Volvo V60 B3 Business Pro (2020) #3

autoreview

Volvo V60
Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60

Signalement

UitvoeringV60 B3 Business Pro
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 2 maanden in gebruik

  • 35.000 km

Bij de overgang naar een nieuwe werkgever hoorde ook een andere auto. In de ‘pool’ waren een Skoda Karoq, Mercedes CLA 250 en deze Volvo V60 beschikbaar. De Skoda ken ik niet maar leek me een maatje te klein en ik heb ooit een A klasse als vervangende auto gehad en daarvan weet ik dat die voor mij en gezin te krap is.
Daarom dus al snel de Volvo V60 gekozen. Ik heb ooit proefgereden in een V70 en die vond ik toen nogal bonkig veren en een beroerde automaat hebben. Daarbij viel me de ruime toen tegen dus uiteindelijk voor wat anders gekozen. De V60 valt wat betreft ruimte niet tegen en ook de automaat is niet slecht (hoewel die van de A6 die ik hiervoor had toch beter is).

De auto heeft wat pakketten erop zoals comfortstoelen met geheugen op beide plekken (heel handig) en lederen bekleding (wel mooi maar hoeft van mij niet), voor- en achterin airco (die snel en goed werkt), Adaptieve Cruise Control (vind ik altijd heel prettig) en Pilot Assist (ook handig maar werkt niet heel subtiel). De verlichting is geloof ik ook niet standaard (LED) en werkt echt prima, ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken of er een grootlichtassistent op zit. Last but not least een heads-up display en dat is heel prettig hoewel ik met mijn lengte en de stoel in de laagste stand de bovenkant niet 100% zichtbaar is. Maar over het geheel dus een prima en compleet uitgeruste uitvoering met dank aan de vorige berijder.

De auto rijdt prima maar net even wat minder comfortabel en stil dan in mijn vorige auto. De indeling van het dashboard en de infoschermen vond ik in die auto ook allemaal net wat beter en logischer maar het verschil in bijtelling (EUR 20k op de totaalprijs) komt ook wel ergens vandaan, dat is niet alleen voor het logo. Wat wel opviel is dat de Pilot Assist stopt bij 140km/uur en daar zie ik de logica niet van in. Ook niet helemaal te begrijpen waarom Volvo de maximum snelheid heeft gesteld op 180 hoewel ik in de praktijk nooit de noodzaak heb om harder te gaan. Dan heb je ook geen aandrijflijnen nodig die 200 pk en meer leveren denk ik. Met volle kofferbak (zou een tikje groter mogen) en 5 mensen erin houdt de auto zich goed op de snel- en binnenwegen. Enige puntje van kritiek is dat de cruise control het heuvelaf niet goed volhoudt, dat viel op de A75 in Frankrijk direct op. Geen halszaak maar dat kan beter. De zitpositie is goed af te stellen zodat er achterin nog voldoende plek is. De instap achterin is nogal krap vind ik, dan scheelt 6cm wielbasis met de A6 toch als een slokje op een borrel. Daar staat dan weer een veel kleinere draaicirkel tegenover. Het zicht rondom is voldoende maar houdt schuin naar achterin niet over.

Over het verbruik kan ik nog niet heel veel zeggen, dat zit nu rond de 1:14 en dat is netjes met vakantieritten met ‘volle bak’ naar Spanje en weer terug. Onderhoud is er nog niet geweest, de eerste 30.000 km beurt is net voordat ik de auto kreeg uitgevoerd. Veel mee gereden is er dus in bijna 4 jaar niet en de lease is verlengd naar oktober 2025, meer dan de 60.000 km beurt zal er dus niet zijn op winterbanden na.

Als ik de auto een jaar heb, meld ik me weer voor een wat uitgebreider verslag.

Bijna tijd voor inleveren

  • 65.000 km

Ik kreeg eind april een mailtje van de leasemaatschappij dat het bijna tijd was om te auto in te leveren. Dat verbaasde mij want ik dacht dat de lease tot oktober liep. Dat bleek dus niet te kloppen en dus tijd om wat anders uit te kiezen (een Mercedes c300e estate, daar zal ik tezijnertijd wel een review van plaatsen, eerst maar eens geleverd krijgen).

In een jaar tijd heb ik ongeveer 35.000 kms met de auto gereden, inclusief 2 keer naar Spanje; 1 keer zelf en 1 keer geruild met een collega die naar exact dezelfde camping bleek te gaan. Dus niet enorme aantallen kilometers en meestal woon-werk verkeer maar dat is ook wel eens uit Leiden naar Eindhoven en Brussel plus 2 keer naar Luxemburg.

Het verbruik van de auto is netjes, gemiddeld 1:13,7 en dat is best netjes, een lichtgewicht is het niet. 1 keer een servicebeurt gehad bij Hedin in Leiderdorp en verder geen gebreken. Wel 2 keer schade gehad maar die kon op de tegenpartij worden verhaald, geen idee wat dat heeft gekost.

Het comfort van de auto is prima met uitgebreide mogelijkheden om de stoelen te verstellen (met geheugen aan beide kanten) en zowel stuur- als stoelverwarming. De instap vind ik persoonlijk wat krap en de auto is laag dus met 1,95 meter lengte is dat wel eens minder prettig. Verder is de auto stil genoeg, zeker bij constante snelheden hoewel het windgeruis dan wat toeneemt. Keyless entry is prettig maar werkt niet altijd helemaal goed, dat geldt ook voor het openen en sluiten van de achterbak, zeker met de voetsensor.

Het entertainment systeem kan ermee door maar met bekabelde verbinding wordt de iPhone niet altijd herkend en met bluetooth werkt Spotify haperend, vreemd genoeg gaan Podcasts een stuk beter (minder data?). De routeplanner is okay maar wat verouderd intussen. Heads-up display is handig maar ik merk dat ik daar nauwelijks naar kijk en is dus een leuke maar niet noodzakelijke optie.

De ACC met auto-pilot is okay maar ik schakel tegenwoordig de auto-pilot meestal uit want die is mij net niet prettig/nauwkeurig genoeg en meestal is het ook beter zelf te blijven sturen want anders raak je maar afgeleid. Afstand houden, afremmen en weer optrekken werkt feilloos. Wel af en toe een hartverlamming bij het ingrijpen bij een al dan niet vermeend object links of rechts van de auto. Meestal vals alarm en dan is de auto nog een tijdje van slag en ikzelf ook.

Tot slot; zou ik er zelf eentje kopen? Het antwoord is toch nee. Op de auto valt weinig aan te merken, zowel van binnen als van buiten en ik denk dat je waar voor je geld krijgt maar het is ook wel een vreselijk saaie auto. Ik weet niet waar dat precies door komt maar wel een reden voor mij om niet weer voor een V60 te kiezen, zowel voor lease als zelf eventueel kopen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.