Volvo V60 B3 Essential Edition (2023)

autoreview

Volvo V60 B3 Essential Edition (2023)

Signalement

UitvoeringV60 B3 Essential Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst7.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 7.000 km

In februari 23 kreeg ik van de backoffice te horen dat ik alvast een nieuwe auto moest uitzoeken en bestellen. Levertijden konden tegenvallen en mijn leasecontract zou eindigen in september. Ik reed op dat moment naar tevredenheid een Skoda Karoq Sportline Business met alles erop en eraan. Uiteraard was dan ook de eerste stop bij Skoda. Daar stond een mooie facelift van de Karoq en inmiddels was de Kodiaq ook binnen budget gekomen. Geschrokken door de prijsstijgingen toch maar eens kijken bij mijn oude liefde Volvo. Tussen 2006 en 2013 in een V40(B) en een S40(D) gereden. Daarna via de lease de populaire V40 D4.
In de showroom direct verliefd op de mooie uitstraling van de V60. Klassiek, chique en ook sportief. Tijdens de testrit werd wel al duidelijk dat het vermogen van de V60 B3 beperkt is, maar zeker niet traag. Komend van een Skoda was ik wel verrast dat het motorgeluid bij snelle acceleratie goed genoeg gedempt werd. Nadat die hobbel genomen was werd er gepuzzeld op de offerte. Leder en een wegklapbare trekhaak waren een must. De B3 is verder beperkt in opties. Standaard zitten de basisvoorzieningen erop, al was het wel fijn geweest als een elektrische achterklep er ook standaard op had gezeten. Uiteindelijk gekozen voor de kleur Platinum Grey met mooie 19” velgen, blond leder interieur en de trekhaak.

De auto zou in december geleverd worden, maar door hagelschade aan het Gardameer aan de Skoda kwam daar wat versnelling in. Medio oktober stond hij dan voor de deur.
Wat een plaatje en binnen zit je als bestuurder als een koning. Het infotainmentsysteem is vlot en door de aanwezigheid van Google auto is Apple CarPlay niet noodzakelijk. Toch daar een puntje van aandacht. Zonder CarPlay komen audio meldingen van de met Bluetooth aangesloten telefoon niet door. Goed om te weten als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Flitsmeister. Dat vond ik toch wel een minpunt.
Een zwaarder minpunt is de achteruitrijcamera, die door de lage wegligging van de auto snel vies wordt. Tevens is de kwaliteit uitermate slecht te noemen. Door de plaatsing van de camera naast de verlichting van de kentekenplaat stelt de camera de belichting in op de zichtbare achterklep en niet op de omgeving. Hierdoor is het achteruitrijbeeld uitermate slecht. Het is iets te verhelpen met het contrast van het infotainment scherm te verhogen, maar bij mij resulteert het in het rijden op spiegels in plaats van de camera. Ik heb Volvo hiervoor gebeld uiteraard, maar zij hebben geen oplossing hiervoor. Hou daar dus rekening mee als je deze auto wil aanschaffen.
De auto rijdt verder heerlijk, goed geveerd en de Volvo stoelen zijn nog steeds een genot voor lange ritten, zeker met stoelverwarming. Alles voelt verder solide aan en accelereren doet hij voldoende.
Komend van een VAG-auto valt wel de autopilot functie tegen. Waar een VW zelfstandig afremt bij een naderende kruising of rotonde zonder voorligger moet je bij Volvo zelf ingrijpen. Dat had beter gekund.
Het verbruik ligt een stuk hoger dan de Skoda, zeker als je boven de de 120km/h gaat rijden. Daaronder haal je op lange snelwegen ritten makkelijk 1 op 16.
Alles bij elkaar opgeteld toch positief over het totaalplaatje al zal ik er eerlijk bij zeggen dat als ik geweten had van het probleem met de achteruitrijcamera, ik deze auto niet gekozen zou hebben.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.