Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Advantage (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.6D DRIVe Start/Stop Advantage |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 1.900 km |
Reeds een nieuwe auto aangeschaft. De reden hiervoor moet gezocht worden in de vele voordelen die een milieuvriendelijke auto krijgt van de overheid. Bovendien is het leuk om in de frontlinie te staan van een mondiale ontwikkeling wat betreft de teruggang van uitstoot. Deze drive uitvoering is de eerste van een nieuwe lijn van auto's die uiteindelijk moet resulteren in een elektrische auto.
Enfin, genoeg inleiding: de resultaten!
Exterieur: Het model ziet er goed uit. Het grootste voordeel van dit model moet in de achterlichten gezocht worden. Door de grootte zal het achterliggend verkeer snel in de gaten hebben welke acties je onderneemt. In geval van een noodstop zal het achterlicht een paar keer per seconde knipperen en de alarmlichten inschakelen. Dit is trouwens niet typisch Volvo: meerdere modellen hebben dat al. Echter is dit in combinatie met de grote achterlichten in principe veiliger.
Het meeste staal is extra dik. Dit is hoorbaar als je de deuren sluit. De achterbak doet blikkerig aan. Dat zal wel te maken hebben met de kreukelzone. Verder heeft deze uitvoering een verlaagde chassis: je raakt een drempel snel. Eigenlijk kan je dit niet de auto verwijten. Ze maken de drempels veel te hoog. Misschien verandert dit in de toekomst: remmen kost immers verbruik. Over het verbruik hieronder meer.
Interieur: Tja, ze maken auto's niet meer als vroeger dus een hoop plastic. De stoelen zijn verstelbaar zodat de bestuurder een goede zit heeft. Wat zeker het geval is. Heerlijk simpel design. Je hebt de functies van de verschillende systemen meteen door. Twee knoppen voor de audio, twee knoppen voor de temperatuur en een paar andere voor meer specifiekere functies. Alles werkt goed en is makkelijk zichtbaar. De display is in het daglicht zwart op groen en als het donker is dan is het groen op zwart zodat het zichtbaar blijft. Dit gebeurt automatisch.
Enige nadeel is het ontbreken van de armsteun op de achterbank. Het is wel afgebeeld in de brochure, maar zit in deze uitvoering er niet in.
Genoeg beenruimte voor een geen-basketbal team. De deurklink geeft soms het gevoel alsof het snel breekbaar is. Verder weinig vakjes waar je zooi in kan doen. Volgens de dealer heeft dit te maken met de versterkte deuren.
Veiligheid: zeer goed/uitstekend.
Prestaties: de auto is net nieuw dus de motor en alle andere zaken moeten nog ingelopen worden. Wel is te merken dat de auto bij lage toeren wilt schokken. Gelukkig geeft de computer aan wanneer er het beste geschakeld kan worden. 3 naar 4 werkt goed, maar 2 naar 3 moet je misschien wat meer toeren maken en het signaal maar even negeren voor een beter comfort. 4 naar 5 idem ipv 70 km/u 75 km/u.
De auto rijdt goed op een weg zonder al te veel ongelijkheden. Op een andere weg is door het stijve onderstel het comfort wat minder. Maar goed, ik heb geen eigen referenties dus weet niet hoe andere auto's rijden.
Het Drive systeem: Heel goed. Eigenlijk zouden alle auto's standaard een start/stop systeem moeten hebben. Rustig wachten voor een stoplicht. De auto staat niet aan en ik ervaar daarom het gevoel alsof ik niet in beweging ben. Dit geeft een rustig gevoel. Als de motor aanstaat wil je eigenlijk zo snel mogelijk wegrijden. Dat is immers de bedoeling. Psychologisch werkt het plezierig. Op de grote weg gaat die gewoon uit.
Verbruik: na 1000 kilometer staat het gemiddelde op 4,9 met een gemiddelde snelheid van 60km/u. Dit is niet naar de brochure's wens. Daar stelt men dat de auto gem. 3,9 moet halen. Wat bedoelen ze daarmee. Ik lees dat eigenlijk niemand dit haalt. Als ik rijd dan staat meestal de radio aan, automatic electronic climate control aan, driver intelligence system aan, volle benzinetank etc. Dit beïnvloedt het verbruik. Eigenlijk zouden ze dat in de brochure moeten melden: het verbruik bij normaal gebruik..
Ik zal in de nadere toekomst eens updaten met verbruik op verschillende trajecten met zoveel mogelijke extra's uit om te zien of het wel haalbaar is. Daarnaast speelt het koude weer van de afgelopen weken ook een rol. Ook zal het wel liggen aan de manier van rijden. Als je even niet op de principes van economisch/milieu rijden let, dan stijgt het verbruik natuurlijk meteen in het nadeel van het gem. verbruik. Ik denk dat andere dat kunnen beamen. Voor een echte efficiënte auto zullen wij nog even moeten wachten totdat de techniek perfecter is.
Maar dan nog is het verbruik goed. 1 op 20 met diesel.
Even een kleine update over het verbruik onder andere omstandigheden.
Omstandigheden: twee extra passagiers, halve benzinetank, drukke snelweg met veel remmen en inhalen. Verder alles uit behalve intelligence driving system. Gem. snelheid van 59 km/uur, maar 100 op de snelweg.
Traject: snelweg 65km met stad 5km.
Het gemiddelde verbruik is 4,4/100.
Een uitstekend resultaat aangezien de omstandigheden nog niet optimaal zijn.
- 1.700 km
Een ander traject wat vergelijkbaar is met de vorige. Enkel zitten er geen extra passagiers in de auto.
Traject: 70km snelweg met 10km stad met veel stoplichten.
Omstandigheden: normaal Nederlands verkeer. Enkel bestuurder in de auto aanwezig. Tank half vol (goede tip voor mensen die minder willen verbruiken: tank niet vol. Een liter brandstof is over 1 kilo). Verder cruise control en alles uit.
Verbruik: 4.1/100.
Dat zit tegen de 1 op 25 aan en komt dicht bij de 3,9/100. De motor is nog niet ingelopen. Ik verwacht dan ook een constante afname van het verbruik. Het gaat in ieder geval nog de goede richting op.
- 1.900 km
Wederom een ritje gemaakt. Deze keer het anti slip systeem uitgeschakeld: er ligt toch geen sneeuw meer op de weg.
Traject: 30 km provinciaalse weg (met stoplichten), 30 km snelweg.
Omstandigheden: bestuurder, alles uit. Rustig op de weg. 95 km/u begrensd op snelweg, 80 op procinviaalse weg met cruise control. Meer dan de helft in de tank.
Verbruik: ja, hier is die dan: 3,9 L/100 KM. Opvallend aan deze rit was het feit dat doorrollen je verbruik pas echt verminderd. Ging de meter met optrekken bij een stoplicht met 0,1 ophoog. Met het uitrollen (geen gas geven, maar wel in versnelling staan:verbruik is dan bijna 0) naar het volgende rode stoplicht ging de meter weer 0,1 omlaag. Ik concludeer hieruit dat optrekken met uitrollen gecompenseerd kan worden.
Verder rijdt de auto uitstekend. Geen piepjes, geen kraakjes, geen krasjes, noppes. Alles werkt en alles werk nog goed ook. Heerlijk simpele auto die dynamisch veel te bieden heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.