Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2020)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | V60 B3 Momentum Advantage |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2020 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 190.500 km |
| KM-stand laatst | 196.500 km |
V60B3: Een rustige reisgenoot
- 196.500 km
Geschiedenis.
Na de afgelopen jaren twee V50's en twee V60's gereden te hebben stond vast dat een opvolger weer een Volvo moest worden. De laatste V60 had als geboortedatum 2012, en was een D6 Hybrid met de bekende 2,3 liter Diesel en een accupakket onder de vloer. En dat accupakket deed niet zo veel meer; na 25 km was het wel op. Dat, gecombineerd met een best pittige wegenbelasting die volgend jaasr weer omhoog zou gaan, gecombineerd met het feit dat ik ondertussen met pensioen was en veel minder reed, deed me besluiten om, met pijn in het hart, de D6 in te ruilen.
Keuzes, keuzes, keuzes...
Tja, en welke V60 zou het dan gaan worden? ik had geen behoefte aan een 'testosteron-monster in stationcar-verpakking'. Gewoon, een nette auto die me betrouwbaar van A naar B kon brengen. Of naar E, als ik daar zin in had. Dus het werd de 'instapper', de B3.
Een 2 liter benzinemotor met een klein accupakketje achterin om het momentum te handhaven tijdens het schakelen. Ik vond er een voor een nette prijs bij Schaap in Heerenveen. Proefrit gemaakt, onderhandelen over de inruilprijs voor m'n D6 en we waren het snel eens. Een week later stond de B3 klaar.
Impressie na een maand rijden, onderverdeeld in diverse categoriën.
De rij-ervaring.
Die was even wennen. Waar je met de D6 bij een verkeerslicht over het algemeen de andere auto's wel te snel af was (als je wilde) is dat bij de B3 toch wat anders. Oh, hij komt aardig mee, daar niet van, maar het acceleratiegevoel van de D6, zeker met de 'power-knop' op aan... Nee. Van 0 tot 100 duurt bij de B3 ongeveer 9 seconden.
De 8-traps automaat doet z'n werk netjes. Aan de toerenteller kun je zien dat hij schakelt, maar je voelt het nauwelijks en je hoort het ook bijna niet. Prima.
Behalve... bij een inhaal-actie. wil je een mede-weggebruiker inhalen en trap je het gas even in, dan voel je de automaat een halve seconde aarzelen, vervolgens 2 versnellingen terugschakelen en daarna zie je de toerenteller omhoog schieten.
Een wat andere beleving dan bij de D6: die maakte het niet zoveel uit in welke versnelling je reed. "Oh, je wilt even inhalen? Prima, dan doen we dat toch?" En vervolgens werd er gewoon geaccelereerd, of je nou in z'n 5 of in de 6e versnelling reed. Bij de B3 moet je iets meer anticiperen en tijd nemen.
De auto is begrenst tot 180km/uur. Volvo-veiligheid. Nou ja, die snelheden ga je in Nederland tóch niet rijden, maar ik heb het in Duitsland natuurlijk wel even geprobeerd, op Autobahn 31, tussen Meppen en Bourtange. Een mooie weg zonder al teveel op- en afritten. En ook dan is de Volvo een prima reisgenoot. Strak sturend, geen trillingen of gekkigheid.
Volgens de Tomtom was de snelheid 183km/uur., de Volvo snelheidsmeter gaf 187km/uur aan.
Ondanks dat wat 'rustiger' karakter van de B3 blijft het een auto die de bestuurder verleidt om bochtjes scherp te nemen en 'pittig' te sturen. Hij voelt lichtvoetiger aan dan z'n oudere broer. Ook de draaicirkel is krapper en dat is wel fijn.
De 'lane-assist' is wennen. Ja, hij geeft middels trillen door dat je moet sturen én hij stuurt zelf ook bij om de Volvo binnen de lijntjes te houden. Maar laat je het stuur los om de lane assist lekker zelf te laten werken, is de kans aanwezig dat je wordt aangehouden. Op de rechte weg 'zoekt' de lane assist de de belijning op en met een beetje pech zwalk je van de bermbelijning naar de middenbelijning en terug. Of, op de snelweg zie je die vrachtwagen op rijstrook 2 wel érg dichtbijkomen. Dit omdat jouw lane assist op dat moment heeft besloten dat de rechterstreep, die tussen de rijstroken, handig is om als 'gids' te gebruiken. En als je een afslag wil nemen voel je soms ook dat de lane assist tegenstribbelt: die wil gewoon de rijstrook volgen.
