Volvo V60 B4 Momentum Business (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 B4 Momentum Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 14.539 km |
KM-stand laatst | 49.000 km |
Na ruim een jaar rijden mijn eerste review
- 49.000 km
Mijn eerste review over de Volvo V60 die ik sinds mei 2023 in bezit heb en hier inmiddels 34.000 km mee onderweg ben. Ik kan daarom een goed beeld geven van de auto over alle seizoenen en als caravantrekker. En ik kan alvast verklappen dat ik erg tevreden ben over de auto zowel in het gebruik als voor het oog. Wel zijn er een paar opvallende puntjes. Maar daar kom ik later op terug.
Als eerste het traject waarom ik tot deze keuze ben gekomen. Er waren twee redenen om op zoek te gaan naar een nieuwe auto: 1. de Insignia (mijn vorige auto) liep tegen het einde van het leasecontract; 2. We hadden inmiddels een caravan en ik had een hoger trekgewicht nodig (minimaal 1550 kg).
Hoe tevreden ik ook was over de Insignia, was het trekgewicht, aanhangwagen geremd van 1415 kg, te klein. Als dat hoger had gelegen had ik of de lease verlengd of de auto overgenomen.
Naast het trekgewicht spelen nog een aantal eisen:
- geen elektrische auto: de reikwijdte met een caravan is laag en opladen met een caravan of aanhangwagen is niet handig omdat de oplaadpunten vaak op normale parkeervakken staan en dan moet je je caravan afkoppelen. Hopelijk gaat dit in de toekomst verbeteren, zoals Fastned zijn stations heeft gebouwd.
- ook geen hybride auto, deze zijn een stuk zwaarder en met alleen een B-rijbewijs mag de totale combinatie niet zwaarder dan 3500 kg wegen.
- een station en geen SUV, crossover etc model. Kwestie van smaak maar ik vind hoge auto's minder mooi.
Deze laatste eis is overigens wel een serieuze beperking want ten opzichte van 2018 toen ik de Insignia kreeg, is het aanbod van (bijna) nieuwe stations serieus omlaag gegaan. Geen Mondeo, Insignia en Talisman meer. Mazda 6 was al sterk verouderd en is inmiddels ook ter ziele en de Peugot 508 heeft het trekgewicht niet. Blijven over budgettechnisch VW Passat, Scoda Superb en en Volvo V60. Overigens geldt dat ik niet verplicht ben te leasen bij mijn werkgever maar ook de mobiliteitsvergoeding (bruto) mag innen. Omdat leasen van de genoemde categorie auto's inmiddels een stuk duurder is geworden (eigen bijdrage én bijtelling) heb ik ervoor gekozen om voor een occasion te gaan van maximaal 2 jaar oud. Het idee hierachter is dat ik de auto voor een langere periode wil rijden zodat ik zowel maandelijks als op de lange termijn goedkoper uit ben.
Om het verhaal verder niet onnodig lang te maken kwam ik al snel uit op de Volvo V60 omdat ik dit gewoon een hele mooie wagen vind en hij voldoende mag trekken. Een Skoda Superb was mijn tweede keuze maar het model was toen inmiddels erg verouderd. Na een relatief korte zoektocht kwam ik uit op deze V60 B4 Momentum uit 2022 met 14.000 km op teller. Hij kwam uit Zweden en was als huurauto gebruikt. Aantal doorslaggevende kenmerken:
- De kleur Denim Blue in combinatie met chroom. Zwarte stijl is ook mooi maar dan in combinatie met wit of grijs.
- De B4 ipv de B3
- Leren stoelen, als je dat eenmaal hebt gehad wil je eigenlijk niet anders.
- Mooie 18 inch velgen
- Geen privacy glas, ook weer smaak. Vind dit echt een trend waarvan ik hoop dat die weer overgaat
- Lage kilometers
- Parkeersensoren voor. Was gek genoeg niet standaard en vind ik toch wel fijn om te hebben.
- Adaptive cruisecontrol
- Orrefors kristal/metalen pook. Heel mooi en ligt lekker in de hand.
- Algemene goede staat, geen slijtage of kleine beschadigingen.
- Volvo Select; dus 2 jaar garantie, hulp onderweg en de Volvo app.
Een trekhaak zat er niet op maar die is wel bijgeplaatst. Bij Volvo is dit relatief eenvoudig, alles is ervoor voorbereid zodat ik een originele semi-automatische wegklapbare trekhaak heb.
Dan mijn ervaringen met de V60 te beginnen met de positieve:
- Zeer goede weglegging en stuureigenschappen.
- Schakelt goed en soepel door met één minpuntje (zie hieronder). Start-stop werkt ook heel soepel.
- Keuze tussen drie modus ECO, Comfort en Dynamic.
- Er is genoeg vermogen, ook prettig als je wilt inhalen met een caravan. Weinig geluid alleen als je hem echt in de toeren gooit.
- Adaptive Cruisecontrol met pilotassist. In de file is dit in combinatie met een automaat heel prettig.
- Verlichtingspakket, zit ook in alle vier de portieren. Niet heel functioneel maar ziet mooi uit.
