Volvo V50 1.6D Edition II (2008)

autoreview

Volvo V50 1.6D Edition II (2008)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst133.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een waardig afscheid

  • 133.500 km

Er is een moment van komen en een moment van gaan. Na 3,5 jaar Volvo V50 stap ik weer in een Volkswagen, ditmaal een Passat. Tijd voor een evaluatie en terugblik.

De auto is geleverd in de Edition II uitvoering en daarmee al zeer compleet. Deze uitvoering wordt niet meer geleverd, voor de toekomstige koper een mooie uitvoering. Zeker met het schuif/kanteldak, R-Design sportstuur, Garmin navigatie, Parrot carkit, houten decorinleg, 18 inch Medusa velgen, achterspoiler en meegespoten dorpellijsten.

Ik zal met gemengde gevoelens afscheid nemen van de Volvo. Zijn looks bieden me nog iedere dag plezier, zowel interieur als exterieur. Het lijnenspel van de Volvo kan me ook zeer bekoren. Maar het is geen pakezel en doet zijn werk met af en toe met wat humeur.

Hoe is de Volvo mij bevallen? Over het algemeen genomen goed. Als je eenmaal in een Volvo V50 rijdt, dan pas valt het op hoeveel andere mede weggebruikers voor deze auto gekozen hebben. Met het imago zit het dus wel snor.

Maar ook het comfort is prima te noemen. De auto is stil, de stoelen zijn fantastisch en de wegligging, zeker met de 18 inch Medusa velgen, is erg strak te noemen. Zo nu en dan wat lichtvoetig, maar dan moet je redelijk op de limiet rijden. Stuiteren doet de auto met deze velgen zeker niet, het comfort blijft op een prima niveau.

Ook blijft de auto goed in het spoor ondanks de extra brede banden. Bij het snel nemen van scherpe bochten wil de electronica soms wel eens wat overduidelijk ingrijpen, maar het corrigerende gedrag op een besneeuwde weg is subliem. Het dynamische onderstel voor de 18 inch velgen beperkt de stuuruitslag aanzienlijk, waardoor de draaicirkel toeneemt. Volgens sommigen was dit niet nodig geweest.

Maar er zijn ook kanttekeningen. De bouwkwaliteit van de auto heeft het, vanaf het eerste uur, menig maal laten afweten:

- Weigerende deurklink, eenmaal voorgekomen.
- Krakende middenarmsteun, na 5 pogingen verholpen.
- Krakende B en C stijlen, na 2 x opgelost.
- Rammelende binnenspiegelkappen, keert nog regelmatig terug.
- Suizende portieren met schuifdak op ventilatiestand. Door de dealer onderkend, maar nooit opgelost.
- Inhouden tijdens rijden, ook wel schokken. Is opgelost, maar zo nu en dan nog steeds aan de orde.
- Koplamphuizen vervuild. Vervangen, maar euvel treedt weer op.
- Motor uitgevallen tgv vervuilde brandstoffilters
- Beugel Garmin navigatie lam, vervangen.

Ook over de motor ben ik niet helemaal tevreden. Eenmaal op snelheid accelereert de auto prima en is het vermogen en koppel toereikend, maar in de stad op lage snelheden en bij optrekken laat het koppel bij lage toerentallen vaak te wensen over. De auto valt namelijk makkelijk 'dood' en dat kan alleen met een licht slippende koppeling opgevangen worden. Het verbruik is verder prima, met een toch stevige rijstijl gemiddeld 1:16,5

Ook de vorm van de kofferbak is niet altijd even handig. De bak van de afdekhoes zit zo'n 15cm lager dan de bovenkant van de achterbank. Daar kan niet de volledige ruimte benut worden. Het standaard bagagenet is daarentegen hel handig. Ook de standaard neerklapbare bijrijdersstoel is bij het vervoeren van lange objecten heel handig.

De service van de Volvo dealer Henk Scholten uit Arnhem is altijd op-en-top geweest. De monteurs hebben de klachten serieus genomen en er is altijd naar een oplossing gezocht.

Kortom, het was een waar avontuur. Ik had graag een V60 als opvolger gereden, maar de Volkswagen Passat heeft een beter pakket en is belasting technisch interessanter. Vanaf 25 augustus zal daarmee een nieuw avontuur aanvangen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens