Volvo V50 1.8 Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.8 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 67.000 km |
ERVARINGEN
- 35.000 km
Volvo is mijn merk. Mijn eerste auto was een 340, gevolgd door 2x een 440. In 2005 een uitstapje gemaakt naar een Renault Laguna, een auto die eigenlijk heel goed beviel en die ik zeker nog even kon doorrijden. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en na wat doorrekenen besloot ik te gaan voor een nieuwe Volvo V50.
Een Edition II uitvoering bleek binnen handbereik en daarmee had de auto vrijwel alle opties (en meer) die ik me kon wensen. Alleen een trekhaak, een 12volt aansluiting achter en een bagagenetje heb ik toegevoegd, plus een setje lm velgen voor de winterbanden.
De auto rijdt heerlijk en voelt solide aan. Met de 17’ velgen stuurt hij ook strak de bocht door. En het rijden met cruise control betvalt me uitstekend.
Met een skibox en winterbanden gemonteerd naar Oostenrijk gereden en heerlijk ontspannen kunnen rijden dankzij de fijne stoelen en de cruise control. Onderweg in Duitsland de pompstations uitgezocht waarik E85 (Bio Ethanol) kon tanken. De prijs varieert daar tussen de 0.90 en 1,06 per liter!
De fabrieksopgave voor het benzineverbruik (7,4) haal ik nog lang niet, al wordt hij wel telkens een beetje zuiniger en is het nu zo’n 8,4. Tijdens de winstersport was dit 10 liter per 100km of nog iets slechter toen ik op E85 reed. Harde wind, bagage en de skibox tellen dan zwaar, want ik heb niet harder gereden van 120km/h.
De eerste keer dat ik echt hard moest remmen stond ik wel even te kijken dat de alarmlichten aansprongen. Ook leek het alsof de remmen sneller aangrepen dan ik zelf bedoeld had. Ik heb het idee alsof de auto aanvoelde dat het een noodstop was en alles sneller liet verlopen.
[b]update 23 november 2008, 35.000km[/b]
Nog altijd rijdt de auto even fijn. Inmiddels ook ervaring met caravan trekken en dat gaat goed. Ok een caravan van 1.300 kg (maximale toegestaan voor auto) en bergop is een combinatie die ervoor zorgt dat je in de toeren moet. In de Duitse heuvels heb ik dan ook de 3e versnelling goed gebruikt om op de snelweg het tempo erin te houden. Wat lawaai, maar geen enkel probleem.
Verbruik met de caravan met E85 was 1 op 7, bij benzine was dit 1 op 9. Dit betekent dat je nipt voordeliger uitbent met E85. Bij een benzineprijs van 1,30 euro, moet de prijs van E85 rond de 1 euro liggen. In Duitsland was dit het geval en was de benzine zelfs ietsje duurder. Maar het is geen giga verschil natuurlijk.
Ik ben nu aan het testen wat het verbruik van de auto is bij gebruik van E85 in Nederland. Op dit moment 2 volle tanks op E85 verbruikt en gemiddeld kostte me iedere 10km een liter brandstof. Op Euro95 rijd ik ruwweg 1 op 12,5. Dat lijkt dus op een vergelijkbaar verschil als met de caravan gemeten in Duitsland. Dus om E85 financieel interessant te laten zijn in Nederland zou de prijs inderdaad rond 1 euro moeten liggen (bij de huidige benzineprijs van 1,30 euro). Eens kijken of de overheid dit wil gaan doen in navolging van de grote landen Duitsland en Frankrijk.
PROBLEMEN
- 35.000 km
Tot op heden heb ik het gevoel dat alles klopt aan de auto. Het rijden, de mooie radio installatie (neem nooit de standaard versie!), maar ook de informatie die de auto geeft over het gebruik van gordels achter. Het is allemaal zo doordacht!
Komende zomer gaan we zeer waarschijlijk met de caravan (1300kg) op pad. Eens kijken wat de 1.8F daarvan bakt.
Ongeveer na 25.000km trad er bij het optrekken een vervelende resonantie op bij de versnellingsbak. Bleek uiteindelijk opgelost te kunnen worden door de kabels te vervangen. Dit is onder garantie keurig uitgevoerd door Bleukens Breda, waar ik alleen maar positieve ervaringen mee heb eigenlijk.
Na 2 jaar
- 67.000 km
De auto is nu net iets langer dan 2 jaar in mijn bezit. Naast eerder genoemde problemen heb ik vorige maand een reparatie uit laten voeren aan de raamrubbers rechtsvoor. Het raam sloot niet helemaal meer en ging tergend langzaam weer dicht. De rubbers bleken uit de "sponning" geschoten te zijn en blokkeerde de ruit. Hoewel het eerst was gerepareerd, is het probleem inmiddels weer terug. Daar moet dus opnieuw naar gekeken worden.
Erger is dat ik op woensdag 24 december de auto niet meer gestart kreeg. De accu had geen problemen, de startmotor draaide, maar de motor zelf sloeg niet aan.
De auto is opgehaald door de lokale dealer, maar door de kerstdagen zal hij daar nog wel even onaangeroerd blijven staan. Ik heb nu een V50 2.0 als vervangende auto, helaas op zomerbanden. De 2.0 voelt niet zo heel veel sneller aan overigens, maar wel een soepeler qua kracht.
Ik ben erg benieuwd wat nu precies het probleem is. Ik vermoed zelf iets met de brandstofpomp, maar ik ben een totale leek. Volgende week zal ik het weten, maar dit is toch wel een heel vervelend iets.
update: Het bleek een software probleem te zijn. Een bekend probleem waar sinds kort pas een verbetering voor is gevonden. Er is dus niet software geïnstalleerd en nu start hij weer zonder problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.