Volvo V50 2.0D Edition II (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 95.150 km |
KM-stand laatst | 140.500 km |
Tot ziens V50, Hallo V50
- 95.600 km
Opmerkelijke titel misschien. Vorige week heb ik bij Alphabet in Breda mijn nieuwe gebruikte V50 2.0D Edition II opgehaald en mijn oude V20 2.0D Elite daar achter gelaten met bijna 240.000 km op de teller. In de oude V50 heb ik bijna 150.000 km gereden, naar alle tevredenheid. Ik teken er echt voor dat mijn nieuwe weer zo betrouwbaar als mijn oude.
Wat een plaatje!
3,5 jaar en 95.000 km op de teller. Dat is de ervaring van mijn nieuwe auto. Net ingereden dus. Een Edition II, dus goed aangekleed, 17 inch lichtmetaal, alles automatisch, goede stereo met iPod aansluiting, telefoonaansluiting, licht grijze leren bekleding en antraciete lak, ingebouwde navigatie en een alu kleurige roofrails heb ik er zelf oplaten zetten. Bij de proefrit was het mij meteen duidelijk dat de vorige eigenaar (leaserijder) er netjes mee omgesprongen is. Foto's volgen snel.
Aflevering:
Alphabet heette voorheen ING lease volgens mij. In elk geval adverteren ze flink aan de weg met scherpe prijzen, 1/2 jaar garantie (max 15.000 km), inzicht in historie van de auto en geen afleveringskosten. En maken ze dat waar?
Het viel mij op dat de verkoper erg vriendelijk en behulpzaam was. Omdat de auto van Alphabet is geweest was de volledige historie bekend; verbruik, onderhoud, schades, tot aan profiel van de winterbanden aan toe (heb dus ook 4 winterbanden erbij gekregen). Mijn eerste indruk van de auto werd bevestigd. Weinig tot niets bijzonders mee gebeurt en gemiddeld verbruik 5,7 liter per 100 km. Wat nagenoeg de fabrieksopgave is. De auto is netjes afgeleverd met een 100.000 km beurt en een garantiepas waarmee ik bij mijn huidige volvo dealer terecht kan als ik een garantieval zou hebben. Verder zijn er bij 80.000 km 2 banden en alle 4 de remblokken vervangen. Dus ik kan weer ff vooruit.
Stille upgrade:
Ik natuurlijk al de nodige ervaring met de V50, maar na ca 500 km vallen mij een aantal zaken in positieve zin op. De auto is echt een stuk stiller dan mijn oude (model 2004), de motor draait verfijnder (toch dezelfde 2.0D), de versnellingsbak schakelt lichter en koppelingspedaal werkt lichter. Ik heb nog geen tank leeg gereden, dus qua verbruik kan ik nog niets zeggen. Verder is alles vrijwel hetzelfde gebleven in de loop der jaren. Al met al een flinke upgrade t.o.v. mijn vorige auto.
Zuinig, niet zuinig en Pech!!
- 110.600 km
Update (110.000): zuinig, niet zuinig en pech!
Inmiddels zo'n 15.000 kilometer gereden in krap 5 maanden. Ik ben erg positief over de auto. Stiller en voelt toch ook degelijker van mijn vorige V50. In November heb ik 4 nieuw Michelin Alpin 4 winterbanden laten monteren. Wat een stille en toch comfortabele banden.
De auto is bijzonder goed ingereden. Bij een ritje op de duitse autobahn haalde de auto heel makkelijk 210 km/h, zonder aandringen. Zelfs boven de 180 km/h versnelde de auto op vlakke weg nog fors. Wat mij vanaf het begin opvalt is dat de auto niet zuinig is. Ondanks het lage gemiddelde verbruik van de vorige eigenaar 1/17,5 haalde ik dat bij lange na niet. Krap 1/14. Terwijl ik in mijn vorige V50 ook +/- 1/17 reed. Naar dealer geweest alles checken, roetfilter, oliepeil (was wel iets te hoog), injectoren. Helaas geen bijzonder heden. Totdat ik vorige week terugkwam uit Frankrijk. Auto bleef na storingsmelding regenereren. Gevolg continue verbruik van 8,4 liter per 100 km. Op advies van Volvo Assistance toch maar een hotelltje gepakt en de volgende ochtend een bezoekje gebracht aan de Volvo Dealer in Dijon. Wat bleek nu, de sensor die het regenereren regelt kapot. Natuurlijk geen nieuw onderdeel op voorraad. Om ons toch maar weer op weg te helpen hebben ze ter plekke een sensor uit een showroom auto gehaald. Tegelijkertijd is het roetfilter ook vervangen. De 'schade' is inmiddels onder garantie door Alphabet vergoed en de extra hotelovernachting door Volvo Assistance. Top service!!
Auto loopt weer als een zonnetje en na ruim 1.500 kan ik stellen dat de auto flink zuinig loopt. Zo'n 1/16,5. Het lijkt er dus op dat deze sensor zowel letterlijk als figuurlijk roet in het eten heeft gegooid. Nog 10.000 en dan krijgt de auto z'n 120.000 kilometer beurt.
Vertrouwen is weer helemaal terug en domme peck
- 126.000 km
In vorige review geschreven dat onze wintersportvakantie plotseling 1 dag langer duurde dan gepland. Alles is goed gekomen en toch doet het iets met het vertrouwen in de auto. Inmiddels staat de teller op 126.000 en vertrouwen is weer helemaal terug.
Grote beurt 120.000, slik!
Inmiddels heeft de auto z'n grote beurt gehad. De nodige filters vervangen en ook het roetfilter. Dit was een flink dure beurt. Ruim 1.000 euro! Oke de volgende grote beurt is pas weer bij 240.000 km (incl distributieriem). Een mankementen of extra kosten. Ook de APK in mei heeft met vlag en wimpel doorstaan.
Stuk zuiniger
Sinds de sensor voor het regenereren vervangen is rijd de auto echt een stuk zuiniger. Gemiddeld 1:16 met uitschieters naar 1:17. Daar doe ik het zeker voor.
Domme pech en strillende wielen
Mijn winterbanden zijn maatje 16 inch. Geen trillinkje in het stuur. De set zommerbanden is maatje 17 inch. De banden (continental) zijn ook niet helemaal fris meer. Rond de 120 km/u zit er een vervelende trilling in de auto. Moet dus in de velgen/banden zitten. Met de grote beurt laten uitbalanseren. Ging een stuk beter. Echter op vakantie zag ik een gemeen stoeprandje over het hoofd. Gevolg lekke voorband. Dus tijdens mijn vakantie 2 nieuwe banden moeten komen (Michelin Primancy 3). Die banden zijn een stuk stiller en comfortabeler zeg.
Voor mijn werk rijd ik nu zo'n 1.000 km in de week, dus de volgende update komt er weer snel aan
Steeds betere maatjes
- 140.500 km
In iets meer dan 5 maanden ruim 20.000 km gereden. Auto is net terug uit de garage voor kleine onderhoudsbeurt. Ben nog nooit zo goedkoop uit geweest. Bij de dealer Svala in Almere € 333,- achtergelaten. Heb mijn koplampen iets hoger laten zetten en er moest 1 gloeilampje vervangen worden. Dat was het.
Na het vervangen van de sensor die het regenereren regelt (zie eerdere verslag) is de auto een fors stuk zuiniger gaan ruim. Zo rond 1 op 16,5 tot 17. Een prima score lijkt mij.
Valt er dan niets op te merken? Nee eigenlijk niet. Ben erg tevreden en rijd graag in deze auto. Snel, comfortabel en zuinig. Dus houd ik verder kort. Op naar de 160.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.