Volvo V50 2.0D Edition II (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 187.814 km |
ERVARINGEN
Als vervanger van mijn vorige leaseauto heb ik opnieuw voor een Volvo V50 gekozen. Het is een 2.0D Edition II met Plus line geworden. De kleur is Chameleon blue (metallic). Deze uitvoering is erg compleet met o.a.:
- automatische airco
- automatisch dimmende binnenspiegel
- regensensor
- cruisecontrol
- high performance audio
- Xenon verlichting
- Alarm klasse III
- Park distance control (aan achterzijde)
- Verwarmde voorstoelen
- Lederen bekleding
Tijdens het uitkiezen van mijn nieuwe auto heb ik in diverse andere merken/modellen gereden waaronder Opel Astra, Toyota Avensis en Ford Mondeo. De astra viel direct af. Het comfort e.d. van deze auto is totaal niet te vergelijken met een V50. Dit viel vies tegen. De avensis was op zich een ruime en stille auto, maar de stoelen bevielen mij niet echt goed. Ze waren niet oncomfortabel, maar zaten ook niet echt lekker. De Mondeo (het nieuwe model) beviel wel erg goed tijdens de testritten. Het is een enorme auto met veel comfort en lekkere stoelen. Toch bleef een nieuwe V50 in mijn hoofd hangen. Om een definitieve beslissing te maken heb ik een proefrit met het vernieuwde model V50 gemaakt. Daarbij viel op dat deze vernieuwde V50 toch weer beter reed dat mijn toenmalige V50: de motor was duidelijk stiller, met ook minder windgeruis en de auto lag nog net iets strakker op de weg. En ja, die stoelen zaten nog steeds perfect voor mij. Dat laatste plus de uitstekende ervaringen van mijn toenmalige V50 hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om opnieuw voor een V50 te kiezen.
De ervaringen met mijn nieuwe V50 zijn tot nu toe weer erg goed. Het comfort is nog altijd uitstekend. O.a. de zit, de bediening van de knoppen en hendels en de soepelheid van de motor zijn gewoon erg goed vind ik. Sinds het vernieuwde model zijn er ook wat meer c.q. grotere opbergvakken gekomen wat zeer welkom was. Het is nog steeds niet overdadig, maar voldoende. Ruimte in de auto is zowiezo niet het sterkste punt van dit model: voorin is het goed, achterin redelijk. De vlakke laadvloer bij een neer geklapte bank is wel weer erg netjes!
Voldoende ruimte voor mijn doel, maar klein als je het vergelijkt met b.v. een Mondeo.
Enkele zaken die mij opgevallen zijn ten op zichte van mijn vorige V50:
- Stillere motor en minder wind en banden geluiden
- Iets hoger toerental bij b.v. 120km/h in 6-de versnelling
- Iets hoger gemiddeld verbruik tot nu toe (5,5 tegen 5,2)
- De nieuwe sleutel met afstandsbediening werkt prima, maar is wat minder handig om blindelings de knoppen mee te vinden.
- Xenon verlichting: ondanks de prima halogeen verlichting heb ik nu voor Xenon gekozen wat geweldig is: nooit meer zonder als het aan mij ligt!
- Verwarmde zetels: heerlijk in de winter en voor mensen die regelmatig last hebben van de onderrug aangezien ook dit deel verwarmd wordt.
- De elektrisch inklapbare spiegels klappen niet automatisch in als je de auto op slot doet. Dit is wel zo vanaf bouwjaar 2009 heb ik begrepen. Hopelijk kan met een software update deze functionaliteit ook bij mijn V50 geimplementeerd worden.
Problemen eerste weken
1 probleem(pje) gehad tot nu toe: de verwarming/airco is 2 keer op ’hol’ geslagen: er werd maximaal verwarmd. Nooit geweten dat de verwarming zo veel hitte kon produceren. ;-) Het uitzetten van de motor en opnieuw starten loste dit probleem (tijdelijk) op. Na het herladen van de software bij de dealer is het probleem niet meer voor gekomen.
Update 08-01-2009
- 63.000 km
Inmiddels is de auto voor de 3-de onderhoudsbeurt (60000km) geweest. Geen echte problemen tegen gekomen. Wel enkele puntjes die gemeld zijn om na te kijken tijdens de beurt:
- pook van de versnellingsbak trilt bij circa 60km/h in de derde versnelling: de garage kon niets vinden, maar na de beurt was het probleem wel opgelost!
