Volvo V60 B3 Essential Edition (2024) #2

autoreview

Volvo V60 B3 Essential Edition (2024)

Signalement

UitvoeringV60 B3 Essential Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst25.502 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe leaseauto: Volvo V60 B3

  • 250 km

Auto historie:

- [ ] 1992: Renault 5 Alpine ‘79 (90 pk)
- [ ] 1992: Renault 5 Alpine Turbo ‘82 (120 pk)
- [ ] 1994: Ford Escort 1.6 MK4 (‘87)
- [ ] 1997: Opel Kadett (E) sedan 1.6
- [ ] 1998: Peugeot 306 1.7d (zakelijk)
- [ ] 1999: Mazda 323 Fastbreak 2.0 DITD ‘99 (zakelijk)
- [ ] 2001: Opel Astra station (zakelijk)
- [ ] 2001: VW Golf 1.9 SDI (zakelijk)
- [ ] 2002: Smart (zakelijk)
- [ ] 2002: BMW 318i (E46) coupe (zakelijk) ‘01
- [ ] 2002: BMW 320td Compact (E46) (zakelijk)
- [ ] 2002: Citroën BX 1.9 '91
- [ ] 2002: Honda Civic Aerodeck 1.4i '00 (zakelijk)
- [ ] 2003: Renault 19 1.7 ‘94
- [ ] 2005: Citroën BX 1.9 '92 (ja gewoon nog een keer)
- [ ] 2005: Volvo 440 1.8 ‘94
- [ ] 2009: Nissan Almera '96 1.4
- [ ] 2010: Astra station '99 1.6 Aut.
- [ ] 2011: Daihatsu Cuore 1.0 ‘01
- [ ] 2011: Chrysler PT Cruiser 2.0 Limited ‘00 Aut.
- [ ] 2014: Toyota IQ 1.0 ‘10 Aut.
- [ ] 2015: Suzuki Swift 1.5 Exclusive GT (‘06) Aut.
- [ ] 2016: BMW 320i (F30) ‘12 Aut. Chiptuning 260pk
- [ ] 2019: Toyota Yaris Hybrid Aut. (‘19, zakelijk)
- [ ] 2020: Tesla Model 3 Standard Range Plus (‘20, zakelijk)
-[ ] 2023 (december - maart 2024) Skoda Kodiaq (zakelijk)
- [ ] 2024: Maart. Volvo V60 Essential Aut. (zakelijk)

De Volvo V60 B3 is geleverd na bijna 4 jaar in een Tesla model 3 Standard Range te hebben gereden (lease) en tussendoor nog een paar maanden met een Skoda Kodiaq.

De Tesla was eind 2019 een keuze (uiteraard voordeel bijtelling maar ben ook dol op nieuwe tech) maar ik had er nooit eerder in gereden toen deze werd besteld. De enige keuze was; “welke kleur wil je?” En dat werd een rode.

Toen het tijd werd om na bijna 4 jaar een nieuwe auto uit te gaan (mogen) zoeken ben ik, zoals een echte carguy, alles gaan uitpluizen. 1 ding stond vast; geen eigen laadpunt thuis, dus voorlopig géén EV. Het gedoe was ik meer dan zat. En breek me de bek niet open over tripjes naar Frankrijk. Wat een gez**k.

De Tesla was een geweldige rijdersauto maar wanneer je uitsluitend snelweg rijdt en geen eigen laadpunt hebt dan is het, vooral in de winter, echt behelpen. Op papier komt het ding meer dan 400 kilometer ver. Maar in de winter is het 200km rijden en de auto is leeg. Alles moet je plannen. Waar ga ik morgen heen? Hoeveel procent heb ik nog? Moet ik eerder weg en langs een snellader of parkeer ik een wijk verderop en loop ik in de zeikende regen terug naar huis?

Vrijwel dagelijks rijd ik meer dan die 200 km en je rijdt in de winter dan echt van paal naar paal. Dat was ik heel heel heel erg zat. Zeker met 30 tot 40k kilometers per jaar.

