Volvo V60 B3 Essential Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 B3 Essential Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
De eerste week en eerste indruk
- 1.000 km
Zo, net een eerste week gereden met de nieuwe Volvo V60. Lang moeten wachten, maar uiteindelijk in Blue Denim met Black Editionpakket stond hij eind januari klaar.
De uitvoering : B3 Essential met een Black Edition pakket en als optie stoel- en stuurverwarming
Ik was hiervoor een berijder van een Skoda Superb station en heb een aantal maanden gereden in een Ford Mondeo Hybrid Station, omdat de levering van de V60 wat langer was dan gepland.
De Volledige auto (lease) historie /ervaring :
Voor 2008 :
Ford Fiesta 1.1 (goud)
Opel Kadett 1.6 GT (Blauw)
Opel Astra 1.4 HPI Sport (Rood)
Alfa 33 1.7 Quadrofolio (Paars-Rood)
Opel Astra 1.6 Sport 5D (wit)
Opel Astra 2.0 TDI Station (Wit)
Peugeot 307 SW 2.0 TDI (Metallic Grijs)
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (Zwart)
Na 2008 :
2008-2010 :BMW 320 D Touring High Exec. (Metallic donker grijs)
2010-2014 : VW Passat Variant 1.6 TDI Highline (Zwart)
2014-2018 : WV Passat Variant 1.6 TDI Hignline (Metallic licht blauw)
2018-2022 : Skoda Superb Combi 1.6 TDI Bu-line (Metallic donker grijs)
2022-2023 : Ford Mondeo Wagon 2.0 Hybrid ST-Line (Wit)
2023-? : Volvo V60 B3 Essential (Bleu Denim)
Gemiddeld aantal kilometers per jaar : 50.000
De keuze voor de Volvo werd hoofdzakelijk bepaald door een lage CO2 uitstoot (norm vanuit werkgevers beleid), maar ik wilde wel enige trekkracht voor een caravan. Dan bleef er nl niet veel over en moest wel wat concessies doen aan ruimte ten opzichte van mijn vorige station wagons
Maar daar stond dan een nieuwe V60, die er , vind ik, bijzonder goed uitziet, zeker met een Black Edition pakket. (oa zwarte gril), al had ik achteraf liever een mat grijze uitvoering gehad...
Wat is mijn eerste indruk ? (ik heb er in 1 week ruim 1.000 km mee gereden)
Positief : "looks"/ uitstraling, soepele motor, al pakt hij soms wel erg hoog in, de afwerking, de fullmap-google navigatie die bijzonder snel is, comfortabel weggedrag.
Goed werkende stoel-(voor en achter) en stuurverwarming. Entertainmentsysteem werkt ook goed, ook geen telefoon nodig voor bv Spotify, want de auto heeft zijn eigen SIM kaart. Ook gadgets als een openhaardvuur (bij parkeren) zijn onzinnig, maar geinig (tesla trekjes) De bediening is ook vrij intuïtief en draadloos telefoonladen is standaard.
Neutraal : benzineverbruik , ca 1:15-1:16, maar dat lijkt mij vrij normaal en is niet enorm hoog of laag.
Het vermogen is ok, maar ook niet meer dan dat, ik heb auto's gehad met minder vermogen die een stuk vlotter waren. De zit achter het stuur is "sportief" erg laag, wat op zich een keuze is (beetje als een BMW 3 serie), maar wel iets om rekening mee te houden. De standaard stoelen zijn goed verstelbaar maar hebben een relatief korte zitting en ik zou, als het kan, wel kiezen voor de stoelen met de te verlengen zitting.
Wat is minder : De binnenruimte, is voor deze klasse, vrij beperkt, zeker in vergelijking met een Volkswagen Passat of Skoda Superb, maar die laatste is niet als de standaard te noemen. Met name achterin is bij de Volvo de beenruimte nogal beperkt en zeker niet geschikt voor 3 volwassenen. Wat ik tevens mis is een standaard draadloze Carplay, daarvoor kun je overigens wel weer een apart kastje voor kopen (ca 50 euro)
Wat is dom :
De startknop lijkt op een drukknop (wat logisch is bij een startknop) , alleen moet je niet drukken, maar een kwartslag draaien om de motor aan-of uit te zetten, onzinnig. De sleutel is gemaakt van een hompje stuk goedkoop plastic en lijkt van een afstandsbediening van een autoalarm van 20 jaar geleden. Volvo, daar had je met een beetje design iets meer van kunnen maken. (je drukt ook steeds op het verkeerde knopje)
De eerste 1.000 kilometer gehad, wordt vervolgd.
