bent.
Ook is de grote brandstof voorraad het noemen waard, met 68 liter hoef je niet al te snel te tanken, daar waar wij met de Mazda minimaal 3 x moesten tanken kan ik het nu in 1x tanken redden.
Verder op dit moment geen bijzonderheden, op naar de 30.000 km.
Versnellingsbak problemen
- 64.800 km
Sinds kort heeft de 6e versnelling een irritant bijgeluid zodra je tussen de 80 en de 120 rijdt, daarboven is het minder waarneembaar maar niet weg. Het lijkt een beetje een gierend geluid. Dit kwam duidelijk aan het licht tijdens onze reis naar Zweden, waar de snelheid niet heel hoog ligt en er lange stukken zijn gereden. Met de 60.000 beurt is dit geconstateerd ook door de dealer en het was vrij snel duidelijk dat de oorzaak in de versnellingsbak gezocht moest worden. Dit valt allemaal binnen de garantie en volgende week zal er een nieuwe versnellingsbak worden gemonteerd. Jammer van het probleem, maar hulde voor de voortvarendheid van de dealer en Volvo.
Tijdens de reis naar Zweden hebben we wel weer genoten van deze fantastische auto en hebben ook meegemaakt waar deze auto echt voor bedoeld is, heerlijke gravelroads en zelfs off-road gereden, waarbij de bodem vrijheid het verschil maakte.
Positief om te noemen is het verbruik, bij een rustige rijstijl is 1 op 20 gewoon haalbaar en dat voor toch wel een zware auto. Het probleem met wegrijden met de caravan vanaf een helling heeft zich niet meer voorgedaan.
Voor wat betreft de prestaties, niet de snelste bij de verkeerlichten (zwaar en door de brede 18 inch banden wat zoekende bij optrekken), maar de topsnelheid (205 km/h boekje) wordt ruimschoots overschreden, 225(teller) 220(GPS) is makkelijk te halen, ook het versnellen met caravan van 80 naar 110 geen enkel probleem, voor je het weet ga je echt veel te hard.
Al met al nog steeds zeer tevreden met de V60 Cross Country, op naar de 100.000
Wederom versnellingsbak problemen
- 67.000 km
Nadat de versnellingsbak was vervangen door een vers exemplaar konden we weer rustig (stil) onderweg zijn. Heerlijk weer genieten, helaas van korte duur, de bak had zich zo'n 1500 km rustig gedragen (wel minder soepel, maar ja, nieuw) maar liet opnieuw van zich horen, nu niet bij gas geven, maar juist bij gas los, weer in de 6e versnelling. Ben ik nu gek....nu gelukkig de monteur hoort het ook, dus weer een paar dagen de auto kwijt (gelukkig een fijne vervanger, V90). Ook deze versnellingsbak is onder garantie vervangen en is goed afgehandeld door Harrie Arendsen (Almelo). Op dit moment staat de teller op ruim 73500km en het lijkt nu wel goed te gaan. Helaas is deze bak af en toe wat hakerig en minder soepel, met name de 3e versnelling.
Het probleem wat ik eerder had beschreven van de Hill Hold is geen probleem meer, belangrijk is de rem stevig in te drukken en dan werkt het systeem naar behoren. Het gebruiken van de handrem is in dat geval niet aan te bevelen omdat de auto deze dan niet meteen lost.
Ondanks de problemen met de bak vind ik het nog steeds een heerlijke auto en blijf Volvo voorlopig nog wel even trouw.
Bijna afgelopen
- 119.750 km
Nog een laatste review, bijna 120k op de teller. Eigenlijk ben ik erg tevreden over de Volvo, buiten de versnellingsbak perikelen heeft er zich naast de normale beurten om geen bijzonderheden voorgedaan. De afgelopen sneeuw periode was geweldig, doordat de Volvo wat hoger is kun je met nette winterbanden echt bijna overal doorheen rijden, sneeuwduinen van 50cm was geen enkel probleem, geweldige auto en ook fijn de standkachel en verwarmde voorruit. Helaas zit de 4 jaar er bijna op en moet de auto worden ingeleverd. Op 1 klein krasje na met een klein glooiinkje in een van de achterportieren is de auto helemaal schadevrij gebleven, dus voor de liefhebber hij is straks vast te koop via Arval. Omdat ik vanwege de Corona en alles wat daar mee samenhangt alleen nog vanuit huis werk gaat er voorlopig geen nieuwe lease auto komen.
Wel hebben we als vervanger om o.a. de caravan te trekken voor een semi klassieker gekocht, een 17 jaar oude Jeep Cherokee Sport 2.4 benzine, met slechts 107.000 km op de teller, met een half jaar volledige garantie :-) . Zodra daar de eerste kilometers mee gemaakt worden zal ik daar zeker een review van schrijven.
Voor wat de Volvo betreft, dit was voor mij de fijnste auto die ik ooit heb gehad, zou er zo weer een bestellen, dus wellicht in de toekomst( alhoewel ik niet gecharmeerd ben van de 180km/h beperking..)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 1.6 T3 R-Design Automaat Clima Navigatie Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2015
- 210.280 km

Volvo V60 1.6 T3 Summum Automaat Clima Navigatie LED Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2015
- 161.921 km

Volvo V60 2.4 D6 R-Design Panorama Leder Navi Cruise Climate Lichtmetaal
- 2015
- 226.109 km