Volvo V60 B4 Essential Edition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | V60 B4 Essential Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 48 km |
| KM-stand laatst | 10.000 km |
Nieuwe V60 modeljaar 2026 ter vervanging V60 (202
- 48 km
Vandaag heb ik de Volvo V60 B3 Momentum ingeleverd na afloop van het lease contract.
En heb een nieuwe V60 Essential B4 opgehaald.
De B3 is een fijne auto met een lekkere motor.
Maar mijn eerste indruk van de B4: veel confortabeler, stiller, en soepeler. Mogelijk komt dit ook door de 17" wielen ipv de 18" op de oude V60? Oneffenheden worden veel beter geabsorbeerd.
Dus mijn eerste indruk is zeer positief.
De B4 heeft adaptive cruisecontrol met pilot assist dus houdt de auto mooi in het midden van de weg.
Stoel- en stuurverwarming zijn ook prettig.
Navigatie van Google op zowel middendisplay als ook op het scherm achter het stuur.
En gebruik je Waze dan zie je dat ook achter het stuur. Mooi breed scherm!
Opladen van de telefoon is ook eenvoudig
Leg je telefoon op het speciale oplaadvlak.
Tot zover.
Wordt vervolgd.
3.500 km update
- 3.500 km
Na 2 maanden een update.
Ik ben nog steeds heel erg tevreden over de auto. Wat is de B4 een soepele motor.
Vooral de stilte in de auto is opvallend.
Weinig motorgeluid en van bandengeruis (Michelin zomerbanden) is helemaal geen sprake. Zelfs niet bij hogere snelheden.
Het verbruik op lange stukken is opmerkelijk: 1: 18.5 km. Ik verwacht dat het verbruik op langere termijn nog zuiniger wordt. Dat is met mijn vorige V60 B3 nooit gelukt. Daar bleef het verbruik steken op 1:16.
De automatische 7traps versnellingsbak.
Bij mijn vorige V60 had de auto last van stilvallen bij het kort stilstaan voor een rotonde of afslag. Bij het optrekken moest de automaat altijd 2 seconden 'nadenken wat ie ook alweer aan het doen was...' om daarna met een schok verder te rijden.
In mijn nieuwe V60 is dit euvel helemaal verdwenen.
Pilot assist is wennen maar werkt feilloos en kijkt naar de belijning van de weg. Zelfs vervaagde lijnen worden gezien. Persoonlijk rijd ik -bij pilot assist UIT- meer aan de linkerkant van de rijbaan, terwijl pilot assist precies het midden van de weg kiest. Vrachtwagens komen daardoor bij inhalen wel wat dichtbij. En de auto volgt keurig de bochten in de weg.
Ik heb ook getest wat er gebeurt als je het stuur niet meer iedere 20 seconden aanraakt (moet van Volvo) en helemaal loslaat: melding in oranje op het scherm dat je het stuur moet vasthouden, daarna wordt het rood om vervolgens 6x te piepen. Daarna gaan de alarmlichten automatisch aan, gaat de claxon toeteren en remt de auto met schokken af tot stilstand. En daarna wordt de SOS- knop automatisch geactiveerd (maar dat heb ik direct uitgezet om te voorkomen dat de hulpinstanties zouden worden gealarmeerd). De alarmlichten blijven knipperen.
Nergens is deze werking te lezen in de handleiding trouwens. Maar nu weet ik het. En de lezer van dit verslag dus ook. Heb het getest op een rechte weg zonder verkeer met 30km/u. Ter geruststelling ;-)
Adaptive cruisecontrol (AC): perfecte partner in de file. Maar bij grote verschillen in snelheden in de file (snel optrekkend en remmend verkeer) bekruipt mij af en toe het gevoel of de auto wel op tijd afremt. En dat werkt!
Ik heb laten checken, door iemand achter mij aan te laten rijden, of de remlichten ook te pas en te onpas aan gaan bij het rijden met de AC bij druk verkeer. En dat is gelukkig niet het geval: bij licht 'afremmen' blijven de remlichten uit. En dat vind ik mooi want daardoor reageren mijn medeweggebruikers ook rustig op het aanpassen van de snelheid.
De navigatie kan zowel op het middenscherm als tussen de klokken.