Kortom: als waarschuwing fijn, maar blijf zélf opletten en sturen.
De vering is goed en soepel. Verkeersdrempels zijn voelbaar, maar niet hinderlijk, ook niet als het eens een keer wat sneller gaat dan de bedoeling was. De B3 staat op 17 inch velgen, die natuurlijk ook bijdragen tot een iets soepeler vering. Als ik in de diverse rijtests lees dat een V60 op 19 inch velgen wel heel erg stug geveerd is, vraag ik me altijd af waarom men kiest om slechts 1cm rubber tussen het wegdek en de velg te hebben. Maar goed, dat zal wel met 'de looks' te maken hebben, en die boeien mij niet zo.
En die 'looks' worden snel wat minder fraai als je eens een stoeprandje opgezocht hebt met je 19 inch lichtmetaal...
De ergonomie
De auto is lager. Bijna een decimeter lager dan de auto van mijn echtgenote. En dat is bij de instap goed te merken. Mensen die minder lenig zijn zullen wat moeite hebben om achter het stuur te kruipen. Gelukkig heb ik dat stadium nog niet bereikt, vind ik zelf.
(Anderen hebben een afwijkende mening...)
De stoelen zijn elektrisch in hoogte verstelbaar, maar naar voren en achteren moet je echt zelf doen. De draaiknop van de rugleuningen zit hinderlijk tussen de B-stijl en de stoel ingeklemd. Moeilijk bij te komen. Maar eenmaal op je wensen afgesteld: het zijn Volvo-stoelen. Need I say more? Met de stoelen in een wat hogere stand neemt de kast van de radar op de voorruit én de binnenspiegel wel een behoorlijk deel van je zicht weg. Nu ben ik vrij lang (1,90m); misschien dat het voor kortere rijders minder hinderlijk is.
Qua ruimte is het voorin goed toeven. Wil je je linkerbeen anders positioneren dan tegen de wielkast aan: prima. Tussen de wielkast en het rempedaal is er zat ruimte om je linkervoet kwijt te raken. Zelfs mijn maat 46. Het stuur is over een groot bereik in hoogte en diepte te verstellen. Achterin is het ook prima uit te houden: duidelijk meer ruimte dan bij de oudere modellen V60. Zelfs voor mensen met een lengte van 1,90m.
Alleen... met 5 mensen in de auto heeft degene middenachter het moeilijk. Die moet zijn of haar voeten links en rechts van een forse middentunnel zien te plooien. Advies voor de lezeressen onder u: daar niet gaan zitten, zeker niet met een rok aan.
De laadvloer van de achterbak is laag en vlak. Prettig. Trekoog, krik, compressor en spuitbus met schuim bij een lekke band bevinden zich onder de laadvloer, ingeschuimd. Daaronder: de 48V accu. Ik zocht eerst me wezenloos naar de gevarendriehoek, maar die zit achter een klepje in de achterklep verstopt. Ik heb altijd een militair 24-uurs noodrantsoen bij me in de auto; dat kan er prima bij onder de laadvloer, evenals een paar flesjes water.
Dat rolgordijn als afdekking van de laadvloer... tja, daar is al veel negatiefs over geschreven, maar ik vind het wel meevallen. Een beetje rustig mee omgaan en er is niks mis mee. En als je écht veel zooi mee moet nemen: achterbank plat en plaats genoeg voor 'de duvel en z'n ouwe moer'.
Bediening:
De 'knoppologie' was wennen. Zat er bij de D6 een fysieke 'knopjeswinkel' op de middenconsole, bij de B3 is dat bijna allemaal digitaal verstopt in het infotainmentscherm. Je kunt dat met je vingers aansturen, maar het is prettiger (en veiliger) als je dat met je stem doet. En dat werkt prima: navigatie, radio, telefoon, andere functies... Je moet wel de commando's leren.
Bijna alle primaire functies zijn te bereiken via de hendels achter het stuur of op het stuur zelf, met uitzondering van de alarmlichten: die worden bediend door een (naar mijn mening) té) kleine knop op de middenconsole, naast de knoppen van de voor- en achterruitverwarming.
Positief:
