Volvo V50 1.6D DRIVe StartStop Sport (2009)

autoreview

Volvo V50 1.6D DRIVe StartStop Sport (2009)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D DRIVe StartStop Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

nieuwe auto

  • 10 km

Na vier jaar en 180k met plezier in een VW passat sedan met 105pk gereden te hebben was het tijd voor wat anders. De shortlist bestond uit passat, sirocco, mondeo, insignia, volvo v50. De Volvo heb ik altijd een aantrekkelijke auto gevonden en nu kwam deze met start/stop in de 20% bijtelling. Dit scheelde aanzienlijk waardoor deze goedkoper werd dan de andere auto's (anders is deze auto veels te duur voor wat je krijgt in de lease).
Besteld en 4 weken later (10 juli) was de auto al bij de dealer. Opgehaald en in de file terecht gekomen zodat ik gelijk het start/stop systeem heb kunnen testen, in zijn vrij en koppeling op laten komen en heerlijk stil is het. Koppeling intrappen en voordat je in de versnelling hebt staan kan je al weer wegrijden.

Comfort:
Stoelen zitten heerlijk en alles is verstelbaar. Aan het begin leek de zitting nogal krap, nu wat ruimer geworden en geeft goed steun in de bochten. De 17 inch wielen op de sport geven wat meer de hobbels in de weg door maar ligt wel super strak in de bochten (beter dan de passat). Bij drempels volgt die de weg heel goed maar door de hardere vering moet ik wel meer afremmen dan de passat anders lijkt het net de achtbaan (gevoel in je buik). Achterin veel minder ruimte dan een passat, er zit bijna nooit iemand achterin dus voor mij geen bezwaar. Als er iemand achterin moet kan dit wel en is geen probleem verder.
Het is een stille auto op de snelweg. Het windgeruis is minder dan de passat. Je komt uitgerust aan.

Prestaties:
De motor heeft voldoende vermogen op de snelweg en de bebouwde kom. Bij het wegrijden heb je een turbo gat, bij 1750 toeren begint het pas (een duitse pompverstuiver pakt gelijk op). Uiteindelijk meer gas geven bij het wegrijden (slecht voor het verbruik natuurlijk). Met schakelen moet je wat actiever zijn als je zuinig wilt rijden en toch soms meer vermogen wilt hebben. Je kan lekker "sportief" rijden als je niet te snel opschakelt. Deze motor in een v70 lijkt me niet te doen.

Uitrusting:
Netjes afgewerkte auto. Mis alleen een flessenhouder voorin, zet deze nu in het midden vakje. Het dashboard kastje heeft niet heel veel ruimte.
De sport uitvoering is heeft wat extra's zoals:
- vol automatisch airco : werkt prima ook als start/stop de motor is gestopt, zet je de airco met de hand hoger dan start de motor automatisch weer. Als het warm is dan gaat ie even blazen en snel op temparatuur. Geen last van koude lucht tegen het lichaam.
- zwaardere radio : Geluid is vol en heeft op standaard veel bas. USB doet het prima met een stick maar ook een iPod nano werkt goed met nummers op het display. Navigatie door de nummers kan wel maar zit in submenu's wat het wat lastiger maakt. Handiger was geweest als je volgende map / album kan kiezen maar dat heb ik nog niet gevonden.
- bluetooth : nokia 6300 doet het prima, telefoonlijst wordt opgehaald en geluid is microfoon is veel beter dan een parrat carkit. Microfoon netjes in het plafond wegwerkt en goed verstaanbaar voor de ander. geluid kan je ook op het stuur harder en zachter zetten.
- regensensor : deze werkt prima, je moet deze alleen steeds met de hand aanzetten. Handiger was geweest dat deze altijd aan staat. Update: niet handig voor de wasstraat als altijd aan staat.
- dimmende spiegel : 1 keer zien werken, wordt een beetje groenig als die in werking treed.
- aluminium inleg : ik vind het er netjes strak uitzien, mijn vriendin vind het goedkoop plastic aandoen...
- velgen : mooie strakke velgen die de auto zeker mooier maken. Ik heb als extra optie (250E) de donkere inleg gekozen, maakt de auto veel mooier. Update: nu 1 met wat beschadigingen op de rand :(