- Electrische achterklep, heel handig. Ook met de optie om naast sluiten ook een knop te hebben voor sluiten en vergrendelen.
- Airco werkt prima, geen koude golven en weinig geluid.
- Verbruik is goed; 1:16 over het gehele seizoen met zomer en winterbanden, zonder caravan. Met caravan is het 1:11,5 waarbij ik 90 km/h rij op de autoweg.
- Goede stoelen. De bestuurderstoel is volledig elektrisch verstelbaar met 2 geheugenstanden.
- Prettig dashboard en lekker groot infotainment scherm. Op en aan het stuur is alles goed te bedienen.
- In de bagageruimte meerdere mogelijkheden om dingen vast te zetten; een klep die als verkleiner dient waardoor je lading tegen de achterbank drukt. En een net met haken die op meerdere plekken vastgezet kan worden om je losse lading af te dekken
- Mooie afwerking met een soort kunststof fineerhout in het dashboard.
- Een automatische lampentest van de aanhanger na het starten van de auto. Je hebt de keuze deze wel of niet te starten. Als je die start is dit met vertraging zodat je nog tijd hebt om uit te stappen.
- Paar leuke features in de Volvo app. Meest gebruikte is de rittenregistratie en daarbinnen de exportmogelijkheid om zakelijke ritten (die kun je markeren) te exporteren en te gebruiken voor de declaratie.
Uiteraard zijn er ook een aantal minpunten. Enerzijds ten opzichte van wat ik verwacht maar ook ten opzichte van mijn vorige twee auto's
- Te beginnen met de automaat. Schakelt eigenlijk altijd prima behalve als ik bijvoorbeeld een rotonde rollend nader en ik gas geef om erop te komen. Soms lijkt hij dan na te moeten denken en duurt het even voordat hij vooruit gaat. Lijkt op een handgeschakelde bak als je hem vanuit de 2 in de 1 zet. Maar in de 1 zetten doe je niet bij uitrollen, de automaat mogelijk wel.
- Je kunt de modus van de auto alleen instellen via het menu waarvoor je ook naar een andere pagina moet gaan. Eerder was hier een knop voor maar die is er niet meer (geen idee waarom). Ook kun je geen voorkeur instellen. Hij start altijd in 'Comfort' terwijl bijvoorbeeld ik met de caravan het best in 'Dynamic' rij vanwege het late doorschakelen.
- De adaptive cruise control kijkt iets te breed. Hierbij heb je het effect dat als je van de linkerbaan wisselt naar de middenbaan en op de rechterbaan een auto rijdt die langzamer is, de cruise control zich hierop gaat instellen. Gevolg, de auto remt bij het wisselen af terwijl er geen voorganger is.
- Geen dode hoek sensor. Die had er normaal gezien wel op moeten zitten maar is, naar ik begrijp van de dealer, eruit gehaald vanwege het toenmalige chiptekort. Ik mis hem niet echt want nooit gehad.
- De stoelverwarming werkt niet heel intelligent: de temperatuurinstelling bouwt niet af (alleen bij een nog koude stoel is een hoge stand gewenst, daarna kan de instelling lager tot uit) en hij ziet niet of er een bijrijder is. Dus je moet hem altijd handmatig aanzetten. Automatisch starten kan wel maar als er niemand zit is dat onnodig.
- On board navigatie kan niet tippen aan Apple Maps of Google Maps. Wel gratis updates beschikbaar maar de kaartgegevens lijken niet altijd goed bijgewerkt te worden. Een straat die al drie jaar bestaat staat er bijvoorbeeld nog steeds niet op. Updaten kan via WiFi maar grote landen moeten via de USB. Gaat allemaal tergend langzaam.
- Spraakherkenning is ook slecht, kan hier ook niet tippen aan de iPhone.
- Het middenschermpje op het dashboard wordt bij gebruik van de onboard navigatie gebruikt voor het de 3D weergave. Het middendisplay voor een 2D overzicht. Heel mooi en praktisch, werkt alleen niet met de Google Maps of Apple Maps.
- De voetsensor van de achterklep werkt erg onvoorspelbaar. Als je hem aanschopt heb je veel pogingen nodig maar soms bij in het inladen van de auto detecteert hij toch iets en gaat hij sluiten en heb je de klep op je kop. Helaas zie ik geen instelling om deze sensor uit te zetten.
- Het grootste minpunt vind ik de regensensor; deze signaleert vaak meer nattigheid dan er is met als gevolg dat bij een beetje regen de wissers al maximaal heen en weer gaan met de gevoeligheid op zijn laagste ingesteld. Gebeurt niet altijd meer wel vaak, heel irritant. Ik weet niet of dit een software probleem of een sensor probleem is.
- Als laatste, waar de auto van binnen op veel punten strak en met goed materiaal is ingericht geldt dat niet voor de middenconsole. Deze voelt als goedkoop plastic. Ook de rolluikachtige afsluiting van het bekervak is zo losjes dat bij een beetje gasgeven deze vanzelf opent.
Maar al met al zeer tevreden over de auto en ik hoop nog lang probleemloos mee te kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.