- ruiterwisserbladen voor waren aan vervanging toe.
- achterklep blijft soms tijdens het openen halverwege hangen. Dit zou opgelost zijn, maar is het nog niet volledig. Niet echt een groot probleem natuurlijk, maar soms wel lastig als je met je handen vol spullen staat.
- in vergelijking met andere auto's vond ik dat het rempedaal vrij ver ingetrapt moet worden om de auto echt te vertragen. Na de beurt zijn de remmen wat bijteriger wat ik persoonlijk prettiger vind.
De auto is mee geweest op wintersport naar het Zwarte Woud wat prima gegaan is. Die verwarmde stoelen zijn toch wel heerlijk als de auto met -8 ofzo buiten staat. Ook valt in positieve zin op dat het interieur van de auto snel verwarmd wordt wat natuurlijk erg prettig is bij dit soort temperaturen.
De rit op de Duitse autobahn ging vlot. Mij viel op dat deze vernieuwde V50 stabieler op de weg ligt bij hoge snelheden van b.v. 180km/h. Dit in vergelijking met mijn vorige V50.
Het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer is 5,7l/100km.
Update 14-06-2009
- 91.000 km
Inmiddels de 91000km gepasseerd. Eigenlijk weinig bijzonders te melden. Het enige is dat opnieuw de versnellingspook in de 3-de versnelling lichtjes trilt rond de 60km/h. Hetzelfde probleem wat ik al eerder gehad heb en toen na een onderhoudsbeurt opgelost was. Als het zo blijft, nog maar een keertje aankaarten bij de dealer.
Verder geen enkel probleem gehad. Olieverbruik is niet merkbaar en het brandstof verbruik ligt nog altijd rond de 5,5l/100km.
Update 25-09-2009
- 112.000 km
Update van mijn ervaringen. De auto heeft inmiddels al weer een tijdje geleden de 100.000 beurt gehad. Daarbij zijn behalve een langzaam leeg lopende band, wat ik al gemerkt had, geen problemen aan het licht gekomen volgens de dealer. Probleempje van de licht trillende versnellingspook was weer weg na de beurt. Maar is helaas sinds kort weer terug gekomen...
De laatste tijd heb ik wel wat kleine mankementjes gemerkt:
Een gedeelte van het rechter achterlicht wat het niet meer doet. Aangezien elk achterlicht uit (kennelijk) twee delen bestaat is het niet echt iets wat snel gemaakt moet worden vind ik. De volgende beurt maar weer.
Ook klinkt er sinds kort een raar knarsend geluid bij het in werking gaan van de safelock van de auto: alsof er wat tandwieltjes niet lekker in elkaar draaien. Ook voor de volgende beurt.
De bestuurdersstoel maakt een soort knak-geluid als je een bocht maakt. Dit schijnt wel vaker voor te komen bij een V50 en kan opgelost worden met het smeren van bepaalde stoelveren als ik de diverse forums mag geloven.
Het regenereren van het roetfilter begin ik steeds meer te merken. De auto rijd dan wat aarzelend en als je langzaam rijd met iets van 50km/h in de 3-de of 4-de versnelling schokt de auto: alsof de motor telkens iets inhoud en weer iets gas bij geeft enz. Dit heb ik eerder nooit zo sterk gevoeld als nu. Gelukkig duurt dit regeneren nooit erg lang, maar ik vind het op die momenten wel vervelend rijden.
Update 24-12-2009
- 130.000 km
Inmiddels staat de km-teller op een dikke 130.000km. De 120.000km beurt dus al weer een tijdje geleden gehad. Was een dure jongen volgens de Volvo garage (met o.a. een nieuw roetfilter wat normaal is bij deze stand volgens Volvo). De onderhoudskosten deren mij niet persoonlijk aangezien het een lease auto betreft.
Helaas had ik wel wat probleempjes die die beurt grotendeels opgelost zijn:
Airco ontwasemt slecht: is opgelost, filters bleken vol te zitten met blaadjes en andere rommel. Nieuwe filters e.d. hebben probleem ogelost.
