Volvo V60 B3 Business Pro (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 B3 Business Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 3.400 km |
Een slagje groter
- 3.400 km
Begin 2020 vond ik het tijd om rond te kijken naar vervanging van mijn vorige auto, een Volvo V60 T3 Momentum uit 2013. Dit was mijn eerste Volvo, en ik was er erg tevreden over.
Als opvolger kiezen voor een V60 lag dus wel voor de hand. Maar het nieuwe model is wel weer een stuk groter dan het oude model, en ik had twijfels over het gebruiksgemak met inparkeren en manoeuvreren in de stad. Maar na een paar proefritten bleek dit erg mee te vallen. De parkeercamera achter en parkeersensoren voor zijn wel nodig, maar tijdens het rijden voelde de auto kleiner aan dan ik vreesde.
Mijn eerste proefritten waren in een T4 en een T5, maar die werden niet meer nieuw geleverd. Dus even wachten tot begin juli de dealer de nieuwe B3 in huis had om uit te kunnen proberen. Na deze proefrit de volgende auto samengesteld:
V60 business pro
kleur: pine grey metallic
bekleding: T-tec/Textiel charcoal
achteruitrijcamera achter en parkeersensoren voor
Head-up display
Noodreservewiel
De auto is eind september geleverd. Door de coronamaatregelen rijd ik heel wat minder dan gepland en ik heb nu (januari 2021) 3500 kilometer gereden.
Het rijden:
Dit is de eerste keer dat ik een auto met automaat heb gekocht. Hij bevalt me nog beter dan ik had gedacht. Schakelmomenten voel ik nauwelijks en hij reageert goed op het gas. Ik heb getwijfeld of de B3 voldoende sterk zou zijn, maar bij invoegen op de snelweg kom ik niets te kort.
De adaptieve cruise-control en lane-assist werken prettig. De autopilot gebruik ik nauwelijks, omdat je toch elke 15 seconden het stuur moet bewegen. Dus stuur ik net zo lief zelf. Maar in de file of op drukke snelwegen is het heerlijk dat de auto zelf de juiste afstand houdt.
De head-up display is een fijne toevoeging. Snelheid en verkeersbordherkenning zijn altijd in beeld. En als de navigatie aanstaat komen er navigatie-aanwijzingen in. Navigatie-aanwijzingen komen dan op 3 plekken terug, op het multimediascherm, tussen de klokken en in de headsupdisplay. In de praktijk kijk ik alleen naar de laatste twee. De navigatie is een hele verbetering ten opzichte van die in de vorige V60. De aanwijzingen zijn duidelijker, en de bestemming invoeren is makkelijker.
Volgens de boordcomputer gebruik ik gemiddeld 7,8 liter per 100 kilometer. Dit is bij gemengd gebruik, zowel snelweg als in de stad. Ik weet van mezelf dat ik geen zuinige rijder ben, dus dit valt me nog best mee. In de vorige auto haalde ik dit niet. De tank van deze auto is wel een stuk kleiner, dus sta ik toch nog vaker bij de pomp.
Interieur:
De auto is groter dan zijn voorganger, en dit heeft als groot voordeel dat ik in deze auto wel achter mezelf kan zitten (ik ben 1 meter 90), hoewel nog steeds niet ruim. Achterin valt wel de hoge middentunnel op. Ik heb nog geen drie passagiers op de achterbank gehad, maar ik denk dat deze dan wel in de weg zal zitten.
De achterbak is ruim, maar niet zo ruim als ik had verwacht. Het is bijvoorbeeld nog steeds puzzelen om een fiets door de achterklep te krijgen. Door het noodreservewiel is er geen ruimte meer onder de bodem van de bagageruimte.
Het dashboard is heel overzichtelijk. Het multimediascherm is groot, overzichtelijk ingedeeld en goed in bereik. Alle functies zijn ook goed vanaf het stuur of met spraakbesturing te bedienen. Heerlijk om gewoon te kunnen zeggen waar ik naar toe wil om de navigatie aan te zetten.
Wat me verraste is dat de interieurverlichting voor de achterpassagiers geen eigen bediening heeft in de uitvoering die ik heb.
Overig:
Ik heb de Volvo on call app geinstalleerd op mijn telefoon en gekoppeld aan de auto. Leuk om de auto van op afstand te kunnen openen en sluiten, en op afstand te kunnen starten. In de praktijk gebruik ik het echter niet.
Ik ben erg blij met de Sport Key. Naast de gewone sleutels kreeg ik een kleinere sleutel zonder knoppen (maatje usb-stick) die waterdicht is. Zo klein dat hij makkelijk ergens in een broek- of jaszak is te stoppen zonder in de weg te zitten, en je hoeft dus ook niet bang te zijn als je per ongeluk nat wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD R-Design | Schuif- Kanteldak | Elektrische achterklep | Wegdraaibare trekhaak |
- 2021
- 80.890 km

Volvo V60 | Panoramadak | PDC + Camera | BLIS | Keyless | Standkachel | Adaptieve cruise |
- 2021
- 98.642 km

Volvo V60 2.0 T4 Business Sport Keyless|Schuif/kantel|Nav|Xenon
- 2018
- 184.555 km