Ik wilde de komende 4 jaar overbruggen totdat een EV verplicht wordt voor zakelijke rijders. Tegen die tijd (2028) is het snelladen waarschijnlijk enorm verbeterd en zal een realistische actieradius van minimaal 500 praktijkkilometers (snelweg) wel gemeengoed zijn bij EV’s en stap ik met liefde weer in een Duracell auto. Want dat heeft vele voordelen. EV’s zijn snel, stil, comfortabel, soepel en perfect voor anticiperen in het verkeer.

Enfin. Na veel zoeken, filteren, proefrijden, enz. uiteindelijk gekozen voor de Volvo V60 B3 Essential.

De B3 paste binnen het budget met een hele rits opties en een heel mooi interieur. Wat echt de doorslag gaf is dat de auto via de app op temperatuur gebracht kan worden. Net als in de Tesla.

In de winter stap je in een warme auto en in de zomer in een koele auto. Belachelijke luxe, totaal niet noodzakelijk, maar heerlijk om te hebben.

Ik wilde echter wel weer een auto die goed rijdt, goed in de spullen zit, een zeer goed audiosysteem heeft en er vooral heel erg goed uitziet en goed zit. Een auto die ik parkeer en waar ik tijdens het weglopen minimaal nog een keer naar omkijk. En dus werd het de V60 in Platinum Gray met Moritz Leder Blond interieur.

Ook wilde ik tot max. 50k nieuwprijs gaan ivm de bijtelling. Het is net iets meer geworden, maar met bijvoorbeeld een BMW 3-serie zou dat helemaal uit de hand zijn gelopen of had ik compromissen moeten maken waar ik later spijt van zou krijgen.

Dit was het. Besteld in juli 2023 en geleverd op 14-03-2024.

De auto is net zo laag als mijn BMW 320 (F30) die ik had en minstens zo mooi. Ik vind ‘m echt prachtig om te zien.

De auto heeft geweldige stoelen en ondanks dat er toch aardig wat plastic is gebruikt in het interieur ademt het met dit beige interieur toch een en al luxe uit. Heel slim gedaan. Bewust gekozen voor 18” i.p.v. 19” vanwege comfort.

En niet onbelangrijk; de Volvo heeft echt een geweldig audiosysteem. Harman Kardon is geen optie op deze ‘budgetversie’ maar dit bleek ook totaal niet nodig. Fantastisch geluid komt eruit. En ik ben verwend op dat gebied. Geloof me.

Ik heb er nog maar 250 kilometer mee gereden maar tot nu toe met veel plezier en trots. De auto is stil, comfortabel, voelt erg luxe aan, komt goed en soepel mee met het verkeer en het multimediasysteem werkt vlekkeloos. Heel veel beter en logischer dan wat er in mijn tijdelijke Skoda Kodiaq zat uit 2023. Wat een drama was dat. Wel ook goede audio trouwens. Dat wel. De Pilot Assist (adaptive cruise control en tussen de lijntjes blijven) werkt heel goed en subtieler dan in de Tesla.

Vanaf komende week gaat de dagelijkse routine van start en houd ik hier bij hoe alles bevalt. Maar voor nu; wat een prachtige, mooie, fijne auto is dit.

Heerlijk :)

Goede keuze

  • 2.087 km

Ik rijd er nu iets meer dan drie weken in en ben over de 2000 kilometer. Wat een fijne auto.

In de eerste week had ik af en toe een raar geluid bij aanremmen. Echt heel soms. Eens in de zoveel dagen. Een ‘oeh’ geluid van achter. Ik denk dat iemand met z’n vette klauwen de remschijven heeft aangeraakt of iets dergelijks. Sinds een week nooit meer gehoord.

Het audiosysteem is zo verschrikkelijk goed dat ik tijdens regelmatige files mij prima vermaak.

Het rijden is echt heel goed. Ik heb een en ander gelezen dat sommige bestuurders de auto te langzaam vonden reageren maar ik heb nergens last van gehad. Ja, de motor slaat vanzelf af met uitrollen of bij een stoplicht, maar doordat de motor wordt ‘aangeslingerd’ door een elektromotor ipv een startmotor merk je er bijna niks van.