De eerste weken
- 3.000 km
De eerste weken er op zitten.
Het blijft een goed comfortabel rijdende auto, maar heeft wel een paar aandachtspuntjes:
1) bij afremmen "schaarpt" de achterrem soms, dat moet dus even worden nagekeken.
2) Carplay blijft soms (te) lang op zwart staan, alvorens hij de telefoon "over neemt", maar werkt in zijn algemeenheid goed, al heb je die niet nodig (alleen nog voor flitsmeister)
3) Google maps is niet altijd te vertrouwen, bleef waarschuwingen geven dat ik maar 50 mocht rijden terwijl het een snelweg was, waar niets aan de hand was.
4) Het is de instapper (essential) , en dat je dan bepaalde zaken niet hebt, begrijp ik, maar ik krijg af en toe het gevoel dat ze bij aflevering deze zaken juist verwijderen. Zo is de uitstapverlichting niet aanwezig (klopt), maar er zit nu "gewoon" een gat in de onderzijde van de deur, waar normaal de lamp zit. Een "dekseltje" zou toch wel op zijn plaats zijn.
Trouwens er is bijna geen binnen/sfeerverlichting aanwezig. (de bedrading wellicht is er wel?)
Waar moet je rekening mee houden bij keuze van deze auto :
1) hij is zeker niet groot van binnen, valt kwa grootte meer in klasse Astra, Focus, Golf en als je echt ruimte zoekt, ga dan voor een Passat. Octavia of Superb.
2) Kies voor de betere (verlengbare zitting) stoelen (niet de standaard) die zijn beperkt verstelbaar en dwingen je, als je groot bent, op de laagste stand te zitten, bovendien is de zitting (erg) kort.
3) Hou je van pit, neem dan wel een B4, de B3 is soepel en komt goed mee, maar is zeker niet pittig.
4) In deze prijsklasse (ca 45-47K) is er wat betreft stations nog wel wat (niet veel overigens) te krijgen, kwa functionaliteit zijn er zeker betere (Skoda Octavia/Superb), maar kwa "looks" en trouwens ook het rijden zelf doet deze het ook wel prima.
Wat gaat nog komen :
1) Ik ben benieuwd hoe deze auto overweg gaat met een caravan (1.500kg), op papier moet dat goed gaan, wat de praktijk is, laat ik weten.
Wel kritische puntjes, ik sluit mij aan bij andere reviewers, auto blinkt nergens echt in uit, maar laat ook geen echt grote steken vallen.
de eerste 12500 km
- 12.500 km
Bijna 3 maanden en 12.500 km verder.
Enkele aandachtspunten:
Bediening :
Het centrale dispay blijft soms op zwart staan en dat moet worden "opgelost" middels een harde reset. Blijft bijzonder dat dat probleem bekend is en dat men ook aangeeft dat dit de oplossing is. Hopelijk wordt dat met een update beter.
Laatst was ook het geluid zo dat het net leek of er speakers inzaten van 50 jaar oud en opgeblazen, uiteindelijk bracht ook hier de harde reset uitkomst.
Voor het overige werkt alles vrij logisch en de navigatie van google maps is perfect en verdient zeker de voorkeur boven een "eigen" navigatie.
Rijden ;
Het is een hybride, mild hybride , maar dat is volgens mij meer voor de "Bühne", want los van een klein accuutje in de achterbak, merk je er in het rijden geheel niets van (hij rijdt nimmer vol elektrisch) Dus verwacht ook geen extra koppel, want ondanks de opgegeven 165 PK en koppel van 265 Nm merk je daar niet veel van. Bij snel wegtrekken schakelt de automaat gelijk 2-3 versnellingen naar beneden en is hij zoekende naar het juiste verzet. Ik zou derhalve altijd kiezen voor een B4.
Verbruik :
Veelal met snelwegkilometers, een verbruik van ca 1:15-1:16, dat is denk ik vrij gemiddeld. De tank is relatief klein (45 liter). Extra zuinigheid door de Mild Hybride systeem kan ik nog niet ervaren.
