Volvo V60 B3 Momentum Business (2021)

autoreview

Volvo V60 B3 Momentum Business (2021)

Signalement

UitvoeringV60 B3 Momentum Business
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf47.500 km
KM-stand laatst58.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op pad met de V60

  • 48.000 km

Na kort met een Peugeot 3008 (voiture tres horrible) te hebben gereden kon ik die snel weer wisselen. Bij mijn werkgever hebben we een Flex constructie waarbij je om de zoveel tijd een andere auto uit een pool kan halen. Zolang ik een auto fijn vindt, wissel ik niet.

Nu kon ik deze Volvo kiezen. Het is de Momentum Business B3. Niet de allerkaalste instapper, ook niet bomvol afgeladen. Wel alles wat je nodig hebt en dit exemplaar heeft een inklapbare trekhaak en ik heb een vouwwagen.

Comfort & Ergonomie

Welnu heb ik sinds 2017 enkel in crossovers gereden. Toen ik voor het eerst achter het stuur kroop van deze Volvo en de eerste kilometers reed vraag ik me af waarom. Dit klopt gewoon en het is heerlijk comfortabel.

Voor mijn werk rijd ik vaak ritten van drie kwartier tot anderhalf uur. De zitpositie is echt uber fijn. Het is misschien vloeken in de kerk maar het doet me denken aan de Saab 9-5 die mijn vader vroeger had. Zou het de Zweedse inborst zijn? :) Ook de draai startknop op de middenconsole doet me ook aan Saab denken.

Je trekt hem aan als een warme kabeltrui. Je zit in een coconnetje.
Alles zit binnen handbereik. Het Infotainment werkt logisch en vlot.
Alle bedieningselementen zitten waar ze zitten moeten. Nogmaals het klopt gewoon.

Pilot assist zit erop en dit vind ik meer een gimmick. Ik heb het idee dat je zo staande kan worden gehouden voor dronken rijden :D. Hij zwabbert een beetje.

De ruimte voor de achterpassagiers ( 5 en 3 jaar oud in kinderzitjes) is goed.
De middentunnel is wel prominent aanwezig. Voor ons niet boeiend, maar voor mensen met 3 kinderen denk ik dat dat een dealbreaker zou kunnen zijn.

Kofferbak is gewoon erg ruim met 530 liter.

Wegligging en aandrijflijn

Sportieve pretenties heeft deze auto niet. Hij moedigt vooral aan om rustig te cruisen. Het Mild Hybride wegrijden gaat naadloos. De 8traps automaat schakelt ook naadloos. Je wordt verwend met een 2.0 4 cilinder, wat een hele soepele loop heeft. Vibraties zijn er niet en de unit neuriet wat bij deellast.
Wat een verademing na de PSA Pleurtech 3 pitter.
De motor mist wel wat oempf. Hij levert 163PK, maar bij m'n Kadjar voelde ditzelfde vermogen sneller aan.
Als ik écht kon kiezen zou ik voor de B4 gaan.

Het onderstel is afgestemd op comfortabel rijden. Het is geen bochtenridder, maar je kunt toch met veel vertrouwen in lange bochten behoorlijke snelheden rijden. Gooi en smijtwerk is het de auto niet naar, dat kun je ook niet verwachten. Al met al knap gedaan door Volvo.

Binnenkort moet hij een onderhoudsbeurt, ik ben benieuwd

Volgende update in het voorjaar, dit is een blijvertje voor zolang ik deze kan rijden

Een bruine labrador

  • 55.000 km

Na een halfjaar onderweg te zijn met de V60 tijd voor een update.

De business voor de baas loopt lekker door en maak best (weer) wat kilometers.

In mijn vorige bericht noemde ik Pilot assist een gimmick. Dit moet ik even rechtzetten: Pilot assist is mijn anti road rage medicijn. Ik zet hem aan op de middelste baan en zet hem af als ik hem niet meer nodig heb. Het is een computer, hij is rationeel. Dan zie ik pas wat een opgewonden standjes je op de weg hebt. Iets waar ik mezelf veel minder op betrap hiermee. Zoek het maar lekker uit.
Wel is het net of jeje neefje van 17 laat rijden, maar soit.
Ik denk dat ik 60% van m'n kilometers met pilot assist doe, als het niet meer is.

Dit heeft ook z'n weerslag op het verbruik. Dat is met 6,7l op 100KM netjes.

De V60 in deze trim en motorisering is een soort bruine labrador. Het is een trouwe lobbes waar je van op aan kan. Een bal halen of een stok uit de sloot halen vindt ie leuk, maar echt gek moet je het niet maken voor hem.
Qua cruisen en voorspelbaarheid is het echt top, chapeau. Qua sturen voelt het lekker vlezig en je kunt in lange bochten best hard gaan, maar het blijft een tikkeltje saai. Het is niet spannend.
De B3 doet wat ie moet doen met 163PK, niet meer dan dat.

Ik raad aan om als het even kan een B4 te nemen. Deze had ik als leenauto mee bij de onderhoudsbeurt.
De B4 heeft net de ooomph de de B3 mist.

Qua infotainment gaat bijna alles via het touchscreen. Dit steekt allemaal logisch in elkaar en werkt vlot, waardoor het niet erg is.

Een punt van ergernis is het systeem achter de deursloten. Hier kan ik niet bij met m'n verstand. Vaak doe je de deuren open met de afstandsbediening en dan zitten de deuren nog steeds op slot (??). Of de deur gaat wel open, maar zit daarna opeens op slot. Laatst had ik dat ik m'n dochter in de auto had gezet en m'n laptoptas waar de sleutel inzat op de bijrijdersstoelhad gelegd. Ik wil zelf instappen en wat denk je. Alle deuren op slot.
2 minuten blinde paniek.

W
T
F

Wat ga ik doen?

Leasemaatschappij bellen?
Ruit intikken?

Opeens ging de bestuurder deur wel open.
Hou nu altijd maar de sleutel in m'n broekzak.

De werkgever gaat van de Flex constructie afstappen. Hier ben ik wel blij mee. Ik heb liever "gewoon" 4 jaar lang m'n "eigen" auto. Deze Volvo moet er bijv. in juni weer uit.

De keuze is een Model Y geworden. Stuurt als een kart zonder kneiterhard te worden. De elektropower gaat als een raket. En tsja, qua prijs v/s uitrusting, ruimte, rijeigenschappen en power kan er op dit moment niks aan tippen. Knuffeldashboards en priemijum interesseert me geen drol.
Alles via het scherm is superslim opgezet en werkt intuïtiever dan menig "traditioneel" merk. Zo is Peugeot echt treurnis zo slecht.

Al met al tevreden met deze Volvo. Een nieuwe V60 stond op de shortlist, maar kost me aan bijtelling i.c.m. eigen bijdrage echt teveel geld.

Tot juni nog even het gemak van elke 800KM peut erin gooien dan maar.

Hej då Volvo! (Bij de Ikea geleerd)

  • 58.000 km

De Tesla heb ik gisteren opgehaald (de review daarvoor volgt).

De Volvo is goed bevallen. Een nieuwe heeft op de shortlist gestaan maar is mijn inziens te duur.

Voor de occasion kopers:

Als je geeft om premium en een fijne gezinsauto zoekt, check zeker de V60.

Als je 15 tot 30K in je zak wilt houden, check de Renault Kadjar.

Voor de leaserts:

Neem model Y

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.