Volvo V60 B3 Plus (2023)

autoreview

Volvo V60 B3 Plus (2023)

Signalement

UitvoeringV60 B3 Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf23.400 km
KM-stand laatst23.004 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En dan ineens een V60

  • 23.004 km

Tja en dan is ineens je auto gestolen en moet je wat. Eerst de verzekering afwachten en dan blijkt verzekeren tegen aanschafwaarde toch een aardige investering te zijn geweest. Tel daarbij op dat wij maandelijks sparen voor de afschrijving en dan komt er na anderhalf jaar rijden ineens een ander perspectief op de ‘nieuwe’ auto. Met dan nog een paar centen bijleggen komen er ineens auto’s in beeld waar ik vroeger alleen van durfde te dromen. Laatste auto was een Octavia station (2021) en daarvoor Golf station (3 cylinder). Nog verder terug een Skoda Fabia station, eerst de diesel en later de 110 pk benzine uitvoering. Al deze VAG producten bevielen overigens erg goed met amper extra kosten. Mede door de service dealer Van Eijk in Bodegraven. Maar goed ineens hadden we een pot geld welke we konden besteden aan de nieuwe auto en dat voelde voor ons als de overgang van de keuken kampioen divisie naar de Eredivisie. Het zou, evenzo als alle eerdere auto’s, er een worden met de kop eraf. Dus ongeveer anderhalf jaar oud en een lage km stand. Vele auto’s kwamen voorbij met daarbij de extra vereiste dat het een goede caravantrekker moest zijn (tot max 1500 kg).
Lang verhaal kort, altijd al verliefd geweest op het uiterlijk van een Volvo V60 en deze kwam dus zoals gezegd ineens in beeld. Proefgereden en daarbij gelet op het verschil in de auto’s met sportstoelen (gedeeltelijk leer) en de reguliere leren stoelen. Ja we praten dus over de Dark Edition B 3 uitvoering. Rijden zelf was direct overtuigend, zal niet verbazen gezien ons referentie kader, maar dan nog. De geluidsinstallatie was top, een schuifdak bleek ook niet te versmaden en het Google infotainment systeem maakt het best wel af. Vooral de Skoda was hier in het begin zeker ondermaats in en pas na de nodige updates (bij de dealer = euro’s) was het systeem redelijk stabiel. Bij de Volvo dus direct stabiel, sterker nog, geen enkele klacht. Toen niet en nu nog niet. Ook fijn, alles kwa instellingen laat zich heel intuïtief bedienen en gaat dus als vanzelf. Ook het dashboard zelf is erg prettig om naar te kijken met desgewenst de route begeleiding in het midden tussen de twee meters (snelheid en toeren). Ook fijn, je hoort geen piepje bij te snel rijden, scheef rijden etc. In deze tijden best fijn zo lees ik toch met regelmaat op deze site. ACC werkt voor mij prima alsmede het binnen de lijnen houden, wel handjes aan het stuur. Je je voelt het stuur dan licht bewegen en eigenlijk ook wel doorlopend, maar uitzetten kan altijd nog. Dan hebben we ook nog de elektrisch te openen achterklep, zelfs met een voetbeweging. Leek me leuk als ik dat wel eens las, maar ook een soort van overbodige luxe. Tja totdat je het hebt en dan ineens met je handen vol achter je auto staat, erg fijne luxe kan ik zeggen.
Dan de fameuze stoelen van Volvo. Nou ze zijn op allerlei manieren elektrisch te verstellen en de zitting is ook zo te verlengen. Ik had al na 50 km mijn favo positie gevonden en deze ook opgeslagen in het geheugen en sindsdien niet veranderd. Mijn vrouw kan dus ook lekker haar gang gaan als ze de stoel wil verzetten als zij rijdt, want terugzetten in mijn stand is dus zo gebeurd.
En het rijden zelf dan? Nou dat gaat prima, voor ons kracht genoeg, maar bovenal lekker cruisen. Het geeft ons eigenlijk wel iets van een Zen gevoel. De auto nodigt dan ook niet echt uit tot een potje sturen, terwijl als je snel wilt dat best kan, zeker op de snelweg. Het blijft redelijk rustig aan boord, al moet ik er wel bij zeggen dat de muziek nooit echt zachtjes staat, want zoals al eerder gezegd dat is echt genieten. Maar nee, het geluidsniveau van de motor is netjes. Pas bij diep intrappen van het gaspedaal hoor je de motor navenant toeren maken, maar ja dat wil je dan ook. Rijgeluiden zijn er marginaal en hoe harder je rijdt, ja dan nemen ze toe. Echter het gaat nooit (onze) grens over. Dan heb je nog het schuifdak, welke je ook alleen kan kantelen. Voor ons nieuw en nog nooit eerder in een auto gehad. Gewoon luxe om met mooi weer de zon op je bolletje te voelen. Op de snelweg gaat ie wel snel dicht vanwege het geluid, maar tot ongeveer 80 km kun je nog gewoon een gesprek met elkaar voeren en van de zon genieten.
Ja en dan de bagageruimte. Ja die is toch wel echt kleiner als bij de Octavia, zowel visueel en zeker feitelijk. Hoe was het ook alweer, wie mooi is moet pijn lijden? Uiteindelijk gezien het feit dat wij samen zijn geen enkel probleem, voor andere situaties is het een afweging. Komende vanuit de Octavia ( verder een prima auto) is dit toch wel echt anders. Het rijden, de luxe om je heen, de vele veiligheidsvoorzieningen, maar bovenal het gevoel. Ja voor ons echt een treetje hoger. Een Volvo, nou dat zal niet zuinig rijden. Omdat wij alle tijd hebben en dus met een daaraan gepast tempo ons voortbewegen valt het verbruik mij tot nu toe mee, netjes de max snelheden her en der aanhouden is ruim 1:16 haalbaar. Met veel snelweg nog wel zuiniger.
Hij moest toch ook een caravan trekken?Ja klopt en hier ook al beperkt (in NL) ervaring mee opgedaan. De achteruitrijcamera, onderdeel van het 360 graden pakket, is dan een erg aangenaam hulpmiddel. Tot boven de kogel nauwkeurig, echt super. Maar ook kracht zat, voor je het weet zit je boven de 100 km/h als je niet op let. Stabiel en daarmee toch wel echt anders dan de Octavia. De Volvo is ook 300 kg zwaarder van zichzelf en dat voel je met name terug. Voor ons een vooruitgang. De Octavia had de neiging tot deinen voordat we de MAD hulpveren er onder hebben laten zetten en daarna voelde de combinatie nog niet volledig vertrouwd her en der in Europa. Dit is wel subjectief natuurlijk, want wat is fijn rijden met een caravan? Het lijkt dat dat met de Volvo anders gaat voelen, al is het voor wat betreft Europa nog wel even afwachten. Wordt dus vervolgd. De Volvo heeft geen sportstand zoals in de Octavia waarbij wat verder in de toeren wordt doorgetrokken. Tot op heden heb ik het nog niet gemist, want kracht zat in de reguliere verzetten. Mocht je het anders willen is het een makkie om te schakelen met de pook van de automaat in manueel. Hoe dat allemaal op de langere heuvels her en der in `Europa’ zal zijn is zoals gezegd voor later en wordt dus vervolgd. Vooralsnog reden we met de caravan 1:9 maar wel met merendeels wind tegen a 90 km/h. Wordt dus vervolgd met hoe het ons in de V60 verder vergaat.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.