En kan ook op zwart. Ziet er mooi uit. Standaard is Google navigatie.
Ik gebruik Waze. Op het middenscherm zie je alle icoontjes van bijzonderheden op de weg, op het display achter het stuur niet helaas. Daar alleen de route.
Draadloos opladen kan op het speciale oplaadvlak naast de automatische versnellingsbak. Maar dat vind ik geen onverdeeld succes omdat de telefoon (S24) soms wel en soms niet wordt opgeladen terwijl de telefoon wel goed ligt (zonder hoesje). Bij niet opladen wordt de telefoon erg heet evenals het laadvlak.
Stoel- en stuurverwarming doen het ook. Ondanks het warme weer ook getest.
En de leren stoelen zitten lekker.
Een tip aan Volvo: het fysieke draaiknopje om de dashboard verlichting minder fel of feller te laten schijnen is verdwenen: zit verborgen in menu pagina 3 van de middendisplay. Dus even snel aanpassen is er niet bij. Niet des Volvo's qua veiligheid. Maar als dit het enige minpuntje is valt het mee toch?
Mijn conclusie tot nu: ondanks dat het een 'Essential ' is mis ik eigenlijk niets in deze V60 MY2026. Top auto.
10.000 km hoe is het ermee?
- 10.000 km
10.000 km.
De tijd gaat snel en het aantal gereden kilometers ook.
De Volvo rijdt nog steeds naar mijn zin.
Soepel, stil, snel als het moet, stuurt perfect. Achteruit rij camera werkt goed. Stoel- en stuurverwarming zijn ook erg prettig als het 's ochtends wat kouder is. Maar wat ik bijzonder vind: als je de motor afzet, en bijv. de volgende ochtend weer start, staat de s en s verwarming meteen aan in de laatst ingestelde stand.
Maar niet alles is naar wens:
De binnenverlichting weigert regelmatig om aan te gaan als je de auto afzet en de deur opent. Dan moet eerst de deur even dicht en open en dan werkt het wel.
Het klik-klak- geluid van de richtingaanwijzer: af en toe valt het geluid ervan weg, terwijl de knipperlichten wel aan en uit gaan. Word ik onrustig van.
Het middenscherm gaat soms zomaar op zwart.
Wel lastig want geen navi, geen radio, geen spotify meer. Contact uit- en weer aanzetten en probleem opgelost. Maar wel eerst de auto aan de kant zetten.
En het Google navischerm kan niet standaard op de donkere stand worden gezet maar volgt de lichtsensor midden op het dashboard tegen het voorraam (schakelt wel naar donker via Android Auto want dat volgt de telefooninstellingen). Dus bij donker weer/ avond is het scherm ook donker maar zodra het licht wordt buiten schakelt het scherm ook over naar licht en word je bijna verblind. Kan niet bij de V60 Essential. Wel bij de luxere modellen?
Kijk ik wil niet zeuren want als dit DE problemen zijn in de wereld, dan valt het mee, maar van een auto van 55K hoef je dit niet te verwachten toch.
Helaas heeft de harde reset van het systeem niet het gewenste resultaat gehad tot op heden.
Misschien brengt de komende update van het systeem van 3.6.4 naar 3.7.0 een oplossing. Maar als ik de diverse Volvo fora lees denk ik dat ik het antwoord al weet.
Als iemand tips en tricks heeft houd ik mijn aanbevolen.
Op naar de 15000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Ultra Dark | Forest Lake | Bowers & Wilkins | Donker Glas | Panoramadak | Adaptieve Cruise Control |
- 2025
- 1 km

Volvo V60 T6 Plug-in hybrid AWD Ultra Dark | Adaptieve Cruise Control | Bowers & Wilkins Audio | Stoelventilatie + Massage | 360 Camera | Head-Up Display | 19 Inch Lichtmetalen Velgen
- 2025
- 5 km

Volvo V60 2.0 T8 Recharge AWD Ultra Dark B&W Massage Uniek!
- 2025
- 25.697 km
Lees ook

De basisversie van de Volvo V60 heeft zijn eigen prijslijst – Back to basics

Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest

Praktijkervaring Volvo V60: eigenaren over hun Zweedse stationwagon

Hoe zuinig is de Volvo V60 in de praktijk?