Enkele keren een melding gehad bij het insteken van de sleutel in het contactslot dat er een storing van het stuurslot was: vervelend want dan kun je de auto niet starten. Uithalen van de sleutel en opnieuw insteken loste het probleem op. Tijdens de beurt is er een software update gedaan waardoor dit probleem niet meer voor zou moeten komen. Beetje vreemd verhaal leek mij, maar feit is dat het probleem (tot nu toe) niet meer opgetreden is.
Kraakje in bestuurdersstoel bij het nemen van bochten: probleem wat meer V50 rijders hebben. Is opgelost door de stoelveren in te vetten/te smeren. Tot nu toe geen kraakje meer gehoord uit de stoel.
Safelock maakt knarsend geluid: bij de activatie van de safelock (de extra vergrendeling van de auto) klinkt een knarsend geluid. Dit was eerst nooit zo. Zou ook opgelost moeten zijn met die software update die hierboven genoemd staat. Dit is echter niet het geval. Het lijkt mij ook meer een mechanisch probleem... Volgende beurt opnieuw aankaarten.
Afgezien van deze problemen bevalt de auto nog altijd goed. Het comfort is prima en de verwarming en verwarmde voorstoelen zijn heerlijk met het koude winterweer!
Update 16-02-2010
- 141.350 km
Nieuwe update a.d.h.v. de 140.000 km beurt die net weer gedaan is. Vrij weinig bijzonderheden te melden. Voor het eerder genoemde probleempje met de safelock is een nieuw slot besteld.
Verder had ik af en toe een melding dat het motorsysteem service vereist. Dit bleek te komen doordat softwarematig het nieuwe roetfilter van de vorige beurt niet bekend gemaakt was. Dit zou nu opgelost moeten zijn.
Klein puntje van kritiek is nog wel dat het lederen stuur gevoelig is voor beschadigingen. Soms kras je wel eens per ongeluk met een nagel ofzo langs het stuur wat dan een beschadiging oplevert. Het leer lijkt dus niet van hele degelijke kwaliteit.
Verder geen bijzonderheden te melden.
Update 02-06-2010
- 164.500 km
Inmiddels heeft de V50 164.000km gereden. Er zijn in de tussentijd een paar problemen geweest die het melden waard zijn:
- nieuw slot t.b.v. het safelock probleem heeft dit probleem niet opgelost. De safelock werkt nog wel (denk ik) maar maakt nog steeds dat knarsende geluid.
- Airconditioning werkte op een bepaald moment niet meer: bij de dealer bleek het niveau koudemiddel veel te laag te zijn. Vullen van het koudemiddel reservoir leverde een werkende airco op gedurende een halve dag. Dus opnieuw terug geweest naar de dealer en daar bleek de condensator kapot te zijn. Deze stond helaas in back-order zodat ik daar enkele weken op heb moeten wachten. Zodoende op vakantie geweest naar Portugal zonder airco. Dat is best warm moet ik zeggen met buitentemperaturen van rond de 35 graden! :-(
- roetfilter wordt steeds vaker geregenereerd. In het begin ca 1 keer per volle tank, op een bepaald moment al gauw 2 a 3 keer. Aangezien het regenereren duidelijk merkbaar is tijdens het rijden is dit erg irritant. Vooral binnen de bebouwde kom kun je tijdens zo'n regeneratie niet vloeiend en schokvrij rijden. Zie ook eerdere updates. Tijdens de vakantie naar Portugal nam de frequentie van het regenereren nog verder toe: ongeveer elke 50km! Bijzonder vervelend. Op de snelweg heb je er minder last van gelukkig.
Bij de onderhoudsbeurt die recentelijk is uitgevoerd is de nieuwe condensator geplaatst waardoor de airco weer werkt. Gelukkig! :-)
Ook heb ik het probleem van het regenereren gemeld. Hier is naar gekeken, maar er is niets bijzonders gevonden. Helaas heeft de beurt dit probleem niet opgelost: nog steeds elke ca50km een regeneratie van het roetfilter. Binnenkort ga ik hier nog een keertje voor terug naar de dealer.
Ter info: gemiddelde verbruik is ca 5,6l/100km volgens de boordcomputer. Handmatig uitrekenen geeft ca 5,9l/100km.