Minpunten:
- schakkelen als het pijltje er staat zorgt ervoor dat je op 1100 toeren uitkomt. De motor bonkt dan en heeft geen trekkracht, iets later schakelen zodat je op 1200 toeren uitkomt heb je hier geen last van.
- Bij het wegrijden heb je een behoorlijk turbo gat pas bij de 1750+ toeren komt de trekkracht. Als je met drie mensen in de auto zit moet je aardig wat gas geven om weg te komen. Update: wel aan gewend nu.
- Nadat de auto door het start/stop systeem uitgestaan heeft lijkt het dat je minder vermogen hebt bij het wegrijden (zakt een beetje in, motor nog niet warm?). Update: nu geen last meer van.
- volgende knopje op het stuur (->) lijkt soms vorige en soms volgende te zijn, bij de telefoonlijst andersom. Dit is verwarrend. Update: lijsten is naar beneden onderste knop op stuur ( op het stuur.
- Tank van 52 liter is klein als je 70 gewend bent. Update: nu iets zuiniger dus haal wel 1000km op een tank.

Plus:
+ Motor is soepel en rolt soepel door. Hier moet je wel aan wennen dat je nog eerder je gas kan loslaten op de snelweg omdat deze auto veel minder snel afremt.
+ schakelt soepel
+ stil (motorisch en wind)
+ stoelen als je er aan gewend bent.
+ wegligging, strak door bochten

Overal een prima auto en zijn de minpuntjes te overkomen of aan te wennen.

1e keer tanken

  • 650 km

De eerste keer tanken. Het verbruik volgens de boord computer is 5.7 l/100km. Berekend kom ik op 5.76 l. Niet echt zuinig in vergelijking met de 3.9 l die je moet kunnen halen. De passat met pomp verstuiver had hetzelfde verbruik maar we moeten nog inrijden.

2e keer tanken

  • 1.500 km

De motor is al een stuk losser gekomen. Deze begint steeds soepeler te worden. Ik heb aardig mijn best gedaan om zuinig te rijden. De boordcomputer komt op 5.2 liter, berekend kom ik op 5.36 liter. Nog niet heel zuinig en vraag me ook af of je ooit in de buurt van de 3.9 liter kan komen. Wat opvalt is dat je in de stad wel onder de 4 liter kan komen maar op de snelweg met 120km/uur zit je toch al snel boven de 5.2 liter, rij 80% snelweg.
De auto rijdt verder heerlijk, comfortabel geen kraakjes.

Op naar de 1e beurt

  • 17.000 km

De auto kwam na 10k km lekker los (daarvoor zat er nog een zwaar punt dat de motor afsloeg als je niet genoeg gas gaf). De auto doet het prima ligt strak op de weg, kan snel sportief door de bochten.
Verbruik is wat beter geworden na de winterbanden: 5,2l/100km met nog veel snelweg. Hoe meer files hoe zuiniger! Verbruik is te zien op http://www.fuelly.com/driver/spom/v50
1 Velg helaas in de parkeergarage langs de rand geschaaft: heel erg zonde, dat wordt polijsten.
Bij 20k komt de 1e beurt maar volgens mij hoeft er niets te gebeuren. Olie heb ik zelf nog niet gecontroleerd.
Nog steeds een fijne auto waar je comfortabel in kan toeren!

Op naar de 2e beurt

  • 35.000 km

De auto is nog heel en de 1e beurt is niets uitgekomen. Olie check ik niet en is ook niet nodig denk ik...20k km moet zonder longlife olie makkelijk lukken.
Helaas heeft het aluminium bij de deuren en handrem wat deukjes en krasjes nu, misschien door ritsen op mijn jas???
Auto rijd soepel en comfortabel als je alleen rijd. Met passagiers is de stugge vering en dunne 17inch banden bij drempels met mijn snelheid soms wel wat te veel. Gelukkig zit ik meestal alleen in de auto en heb ik geen last dat ik tegen het dak wordt gelanceerd (ik kan het stuur vasthouden ;)

Laatste ronde, auto inleveren

  • 180.000 km

Na 180k en 5 jaar is deze lease auto ingeleverd. Ik heb altijd heerlijk in deze auto gereden.
Motorisch heb ik nooit problemen gehad. De bekleding van de bestuurdersstoel was al een keer vervangen en is de laatste maanden weer gaan scheuren. Nu ook wat scheurtjes in de armsteun, jammer dat dit materiaal toch niet stevig genoeg is. Bij normaal stof hier nog nooit last van gehad.
De velgen (met de donkere stukken) hebben een lak laag en scherpe randen van de spaken. De velgen zijn op vele stukken gaan bladderen/corroderen door pekel etc. Dit is ook op de stukken midden op de velg waar nooit de stoeprand geraakt is. Ook liepen de banden langzaam leeg. Na vele ventielen en controles op lekkage liepen de banden toch nog langzaam leeg.

Op deze kleine dingetjes na is het altijd een fijne reisauto geweest.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.