Volvo V50 D5 Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 D5 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ondertussen is er al 16.000 kilometer gereden met deze Volvo V50 D5. Uiteindelijk voor deze auto gekozen vanwege de aantrekkelijke uitvoering (Edition II) in combinatie met de motor/transmissie. De vereisten voor de opvolger van onze (lees: mijn vaders) vorige Volvo (2.0D Summum) waren namelijk alleen diesel in combinatie met een automaat. Verdere eisen waren er niet, maar alles wat er extra bij zou komen was mooi mee genomen.
Er bleven drie serieuze kandidaten over: een Audi A3 Sportback 2.0TDI en een Volkswagen Passat 2.0TDI. Beiden vielen door de enorme leaseprijzen en de klantvriendelijkheid (eigenlijk het ontbreken daarvan) af, maar vooral omdat we zeer goede ervaringen hadden met onze vorige auto en de dealer (Harry Arendsen te Zevenaar, een aanrader).
Goed, het is een V50 D5 in de Edition II uitvoering. We (nouja, eigenlijk heb ik dat gedaan) gekozen voor de kleur Orinocco Blue. In combinatie met de cacaobruin lederen bekleding is het een plaatje, daar krijgen we veel positieve reacties op (dat is natuurlijk wel leuk om te horen). Op de foto’s is de kleur door de zon wat groeniger, maar in het echt is het een mooie, volle kleur lichtblauw. De velgen en de dubbele uitlaat maken het wat mij betreft helemaal af.
Ten opzichte van het model van voor de facelift is het interieur op een paar plekken verfijnd. Er is iets mee bergruimte, al houdt het nog steeds niet over. De klokkenwinkel is daarentegen net wat strakker vormgegeven, maar wat echt een nuttige vooruitgang is zijn de handrem (de hoes heeft plaats gemaakt voor een constructie waardoor daar het veel minder vies wordt) en debetere afsluitingsmogelijkheid voor de bekerhouders).
De motor in onze vorige V50 (de twee liter diesel) was niet de langzaamste, maar deze vijfcillinder diesel is echt een slag sterker. Eigenlijk is hij bloedsnel, wanneer nodig. Ik rijd er niet zo vaak in, maar mij is opgevallen dat de automaat absoluut niet zenuwachtig schakelt. Wat ik ook erg prettig vind, is dat hij lage toeren niet schuwt. Mede daardoor is het lekker stil in de auto. Persoonlijk vind ik het geluid bij vol optrekken heeeeerlijk, maar om er echt te kunnen genieten moeten daardoor wel de ramen open. De 2.0D was een zeer zuinige auto, de D5 heeft toch echt aanzienlijk meer nodig. Ondanks dat de D5 een grotere tankinhoud heeft ten opzichte van de 2.0D is de actieradius amper gelijk.
Ondanks dat de auto ook wat problemen heeft (gehad) is het de lekkerste (en mooiste) auto die we tot nu toe gehad hebben. Het is een plaatje om te zien toch?
* Update 27-01-2008 *
Ondertussen al een paar duizend kilometer gereden met de winterbanden er onder. De winterbanden zitten gewoon op de normale velgen (banden worden elke keer overgezet), ziet er wel zo mooi uit. Na de laatste storing die te danken was aan een knabbelgrage steenmarter geen problemen meer gehad. Grappige verrassing was de sticker die prominent op het midden van het dashboard geplakt was dat er niet harder gereden kan worden dan 210 km/h. Geeft toch aan dat de kenners weten dat het een bloedsnelle auto is (al kan het natuurlijk altijd sneller).
* Update 23-04-2008 *
Drie maanden verder en eigenlijk geen nieuws. Vanwaar deze update? Omdat de auto meer dan prima bevalt! Net als de vorige V50 had deze in het begin wat ’opsttartprobleempjes’, maar ondertussen rijdt ie alweer bijna een half jaar zonder problemen zijn kilometertjes (daarom ook een ster erbij voor betrouwbaarheid). Dat zijn er ondertussen al 41.000, dus dat schiet al aardig op! Eén dezer weken zullen de winterbanden weer verwisseld worden voor normale banden aangezien de winter nu toch hopelijk écht afgelopen is. Nog steeds moet ik nieuwe foto’s maken waarop de kleur beter tot zijn recht komt!
* Update 12-07-2008 *
Op dit moment is de auto een goede 9 maanden in bezit geweest, dus dan kan er wel even een balans opgemaakt worden lijkt mij. Om met het vervelendste te beginnen: de problemen. Net als met de vorige V50 in het begin de nodige storingen gehad, maar ook bij deze zijn verdere storingen uitgebleven. Ondertussen rijden we al zo’n 40.000 kilometer probleemloos! Daarbij komt dat de ergste storing de auto niet aan te rekenen was, een steenmarter had zich vergrepen aan de bekabeling.
Dan nu het leuke deel: het rijden! Rijden doet deze auto als de brandweer, waarbij de voorwielen het af en toe moeilijk hebben om bij vlot wegrijden voldoende grip te houden. Gelukkig zorgen alle veiligheidssystemen dat het veilig blijft. Het verbruik in combinatie met de relatief kleine brandstoftank zorgen dat er een actieradius is van slechts 650 á 750 kilometer is, waarbij de verkeersregels (pas één kleine boete dit jaar) aardig in acht genomen worden. Op de ’autobahn’ loopt dit verbruik logischerwijs verder op. Verder blijft het gefluit van de turbo heerlijk, al moeten daarvoor wel de ramen open gezet worden. Al met al hebben we het gevoel de juiste auto gekozen te hebben!
Dan nog één laatste vraag: van de V50’s die ik op de weg zie, hebben bijna geen allen de onderzijde van de bumpers meegespoten. Is dit onderdeel van het Edition II pack (al zie ik bij andere reviews van auto’s met dezelfde uitrusting dat deze dat ook niet hebben) of is dit voorbehouden aan de ’grotere’ motoren? Of hebben we het ergens anders aan te danken?
*Update 14-07-2008 *
Zie problemen!
PROBLEMEN
Helaas waren er al snel wat problemen.
10 aug -Na een rondje inrijden de auto braaf geparkeerd. Kort erna weer even een rondje gereden (hoort erbij toch;)?!) bleek er al olie gelekt te zijn. De volgende ochtend was alle olie weggelekt en dat bleek te zijn veroorzaakt door een koppakking die niet goed bleek te zijn. Netjes opgelost door de dealer.
3 sep - Er was een schurend geluid te horen dat alsmaar sterker werd. Diezelfde dag nog naar de dealer gegaan die er een tijdje naar heeft moeten zoeken. Uiteindelijk bleek het rechter voorwiel los te zitten. Gelukkig dat er nix gebeurd was, want om vanuit kantoor naar de dealer te rijden moest er toch nog een kleine 100 km gereden worden. Laten we maar zeggen dat we nu zeker weten dat alle wielen goed vast zitten...
28 nov - Na anderhalve maand eindelijk de 15.000 kilometer beurt gekregen en tegelijkertijd naar het inhouden van de motor laten kijken. Boven de 3000 toeren had de motor weinig tot geen vermogen en leek de automaat in de war te zijn. In eerste instantie dachten we aan weer een elektronica probleem, maar de motor bleek in te houden doordat een kabel door waarschijnlijk een steenmarter is doorgeknaagd. Dat is heel vervelend, maar valt toch echt onder het kopje ’overmacht’ en is de auto niet aan te rekenen. De service was zoals vertrouwd. Er is bovendien een nieuwe carkit geplaatst omdat de bluetooth een ramp was.
14 jul - De vorige update van deze review is nog maar net online, of er doet zich een (beginnend?) probleem voor. Bij het stationair lopen van de motor (stilstaand) trilt de auto als een gek! Waarschijnlijk zal dit een probleem met de aandrijving (?) zijn, dus daar moet gauw naar gekeken worden. Helaas...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.