Volvo V50 1.8 Edition II (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.8 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 123.456 km |
- 116.000 km
Nu eens geen verhaal over bijtelling, wat wel en niet mag van de baas of binnen je leasebudget past. Gewoon een revieuw van een zelf gekochte V50. En dat is wennen... voor de dealer. Ik hoorde bij mijn vorige V50 eens de opmerking: 'Waarom wilt u weten wat een airco service kost? Dat zit toch in uw leasecontract?' 'Uh, nee. Ik koop mijn auto zelf.' 'Oh... Goh... U bent toch nog niet zo oud?'
Slimme knakker ;) Alsof je met 24 geen Volvo mag rijden.
Goed, mijn tweede V50 dus. De eerste, een zwarte 2.0D Momentum uit 2005, heb ik met een km stand van 278.000 km ingeruild voor een zwarte 1.8 uit 2008 met 106.000 km op de teller.
Niet dat de vorige V50 af was, verre van dat! Maar er kwam duur regulier onderhoud aan. Denk hierbij vooral aan slijtage delen zoals banden, remmen, een voorwielophanging en wat kleinigheden. Op zich had ik dat er wel voor over, maar iemand was zo vriendelijk geweest om boven het linker voorwiel een deuk te trappen, die helaas niet onder de verzekering viel.
Daarbij ben ik minder km's gaan rijden en kon diesel niet meer uit.
Zodoende bij dealer Bluekens in Breda m'n huidige V50 gevonden. Het betreft een 1.8 benzine uit 2008, uitvoering Edition 2 Sport.
Ik wist bij de aanschaf al dat er een wereld van verschil zit tussen de 2 liter diesel en een 1.8 benzine met 'maar' 125 pk, maar toch heb ik heel erg moeten wennen aan de motor.
Hij is niet traag, zeker niet, maar het houdt ook niet over. Hij rijdt heel soepel en stil, maar bij snel willen optrekken of invoegen merk je dat er weinig extra's in zit.
Qua opties is de auto lekker gevuld. Mijn eisen zijn sowieso climate control, cruise control, autom. dimmende binnenspiegel, audio bed. op het stuur en een regensensor.
Verder is de auto opgeleukt met verwarmbare buitenspiegels, lederen bekleding, koplampsproeiers (die erg goed werk leveren), een spoilertje en de mooiste velgen die je op de V50 kon krijgen.
Ik heb de auto nu dik een half jaar en kan niet anders zeggen dan dat hij prima bevalt, ik ben ongeveer 10.000 km verder en er is alleen een buitentemperatuur sensor stuk gegaan, maar dit viel onder garantie.
De stoelen zitten net als in de vorige Volvo heerlijk, het interieur is opgefrist met mooiere, maar vooral betere materialen en hij is vooral stiller. Minder band- en windgeruis dan in de eerste generatie.
De opfrissing van het exterieur vind ik ook zeer geslaagd. Het is en blijft een tijdloze auto waar je goed mee voor de dag komt. Het verbruik is met gemiddeld 1:13 netjes te noemen. Mijn rijstijl is rustig, veel cruise control en een mooie mix van auto(snel)weg, 80 wegen en bebouwde kom.
Mijn enige kleine minpunt is het vermogen van de motor en de verhoudingen van de versnellingsbak. De motor is net te traag om in te kunnen halen. Zondagsrijders haal ik dus ook niet in, ben bang dat ik het niet haal.
De versnellingsbak is goed, maar ik mis echt een zesde versnelling. 120 rijdt je met 3500 toeren, dit moet beter kunnen lijkt me. Een zesde versnelling zou ook beter zijn voor het verbruik.
Ik kan oprecht iedereen een V50 aanraden, ze rijden heerlijk, zijn tijdloos en waardevast. Ik raad wel aan, neem bij zowel diesel als benzine minimaal de 2.0. Alleen al voor het comfort.
- 123.456 km
---Update 27-07-2015---
Ondertussen heb ik dik 15.000 km onder m'n banden door laten rollen. Nog steeds naar volle tevredenheid. Daarover later meer. Nu eerst het belangrijkste;
Afgelopen week is de Volvo naar de dealer geweest voor zijn 120.000 km beurt. Hier is niets raars uitgekomen. Gewoon een reguliere beurt, gratis motorsoftware update en nieuwe remblokken achter. Slijtage onderdeel, hoort erbij. Toen ik wegreed bij de dealer was het net alsof de auto nog fijner stuurde, motor mooier liep, maar dat kan ook puur een gevoelskwestie zijn.
Maar toen ik na een paar dagen voor het eerst de handrem aantrok, trok ik die tot het einde, maar er gebeurde vrij weinig. Auto bleef op de lichte helling maar net stil staan. Meteen de volgende dag weer naar de dealer.
Na wat zoekwerk, aangezien beide remmen het achter perfect deden, bleek dat het 'stelmechanisme' van de remklauw linksachter, door corrosie, de handremkabel niet meer strak trok. Nieuwe remklauw was de conclusie. €350,- moest dat kosten.
Dat vond ik wel erg veel geld, aangezien ik net een kleine 700 had neergelegd voor de beurt + remblokken. En je mag er vanuit gaan dat het allemaal goed is zodra je de auto weer mee neemt. Dit hadden ze kunnen ontdekken door niet alleen een remtest te doen, maar ook de handrem te testen.
Ik heb tegen de dealer gezegd dat ze tegen die corrosie niets konden doen, dat hij defect was ook niet, dus die remklauw moest er gewoon komen. Maar ze hadden het meteen moeten ontdekken. De serviceadviseur was dit met mij eens en bood me aan om de arbeid inclusief remvloeistof verversen etc voor hun rekening te nemen. Een slordige €100,-. Dit leek me niet meer dan redelijk, de volgende dag is de remklauw vervangen.
Al met al keurige service! Misschien voor sommigen een reden om boos weg te lopen, maar waar gewerkt wordt, worden foutjes gemaakt, en het gaat mij erom hoe je die oplost.
Kosten in totaal:
120.000 km beurt: €495,-
Remblokken achter: €195,-
Remklauw: €243,-
Verder bevalt de Volvo steeds beter. Na jaren dieselen moest ik gewoon even wennen aan benzine. De motor is erg soepel, in z'n 3 over de rotonde of niet al te scherpe bochten gaat prima. De motor pakt meteen weer goed op bij lage toeren. Maar ik moest mezelf leren om te schakelen bij 3500-4000 toeren als ik sneller wil optrekken. En dan is hij best vlot te noemen. Oké, stoplichtsprintjes win je niet, maar dat hoeft ook niet.
Het verbruik is momenteel 1:13,5/1:14. Olieverbruik of andere vloeistoffen is niet aan de orde en kapotte lampen, dat kennen ze bij Volvo niet. In geen een van mijn 3 Volvo's ooit gehad, in tegenstelling tot de Alfa 147 die ik ooit had. Iedere maand wel een lampje stuk.
Zoiets kleins, maar het geeft een heerlijk gevoel van betrouwbaarheid.
Op naar de 140.000 km beurt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.