Volvo V60 B3 Momentum Business (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 B3 Momentum Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 51.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Gewoon goed
- 70.000 km
Ik rij deze auto tijdelijk via Athlon Flex Lease in afwachting van mijn nieuw bestelde auto. De auto kreeg ik 31 oktober ter beschikking met 50.000KM op de teller en er ondertussen zelf zo'n 20.000KM mee gereden. Betreft een V60 B3 Momentum business uit 2022 met een fiscale waarde van zo'n 46K.
Allereerst wil ik concluderen dat dit een gewoon goede auto is voor mensen die van A naar B willen komen in redelijk comfort en voldoende ruimte, of te wel een goede basis. Auto doet wat die moet doen, blinkt nergens in uit maar doet ook niks echt slecht. Als je wat veeleisender bent en opzoek bent naar sportief rijgedrag / uiterlijk of meer comfort / luxe dan zou ik deze uitvoering links laten liggen en kijken naar een andere uitvoering.
UITVOERING EN OPTIES
Het betreft hier momentum business. Dit is een ander woord voor de vrijwel kaalste uitvoering. Enige optie die je vaak niet in een standaard uitvoering tegenkomt maar hier wel op zit betreft de adaptieve cruise control en pilot assist, android auto / apple carplay en een achteruitrij camera. Wat krijg je dan wel (en niet)? Een gewoon standaard auto met 17"lichtmetalen velgen, met stof bekleden stoelen, geen stoelverwarming, geen tot weinig interieurverlichting, chrome sierstrips, geen geblindeerde ramen, geen sierstukken op de uitlaat etc. etc. Op de Volvo website kan je de "oude" folders nog terugvinden mocht je de details in willen duiken. Grote irritatie is wel de achteruitrij camera, die kan je elke dag schoonmaken als je wat wil zien door een slechte positionering.
COMFORT EN RIJGEDRAG
De auto rijdt in principe rustig, motorgeluid is zeer beperkt. De stoelen zijn vrij breed maar ook erg vlak, ik mis hierin wat zijdelingse steun en vorm. Zitcomfort is niet slecht maar kan wel stukken beter. De auto is ruim van binnen, zowel voor als achterin als ook de achterbak. Wij hebben ook het idee dat de auto of de zit in de auto vrij laag is, gevoelsmatig moet ik mezelf uit de auto hijsen elke keer ondanks wij vrij sportieve 30’ers zijn…
De auto stuurt prima al zij het niet sportief, je merkt dat je op pad bent met een zwaardere auto die wat zacht in de veren zit. Voorbumper tikt ook regelmatig een drempeltje aan ondanks een lage snelheid. Toen ik de auto net kreeg zaten er niet al te beste banden onder waardoor ik in eerste instantie vrij negatief was over het rijcomfort, begin januari bij de grote beurt zijn de banden vervangen en dat is echt een wereld van verschil. Betere grip, minder rijgeluiden en stuurt wat strakker.
Qua comfort en luxe mis ik persoonlijk elementen als voorklimatisering, verwarmde stoelen, iets meer interieurverlichting (in het donker is het echt heel donker in de auto), stoelen met wat meer vorm etc.
De adaptieve cruise controle en pilot assist missen wat subtiliteit. De ingrepen zijn vaak abrupt en ook bijv. remmen op een voorganger gebeurt laat en dan ook meteen vrij hard. Na de grote beurt en daarbij horende update merkte ik wel wat verbetering. Het zijn hulpmiddelen die het rijcomfort zouden moeten verhogen, ik zelf vind ze hierin wat tegenwerken. Pluspunt is dat de V60 de optie biedt om de cruise control als gewone cruise control te gebruiken zodat je deze functionaliteit niet verplicht hoeft te ondergaan.
RIJPRESTATIES
De B3 is qua prestaties voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Met ruim 8 seconden 0 tot 100 niet snel maar je kan goed meekomen met het verkeer en redelijk vlot wegkomen bij een stoplicht. Het motorgeluid is ook beperkt en zou ik als stil omschrijven, ook als je wat meer van de motor vraagt. Paar keer met een aanhanger met motoren erop gereden, impact op het verbruik is beperkt en rijprestaties zijn nog steeds voldoende.
De automaat laat zich gemakkelijk bedienen en schakelt over het algemeen soepel. Enkel bij sportief wegrijden weet de automaat soms geen raad en begint dan te horten en stoten, ook hier merk ik een verbetering na groot onderhoud en update van de automaatbak maar hij blijft soms (onverwacht) rommelig bij wegrijden en reactie is regelmatig traag, vooral bij afremmen en weer door willen rijden.