Comfort :
Geluidsniveau is zondermeer goed, stoelen zijn vrij hard, goed gevormd, maar veel te kort, kies dus voor de comfort Seats (niet op een Essential te krijgen) , maar uiteindelijk is een goede zit vindbaar (ook bij 2 meter lengte)
Ruimte :
Dit weet je vooraf, je kiest niet voor een V60 voor de ruimte. Deze is middelmatig en bij lange bestuurders voorin is de beenruimte achterin nihil, voor dit formaat auto zijn er met ruimere binnenmaten.
Afwerking :
Dat is een pluspunt, deze is goed en vergelijkbaar met andere merken, maar dus ook niet onderscheidend. Alles is vrij van rammeltjes en kraakjes.
Conclusie :
Een fijn rijdende stationcar die er meer premium uitziet dan hij is. Hij doet alles ok, maar onderscheidt zich nergens echt in ten opzichte van in omvang gelijke stationcars. Kwa binnenruimte is het ook echt meer een luxe C segment auto (Ford Focus/Opel Astra) dan een D segment (mijn voorgaande auto VW Passat en SkodaSuperb), is niet opvallend in prestaties en doet alles "ok" en rijdt gemiddeld, in een weliswaar wat luxer uitziende verpakking.
Op weg naar de 1e beurt, 26,000 km
- 26.000 km
Na ruim 5 maanden en 26.000 verder geen schokkende nieuwigheden.
Ik kan nog geen ervaring toevoegen als caravanrijder, omdat plannen zijn gewijzigd.
Lopende naar de eerste onderhoudsbeurt , :
issues :
Het navigatiescherm loopt toch best vaak "vast", koppelt niet altijd goed met met carplay, is zenders "kwijt"en gaat soms niet aan. Een harde reset biedt dan uitkomst, maar dat kan nooit een echte oplossing zijn.
Bij gas loslaten is met enige regelmaat (rechts?) achter een "schrapend" geluid te horen (metaal op metaal) , net alsof de rem vast loopt, terwijl je er, los van het geluid, kwa rijden niets van merkt.
Bij een vluchtheuvel "kraken" de veren en/of schokbrekers achter nogal (rubber op metaal?) luidruchtig.
Bemerkingen :
Het hybridesysteem is MI wel wat meer voor de bhüne, het verbruik is nl niet enorm hoog (1:15), maar ook weer niet laag, het zijn 95% snelwegkilometers. Overigens kan ik mij ook niet voorstellen dat het mini-accuutje (lachertje) dat zich in de kofferbak bevind ook enige power kan leveren voor het waarschijnlijk legomotortje dat vrolijk "mee doet".
De motor is overigens wel soepel, zo lang je maar gedoseerd gas geeft, want verwacht geen sprinter, omdat de motor dan flink toeren maakt, maar er weinig gebeurt. Bij snel inhalen schakelt de automaat ook wel erg ver terug, dat leidt tot een hoop lawaai, maar weinig gang. Een B4 motor zou ik derhalve zeker aanbevelen.
De stoelen zijn ok, maar zitting is in deze klasse echt te kort. (upgrade is daarin beter)
Afwerking is en blijft mooi en goed, al vind ik dat , ook al is het een essential (=basis) het niet van deze tijd voor een dergelijke auto dat bijvoorbeeld de portierverlichting geheel ontbreekt en er zelfs in elke deur onderzijde een groot gat zit, waar deze normaal zou moeten zitten. (maar helaas geen bedrading)
De binnenruimte is en blijft matig, zeker de ruimte voor de achter passagiers is bij lengte voorin (1.95) erg krap. De kofferruimte is overigens prima. (het afdekzeil is daarintegen wel weer erg low budget)
Conclusie : fijn rijdende auto met een mooie uitstraling en afwerking (1e indruk) , maar die in praktische zin wel (ruimte)beperkingen heeft en ook niet verschoont is van storingen.
Kortom : Kwa ruimte een meer gelijk aan een luxe klasse C auto dan een echte D segmenter
De eerste onderhoudsbeurt bij 38,000 km
- 38.000 km
De eerste onderhoudsbeurt, duurde wat langer dan gehoopt, maar bellen voor een afspraak houdt in dat je vaak pas na vele weken (in mijn geval 6) aan de beurt bent. Dus op tijd bellen....