Er kan wat vertraging inzitten bij het wegrijden bij een stoplicht en er is geen optie om het start/stopsysteem uit te zetten, maar als je stilstaat en je schakelt meteen even naar ‘manual’ en weer terug naar D dan blijft de motor aan en ben je rap weg.

De stoelen zijn geweldig en ik kijk er iedere keer weer naar om. Echt een hele mooie kar.

Ondanks dat het hier een ‘basisversie’ betreft merk je daar niet veel van. Als je in detail kijkt naar het interieur merk je harde plastics op maar het is zo slim en goed gedaan dat je het van enige afstand echt niet ziet. Alles voelt solide, luxe en premium aan. Zelfs de draaibare volumeknop met mooie voelbare ‘kliks’.

Kortom; heel blij mee :)

10k verder. Hoe is het?

  • 10.412 km

Inmiddels 10k+ verder in nog geen vier maanden en alles is nog steeds oké. Meer dan oké eigenlijk. Ik geniet van de rijervaring, de stoelen, het multimedia systeem en vooral de audiokwaliteit.

Basisversie van de geluidsinstallatie maar ik heb nog nooit zoiets gehoord in een ‘basisversie’. Genieten. Iedere dag weer.

Heel af en toe maakt de auto nog steeds een raar geluid rechtsachter. Of het nu de rem is of het regeneratiemotortje, ik weet het niet. Maar het is zo random en zo niet vaak dat ik het bij de eerste beurt aankaart. Zal wel ergens 3e of 4e kwartaal zijn.

Enfin. Dik tevreden verder. Gemiddeld 1:15 / 1:16 bij lekker doorrijden en veel snelweg en dat is prima.

Geen raar geluid meer!

  • 12.500 km

De auto bevalt nog steeds erg goed. Het opklapsysteem van de achterbank is geniaal. Eerst vallen de hoofdsteunen om en dan de rest van de bank. Mooie vlakke laadvloer en prima vol te stouwen.

Sinds een paar duizend kilometer is het geluid rechtsachter met zacht aanremmen niet meer opgetreden. Het is weg!

Wel merk ik een verschil tussen een scherpe bocht naar rechts (geen rare geluiden) en naar links. Dan is er meer geluid omdat de auto dan rechtsachter meer druk heeft. Ik vraag mij af of de regenerator van de Volvo rechtsachter zit. Maar verder niet hinderlijk. Klein verschil tussen links en rechts. Meer niet.

Hele fijne kar. Inmiddels twee software updates verder. Werkt ook goed. En het op afstand kunnen starten van de auto is in dit warme weer ook een fantastische luxe. Gewoon instappen in een voorgekoelde auto. Top!

Still going strong

  • 25.502 km

Inmiddels veranderd van werklocatie. Het was eerder drie dagen in de week bijna 200km per dag, dus 600 km per week en wat andere ritten, maar dit is veranderd naar 3x 50 km per week en minder extra ritten. Scheelt heel veel tijd maar ook veel kilometers en tanken.

De auto bevalt nog steeds heel erg goed. Zitpositie, stoelen, audio, rijden, alles is nog steeds erg goed. Ik zag ooit een review van de V60 B3 waar iemand zei dat de auto nergens echt in uitblinkt maar ook helemaal niks fout doet en dat kan ik volledig onderschrijven.

In december een verhuizing gehad en dan is het geweldig om de bank neer te klappen, een deken achterin te leggen en de auto helemaal vol te stouwen. Er past echt heel erg veel in.

Kortom; na bijna een jaar nog steeds dik tevreden. Het is alleen jammer dat ik de auto heb geleased met 40.000 km per jaar. Nu ik op een andere vestiging ben gaan werken red ik de helft nog niet eens en had ik liever alle opties gehad. Zoals verwarmde stoelen. Maar door het voorverwarmen is dat ook weer niet het ergste. Eerste wereld problemen…

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.