Aangezien de 180.000km weer in zicht komt en het leasecontract dan eindigt is de tijd weer gekomen om een nieuwe auto uit te zoeken. Voor de derde keer een V50? Nee, dat in ieder geval niet. Na ca 350.000km (190.000km in de eerste V50 en 160.000km in de tweede)in min of meer dezelfde auto vind ik het leuk om eens wat anders te gaan proberen. En bovendien wil ik graag een automaat in de volgende auto. Bij Volvo kan dit ook, maar wordt te kostbaar en gaat niet passen in het leasebudget als ik ook nog de auto fatsoenlijk wil kunnen aankleden.
Bij de combinatie van diesel met automaat en een bedrag dat binnen het leasebudget valt is de keuze beperkt. Een Volkswagen Golf DSG is b.v. een optie die me aanstaat. Wordt vervolgd.
Update 18-06-2010
- 168.000 km
De auto is bij de dealer geweest voor de problemen met het roetfilter. Om dit op te lossen is een sensor vervangen in het roetfilter, de softwareversie geupdate en het additief voor het regenereren bijgevuld. De komende tijd zal uitwijzen of het probleem inderdaad opgelost is.
Inmiddels heb ik wel weer een probleem er bij gekregen, namelijk olielekkage. Hier is ook naar gekeken en deze olie blijkt afkomstig te zijn van een turboslang. Over ca 2 weken ga ik hier voor weer terug naar de dealer. Hopelijk de laatste keer voorlopig...
Update 05-07-2010
- 171.000 km
De lekkende turboslang is inmiddels vervangen. De olielekkage is daarmee opgelost. De garagevloer kan weer gepoetst worden... :-(
Helaas is sinds het vorige dealerbezoek het veelvuldig regeneren van het roetfilter nog steeds niet opgelost. Dit regeneren gebeurt nog altijd ca elke 50km. Hier is opnieuw (voor de derde keer) naar gekeken. Er is echter niets afwijkends gevonden. De dealer neemt contact op met Volvo NL om te bespreken wat er nog aan gedaan kan worden.
Het is een vervelend en langdurig probleem zo.
Gezien de diverse problemen die de laatste maanden opgetreden zijn heb ik de betrouwbaarheid van 4 naar 3 sterren terug gebracht.
Update 01-10-2010
- 187.814 km
Inmiddels is de V50 ingeleverd vanwege einde leasecontract.
Tot op het laatste moment is het probleem met het regenereren niet opgelost. De Volvo dealer wilde nog een afspraak maken 1 week voor het einde van het contract maar dat was niet zinnig meer. Erg jammer, want ik heb zo'n 30.000km gereden met elke 50km een regeneratie waar je niet vrolijk van wordt. Dit heeft mijn beeld van de V50 zeker geen goed gedaan. Verder heb ik de laatste weken weer af en toe de foutmelding gehad "motorsysteem service vereist". Deze meldingen verdwenen ook weer spontaan.
De conclusie van mijn ervaringen met deze V50 in een top 3 van plussen en minnen:
Positief:
1) ergonomie: stoelen zitten heerlijk en de bediening van vrijwel alle zaken zijn goed voor elkaar
2) 2.0D motor: soepel, snel, behoorlijk stil & zuinig (gemiddeld ca 5,9l/100km)
3) goed klinkende High Performance audio
Negatief:
1) roetfilter regeneratie probleem: met stip op 1 vanwege het irritante schokkerige rijgedrag in de bebouwde kom en in files. Helaas niet opgelost.
2) te bruusk werkende cruisecontrol: bij het resumen van de ingestelde snelheid wordt er te veel gas bij gegeven waardoor de CC altijd doorschiet: stel je rijdt 118km/h op de teller en wil de CC resumen naar 120km/h, dan geeft de auto een dot gas waardoor de snelheid doorschiet naar ca 123km/h om vervolgens weer af te zakken naar de 120km/h. Dit kan veel subtieler.
3) betrouwbaarheid niet zo goed als verwacht gezien ervaringen met mijn vorige V50 (airco, turboslang, safelock etc).
Sinds eind september rij ik nu in mijn nieuwe leaseauto: een VW Golf TDI met DSG.
Einde review.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

Volvo V50 T5 - 2005 - 352.671 km - Klokje Rond

Ford Focus Wagon vs. Volvo V50 - Occasion Dubbeltest

Volvo V50 1.6D Drive Start/Stop Edition II (2010)

Test: Citroën C5 Tourer - Seat Exeo ST - Toyota Avensis Wagon - Volvo V50