Klachten ?
Bij 31.000 km een olielampje, toch maar even naar de dealer voor controle, blijkt dat er 1,5 liter olie (!!) is bijgevuld, men wist geen reden en zag geen lekkages, bijzonder geval, iets om tijdig te controleren dus.
Wat nog meer ?
Schrapend / aanlopend geluid rechts bij gas loslaten:
Dit komt af en toe voor, waarbij het geluid is alsof de rem aanloopt, maar je merkt in het rijden niets, ik lees hier meer over in Forums, maar bij de onderhoud controle kon men niets vinden.
Piepend geluid bij verkeersdrempels :
Het geluid bleek te komen van de spatlap(jes) die de grond raken, , maar wie verzint er nu dat de spatlap(jes) vóór de wielen zijn gemonteerd ipv erachter?
Vastzittende en blokkerende infodisplay :
Zo om de week blijft het navigatie/entertainmentsysteem hangen en moet (weer) gereset worden, Het systeem gaat bv ook wel eens naar Spotify, terwijl je op radio drukt of andersom of gaat spontaan uit of staat op een andere radiozender dan in het display staat. Niets gevonden, maar blijkt vaker (?) voor te komen. Een mooi systeem, goed geluid maar niet vrij van storingen dus.
Versnellingsbak:
De versnellingsbak is intussen irritant bij optrekken, dit blijkt, zo heb ik begrepen, wel een volvo "dingetje" te zijn, Bij optrekken denkt de versnellingsbak eerst 1-2 seconden na voordat hij komt en werkelijk pakt en bij sneller optrekken (bijvoorbeeld inhalen) schakelt hij , na eerst 2 seconden nadenken, wel 2 versnellingen terug, denkt vervolgens nog een keer na en trekt dan luid gillend weg, zonder enig gevoel van koppel, net alsof ik in een 3 cilinder rij van 60 pk. Op diverse forums lees ik dat dit vaker een klacht is en zelfs de monteurs geven aan dat dit wel een typisch volvo "versnellingsbak"dingetje is.
Het argument : koop dan een T6 of T 8 gaat voor mij echt niet op, ook met (slechts?) 165 PK mag je veronderstellen dat je op een normale wijze soepel weg kunt rijden/op kunt trekken/in kunt halen, zonder lange pauze en met gevoel van enig koppel. Mijn vorige 120PK 1.6 Diesels (Passat/Superb) trokken al soepeler weg.
Conclusie ?
Nog steeds een prachtige wagen, rijdt over het algemeen, zo lang je het gas niet te hard in trapt, prima en is comfortabel, MAAR : niet zonder storingen (elektronica) of mankementen (olie) en de wijze waarop de versnellingsbak is afgesteld (een soort afwachtende houding die dan opeens in een soort sportstand+ inschakelt) is echt niet passend bij een dergelijke auto.
Op naar de 50,000 kilometers
- 47.500 km
Bijna de eerste 50.000 kilometers in een 10-tal maanden gereden.
Er is niet heel veel nieuws te vertelle en alles wat hiervoor is beschreven is in feite onveranderd en, in tegenstelling tot mijn gevoel dat ik had toen hij bij de dealer onder het doek stond en ik hem kreeg overhandigd, kan ik niet de conclusie trekken (en die verwachting had ik wel) dat deze auto mij meer kan bekoren dan alles wat ik tot nu toe gereden heb.
+ Goed:
Looks :
Hij ziet er voor een station bijzonder mooi uit (mijn mening) en is zelfs in deze uitvoering in black een mooie verschijning.
Comfort :
Het is een zeer comfortabele reisauto (zolang je geen sportieve aspiraties hebt en niet te hard het gas in trapt)
+/- Minder :
Ruimte :
Zeer beperkte binnenruimte (mn achterin), krap voor deze buitenmaten
Afwerking :
In basis prima, maar ook wel echte afwerkingsmissers (deurverlichting, hoedenplank=zeiltje, plastic sleutel, geen opbergvakjes etc)
Bediening :
Googlemaps werkt prachtig, (als het werkt) systeem staat nl nogal eens vast, het entertainment systeem geeft in basis (voorin) een uitstekend geluid, maar is geheel niet regelbaar (misser), ook andere functies zijn zeker niet storingsvrij.