- De schakelaar van de tankdop, bij de D6 hinderlijk verstopt links achter het stuur is vervallen; de tankdop ver- en ontgrendelt als je de auto opent. Prima.
- De ontgrendeling van de motorkap is verbeterd. Bij de D6 was dat een draaiknop bij je linkeronderbeen die best zwaar liep. Nu is het een trekschakelaar: veel soepeler.
- Bediening van ramen en spiegels is op dezelfde plaats gebleven: in het linkervoorportier.
- De automatische grootlicht-dimfunctie: die werkt prima. Een tegenligger op 800 meter wordt meteen gedetecteerd en de auto schakelt automatisch over op dimlicht. Is de tegenligger voorbij: pats, het grootlicht gaat weer aan. Nu zul je die functie in Nederland minder nodig hebben dan in Zweden, maar toch.
- De B3 wordt geleverd met een 'gewone' achteruitkijkspiegel. Je weet wel: met zo'n hendeltje onderaan in het midden. Héérlijk! Zo'n 'automatisch dimmende binnenspiegel'... ik vind het ondingen.
- De bekerhouders in de middenconsole. Bij de D6 werden de bekers vastgehouden door een soort rubber flappen. Na 4 jaar waren die uitgehard en braken ze af. Nu, bij de B3 zijn ze vervangen door verende kunststof blokken, die een beker wél goed vasthouden.
- De detail-navigatie tussen de klokken. Het infotainmentscherm geeft de hoofdlijnen aan, maar als je een bestemming invoert verschijnt er tussen de sneheidsmeter en toerenteller een detailkaartje plus de laatste aanwijzing in pictogramstijl. Werkt prima.
Negatief:
- De schakelaar van het mist-achterlicht: die zit aan de onderzijde van de bedieningspook van de verlichting. Als je richting aangeeft naar rechts en je vinger zit iets te dicht naar binnen is de kans groot dat je meteen je mistachterlicht aan zet. Bijzonder hinderlijk, het is me al een paar keer overkomen.
- De schakelaar om de deuren te ontgrendelen zit verticaal op het linkervoorportier. Minder prettig.
- Het klepje in de middenconsole voorin. Diverse filmpjes laten zien dat je daar je sleutel kunt opbergen: onzin. Mijn sleutel blijft in m'n zak, dan werkt de auto ook prima. Ik gebruik het voor wat muntgeld, meer niet.
- de 12V-aansluiting onder dat rolluik in de middenconsole. Mooi verstopt onder dat rolluik, maar... als je er een USB-plug in drukt, moet dat rolluik (deels) open blijven. En laten we wel wezen: tegenwoordig zit daar altijd een UBS-aansluiting in: voor je dashcam, je telefoonlaadsnoer, you name it.
- De opbergruimte in de portieren: deze is duidelijk minder dan bij de D6.
Verbruik.
Ondertussen heb ik behoorlijk wat gereden, variërend van Autobahn (tóch even uitproberen...) Nederlandse autoweg, 80km/uur wegen en stadsverkeer.
En ja, het is geen diesel die over ruim 2 jaar gemiddeld 5,4 ltr op 100km reed. Maar dat wist ik van te voren. En gelukkig woon ik niet al te ver van de grens met Duitsland...
Autobahn, afwisselend tussen de 140 en 180: 11 ltr op 100km
NL snelweg op cruisecontrol: 5,4 ltr op 100km
80 km-weg op cruisecontrol: 4,6 ltr op 100km
Binnenstad: 7,2 ltr op 100km
na 4.000 km gemiddeld: 7,6 ltr op 100km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V60 T8 455pk AWD Ultra Dark | Trekhaak | Harman/Kardon | Leder |
- 2025
- 5.289 km
![Volvo V60 T6 PLUG-IN HYBRID AWD ULTRA DARK [MY25] -PANO.DAK|HEAD-UP DISP.|HARMAN/KARDON|TREKHAAK|PRIVACY.GLAS](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58318444/0-29a77e98af375390ec44806628235b11.jpg)
Volvo V60 T6 PLUG-IN HYBRID AWD ULTRA DARK [MY25] -PANO.DAK|HEAD-UP DISP.|HARMAN/KARDON|TREKHAAK|PRIVACY.GLAS
- 2024
- 18.684 km

Volvo V60 2.0 D4 Momentum Pro | Trekhaak | Adaptieve cruise control | Dode hoek detectie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | 18" |
- 2021
- 57.022 km
Lees ook

De basisversie van de Volvo V60 heeft zijn eigen prijslijst – Back to basics

Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest

Praktijkervaring Volvo V60: eigenaren over hun Zweedse stationwagon

Hoe zuinig is de Volvo V60 in de praktijk?


Lezersreacties (0)
Reageren