Auto rijdt verder rustig op 80, 100 en 130 en is begrenst op 180. Maar zoals eerder gemeld: niet sportief en qua rijbeleving neutraal.
De benzinetank heeft een inhoud van 60L, bij de gemiddelde tankbeurt gaat er zo’n 55L in en daarmee rij ik gemiddeld genomen zo’n 750KM. Dat maakt dan +/- 1 op 14, de boordcomputer geeft dat ook aan. De auto weegt een ruime 1.600KG, erg zuinig zou ik dit niet noemen maar wel in lijn met wat je zou verwachten voor een auto van dit formaat en gewicht.
INFOTAINMENT
Ook hier is het in de basis prima als je niet teveel vereist (lees: beetje radio luisteren, soms wat navigeren). De bediening via de fysieke knoppen op het stuur werkt goed. Ik vind het verwarrend dat de rechterknoppen soms te gebruiken zijn voor de bediening van het rechterscherm maar bijv. met telefoneren de functies op het dashboard bedienen.
Touchscreen werkt maar is op sommige plekken gevoelig (en op andere juist weer niet). Sommige UI elementen zijn wat klein waardoor je die tijdens het rijden mist of verkeerd drukt. Spotify via wifi hotspot werkt maar loopt ook regelmatig vast / kan geen verbinding maken etc. Via Bleutooth internet verbinding is dit nog erger. Terugzetten naar fabrieksinstellingen verhelpt dit maar is wel irritant.
Navigatie is voldoende maar de routekeuzes zijn soms verbazend (lees: toeristisch) ondanks de keuze voor “snelste route”.
Geluidsinstallatie is ondanks de standaarduitvoering erg goed, de radio kan goed hard en produceert volle bassen.
Apple Carplay en android auto werken enkel bedraad via de USB poort in de middenconsole. Dit trekt dusdanig veel stroom dat je telefoon bij gebruik ook vrijwel niet zal opladen tijdens een rit. Achterin zitten 2 usb C aansluitingen die beduidend beter zijn qua stroomvoorziening maar niet gelinkt aan het mediasysteem. Jammer van deze functionaliteit vind ik dat enkel het onderste deel van het scherm wordt gebruikt voor zowel navigatie als bijv. spotify. Bovenin wordt er dan nog steeds ruimte gereserveerd voor de auto eigen navigatie en multimedia, dit kan beter benut worden mijn inziens. Ik gebruik het overigens verder niet, voorkeur gaat uit naar de voertuig eigen systemen.
Overall mist het systeem wat intuitiviteit en gebruiksgemak. Je merkt dat dit alweer de oudere generatie is van de Volvo infotainment, bepaalde dingen (zoals de temperatuur instellen) kosten je 3 klikken waar je dit gewoon in 1 klik geregeld zou willen hebben om maar even een voorbeeld te noemen. Er zijn wat apps ter installatie beschikbaar waarvan ik me afvraag wie ze ooit zal gebruiken in de huidige tijd met mobiele telefoons en sommige worden ook niet meer ondersteunt.
CONCLUSIE
Zoals al mee begonnen is dit een gewoon goede auto en brengt deze je waar je wezen moet en ben je van de standaardgemakken voorzien. De auto mist hierin luxe en rijbeleving. De V60 (in deze uitvoering) blinkt nergens in uit, doet wat ie moet doen en heeft geen grote minpunten.
TIP
Mocht je in de running zijn voor een V60 en opzoek zijn naar meer beleving en rijplezier, mijn tip: Als leenauto kreeg ik 3 dagen lang een V60 B5 Cross Country uit 2023. Significante verbetering op alle aandachtspuntjes die ik hierboven heb genoemd: Lederen stoelen bieden meer comfort, motorprestaties zijn beter (maar wel luidere motor), infotainment werkt net even soepeler en intuïtiever en ook de adaptieve cruise en pilot assist zijn subtieler en dragen bij aan comfort. Maar ja, deze heeft ook een ander prijskaartje (fiscaal 70K).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD R-Design | Schuif- Kanteldak | Elektrische achterklep | Wegdraaibare trekhaak |
- 2021
- 80.890 km

Volvo V60 | Panoramadak | PDC + Camera | BLIS | Keyless | Standkachel | Adaptieve cruise |
- 2021
- 98.642 km

Volvo V60 2.0 T4 Business Sport Keyless|Schuif/kantel|Nav|Xenon
- 2018
- 184.555 km