Geluid :
Relatief veel windgeruis en soms kraakjes (vering?) afrolgeluiden
-/- Matig/slecht :
Versnelling : de afstelling van de versnellingsbak is ronduit bedroevend, zolang je niet te veel en te hard op het gas drukt, gaat alles best soepel, maar plotseling wegrijden of even tussendoor gasgeven (bij inhalen) geeft eerst een adempauze van minimaal 2 seconden en dan wordt de versnelling in iedergeval 2 verzetten teruggezet en giert de motor het uit, zonder dat er echt wat gebeurd...en lijkt het dan net een 1.0 motor die even niet weet wat hij doen moet.
Een nog wel steeds mooie, premium ogende, maar geen premium zijnde, best comfortabele, wat krappe, geheel niet storingsvrije, traditionele, door chinees gemaakte (?) stationcar, die zich in positieve zin niet echt ergens onderscheidt van de rest wat er te koop is tot 50K (en ik hoop met updates dat de versnelling anders te kunnen berichten.)
Zoek je iets betrouwbaarder ? neem toch maar een Koreaan of Japanner
Zoek je iets groters ? neem toch maar een Duitser : Passat of Octavia/Superb
Zoek je beter "rijden" ? neem toch maar een BMW of zelfs Ford
Hup naar de 50.000 met een mooie trip over de Duitse Autobahn in het vooruitzicht.
1 jaar later
- 55.000 km
Een jaar later,
Op 1 week na precies een jaar gereden in deze Volvo V60.
Tja, hoe kan ik het nu samenvatten ?
Ik heb in 1 jaar ruim 55Dkm gereden en kan een redelijk oordeel vellen hoe hij mij is bevallen.
Laat ik eerst beginnen met de 3 positieve zaken en de meevallers :
1) looks : Het is en blijft in zijn klasse een erg mooi chique uitziende auto, ook in deze Essential (black) uitvoering.
2) De zit : het heeft even geduurd, voordat ik de juiste zit heb kunnen vinden voor iemand van 2 meter, maar hij zit nu wel prima, ondanks de wat korte zit (en zolang er maar niemand achter mij zit)
3) Comfort : Zo lang je niet te veel "plotseling" wat van de auto vraagt (zie onder) is het een zeer comfortabele en goed uitgeruste reisgenoot, die ook zonder sputteren in 6-7 uurtjes naar Oostenrijk rijden kan.
Maar ook de grootste 3 tegenvallers en ergernissen :
1) De binnenruimte, met name achter passagiers is echt onder de maat voor dit formaat auto. Dat er een ruimteverschil zou zijn met een VW Passat of Skoda Superb wist ik echt wel, maar het verschil is echt enorm.
2) De 7 traps automaat : zo lang je voorzichtig met het gas bent is het prima, maar verwacht geen snel en dan ook soepel vertrek, want de bak denkt vaak veel te lang na en schakelt dan vaak onnodig te veel terug als je op wat koppel vraagt. Ik snap dat iedereen vindt dat je ook de 8 traps automaat had moeten hebben, maar deze automaat had Volvo echt nooit mogen toepassen en doet meer denken aan de halfautomaat van Peugeot destijds.
3) storingsgevoeligheid : De google-maps navigatie is echt perfect, tenminste, als het entertainmentsysteem ook volledig meewerkt, radio wordt opeens spotify, of andersom, het systeem stopt plotseling, staat "vast" of een zwart scherm, weer moeten resetten etc, Niet elke dag, maar zeker eens per week.
Dus ik val wat in herhaling maar het is echt wel een prima rijdende auto, die er echter meer premium uitziet dan hij echt is en scoort ook op alles gemiddeld en is kwa formaat meer een c-segment auto. Met de laatste 5 door mij gereden auto's komt hij toch echter helaas niet voor in mijn top 3 en verkies ik de eerder door mij gereden Mondeo, Passat of Superb ver boven deze V60
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD R-Design | Schuif- Kanteldak | Elektrische achterklep | Wegdraaibare trekhaak |
- 2021
- 80.890 km

Volvo V60 | Panoramadak | PDC + Camera | BLIS | Keyless | Standkachel | Adaptieve cruise |
- 2021
- 98.642 km

Volvo V60 2.0 T4 Business Sport Keyless|Schuif/kantel|Nav|Xenon
- 2018
- 184.555 km